Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Stemgerechtigde leeftijd

Gestart door Iwan, 6 juni 2007, 01:43:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stemgerechtigde leeftijd verlagen naar 16 jaar is een goed idee?

Eens, .....
2 (25%)
Oneens, ......
5 (62.5%)
Geen Mening, .....
1 (12.5%)
De Stemgerechtigde moet worden verhoogt.
0 (0%)
DeStemgerechtigde mag nog wel verder dan 16 jaar worden verlaagt.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 5

Iwan

Oostenrijkers kunnen in de nabije toekomst al na het bereiken van
de leeftijd van 16 jaar hun stem voor de parlementsverkiezingen uitbrengen.
Een meerderheid van het Oostenrijkse parlement stemde dinsdag in met het voorstel
de leeftijd voor het kiesrecht te verlagen van achttien naar zestien jaar,
aldus het Oostenrijkse persbureau APA.

Ook toenmalig minister Pechtold voor Bestuurlijke Vernieuwing kwam in 2006 met het voorstel
om jongeren vanaf hun 16de jaar de gang naar de stembus te laten mogen maken.

Hoe denk jij hierover?
Moet de stemgerechtigde leeftijd worden verlaagd naar 16?
of moet de stemgerechtigde leeftijd nog verder naar beneden of juist omhoog?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Meeste van die leeftijd hebben er geen interesse voor en vaak die van 18 ook nog niet. Begint meestal pas als men aant werk gaat.

Iwan

oneens, ik denk dat jongeren van 16 en 17 jaar nog geen onderbouwde mening hebben,
(wat oudere stemmers trouwens ook vaak niet weerhoud om te gaan stemmen.)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Ik denk dat jongeren op de leeftijd van 16 of 17 jaar best wel een goede onderbouwde mening kunnen geven over de politiek, maar dan moeten ze er wel meer bij betrokken worden wat nu in de regel niet het geval is.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Dity op 21 januari 2008, 16:18:51
Ik denk dat jongeren op de leeftijd van 16 of 17 jaar best wel een goede onderbouwde mening kunnen geven over de politiek, maar dan moeten ze er wel meer bij betrokken worden wat nu in de regel niet het geval is.
Ja maar zijn ze op die leeftijd ook geïnteresseerd in de politiek?
Maar goed het niet kunnen geven van een goed onderbouwde mening is inderdaad
niet echt een sterk argument omdat dat niet persé leeftijdsgebonden is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: NU.nl
Duitse campagne voor stemrecht vanaf geboorte

BERLIJN - Een groep Duitse politici wil dat Duitsers vanaf de geboorte stemrecht krijgen.
Ongeveer vijftig parlementariërs dienden vrijdagochtend een motie in voor een wetswijziging,
waarbij ouders voor hun kinderen mogen stemmen.

De afgevaardigden van de christendemocratische en sociaaldemocratische regeringspartijen
en van de oppositionele liberalen pleitten voor rechtvaardigheid voor alle generaties.

Veertien miljoen burgers in de vergrijzende Bondsrepubliek mogen uitsluitend wegens hun leeftijd
niet naar de stembus, stellen de initiatiefnemers.

Het gaat om een tweede poging. Vier jaar geleden voelde een meerderheid van het parlement
niets voor het kiesrecht voor iedereen.

Meer invloed
De voorstanders zien geen problemen: Als ouders de eerste jaren voor hun kinderen gaan stemmen,
handelen zij conform het ouderlijk recht zoals dat in de grondwet is bepaald.
Doordat gezinnen meer invloed krijgen, worden hun belangen beter behartigd.

Ex-president Roman Herzog waarschuwde vorig jaar nog voor een dreigende ''gepensioneerden-democratie'',
waarbij de meerderheid van bejaarden de jongere generatie zou ''leegplunderen''.
In 2050 is meer dan de helft van de kiezers in Duitsland gepensioneerd.

Tegenstanders
Tegenstanders kritiseren dat het stemrecht voor iedereen uitdraait op een verkapt
meervoudig stemrecht voor mensen met kinderen. Alleen de positie van ouders wordt versterkt,
kinderloze personen daarentegen worden benadeeld.

''Het kiesrecht is niet bedoeld om een specifieke belangengroep invloed te verschaffen'',
benadrukte de christendemocratische minister van Familiezaken, Ursula von der Leyen,
in een eerdere discussie.

De leeftijdsgrens voor het kiesrecht is in het verleden al verlaagd van 21 naar achttien jaar.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: telegraaf.nl
D66 wil stemrecht voor zestienjarigen

DEN HAAG - D66-Kamerlid Gerard Schouw wil dat de leeftijd waarop iemand mag stemmen wordt verlaagd
van achttien naar zestien. De Kamer praat donderdagmiddag over de 'herinrichting van het verkiezingsproces'.

,,Als 16-jarige moet je belasting betalen voor je bijbaan en kun je aansprakelijk worden gesteld als je schade aanricht.
Plichten en rechten moeten gelijk opgaan. Stemrecht voor 16-jarigen hoort bij een maatschappij die meer verantwoordelijkheid
van jongeren vraagt,
" stelt Schouw. Daarbij zijn generaties tegenwoordig sneller volwassen en politiek bewust, zegt hij.
Veel van de beslissingen die het kabinet neemt raken ook jongeren. ,,Het is meer dan logisch dat ze dan ook mogen stemmen,"
aldus Schouw.

De kiesgerechtigde leeftijd is in de afgelopen eeuw stapsgewijs verlaagd van 25 jaar via 23 en 21 naar 18 jaar.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Dat 16- en 17- jarigen tegenwoordig sneller volwassen zijn en eerder politiek bewust, ik denk dat dat al een hele tijd speelt en dat dat idd zo is. Aan de andere kant hoor je tegenwoordig ook steeds meer dat pubers hun lange termijn denken en konsekwenties over een langere peirode kunnen overzien nog niet geheel tot optimaal ontwikkeld is. Daar meot je als opvoeder rekening meehouden.
Die twee zaken zijn wel erg met elkaar in tegenspraak.
Zelf denk ik dat een 16/17 jarige misschien nog wel politiek bewuster is dan menig volwassene, maar dat ze de realiteit van het leven nog niet helemaal kennen. (ik leid dat uit aan opmerkingen dan ga je toch een andere baan nemen of dan ga je toch verhuizen oid, terwijl ze er niet tot nauwelijks van op de hoogte zijn dat dat niet allemaal zo werkt)
Dus ik denk dat ze het maar op 18 jaar moeten laten staan.

Hoewel ik het in mijn jeugd bijv erg oneerlijk vond dat een jongen onder de 18 wel in dienst moest/kon en bij wijze van spreken verplicht zijn leven voor het vaderland moest geven terwijl hij geen stemrecht had. Maar dat is tegenwoordig ook weer anders.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Jongeren willen niet stemmen vanaf hun zestiende

Jongeren zijn geen voorstander van verlaging van de stemleeftijd van 18 naar 16 jaar.
Dat blijkt uit een onderzoek van actualiteitenprogramma EenVandaag en jongerenorganisatie NJR.
Volgens het onderzoek is 66 procent van de 2500 ondervraagde jongeren tegen een stembusgang
op het zestiende levensjaar.

Aanleiding voor de peiling is het verkiezingsprogramma van de PvdA dat donderdag is gepresenteerd.
Hierin staat dat jongeren vanaf 16 jaar moeten kunnen stemmen.

Twee derde van de benaderde jongeren (12 tot 24 jaar) vindt 16- en 17-jarigen niet volwassen genoeg
om te stemmen. De leeftijdsgroep zelf denkt er ook zo over. De 16- en 17-jarigen geven aan
dat ze op de middelbare school te weinig kennis opdoen over de landelijke politiek.

Van alle jongeren is ongeveer een op de drie (32 procent) voorstander van verlaging van de stemleeftijd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik denk ook dat stemmen bij jongeren niet zo speelt. Mij is het ook pas rond mijn twintigste gaan interesseren.