Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Gevaarlijke pijnstillers!

Gestart door Lynn, 8 mei 2007, 20:12:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lynn

Gevaarlijke pijnstillers!

Ibuprofen, Aleve en Voltaren, de zogenaamde NSAID's, zijn gewone pijnstillers die in Nederland bij elke drogist verkrijgbaar zijn. Toch waarschuwt de Amerikaanse Food and Drug Administration dat het gebruik van één pil al een hartaanval kan veroorzaken. In Nederland ziet men echter het probleem niet en zien de autoriteiten deze pijnstillers nog steeds als uiterst veilig.

Ibuprofen is sinds 1969 in Nederland op de markt. Het behoort tot een grotere groep soortgelijke stoffen (de zogenaamde NSAID's ofwel niet-hormonale ontstekingsremmers) die al jaren op grote schaal toepassing vinden en waarmee veel ervaring is opgedaan. Het wordt wereldwijd zeer veel gebruikt, ook als zelfzorgmiddel.

Diclofenac is sinds 1977 in Nederland op de markt. Het behoort tot een grotere groep soortgelijke stoffen (tevens de NSAID's) die al jaren op grote schaal toepassing vinden en waarmee veel ervaring is opgedaan. In Nederland staat diclofenac met bijna 2,3 miljoen voorschriften in 2002, op de 4e plaats in de top 10 van de meest gebruikte geneesmiddelen.

Naproxen is sinds 1974 in Nederland op de markt. Het behoort tot een grotere groep soortgelijke stoffen (tevens de NSAID's) die al jaren op grote schaal toepassing vinden en waarmee veel ervaring is opgedaan. Sinds 1998 is naproxen (tot 275mg per doserings-eenheid) ook als zelfzorgmiddel beschikbaar.

Commotie
Een aantal pijnstillers hebben voor veel commotie gezorgd de afgelopen jaren. Bij Vioxx was het zelfs zo erg, volgens Scientific Director David Graham van de American Food and Drug Administration in Amerika, dat vanaf de eerste tablet de kans aanzienlijk hoog was op een hartinfarct. Daarom is Vioxx in september 2004 van de markt gehaald.

Nu is er weer onrust ontstaan, omdat uit een onderzoek dat in 2005 in het British Medical Journal blijkt dat ook ibuprofen een verhoogd risico kan geven. Hoe groot is dat risico en geldt het voor iedereen?

Ibuprofen en Diclofenac (een van de meeste voorgeschreven pijnstillers en ook vrij verkrijgbaar onder de naam Voltaren) zijn dus zogenaamde nsaidââ,¬â,,¢s, die meestal gebruikt worden bij spier- en gewrichtsklachten. Bij rugpijn worden ze regelmatig geslikt. Met name oudere mensen die last van hun gewrichten krijgen, slikken ze veel. Ibuprofen is bovendien ook nog eens bijzonder populair als algemene pijnstiller die zonder recept verkrijgbaar is bij apotheek en drogist. Veel vrouwen gebruiken Ibuprofen in hoge dosering en grote regelmaat om hun menstruatiepijnen te onderdrukken.

Onderzoek
Het onderzoek gepubliceerd in het British Medical Journal werd gedaan door Professor Julia Hippisley-Cox van de University of Nothingham. Voor het onderzoek werd in een databestand van Britse huisartsen naar mensen gezocht die een eerste hartinfarct hadden gekregen. Zo werden 9218 mensen gevonden. Hun gegevens werden vergeleken met 86.349 mensen die als controle gebruikt werden. Inderdaad bleek dat de mensen met een infarct vaker in de drie maanden voorafgaande aan het infarct ibuprofen gebruikt hadden. In het geval van ibuprofen moeten 1000 mensen dit middel slikken voor één nodeloos infarct.

Afwachten?
"Toch gaan ze er niets aan doen, ze wachten tot er klachten komen" zegt Ivan Wolffers, geneesmiddelendeskundige. Ook zegt hij dat het niet duidelijk is uit de onderzoeken, hoeveel je moet slikken om tot een hartinfarct te komen. Wel is het zo dat reuma patiënten die het in hoge dosering lang gebruiken, een grotere kans hebben. Zeker als ze ook nog eens een hoge bloeddruk hebben. Ook vrouwen die het vaak in hoge dosering gebruiken ter bestrijding van menstruatieklachten moeten oppassen. Daar is het middel, volgens Wolffers, niet voor bedoeld. Er zijn andere alternatieven. Onderzoeken wijzen dus niet uit wat nu een TE hoge dosering is. Verder onderzoek wellicht?

Betekent het nu dat we tot die tijd maar gewoon afwachten?
"Bij lichte pijn is paracetamol de beste keuze. De meeste rugpijnklachten reageren er prima op. Niet alleen bij rugpijn, ook bij andere klachten moet je samen met je arts scherp vaststellen of je echt een nsaid nodig hebt om de klacht te bestrijden. Als dat zo is, bedenk dan dat het met name oudere mensen zijn die kans maken een infarct te zullen krijgen. Als je jong bent, kun je zo'n medicijn slikken, maar ook dan geldt dat je een middel nooit te lang achter elkaar moet gebruiken als daar niet een heel goede reden voor is. Er is wat meer controle op het gebruik nodig, want als dit onderzoek klopt dan krijgen in ons land jaarlijks tientallen mensen een infarct, welke ze niet zouden hebben gekregen als ze een andere pijnstiller zouden hebben geslikt."

Waarschuwing National Institutes of Health
People who take nonsteroidal anti-inflammatory medications (NSAIDs) (other than aspirin) such as ibuprofen may have a higher risk of having a heart attack or a stroke than people who do not take these medications. These events may happen without warning and may cause death. This risk may be higher for people who take NSAIDs for a long time.
Tell your doctor if you or anyone in your family has or has ever had heart disease, a heart attack, or a stroke, if you smoke, and if you have or have ever had high cholesterol, high blood pressure, or diabetes. Get emergency medical help right away if you experience any of the following symptoms: chest pain, shortness of breath, weakness in one part or side of the body, or slurred speech. If you will be undergoing a coronary artery bypass graft (CABG; a type of heart surgery), you should not take ibuprofen right before or right after the surgery.
NSAIDs such as ibuprofen may cause ulcers, bleeding, or holes in the stomach or intestine.These problems may develop at any time during treatment, may happen without warning symptoms, and may cause death.The risk may be higher for people who take NSAIDs for a long time, are older in age, have poor health, or who drink 3 or more alcoholic drinks per day while taking ibuprofen.
Tell your doctor if you take any of the following medications: anticoagulants ('blood thinners') such as warfarin (Coumadin); aspirin; other NSAIDS such as ketoprofen (Orudis KT, Actron) and naproxen (Aleve, Naprosyn); or oral steroids such as dexamethasone (Decadron, Dexone), methylprednisolone (Medrol), and prednisone (Deltasone). Also tell your doctor if you have or have ever had ulcers, bleeding in your stomach or intestines, or other bleeding disorders. If you experience any of the following symptoms, stop taking ibuprofen and call your doctor: stomach pain, heartburn, vomiting a substance that is bloody or looks like coffee grounds, blood in the stool, or black and tarry stools. Keep all appointments with your doctor and the laboratory. Your doctor will monitor your symptoms carefully and will probably order certain tests to check your body's response to ibuprofen. Be sure to tell your doctor how you are feeling so that your doctor can prescribe the right amount of medication to treat your condition with the lowest risk of serious side effects. Your doctor or pharmacist will give you the manufacturer's patient information sheet (Medication Guide) when you begin treatment with prescription ibuprofen and each time you refill your prescription. Read the information carefully and ask your doctor or pharmacist if you have any questions. You can also visit the Food and Drug Administration (FDA) website or the manufacturer's website to obtain the Medication Guide.

David Graham is de hoofdonderzoeker van de FDA en geeft ons antwoord. Hij stelt dat je er toch wel degelijk rekening mee moet houden dat het gebruik van deze producten kan leiden tot hartinfarcten.

Ivan Wolffers zegt hierover: "Je moet erg oppassen met NSAID's. Behalve ernstige maagklachten kun je dus hartinfarcten krijgen als je daar gevoelig voor bent. Met name vijftigplussers dus, maar ook mensen die bijvoorbeeld wel jong zijn, maar reuma hebben en daardoor heel veel slikken en al een hoge bloeddruk hebben. Dan moet je het gewoon niet nemen. ECHTER: er is bijna geen alternatief. Paracetamol is geen ontstekingsremmer. Je moet je dus ook hierbij afvragen waar je voor kiest: leven zonder pijn met risco op hartaanval of leven met veel pijn."
Wolffers is een groot voorstander van betere bijsluiters. Juridisch kloppen de bijsluiters, maar voor de bewustwording van de consument is het onduidelijk welke ernstige gevolgen er zijn. Overigens meldt hij ook dat hij het belachelijk vindt dat Ibuprofen in zulke grote verpakkingen wordt verkocht. In Amerika zijn het hele kleine verpakkingen. Minder uitnodigend dus.


Dr. Gunar Gislason uit Denemarken is expert in pijnstillende medicijnen en heeft onderzocht dat deze soort medicatie (nsaid) wel degelijk hartinfarcten, aanvallen of hartstilstand kan veroorzaken. Volgens Gislason kan dat al bij de eerste inname. In de uitzending geeft meneer Gislason antwoord op verschillende vragen.

Bron: www.TrosRadar.nl

Iwan

Ik pas sowieso op met hoeveel en welke pijnstillers ik neem. Ik neem eigenlijk maar 1× of max. 2× in de week een aspirine
en Ibuprofen gebruik ik helemaal niet meer. Na mijn laatste bezoek aan de neuroloog heeft zij mij ook afgeraden om iets anders
dan aspirine te nemen en daar maar maximaal 2× in de week 1 van te nemen. Heb wel andere medicijnen meegekregen voor
als ik weer last van migraine zou krijgen, maar die heb ik ook nooit gebruikt omdat mijn migraine een stuk minder geworden is
na mijn vermoedelijke kleine TIA.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

muisje


Iwan

Citaat van: muisje op  4 december 2013, 19:13:28
Dat vind ik nog veel Iwan.
Maximaal 2 per week?
Het is niet zo dat ik elke week 1 of 2 aspirines neem, alleen als ik ziek, zwak of misselijk ben.
Het is eerder uitzondering dan regel dat ik een aspirine neem. Als het tegenzit 1x per maand.
Toen ik geholpen ben aan mijn gebit en daarvoor nam ik er veel meer, soms wel 5 á 6 per dag.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim


little_mermaid

Ik neem geen enkele van deze pijnstillers.

Ik had al eerder gehoord dat deze niet goed voor je zijn.
En eigenlijk is geen enkele medicatie goed voor je.

carola

Ik neem bijna nooit pijnstillers, of ik moet echt barstende koppijn hebben, dan wil ik nog wel eens een aspirine of ibufrofen pakken