Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Bush verbiedt martelen terreurverdachten

Gestart door Iwan, 21 juli 2007, 02:44:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

WASHINGTON - De Amerikaanse president George W. Bush heeft vrijdag regels uitgevaardigd
om te voorkomen dat vermeende terroristen worden gemarteld. De presidentiële order verbiedt wrede
en onmenselijke behandeling en ondervraging van verdachten.

De CIA moet zich houden aan de afspraken in de Geneefse Conventies, waarin de behandeling
van krijgsgevangenen is geregeld. Marteling wordt in het decreet omschreven als onaanvaardbaar.
Dat geldt bijvoorbeeld voor seksuele handelingen of aanvallen op het geloof van de verdachte.

De regering-Bush ligt zowel in eigen land als in de rest van de wereld onder vuur vanwege
ondervragingstechnieken die veiligheidsdiensten zouden hebben toegepast om informatie
te krijgen van verdachte moslimterroristen.

Het decreet komt tien maanden nadat de Amerikaanse regering een systeem van
geheime CIA-gevangenissen had moeten verbieden na een kritische uitspraak van het Hooggerechtshof.
Mensenrechtenorganisaties stellen dat verdachten er buiten elke controle om werden gemarteld.

Welke methodes nu nog wel zijn toegestaan blijkt evenwel niet duidelijk uit het document.
Bush bevestigt in het decreet het recht om ââ,¬Å¾vijandelijke strijdersââ,¬Â vast te zetten
en hen de bescherming van de Geneefse Conventie te onthouden.

Critici stellen echter dat het decreet uitblinkt in vaagheid.
Het komt neer op een 'vertrouw ons'-benadering, aldus Human Rights Watch.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Geld dat verbod enkel voor CIA medewerkers?
Of geld het alleen als het gevangenen zijn die vast worden gehouden op Amerikaans grondgebied?
Guantánamo Bay ligt bv niet op Amerikaans grondgebied, maar op Cubaans grondgebied.
Het lijkt me zo een waardeloos vodje die Amerika en Bush op allerlei wijze kunnen omzeilen,
een zoethoudertje voor de critici.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Wist helemaal niet dat die Bush dat martelen ooit heeft toegelaten!  Ãâ€"oz
Wat een eikel zeg!

bertus

Ik heb ooit een interview gezien met Bush, waarin werd gevraagd hoe ver we mogen gaan met ondervragen. Het maakte niet uit wat de interviewer vroeg het kwam neer op: "ik probeer Amerika te beschermen", "ik probeer je familie te beschermen". Kortom, ik mag alles doen want dan bescherm ik amerika en je gezin -_-"