Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Mislukte aanslag op vlucht Schiphol-Detroit

Gestart door Iwan, 26 december 2009, 14:13:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Iwan

WASHINGTON - Een 23-jarige Nigeriaan heeft vrijdagavond een kleine explosie veroorzaakt
op een vlucht tussen Schiphol en de Amerikaanse stad Detroit. In eerste instantie maakte
luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines bekend dat hij vuurwerk had afgestoken.
De Amerikaanse regering bestempelde het incident echter al snel tot 'poging tot terrorisme'.

Kort voor de landing in Detroit klonk in het vliegtuig een knal, vergelijkbaar met een champagnekurk
of een ballon die wordt doorgeprikt, verklaarden passagiers tegenover CNN. Ooggetuigen zagen
vervolgens vlammen en rook opstijgen van de zitplaats van de Nigeriaan, waarop paniek uitbrak.
Drie mensen, onder wie de dader, liepen brandwonden op.

Een 32-jarige Nederlander heeft waarschijnlijk de aanslag op vlucht NW 273 van Schiphol naar Detroit verijdeld.
Jasper Schuringa wierp zich op de Nigeriaanse terrorist en hield die in een houdgreep tot na de landing.

De 32-jarige ondernemer uit Amsterdam zag vlak voor de landing dat een Nigeriaan plotseling opstond
en iets aanstak. Hij zou geen moment getwijfeld hebben en meteen op de man zijn gedoken.
Bij zijn heldenactie zou Schuringa zijn handen hebben verbrand.

Medepassagiers en bemanningsleden slaagden erin het vuur te doven met brandblussers en dekens.
Ze sleepten de dader naar de voorkant van het vliegtuig, weg van de andere passagiers.
Wat er precies ontplofte is vooralsnog onduidelijk. Het zou gaan om een poeder,
gecombineerd met een injectiespuit met chemicaliën, aldus Amerikaanse media.

Al-Qaeda
Na zijn daad zou de man verklaard hebben dat hij handelde in opdracht van terreurorganisatie al-Qaeda.
Pete King, een lid van de nationale veiligheidscommissie van het Huis van Afgevaardigden, zei dat
de Nigeriaan voorkomt in databases die verband houden met terrorisme. ''Ik denk dat hij inderdaad
banden met al-Qaeda heeft
'', zei King. ''Zijn naam kwam vrijwel direct tevoorschijn.''

De dader heet volgens Amerikaanse media Abdul Farouk Abdulmutallab.
Hij volgt een technische studie in Londen.

De man was in de Nigeriaanse stad Lagos op KLM-vlucht 588 naar Schiphol gestapt.
In Amsterdam stapte hij over op een andere vlucht, zonder opnieuw gecontroleerd te worden,
stelt CNN. Volgens zijn visum reisde hij naar de VS voor een religieuze ceremonie.




©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Washington - De Nederlandse held Jasper Schuringa overmeesterde niet alleen de terrorist die probeerde
zijn vliegtuig op te blazen. Hij wist ook nog een foto van hem te maken. CNN betaalde er volgens Amerikaanse
mediawaarnemers ongeveer tienduizend dollar voor. "Geld kan dingen vergemakkelijken voor Jasper",
zegt zijn vriend en 'mediamanager', Kasem Challiou.

De lof voor Jasper Schuringa is groot in Amerika. Tabloid The New York Post doopt hem tot 'terror hero'.
"Ik twijfelde niet", zo staat er boven het verhaal. The Washington Post benadrukt eveneens het uitzonderlijke
optreden van de 23-jarige videoproducent uit Amsterdam. "Terwijl de meeste passagiers wegvluchtten van
de vlammen, rende één persoon er naar toe
", zo luidt de kop boven het artikel over de held van vlucht 253
van Amsterdam naar Detroit, die op Eerste Kerstdag ontsnapte aan een catastrofe.

De Nigeriaan Umar Farouk Abdulmutallab had ruim voldoende explosieven bij zich om de Airbus 330
van Delta Airlines op te blazen. Alleen een falend ontstekingsmechanisme en het kordate optreden
van Schuringa wisten een ramp te voorkomen. De Nederlander sprong over meerdere zittingen heen,
overmeesterde de terrorist, probeerde het vuur te doven en rukte hem uit de stoel.

Nadat hij samen met cabinepersoneel de man had vastgeketend aan een stoel in de eerste klasse
keerde Schuringa terug naar zijn zitplaats. "We applaudisseerden allemaal voor hem", aldus de dankbare
medepassagier Veena Saigal in de Washington Post.

Nog geen etmaal na zijn heldenrol is er in Amerika ook al kritiek te horen op Schuringa.
De Nederlander zou een slaatje willen slaan uit gebeurtenissen. Alle media in Amerika willen de 'terror hero' spreken,
maar alleen nieuwszender CNN slaagde er zaterdag in om een 'exclusief interview' met de Nederlander te krijgen.

Sommige Amerikanen reageren negatief op Schuringa's vermeende 'zakelijkheid'.
"Jasper, stop met cashen en blijf gewoon een held", schrijft mediajournalist Steve Krakauer op zijn Twittersite.

"Straks gaat iedereen de held spelen om er geld aan te kunnen verdienen", zo luidt een andere reactie.
Andere lezers zijn welwillender. Ze wijzen erop dat de televisiezenders ook alleen maar met Schuringa
willen spreken om hun kijkcijfers op te krikken.




©dagbladvanhetnoorden.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM - Jasper Schuringa, die wereldwijd wordt geprezen om zijn heldendaad,
had de Nigeriaanse terrorist al even in de smiezen. "Ik voelde dat er iets fout zat.
Plotseling zag ik rook en tegelijkertijd hoorde ik een knal.
"

De Nederlandse passagier aarzelde geen seconde en dook boven op Umar Farouk Abdulmutallab.

In de woonkamer van zijn vriendin in Miami moet de 32-jarige Schuringa bijkomen van de hachelijke
tien minuten in het vliegtuig van Northwest Airlines. "Nu, achteraf, besef ik pas wat er is gebeurd.
Alles ging zo razendsnel.
" Hij is doodmoe. Hij voelt zich figuurlijk overvallen door zijn eigen heldendaad.
De verwondingen vallen alleszins mee. Hij liep brandwonden op aan zijn rechterarm en -hand.
Ook zijn kleding vatte vlam.

Schuringa kan eigenlijk niet meer reconstrueren waarom hij in eerste instantie als enige passagier
de 23-jarige Umar Farouk Abdulmutallab naar de grond werkte. De Amsterdammer deed het gewoon.

Een doffe knal en een steekvlam die tot aan het plafond reikte: de belangrijkste ingrediënten van een
horrorscenario tijdens vlucht NW 253 tussen Amsterdam en Detroit. Het toestel had 268 passagiers
en elf bemanningsleden aan boord toen kort voor landing in Detroit explosief materiaal tot ontploffing kwam.
De terreurverdachte werd na de landing direct gearresteerd en is zaterdag voorgeleid bij de rechter.

Schuringa: "Ik zat rechts, twee gangpaden van de dader verwijderd. Tijdens de vlucht
was er niets aan de hand. Die jongeman viel aanvankelijk niet echt op. Een gewone knul
."

De laatste minuten voor de landing in Detroit veranderde dat beeld. Schuringa merkte ondanks
de afstand dat Umar Farouk Abdulmutallab onrustig werd en met spullen in zijn stoel rommelde.

Knal
"Plotseling hoorde ik een knal. Het leek op vuurwerk", herinnert Jasper Schuringa zich het moment
waarop hij besloot in te grijpen. De Nigeriaan bleek 80 gram van de uiterst explosieve stof
pentaerythritol tetranitrate (PETN) bij zich te hebben. De man wilde het materiaal tot
ontploffing brengen, maar het vatte niet vlam.

Direct was rondom de Nigeriaan consternatie. Medepassagiers schreeuwden en er ontstond tumult.
Schuringa had een ander gevoel. Instinctief aarzelde hij geen seconde. Wat hem bezielde kan hij
achteraf niet verklaren. "Ik heb me tussen de passagiersstoelen doorgewurmd en me op die man gestort.
Ik moest zeker weten of hij nog meer explosieven bij zich had.
"

Binnen luttele seconden ontstond tussen Schuringa en de terrorist een heftige worsteling.
Dat de op Curaçao geboren Schuringa een blauwe maandag enkele lessen kickboksen had gevolgd,
kwam hem nu goed van pas.

Voor Schuringa en de 268 passagiers had het ook anders kunnen aflopen. De sprong leek
op een Russische roulette. Immers, hij realiseerde zich niet dat hij ook op een levende bom
had kunnen vallen.In een soort blinde woede dook de Nederlander echter boven op de terrorist.
Daarbij klom hij over andere passagiers heen.

Houdgreep
Daarna hield Schuringa de verdachte in een stalen houdgreep tot na de landing. Bij zijn heldenactie
verbrandde Schuringa zijn handen, scheurde hij zijn kleding en raakte hij zijn schoenen kwijt.
Samen met een bemanningslid slaagde de Nederlander erin de man in de boeien te slaan.

In Miami komt hij intussen tot rust. "Ik wil nu eindelijk vakantievieren. Ik vertrek naar mijn zus
die op Costa Rica woont. Ik ga nu lekker surfen.
" Zijn vrienden bereiden een groot feest voor
in Amsterdam bij zijn thuiskomst. Dat Schuringa ineens bekend is, is te merken: op facebook
heeft hij al meer dan 2500 'fans'.

Schuringa studeerde zes jaar in Miami aan de filmacademie, waar hij als veelbelovend talent afstudeerde.
Vervolgens woonde hij een aantal jaren in Oman met zijn ouders die voor Shell werkten en vervolgens in Gabon.
Daar brak een burgeroorlog uit en moest hij het land met hulp van het Franse Vreemdelingenlegioen verlaten.
Zeven jaar geleden startte hij in Amsterdam zijn videoproductiebedrijf 'Go with the flow productions'.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Dat stukje waarin staat dat er 10.000 dollar (kan meer of minder zijn want dat bedrag schijnt betaald te zijn) voor de foto is betaald kun je natuurlijk ook bekijken als zijnde dat hij dat aangeboden heeft gekregen van die nieuwszender en niet dat hij die foto wilde gaan verkopen.

En daarbij ik denk dat die 268 passagiers die dankzij hem gered zijn en nu nog leven het hem best zullen gunnen en daar geen probleem van maken.

En als je er heel nuchter gaat bekijken: wie zou dat niet doen tegenwoordig?
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Dity op 28 december 2009, 21:51:35
En als je er heel nuchter gaat bekijken: wie zou dat niet doen tegenwoordig?
Inderdaad wie zou het niet doen? Als ik €1000,- zou kunnen krijgen voor een foto die ik
heb gemaakt van een nieuwsfeit dan zou ik het ook doen. En voor het gebruik van foto's
wordt sowieso meestal betaald.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

DUBAI - Al-Qaeda op het Arabische Schiereiland zegt dat de mislukte aanslag vrijdag op een Amerikaans
passagiersvliegtuig dat van Schiphol naar Detroit vloog, een vergeldingsactie was voor een Amerikaanse
aanval op de groepering in Jemen. Dat stelt de regionale tak van het terreurnetwerk maandag op een website.

De beweging beweert de 23-jarige Nigeriaan Umar Farouk Abdulmutallab te hebben voorzien van
een "technisch geavanceerd instrument", maar dat het middel faalde door een technisch gebrek.
In de verklaring wordt de dader geïdentificeerd als Umar Farouk al-Nigiri.
Bij de verklaring staat een foto van de Nigeriaanse verdachte.

Al-Qaeda op het Arabische Schiereiland roept in de verklaring verder op tot het doden
van medewerkers van westerse ambassades in de regio.

Al-Qaeda op het Arabische Schiereiland is een tak van al-Qaeda die vooral actief is in Saudi-Arabië
en Jemen. In dat laatste land, waar de centrale regering vrijwel machteloos is, zou Abdulmutallab een
terreurtraining hebben gevolgd. Het Jemenitische leger probeert de jihadisten te bestrijden en krijgt
daarbij sinds kort de hulp van de Verenigde Staten.

Vorige week voerde de Jemenitische luchtmacht een bombardement uit in een zuidelijke provincie,
waar het bestuur van al-Qaeda op het Arabische Schiereiland zou vergaderen. De Jemenitische
onderminister van Defensie heeft verklaard dat Jemen daarbij werd geholpen door Amerikaanse
inlichtingendiensten. Door de aanval kwamen zeker dertig mensen om het leven, onder wie mogelijk
de leider van al-Qaeda op het Arabische Schiereiland en zijn plaatsvervanger.

Ook de radicale geestelijke Anwar al-Aulaqi zou onder de doden zijn. Hij begeleidde onder meer
de Palestijns-Amerikaanse legermajoor Nidal Malik Hasan, die vorige maand een bloedbad aanrichtte
op een legerbasis in Texas.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Twee van de vermoedelijke vier breinen achter de mislukte aanslag op de vlucht Amsterdam-Detroit
zouden volgens de Amerikaanse zender ABC voormalige gevangenen zijn van het Amerikaanse
gevangenenkamp Guantánamo op Cuba. ABC beroept zich daarvoor op regeringsbronnen en
documenten van het Pentagon.

Het gaat volgens ABC om de gedetineerden nummer 333 en nummer 372: Mohammad Attik al-Harbi
en Said Ali Shari, beiden uit Saoedi-Arabië. Begin november 2007 werden ze uitgeleverd aan hun geboorteland.

Rehabilitatieprogramma
Eenmaal terug in Saoedi-Arabië namen ze deel aan een cursus 'rehabilitatie via kunsttherapie'.
Daarna werden ze vrijgelaten volgens de zender. De twee hebben nadien een leidende rol gespeeld
in al-Qaida in Jemen. In een propagandavideo van januari 2009 waren ze te zien, samen met
de voormalige privé-secretaris van Osama bin Laden, Aboe Basir Naser al-Wahishi.

"Dat zogenaamde rehabilitatieprogramma is een mop", citeert ABC een Amerikaanse diplomaat.
Een gelijkaardig programma in Jemen zou opgeheven zijn nadat vele ex-gevangen na deelname
opnieuw bij al-Qaida aansloten. Het terreurnetwerk eiste de mislukte aanslag van de Nigeriaan
Umar Faroek Abdoelmoetallab op.




©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."