Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Provincies vechten om Bauke Mollema

Gestart door Iwan, 18 juli 2013, 12:41:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Grunner of Fries? Provincies vechten om Bauke Mollema

Nu Bauke Mollema in de top van het tourklassement staat, laait via verschillende media de discussie op over zijn identiteit.
Mollema, geboren en getogen in Groningen, heeft Friese ouders en woont sinds kort ook weer in Friesland.
Beide provincies claimen hem.

De regionale omroepen pakken de laatste weken uit met reportages over Mollema.
'Hij heeft zijn eerste interview bij ons gedaan, dat hebben we deze week nog uitgezonden',
zegt een woordvoerder van RTV Noord. Omrop Fryslân is deze week met een verslaggever
naar de Alpen afgereisd om de laatste week van de Tour te verslaan.

Via sociale media wordt ook volop over de identiteit van Mollema gespeculeerd.
'Oké, laten we het maar toegeven: Mollema is een Groninger', twitterde een Friese supporter
toen Mollema na de tijdrit van woensdag zakte in het klassement.

De moeder van Mollema kan wel lachen om de discussie die wordt gevoerd.
Volgens moeder Anko Bangma voelt Mollema zich Groninger,
maar kan hij niet ontkennen dat hij allemaal Friese voorouders heeft.
'Bauke is gewoon Bauke.'
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik ben niet echt een Tour de France volger, maar dit jaar kijk ik toch met enige regelmaat.
Heeft er wel mee te maken dat Bauke Mollema het zo goed doet en hij hier vlakbij is opgegroeit
en hij 'ontdekt' is terwijl hij op fiets van huis naar school reed, dezelfde route die ik ook reed
als ik naar school ging op de fiets.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NU.nl
Belkin-ploegleiders vertrouwen Spanjaarden niet

Ploegleiders Merijn Zeeman en Nico Verhoeven van Belkin hebben vrijdag vraagtekens gezet
bij de prestaties van een aantal Spaanse renners in de laatste Tourweek.

"Ik zie een aantal renners op het einde van de Tour beter worden. Fysiologisch kan dat niet.
Misschien dat zij sneller herstellen dan anderen
", aldus Zeeman in de Limburger.

De ploegleider doelt onder meer op de Katoesja-renner Joaquim Rodriguez.
De Spanjaard finishte donderdag op Alpe d'Huez een minuut voor geletruidrager Chris Froome.

"Hij begint ineens Froome de loef af te steken, duidelijk de beste renner in de Tour. Dat is opvallend.
Je kunt daar van alles over denken. Hoe hij dat doet, moet Rodriguez maar zelf uitleggen.
"

Rodriguez speelde bijna geen rol van betekenis in de Pyreneeën, maar is inmiddels opgeklommen
tot de vijfde plaats in het algemeen klassement.

"Rodriguez is een Spanjaard. Die hebben een methode om in de derde week van de Tour beter te worden.
Het is goed dat Alberto Contador er op Alpe d'Huez doorheen zakte, want ook hij rijdt veel sterker dan in het begin
",
aldus Verhoeven.

Belkin ontkent dat de ploegleiding zo stellig is geweest.
"De uitspraak dat 'het fysiologisch niet kan' is niet gedaan door Zeeman of Verhoeven."

Fietscontrole
De ploegleiding wond zich ook op over de vroege aankondiging van de fietscontrole na afloop van de etappe van donderdag.
De organisatie controleerde of de fietsen wel voldeden aan de minimale gewichtsvoorschriften van 6,8 kilogram.

"Veertig kilometer voor het einde kondigde de organisatie die controle aan op de koersradio en daarna nog eens.
Daarna wisselt Alberto Contador aan de voet van de laatste keer Alpe d'Huez opeens van fiets.
Dan moet je als organisatie die fiets toch in beslag nemen
", aldus Verhoeven tegenover het AD.

Verhoeven heeft al vaker gemerkt dat er in het peloton gerommeld wordt met het gewicht van fietsen.
"Te lichte fietsen worden verzwaard met lood of metaal. Daar moet eens tegen opgetreden worden, dan is het gelijk afgelopen.
Zo'n controle moet de organisatie niet aankondigen, maar gewoon na de finish die fiets meenemen en wegen.
"
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Iwan op 18 juli 2013, 12:41:31


Citaat van: AD.nl
Grunner of Fries? Provincies vechten om Bauke Mollema
Tijdens de tour dit jaar was het gemeentehuis in Zuidhorn, waar Mollema heeft gewoond, geel verlicht.
Ik had die week vakantie, dus heb het zelf niet gezien. --> nos
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."