Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Donor

Gestart door Iwan, 27 december 2006, 00:30:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ben jij donor?

Ja
10 (62.5%)
Nee
3 (18.8%)
Ik weet het nog niet
1 (6.3%)
Ik ga me registreren
1 (6.3%)
Ik laat het over aan de nabestaanden
1 (6.3%)

Totaal aantal stemmen: 6

Iwan

Ben je orgaandonor, vind je dat het verplicht moet worden gesteld?
Waarom ben je wel/niet orgaandonor?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Als ik op een gegeven moment zo met mijn gezondheid in de problemen zou komen dat alleen een donor-orgaan mij in leven zou kunnen houden zou ik blij zijn als dat mogelijk is.
Daarom ben ik zelf ook orgaan-donor, zodat ik eventueel ook een ander die kans kan geven.

Maar ik vind niet dat het verplicht zou moeten worden gesteld.
Het moet een vrije keus blijven.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Ik ben donor, maar ik vind niet dat je het mensen kunt verplichten om donor te worden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

marcel1970

 :) ik ben zelf ook donor verplichten hoeft voor mij niet wel  vind ik dat de regels rondom donororgaan beter geregeld moeten

steven


mary-kate

ik ben nog geen donor
ik zou het wel willen wand als ik in zo'n situatie zat zou ik ook een gat in de lucht springen als ik een nieuw orgaan kreeg,
wat mij tegen houd is als ik slecht lig  ben ik bang dat de artsen er een eind aan maken als ze maar enige kans zien dat ik het misschien niet haal of al op leeftijd ben alleen om een ander mijn organen te geven terwijl ik misschien nog goed gered kan worden
misschien een rare gedachte maar dat maakt het wel dat ik het  (nog) niet doe
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan

Steeds minder Nederlanders zijn bereid een orgaan voor donatie af te staan.
Dat blijkt uit onderzoek van instituut Nivel.

Spoed
De Nierstichting roept minister Klink van Volksgezondheid op met spoed met een plan te komen.
Desnoods zou verplichte donorregistratie ingevoerd moeten worden.

Beloning
Verder denkt de stichting aan een beloning voor iemand die zich als donor meldt.
Dit kan een 'fiscale bonus' zijn of een 'korting op de zorgpremie', zegt directeur Beerkens.

Registreren
In 2004 zei 13% zich niet als orgaandonor te laten registreren als dit verplicht werd gesteld.
In 2007 is dit opgelopen tot bijna 26%. Jaarlijks sterven honderden mensen,
omdat niet op tijd een nieuw orgaan beschikbaar is.



Ã,©rtlnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik had vroeger wel een donorcodicil, maar die ben ik verloren.
Mijn familie weet dat ik donor wil zijn, dus ik ga er vanuit dat ze na mijn dood
net als bij mijn vader is gebeurd dat zullen aangeven.  (bij mijn vader hebben ze zijn huid weer gebruikt)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Ben gewoon donor. Zoals het in deze context bedoeld is.

Geen organen van mij voor de voedselbank.

Dity

Ik ben ook al jaren donor.

Maar naar aaleiding van die show van BNN hebben we op het werk hier een discussie over gehad.
Een paar van mijn collega's zeiden dat ze wel donor wilden worden, maar dan alleen voor mensen die zelf ook donor zijn. Dus geen donor zijn dan ook geen organen ontvangen als je er nodig bent.

Hoe denken jullie daar nu over?
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Dity op  9 juni 2007, 20:14:20
Ik ben ook al jaren donor.

Maar naar aaleiding van die show van BNN hebben we op het werk hier een discussie over gehad.
Een paar van mijn collega's zeiden dat ze wel donor wilden worden, maar dan alleen voor mensen die zelf ook donor zijn. Dus geen donor zijn dan ook geen organen ontvangen als je er nodig bent.

Hoe denken jullie daar nu over?
ik zou wel onderscheid willen maken tussen mensen die niet geschikt zijn als donor (omdat ze bv ziek zijn, wat weer zou kunnen verklaren waarom ze mijn nier graag willen) en personen die misschien te jong zijn.

Ik vind wel dat mensen die zelf donor zijn voorrang moeten krijgen.
Ook boven mensen die een zodanige leefstijl hadden dat ze het eigenlijk aan zichzelf te danken hebben.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Citaat van: Kim op 10 juni 2007, 00:24:30
Vind ik wel een sterke stelling.
Je verdient alleen een orgaan als je zelf ook donor bent.

Nu ik er zo over nadenk ben ik het daar eigenlijk wel mee eens.  Ãâ€"hb

Daar kan ik me ook wel in vinden. Maar ik heb voor mezelf zoiets van: ook al ben ik donor dan mag iemand die geen donor is wel een orgaan van mij hebben als ze die nodig zijn.

Citaat van: Iwan op 10 juni 2007, 01:14:06
Citaat van: Dity op  9 juni 2007, 20:14:20
Ik ben ook al jaren donor.

Maar naar aaleiding van die show van BNN hebben we op het werk hier een discussie over gehad.
Een paar van mijn collega's zeiden dat ze wel donor wilden worden, maar dan alleen voor mensen die zelf ook donor zijn. Dus geen donor zijn dan ook geen organen ontvangen als je er nodig bent.

Hoe denken jullie daar nu over?
ik zou wel onderscheid willen maken tussen mensen die niet geschikt zijn als donor (omdat ze bv ziek zijn, wat weer zou kunnen verklaren waarom ze mijn nier graag willen) en personen die misschien te jong zijn.

Ik vind wel dat mensen die zelf donor zijn voorrang moeten krijgen.
Ook boven mensen die een zodanige leefstijl hadden dat ze het eigenlijk aan zichzelf te danken hebben.

Als iemand ziek is dan kan ik me aan een kant voorstellen dat ze zich niet als donor melden, maar dan heb ik weer zo iets van: wat voor ziekte hebben ze?
Als iemand bijvoorbeeld een nierziekte heeft dan zijn er toch nog organen die afgestaan kunnen worden omdat die zeg maar nog wel goed werken.

Ah bah wat klinkt dat klinisch zeg :-[

Van kinderen kan ik me voorstellen dat die geen donor zijn, die kunnen niet overzien wat het allemaal inhoud. Daar zouden de ouders over moeten beslissen als die vraag voorgelegd zou worden.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan



Ik heb zojuist op onderstaande site voor de zekerheid aangeven dat ik donor wil worden.
Ik ben het volgens mij al en mijn familie weet ook dat ik donor wil zijn mocht mij iets overkomen,
maar voor de zekerheid toch nog maar even bevestigd.


Donor Ja of Nee
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik heb in een ander topic hierover ook al eens gereageerd. Die topics lopen een beetje door elkaar heen, denk ik, niet helemaal, wel veel.
dat bewuste topic heet "geen donor ook geen orgaan". Mijn reactie daarop past ook wel goed hierbij:

Ik citeer:
In principe ben ik het wel met de stelling eens.
Natuurlijk uitzonderingen daargelaten met mensen die niet kunnen doneren ivm ziekte of zwakte oid.


Toch heb ik ook wel moeite met de stelling:

Want wat te denken van homo's die wel graag donor willen zijn maar het niet mogen zijn puur omdat ze homo zijn? En dan wordt er geen onderscheid gemaakt tussen een homo met veel losse sexuele contacten of een monogame homo. Natuurlijk moet je allerlei risco's uitsluiten, maar heeft een monogame homo nu zoveel meer kans op HIV? Dat denk ik niet, ik denk dat een willekeurige jongere met wisselende sexuele contacten meer kans op HIV heeft.
En mag je dan zo'n homo die wel wil, maar niet mag doneren, mag je die homo weigeren als hij een orgaan nodig heeft? Want krijg jedan niet weer van die discussies uit allerlei hoeken dat hij zelf praktiserend homo wil zijn?

En wat ik ook moeilijk vind: Ik heb zelf 2 kinderen met autisme. Stel dat mij wat overkomt. Moet mijn man dan mijn kinderen afscheid van mij laten nemen terwijl ik nog leef? Hoewel je hersendood bent, kom je nog behoorlijk levend over, je bent nog warm, je lichaam ademt nog. Je zal sterven op de operatiekamer. Dus voor een kind ga je min of meer levend de operatiekamer in en komt er dood uit. Kan je dat doen met een kind? Zou het in onze situatie handig zijn met onze kinderen of bezorg je ze een levenslang onbegrip en trauma?
Hier ben ik nog niet over uit.
Mijn man en ik zijn voor orgaandonatie, maar wij hebben afgesproken dat de nabestaande mag beslissen wat er gebeurt; met respect voor elkaars wens maar met de nadruk op de behoefte van onze kinderen.
Is dat egoistisch? Ik weet het niet.

Droopy

Ik ben wel orgaanorgaan donor. Van mij mogen ze alles hebben wat ze willen/kunnen gebruiken.
verplichten vind ik wat ver gaan, maar net las wat kim al zei. dat je het  automatisch wordt maar je je er voor kunt uitschrijven ofzo. denk dta je op die manier wel meer mensen dondor worden/blijven.
en ben het ook eens met dan donoren voorrang moeten krijgen wanneer ze zelf een orgaan nodig hebben

Iwan

Gisteren de bevestiging gekregen van mijn aanmelding voor orgaan- en weefseldonatie.  :tU:
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Ik ben nog geen donor maar ben het wel van plan te gaan worden.

Iwan

Vorige week, volgens mij was het vorige week, maar kan ook een week eerder geweest zijn, was het donorweek.
Zijn er vorige week nog mensen donor geworden??
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

carola


Lejah

De vraag is dus; Ben jij donor?

De antwoorden gaan allemaal over het donorcodicil. Ik mis overigens bij enkele antwoorden wel de motivatie van wel of niet.

Maar geen enkele keer heeft iemand het over bloeddonor zijn.
Is er niemand bloeddonor?
Waarom niet?

Want verdien je alleen orgaan als je zelf ook een orgaan ter beschikking stelt?
Kan je dan ook zeggen dat je alleen maar bloed verdient na bijv een ongeluk als je zelf ook bloed doneert?