Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

'Helft katten is gestoord'

Gestart door Iwan, 14 september 2009, 20:21:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

UTRECHT - De helft van de katten heeft gedragsproblemen. Dat stelt Sonja van Leeuwen,
die volgend jaar in samenwerking met de Martin Gaus Academie start met een nieuwe opleiding
voor kattengedragstherapeut.

"In ons land laten veel te veel eigenaren hun katten inslapen omdat de dieren bijvoorbeeld
agressief zijn of in huis plassen. Met de hulp van een kattengedragstherapeut kunnen de problemen
worden opgelost en blijft dier en eigenaar leed bespaard
", aldus Van Leeuwen.

Uit onderzoek blijkt volgens Van Leeuwen dat ongeveer de helft van de katten gedragsproblemen heeft.
"Als een poes in huis plast bijvoorbeeld probeert ze iets duidelijk te maken. Als duidelijk wordt waarom ze
het doet, is het probleem op te lossen
", aldus Van Leeuwen.

Volgens de gedragstherapeut voor dieren staat het beroep kattengedragstherapeut nog in de kinderschoenen.
Momenteel kunnen Nederlandse katteneigenaren bij ongeveer dertig therapeuten terecht.
"Inmiddels is het al wel normaal om je hond met gedragsproblemen te laten behandelen,
maar voor katten is dit nog niet echt geaccepteerd
", aldus Van Leeuwen.

Eigenaar
De opleiding tot kattengedragstherapeut duurt ruim anderhalf jaar en telt 43 lesdagen.
Tijdens de opleiding leren cursisten het gedrag van de dieren te duiden, maar leren ze ook
met de baasjes van katten om te gaan. "Veel problemen worden veroorzaakt of verergerd
door de eigenaar
", aldus Van Leeuwen.

In Engeland en Amerika is aan bijna elke dierenartsenpraktijk een gedragstherapeut verbonden.
In de zes jaar durende opleiding tot dierenarts wordt volgens Van Leeuwen maar een paar dagen
besteed aan het gedrag van dieren. "Het zou fantastisch zijn als dierenartsen in ons land katten
met problemen gaan doorverwijzen naar een kattengedragstherapeut
."

Nederland telt meer dan drie miljoen huiskatten.
"Als je bedenkt dat de helft van deze dieren hinderlijk gedrag vertoont,
is er werk aan de winkel voor mijn nieuwe cursisten
", aldus Van Leeuwen.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Mijn poezen vertonen soms ook behoorlijk 'gestoord' verdrag.
Zo heb ik een poes die aan een soort van belletje trekken doet;
ze gaat voor het raam zitten te miaauwen en als ik dan de deur open doe om haar binnen te laten
gaat ze er vandoor. Ook onder het raam van mijn computerkamertje zitten te janken alsof ze vermoord wordt
zodat ik naar beneden kom en er daar achterkom dat de buitendeur gewoon openstaat en ze zo naar binnen kan wandelen
is een favoriet spelletje van haar.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn

Hmm leuk bericht :(

Ik heb volgens mij 2 rare kittens.
Onslow zeurt de hele dag en dan vooral als hij zijn zusje even niet ziet.
Moontje is heel apart.. En huppelt als een konijn op speed de hele avond door de kamer.
Maar lief zijn ze wel   :smitt:

Margje

Alle katten zijn lichtelijk gestoord alhoewel sommigen iets meer dan lichtelijk. Zo heb ik eens een kat gehad die regelmatig als een idioot door de woonkamer rende en vervolgens tegen de muur opvloog wat niet zo goed lukte. Dat was wel een behoorlijk geschift gezicht maar had wel zo zijn charme :)

Iwan

Ik vind mijn poes, Tyra, best wel intelligent eigenlijk.
Vanavond, ik verveelde me, dacht ik laat ik Tyra eens gaan pesten......
Ik heb wat tonijnsalade op een glad stukje plastic, waarmee de tonijnsalade was afgedekt, gedaan
en deze op een gladde ondergrond gelegd. Het idee was dat de poes het tonijnsalade zou proberen op te likken,
maar dat ze deze steeds verder voor zich uitduwde, omdat de wrijving van de ondergrond op het plastic minimaal zou zijn.
Alleen had Tyra het bijna meteen door, na de eerst poging al, en zette ze één van haar voorpootjes op het plastic,
zodat deze niet meer kon verschuiven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: GoedGevoel.be

Tien tekenen dat je kat je wil vermoorden

Recent onderzoek onthult dat katten hun prooi (vogels, muizen,...) niet doden om te overleven, maar dat ze dat
vooral voor de lol doen. Slechts 21 procent van de dieren die ze doden, brengen ze naar huis, 30 procent eten ze op,
maar 49 procent laten ze gewoon rotten. Katten schattig en lief? Vergeet het. Katten zijn seriemoordenaars.
Maar hoe weet je dat je kat het op jou heeft gemunt? Hou onderstaande gedragingen goed in de gaten.
Indien je poes meer dan vijf van die gedragingen vertoont, verkeer je in levensgevaar.

1. Je kat drukt met haar voorpootjes op je lichaam.
Denk niet dat dit een teken van genegenheid is, ze is op zoek naar de zwakke punten in je vitale organen.

2. Terwijl je slaapt, legt je kat haar pootjes op je gezicht.
Hoewel verstikking niet de uitverkoren moordmethode van de kat is, haar poten zijn immers te klein
om zowel je neus als je mond te bedekken, staat niet haar in de weg het toch maar eens te proberen.

3. Je kat brengt dode dieren naar huis.
Nooit 'The Godfather' gezien? Dat dooie beest is geen geschenk, het is een waarschuwing.

4. Wanneer je een kamer binnenkomt, maakt je kat zich haastig uit de voeten.
Dat is een teken dat je net bent ontsnapt aan de hinderlaag die ze voor jou had beraamd.

5. Je kat slaapt op het toetsenbord van je pc.
Katten weten dat mensen over moderne communicatiemiddelen beschikken. Ze zullen er alles aan doen
om te verhinderen dat je contact met de buitenwereld kan opnemen in het geval van een kattenaanval.

6. Je kat gooit korrels uit haar kattenbak.
Nee, dat doet ze niet omdat ze vindt dat het stinkt, ze is haar grafdelverskunsten aan het verfijnen.

7. Je kat staart je minutenlang aan met de blik van een onderzoeksrechter.
Ontwijk haar blik niet, dat ziet ze immers als een teken van zwakte en op dat moment zal ze toeslaan.

8. Je kat eet gras om het uit te braken.
De Jivaro-indianen doen dat elke ochtend: zo reinigen ze lichaam en geest vooraleer ze op jacht gaan.

9. Je kat verschuilt zich op donkere plekken om je gade te slaan:
onder of in de kast, onder je bed, elke plek is goed om haar prooi in diens natuurlijke omgeving te observeren.

10. Je kat miauwt de hele tijd.
Ze wil je gek maken zodat je geheel op eigen initiatief door het raam springt. De perfecte misdaad.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."