Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Gothic

Gestart door Iwan, 25 november 2006, 18:21:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Iwan



Citeer
go·thic1 (het ~)
1 subcultuur waarin zaken als de dood,
de duivel en het kwaad worden geromantiseerd

go·thic2 (bn.)
1 van gothic




Wat betekent het woord "gothic"?

1. Een bouwstijl, zoals een bepaald soort kathedraal
2. Een schrijfstijl, met sierlijke letters
3. Als aanduiding van een bepaalde sfeer bij verhalen waar vreemde en mysterieuze avonturen
    gebeuren op donkere en eenzame plaatsen zoals de ruines van een kasteel


Het woord gothic komt van de duitse volksstam de "Goths" die ooit Italië binnenviel  om het Romeinse rijk op te splitsen.
De Italianen zijn dan ook verantwoordelijk voor de negatieve klank van de benaming gothic, waarmee zij "barbaars" bedoelden.

Het woord gothic in de betekenis die we er nu aan geven stamt uit de tijd van de late middeleeuwen  en werd gebruikt
om de kunst- en bouwstijl uit die tijd aan te duiden als reactie op de romaanse stijl die er aan vooraf ging.
De reactie in de gotiek op het romanisme was die van "We hoeven niet meer bang te zijn voor god, we moeten hem verheerlijken."
Zo ontstonden de kerken met hun hoge spitse torens, luchtbogen en grote vensters in plaats van de donkere fort-achtige
kerken van daarvoor. En daarbij ook een andere kledingstijl, namelijk lange jurken met versiersels, lange slepen, puntmouwen etc.
Voor de mannen net zo goed als voor de vrouwen.

Waar men eerst sobere kleding droeg zonder opsmuk droeg men nu overhemden met rouches langs de kraag en mouwen.
De gotische stijl won aan populariteit en breidde zich al snel uit naar de kunst.
Er zijn talloos veel schilderijen en beeldhouwwerken gemaakt in deze stijl in de periode tussen de 12e en 16e eeuw.
Ondanks dat het geloof een steeds grotere invloed kreeg in de gotische kunst, bleef de gothic een negatieve klank houden.

Rond 1800 leefde de gotiek opnieuw op.
In die periode werd het steeds meer
gekoppeld aan het mysterieuze,
het bovennatuurlijke. In de 19e eeuw
raakt de gotische stijl nogmaals in de mode.
Er werden veel kerken gebouwd in die stijl
om aan "de eeuw van geloof" te herinneren.
Gotische literatuur bestond uit een combinatie       
van terreur, horror en de mysterieuze kant
van leven en dood. In deze tijd wordt ook
de figuur van vampier in het leven geroepen.

Gothic in zijn huidige vorm is ontstaan in het begin van de jaren 80.
Het wordt eigenlijk een beetje gezien als tegenhanger van de punk, ontstaan uit de zelfde gedachte,
tijd voor iets nieuws, iets extreems, iets wat niet allerdaags is.
Maar net als bij de punk en alle andere stromingen die er ooit zijn geweest is ook de gothic
weer wat op de achtergrond geraakt.


De laatste jaren is het weer aardig in opkomst en door bands als Within Temptation,
wordt de gothic ook voor het grote publiek toegankelijk.
Net als bij de meeste stromingen heb je "echte" goth's en wannabe's, mensen die mee willen doen.
De echte goth's zien het echter niet als een modeverschijnsel, maar als "a way of live".
Het moet in je hart zitten, niet alleen in je kleding.


Wat vinden jullie van de "Gothic Stijl"
en hoe kijken jullie tegen Gothics aan?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik vind dat Gothic's negatieve energie uitstralen

Metalholic

Ik vind ze eerder lachwekkend. Maar sfeertje is niet lekker eromheen.

Pinnie

Vind het echt verschillend per persoon.

Iwan

Ik vind het er wel mooi uitzien, als mensen zich bv zo kleden voor een speciale gelegenheid.
Mensen die zich altijd zo kleden of wier/wiens levensstijl het is vind ik een beetje raar
en heb altijd een beetje medelijden met zulke mensen ook omdat ze inderdaad altijd zo negatief op mij overkomen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

Het zou niet mijn ding zijn..maar ik vind wel dat ieder zijn/haar eigen keuze mag maken..als hij/zij zich er lekker bij voelt...Ik vind het allemaal wel een negatieve/depressieve uitstraling hebben...al dat zwart en de rest...Maar goed ieder zijn eigen smaak!

Rianne

Ik vind het ook negatief overkomen. Mijn nichtje heeft zich een tijd lang zo gekleed en opgemaakt. Nu doet ze dat niet, en ze komt meteen heel anders over....

Iwan



Citaat van: Rianne op  7 december 2006, 12:16:44
Ik vind het ook negatief overkomen. Mijn nichtje heeft zich een tijd lang zo gekleed en opgemaakt.
Nu doet ze dat niet, en ze komt meteen heel anders over....
Een (voormalig) vriendin van mij is ook helemaal in de Gothic,
vind het een beetje overkomen als aandachtstrekkerij.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Ik heb zelf altijd het idee dat het personen zijn die zich willen onderscheiden
van de rest. En dan zijn ze vervolgens "anders" en dan vinden ze dat ze te
veel aandacht krijgen van iedereen. Hmmm nee ik snap er niks van moet ik
eerlijk zeggen.

Layla

Ik vind het grappig hier te lezen dat heel veel mensen het sfeertje van de goth's niet prettig vinden, of het raar/eng vinden.

Terwijl ik een super leuke groep vrienden heb met een paar echte vol gaande goth's er tussen.
En dat zijn echt de leukste liefste en vrolijkste mensen die ik ken.
Vooral een van die meiden verbaas ik me elke dag weer van, is aan de ene kant gek op Jantje Smit, Frans Bouwer. En aan de andere kant Iron Maiden, Godsmack, System Of A Down en nog een paar goth/metal bands. Ook super melig persoon om mee om te gaan. Altijd dikke lol mee. En het leuke is, ik vind ze veel minder beoordelend en veel dieper op dingen in gaan. En dat is iets wat ik zoek in vrienden . Dat zijn namelijk de mensen waar ik mee om kan gaan zonder geïrriteerd te worden aan domme oppervlakkige niet doordachte reacties. 


Citaat van: Kim op 20 mei 2007, 18:12:57
Ik heb zelf altijd het idee dat het personen zijn die zich willen onderscheiden
van de rest. En dan zijn ze vervolgens "anders" en dan vinden ze dat ze te
veel aandacht krijgen van iedereen. Hmmm nee ik snap er niks van moet ik
eerlijk zeggen.
Ik wil ook graag 'anders' zijn dan het doorsnee. Wat is daar mis aan?
Maar het gaat niet zo zeer in het gothic wereldje om anders zijn. Anders leken ze allemaal toch niet zoveel op elkaar?! (alles vaak in zwart toch?)
Het is meer het uiten van hun smaak.
En dat doe jij vast ook wel met kleding en dergelijke.

bertus

ik vind het wederom niet echt anders zijn,
je bent niet anders je bent een gothic, het is een uniform; iedereen ziet meteen dat je een gothic bent.
Anders zijn zit in je. Hoe meer aandacht je besteed aan hoe je er uitziet en overkomt, hoe minder je jezelf bent en hoe meer je in het hokje gothic past.
Maar goed je hoort ergens bij en als je je daar prettig bij voelt dan zal ik je echt niet tegenhouden.

Ik ken een gothic waar ik regelmatig mee omga, die zegt ook altijd "standaard" zegt: ik zeg wat ik wil ik doe wat ik wil en wat anderen van mij denken kan me niks schelen. dan denk ik waarom praat je dan uberhaubt dan nog met andere mensen als meningen van anderen je toch niks doen?

Iwan

Citaat van: Kim op 20 mei 2007, 18:12:57
Ik heb zelf altijd het idee dat het personen zijn die zich willen onderscheiden
van de rest. En dan zijn ze vervolgens "anders" en dan vinden ze dat ze te
veel aandacht krijgen van iedereen. Hmmm nee ik snap er niks van moet ik
eerlijk zeggen.
Ze willen zich onderscheiden dus kleden ze zich als een collectief.
Ik heb vaak het idee dat het mensen zijn die zich op geen andere manier kunnen onderscheiden
en het daarom op zo'n manier proberen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

vind het altijd vreemde mensen, geen prettig gezelschap tenminste niet de "echte" gothic figuren er zijn ook wel van die
mensen die wannabe-gothic zijn enzo

Iwan

Citaat van: Layla op 22 juli 2007, 20:00:48
Ik vind het grappig hier te lezen dat heel veel mensen het sfeertje van de goth's niet prettig vinden, of het raar/eng vinden.
Terwijl ik een super leuke groep vrienden heb met een paar echte vol gaande goth's er tussen. En dat zijn echt de leukste
liefste en vrolijkste mensen die ik ken. Vooral een van die meiden verbaas ik me elke dag weer van, is aan de ene kant gek
op Jantje Smit, Frans Bouwer. En aan de andere kant Iron Maiden, Godsmack, System Of A Down en nog een paar goth/metal
bands. Ook super melig  persoon om mee om te gaan. Altijd dikke lol mee. En het leuke is, ik vind ze veel minder beoordelend
en veel dieper op dingen in gaan. En dat is iets wat ik zoek in vrienden. Dat zijn namelijk de mensen waar ik mee om kan gaan
zonder geïrriteerd te worden aan domme oppervlakkige niet doordachte reacties.
Ik vindt Goth's niet perse raar of eng, het ook wel heel sexy zijn, maar dat vele zwart ademt toch een negatieve sfeer uit.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

De enige Gothics die ik 'in het echt" ken, zijn niet zozeer de duivel en dood aanbiddende figuren. Maar neigen meer naar het genre fantasy. Wel veel zwart, maar dat hoeft niet negatief te zijn. Ook veel mooie jurken, veel Within Temptation, misschien een lichte Gothic versie?
Mijn oudste neigt er ook naar. Ontzettend leuk en interessant vind ik dat om te zien hoe hij zijn eigen smaak ontwikkelt, uitprobeert en toch aansluiting bij een groep vindt. Veel zwart, maar is dat ook niet puber eigen? Maar ook veel fantasy-achtige zaken, zoals veel draken, fantasy-landschappen, elven, weerwolven enz enz.
Ik denk dat ik hem er onbewust wel in aanmoedig. Laat hem maar lekker van alles uitproberen!

Waarom zou dit anders zijn dan het behoren tot een ander subcultuurgroepje?

gjk

Ik heb helemaal niets met dat hele Gothic gedoe, ik vind het verschrikkelijk, maar soms wel lachwekkend.