Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Maria Mosterd - Echte mannen eten geen kaas

Gestart door Iwan, 28 augustus 2009, 15:23:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

"Is jeugdige bestsellerauteur een fantaste?"

Maria (Zwolle, juli 1989) wordt als twaalfjarige op school geronseld door een loverboy die de
gefingeerde naam Manou krijgt. Binnen de kortste keren ontmaagd hij Maria, waarna Manou haar
exploiteert als seksspeeltje voor vrienden en klanten. Om de zoveel tijd gebruikt Manou geweld tegen haar.
Regelmatig is Maria onder invloed van verdovende middelen en verzuimt school. De zaak komt aan het licht
nadat ze vier jaar later tegenover een docente verklaart slachtoffer te zijn van een groepsverkrachting.
Drie personen worden veroordeeld, maar Manou ontspringt de dans. Tegen hem doet Maria zelfs geen aangifte.
Na een tocht langs verschillende zorginstellingen, internaten en gastgezinnen vertrekt ze naar India om in therapie te gaan.

Op 14 februari 2008 verschijnt haar boek; Echte mannen eten geen kaas. Het boek gaat over haar ervaringen
met een, zoals ze het zelf bij het IKON-programma Spraakmakende zaken noemde, "moderne pooier
die zo snel mogelijk geld wil verdienen
" of bij monde van de moeder een "seksterrorist" Op 6 mei 2009
maakte Mosterds advocaat Ernst Muller bekend dat de schrijfster 74.000 euro schadevergoeding
en smartengeld van de Thorbecke Scholengemeenschap eist. Mosterd is onder meer van mening dat
de school niet heeft gezorgd voor een veilige leeromgeving en niet voldoende heeft opgelet bij haar
veelvuldige afwezigheid tijdens de ronselperiode. Kort daarvoor had Mosterd op haar webpagina oud-
leerlingen van de school opgeroepen zich als getuige te melden ten bate van haar rechtszaak.

Met het verschijnen van haar tweede boek, Bindi. Hoe het verder ging, staat Maria Mosterd
opnieuw in de schijnwerpers. In Bindi verhaalt Maria over haar therapie in India, alwaar ze herstelt van de
gruwelijkheden die haar door een loverboy zijn aangedaan. Deze verschrikkingen werden in haar eerste boek
Echte mannen eten geen kaas. Vier jaar in handen van een loverboy (februari 2008)
breed uitgemeten, waarna er een heuse mediahype ontstond.


Er zijn echter personen die twijfelen aan het verhaal van Maria Mosterd en haar ervan verdenken
dat haar boek ontsproten is aan haar fantasie. Zij die twijfelen werpen o.a. de volgende vragen op:

1. Waarom is er nooit aangifte gedaan tegen de hoofdverdachte (Manou)
    terwijl moeder en slachtoffer wel geld willen zien van de school?     
2. Hoe kan het zijn dat Maria dagelijks van Zwolle naar Rotterdam (een rit van 2 uur)
    vervoerd werd om daar haar werk te verrichten en daarbij duizenden euro's verdiend en het toch nog
    voor elkaar krijgen om op tijd thuis te komen en geen achterdocht bij haar moeder te kweken.
    En dat gedurende vier jaar?
3. Waarom heeft het Openbaar Ministerie nooit aanleiding gezien de gangen van Manou na te gaan,
    hem te ondervragen of in voorlopige hechtenis te nemen? Dat een aangifte hierin ontbreekt is
    geen valide argument; het OM heeft volgens de wet geen aangifte nodig om onderzoek te doen
    naar strafbare feiten.
4. Hoe kan het dat in het ene tv-optreden, DWDD, Maria Manou beschrijft als: 'dikke lelijke vent
    en in een ander tv-optreden, Jensen!, zij hem beschrijft als: "een mooie opvallende jongen met
    verschillende auto's, huizen en paspoorten
.
5. Waarom spreekt Maria haarzelf op sommige punten tegen of veranderd ze op sommige punten haar verhaal?
6. Waarom is er bij de politie niets bekend van de geweldadigheden en de 'verdwijningen' die ze beschrijft in haar boek?
7. Waarom heeft haar moeder nooit gemerkt dat Maria regelmatig onder invloed van verdovende middelen is?


http://www.youtube.com/v/pLrsskbqtEA&hl=nl&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6

http://www.youtube.com/v/iowKWOKEoi4&hl=nl&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6

http://www.youtube.com/v/w51ASExYPSQ&hl=nl&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6




bronnen:
Maria Mosterd: The legend continues
Broodje Aap met (Mosterd)Kaas
HomePage Maria Mosterd
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Kan!

Heb het boek gelezen en moet zeggen dat ook ik af en toe ook dacht
dat het wel erg overdreven was. Maar tegenwoordig sta je nergens
meer van te kijken. Blijkt wel met die laatste ontvoeringszaak...poeh zeg!

Iwan

Ik denk dat dit meisje, want dat is het nog, veel heeft meegemaakt en dat er in haar boek dingen staan
die misschien niet zo, of helemaal niet zijn gebeurd, ze zegt immers zelf ook dat ze bijna continu
onder de invloed van drugs was. Maar om te beweren dat ze alles uit haar grote duim heeft gezogen
gaat me wat te ver. Haar boek heb ik niet gelezen dus ik kan niet echt een evenwichtige mening geven,
maar ik denk dat ze misbruikt is geweest, door de persoon in haar boek, die ze Manou noemt,
en dat die haar heeft 'uitgeleend/verhuurd', hij was dus gewoon haar pooier/loverboy.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

StarLight

Het klopt wel dat ze vaak haar zelf tegen spreekt.
Zo is hij leuk, knap enz.
En zo is hij heel het andere.
Maar ik weet wel zeker dat ze het mee gemaakt heeft.
Als ik naar mijn eigen ervaring kijk, weet ik ook lang niet alles meer.
Maar dan laat ik het maar zoals het is. En ga er niks omheen verzinnen of omdraaien.
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

wensie

Ik denk dat er geen kwestie is van overdreven of onwaarheden...
Tuurlijk lijkt het voor een leek of iemand die het anders meegemaakt heb of juist niet heeft meegemaakt overdreven of onwaar...
Maar dan nog schrijft Maria het verhaal over wat zij heeft meegemaakt zodat wanneer andere meisjes dit verhaal lezen weten wat ze moeten doen of in ieder geval weten dat zij er niet alleen voor staan...
Dit is haar verhaal...dit is haar waarheid... dit is haar boek...
Ik vind het knap dat je na zo iets in je leven het ook nog op schrift durft en kan zetten...

StarLight

Wensie,

Heb je dan ook even alle tv uitzendingen gezien? Kun je zien hoe vaak Maria zich zelf tegen spreekt.
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

wensie

jep allemaal gezien...
Al geleerd over de psyche van de brein?
Wat een impact bepaalde situaties op het menselijk lichaam en brein hebben?


StarLight

Nee niet geleerd. Maar wel meerdere malen met media te maken gehad ivm mijn verhaal..
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

Nevyn

De media stuurt je ook alle kanten op hé?
Ik heb alleen de drie bovenstaande filmpjes gezien en ik vind dat ze Maria niet erg sturen, maar dat ze echt uit zichzelf verteld. Ik vind het dan raar dat je soms dingen verdraaid.

Toch wil ik niet meteen oordelen. Ik kan me wel voorstellen dat je dingen vergeet, of dat ze vervagen. Of dat je die Manou op het ene moment superaantrekkelijk vindt, door zijn voorkomen en een ander moment hem een lelijke dikzak vind. Ik heb dat ook met Vin. Als ik slecht gehumeurd ben, is hij dik en lelijk, als ik goed gehumeurd ben kan ik niets slechts over hem zeggen..
Dat is ook de reden dat ik hier geen mening over kan geven. Daarvoor weet ik te weinig van het menselijk brein en psychologie af..

wensie

Citaat van: StarLight op  8 september 2009, 12:58:30
Nee niet geleerd. Maar wel meerdere malen met media te maken gehad ivm mijn verhaal..
Dan weet je ook dat een interview zo gemonteerd kan worden dat het misschien niet helemaal lijkt te kloppen!
Ik vind dat je niet kunt oordelen over een situatie waar je niet bij was.
Buiten dat je altijd een mening mag hebben vind ik een oordeel niet ok.

StarLight

Ik oordeel ook niet. Maar ik denk. Dat is toch wat anders.
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

wensie

Citaat van: StarLight op  5 september 2009, 17:54:44
Het klopt wel dat ze vaak haar zelf tegen spreekt.
Zo is hij leuk, knap enz.
En zo is hij heel het andere.
Maar ik weet wel zeker dat ze het mee gemaakt heeft.
Als ik naar mijn eigen ervaring kijk, weet ik ook lang niet alles meer.
Maar dan laat ik het maar zoals het is.  En ga er niks omheen verzinnen of omdraaien.


Wat dik (en schuin) gedrukt staat....
Dat zie jij niet als oordelen?
Dan moet je denk ik toch maar even zoeken naar de betekenis van het woord oordelen of veroordelen ;)


StarLight

Als dat oordelen is.. Dan veroordeel ik nu me zelf. Want dat stukje (laatste gedeelte) is mijn ervaring. Dus gaat ook over mij!
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

Iwan

Citaat van: NRC Next
'Maria Mosterd schreef fictief verhaal'
Journalist schrijft tegenboek: Echte mannen eten wél kaas

Maria Mosterd, het meisje van twaalf dat vertelde vier jaar in de greep van loverboys geweest te zijn.
Ze werd mishandeld, verkracht en moest zich prostitueren. Althans, dat was haar verhaal.
Ze schreef in 2008 de bestseller Echte mannen eten geen kaas. En er kwam een vervolg: Bindi.
En haar moeder Lucie Mosterd publiceerde ook een boek. Moeder en dochter verschenen op televisie
(bij Paul de Leeuw, DWDD) en alle kranten schreven over hen. Ze ontmoette politici en hulpverleners.

Maar is haar verhaal wel écht waar? Journalist Hendrik Jan Korterink onderzocht het. En wat blijkt, het klopt niet.
Korterink zegt dat hij het verhaal van Mosterd op een aantal belangrijke punten kan ontzenuwen.
In mei publiceert Uitgeverij Nieuw Amsterdam een tegen-boek: Echte mannen eten wél kaas.
cultuurjournalist voor NRC Handelsblad Maartje Somers sprak met Korterink. Dit schrijft ze op de boekenblog van NRC:



Citaat van: Maartje Somers - Wel of geen kaas, dat is de vraag
"De journalist deed in Mosterds omgeving studie.
,,Op prostitutie door minderjarigen in het openbaar wordt in Nederland heel goed gelet.
Het is heel onwaarschijnlijk dat, zoals Mosterd schrijft, een twaalfjarige die in Zwolle woont,
vier jaar in alle openheid in Rotterdam in de prostitutie heeft kunnen werken,
om dan na schooltijd weer in Zwolle te staan
," aldus Korterink.
Ook zou niet te bewijzen zijn dat loverboy 'Manou' ooit als zodanig gewerkt heeft,
en zou Maria Mosterd hem volgens schoolvriendinnen niet op twaalf- maar pas op
veertienjarige leeftijd ontmoet hebben. De verkering tussen de twee zou door Manou
zijn uitgemaakt. Korterink: ,,Er zijn met Maria Mosterd wel nare dingen gebeurd, maar niet door deze jongen."

,,Het gaat hier om het relaas van een slachtoffer," reageert uitgever Chris ten Kate van Van Gennep.
,,Maria heeft het allemaal zo meegemaakt en ervaren. Het is haar subjectieve waarheid.
Maar op basis van Maria's boek kan inderdaad geen aangifte gedaan worden tegen Manou.
Al was het alleen maar omdat zelfs zij zijn echte naam niet kent
."

Korterink heeft met zowel Maria Mosterd als Lucie Mosterd gesproken, zegt hij. Lucie Mosterd weigerde
bij een tweede gesprek verdere medewerking aan het boek. Maria Mosterd heeft hij,
zegt hij 'niet keihard geconfronteerd' met haar vermeende onwaarheden.
,,Maar moeder en dochter zijn al eerder beschuldigd van onwaarheden en blijven steeds bij hun verhaal."
,,Stel," zegt Ten Kate van Van Gennep, "Dat het allemaal echt onwaar zou zijn.
Waarom heeft de jongen in kwestie dan nooit aangifte gedaan wegens smaad?
"

In 2009 klaagden Maria Mosterd en haar moeder de school van Maria tevergeefs aan
omdat deze niet zou hebben opgetreden tegen het verzuim van Mosterd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: NRC Next
Mosterdgate: Maria's woord tegen dat van 'slechte journalist'

Maria Mosterd heeft van zich laten horen. Gisteren stond er op YouTube een filmpje
waarin ze reageerde op het tegen-boek van Journalist Hendrik Jan Korterink.
Het filmpje is inmiddels verwijderd.

Even kort de achtergrond: Maria Mosterd schreef in 2008  de bestseller Echte mannen eten geen kaas.
Daarin vertelt ze hoe ze vanaf haar twaalfde jaar vier jaar lang in de greep was van loverboys.
Ze maakt de meest afschuwelijke dingen mee. Ze werd mishandeld, verkracht en moest zich prostitueren.
Het was pooier Manou die haar in zijn greep zou hebben.

Maar volgens Hendrik Jan Korterink klopt het verhaal niet. Hij deed onderzoek en zijn bevindingen verschijnen
10 mei in het boek Echte mannen eten wél kaas. Hij beweert onder meer dat de gewetenloze crimineel Manou
helemaal geen loverboy is.

Wat speelt er nu: Half maart publiceerde nrc.next een artikel over het boek van Korterink.
Maria Mosterd was toen niet bereikbaar voor commentaar. Maar nu heeft ze toch een reactie geven op YouTube.
Ze zegt: slechte journalisten slikken zoete koek. Haar verweer: Manou is wél een pooier en een geweldige manipulator.
Het boek van Korterink is zelfs het bewijs: een pooier die een journalist zo kan manipuleren zodat zijn verhaal
als waarheid wordt opgeschreven. In het filmpje onthult ze ook de echte naam van Manou en toont een foto van hem.

Dat was reden genoeg voor de advocaat van 'Manou' om te eisen dat het filmpje verwijderd zou worden,
vertelt Korterink die zegt vanmorgen nog contact te hebben gehad met de twee.
Manou zou zijn bedolven onder hatemail. Het filmpje is echter niet helemaal weg, zoals op deze site te zien valt.

Korterink krijgt bijval: Maandag ligt het boek van Korterink in de winkel. En een dag eerder (zondag 9 mei)
komt Peter R. de Vries met een extra lange uitzending over de zaak Maria Mosterd. We hebben het waarheidsgehalte
van haar boek onderzocht, laat De Vries weten. Kan hij al een tipje van de sluier oplichten?
"Als haar boek écht de waarheid was, dan zouden wij er geen uitzending aan wijden, en zeker geen extra lange uitzending."

Korterink en De Vries bleken tegelijkertijd bezig met studie naar  Echte mannen eten geen kaas.
Maar we hebben gescheiden onderzoek gedaan naar het verhaal, laat De Vries weten.
"Soms hebben we elkaar even gesproken of wat dingetjes elkaar aangereikt. Maar meer niet."
De Vries laat weten dat hij verschillende experts heeft ingeschakeld. "En dat leidt tot een bepaalde slotsom, zondag te zien."


Lees ook: De boekrecensie van Echte mannen eten geen Kaas – Maria Mosterd, door Diana van Eynde
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: telegraaf.nl
'Loverboy' Maria Mosterd doet verhaal

AMSTERDAM - De 'loverboy' van Maria Mosterd, schrijfster van het boek 'Echte mannen eten geen kaas'
doet voor het eerst zijn verhaal op televisie. SBS6 zendt woensdagavond de documentaire 'Het exclusieve verhaal van
een 'loverboy
' uit, naar aanleiding van het boek 'Echte Mannen eten wél Kaas' van misdaadjournalist Hendrik Jan Korterink.

Peter R. de Vries besteedde zondagavond al uitgebreid aandacht aan het verhaal van Maria Mosterd, die in haar boek
'Echte Mannen eten geen Kaas' stelt dat ze jarenlang is misbruikt en onderdrukt door loverboy 'Manou'. Er werden meer
dan 250.000 exemplaren van verkocht. Maar uit steeds meer hoeken duiken geluiden op dat het werk grotendeels is
gebaseerd op fantasie. Zo deed Maria nooit aangifte tegen Manou en kon ze tijdens een tegen haar school aangespannen
rechtszaak nooit hard maken dat ze amper op school was geweest door de misbruik, zoals ze in haar boek beweert.

Voor het eerst doet Manou nu zijn verhaal tegenover maker Jessica Villerius. Villerius: 'Ik zal nooit beweren dat Maria nooit
ernstige dingen heeft meegemaakt, maar er is genoeg reden tot twijfel. Inmiddels is aangetoond dat de boeken van Maria
en haar moeder meer fictie zijn dan feiten, en dus behoorlijk schadelijk. Voor de échte slachtoffers van loverboys, maar niet
in de laatste plaats voor 'Manou' zelf. Deze man werd publiekelijk beschuldigd van pedofilie, verkrachting, onderdrukking,
homohaat, drugs, -mensen,-en wapenhandel, mishandeling en zelfs moord. Dat draai je niet zomaar terug.
In de documentaire van woensdag zie je wat dat met iemand kan doen
", aldus Villerius op de website van Poshproductions.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Telegraaf.nl
'Loverboy Manou' overweegt  aangifte tegen Maria Mosterd

AMSTERDAM - De 'loverboy' uit de boeken van Maria Mosterd, 'Manou' (een gefingeerde naam),
overweegt aangifte van smaad en laster te doen tegen zijn vermeende slachtoffer.


Directe aanleiding is dat de schrijfster zijn naam en foto's heeft vrijgegeven in een filmpje op YouTube,
zegt zijn advocaat Esther Vroeg. ,,Daarmee kunnen ze zich niet meer verschuilen achter het argument
dat zijn naam niet wordt aangetast omdat niemand weet wie hij is
", aldus Vroeg in de Metro.
De video is inmiddels van YouTube verwijderd.

Van Mosterd's boek 'Echte mannen eten geen Kaas', werden meer dan 250.000 exemplaren verkocht.
Maar uit steeds meer hoeken duiken geluiden op dat het werk grotendeels is gebaseerd op fantasie.
Zo deed Maria nooit aangifte tegen Manou en kon ze tijdens een tegen haar school aangespannen rechtszaak
nooit hard maken dat ze amper op school was geweest door de misbruik, zoals ze in haar boek beweert.

Volgens misdaadjournalisten Hendrik Jan Korterink en Peter R. de Vries heeft Mosterd het verhaal over de loverboy verzonnen.
SBS6 zendt woensdagavond de documentaire 'Het exclusieve verhaal van een 'loverboy' uit, naar aanleiding
van het boek 'Echte Mannen eten wél Kaas' van Korterink. Peter R. de Vries besteedde zondagavond al uitgebreid aandacht
aan het verhaal van Mosterd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Eigenlijk wilde ik niets van al deze 'hype' meekrijgen, maar ik moet nog een stuk voor internet schrijven. Dit onderwerp leek me wel geschikt.

Dat is de reden dat ik de documentaires en alle andere zaken probeer te kijken en dus ook regelmatig de blogs van Korterink lees. Maar mijn mening.

Ik denk dat Maria heel veel meegemaakt heeft, maar dat het verhaal veelal verzonnen is. Op zich niet erg, dat doen de meeste schrijvers. Het doet me ook niets dat ze er dan op zet dat het waargebeurd is. Er zullen vast meer 'waargebeurdschrijvers' zijn, die er van alles bijverzinnen, denk aan Misha Defonseca.

Maar wat ik wel erg vind, is dat ze Ansou nu wel heel erg zwart maakt. Als het verhaal van Ansou klopt, heeft de familie Mosterd wel een motief om hem uit hun leven te weren. Ik zou er ook niet blij van worden als de ex van mijn dochter komt beweren dat mijn dochter een slet is. Daarnaast denk ik dat ze een gat in de markt zagen. Ze weten hoe er over negers gedacht worden en een waargebeurd vanhaal van een slachtoffer was er nog niet. Maria was de juiste persoon om mee naar buiten te treden. Ik denk dus dat er veel dingen in staan die niet kloppen en dat dat mede door de uitgeverij/eindredacteur komt. Niet erg, maar dat is de keuze van de uitgeverij om het als waragebeurd verhaal uit te geven misleidend.

Ik ben wel benieuwd wat er uit gaat komen. Echte mannen eten wel kaas zal ik moeten lezen voor mijn stuk. Ik denk dat ik ook bij de bevindingen van Korterink bedenkingen ga plaatsen. En ik hoop dat als Maria Ansou echt zo op de schandpaal heeft gezet, ze een passende straf krijgt. Want niemand verdient het om op deze manier zwart gemaakt te worden.

Enne over het filmpje waar Maria in reageert tegen het boek:
1. Maria leest alles voor, waarschijnlijk van een autocue (kun je merken aan haar manier van praten en hoe recht ze in de camera kijkt).
2. Deze info heeft zij niet zelf verzonnen. Hoe weet zij die feiten van die meisjes en de dossiers van de rechtbank. Daar komt zij als onbelangrijk meisje echt niet zomaar in.

Wie manipuleert hier wie? Maria de media in ieder geval...


Iwan

Ik heb zo goed als het ging alle ontwikkelingen mbt Maria Mosterd gevolgd, zoals wat interviews met haar op tv
en het interview met Ansou (Manou) Keita. Het boek van Maria zelf heb ik niet gelezen. Ik weet echt niet wie ik wel
en wie ik niet moet geloven, het komt er eigenlijk op neer dat ik geen van beiden voor 100% geloof.
Ik denk niet dat Ansou Keita het lieverd en de schouders om op uit te huilen was die hij beweerd te zijn,
maar ik geloof ook niet dat alles zo is gebeurd zoals Maria het beschrijft in haar boek.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."