Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

"Aanval op Iran op handen"

Gestart door Iwan, 29 augustus 2008, 16:36:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Israël en/of Amerika moeten het voortouw nemen in een aanval op Iran

Eens, .....
Oneens, ....
Anders, namelijk ....

Iwan



Citaat van: HLN.be

Volgens De Telegraaf gaan de Amerikanen binnenkort een luchtaanval op Iran uitvoeren.
"Goed ingelichte bronnen" van de krant menen te weten dat de Nederlandse inlichtingendienst
AIVD de afgelopen jaren een ultrageheime operatie heeft laten uitvoeren in Iran
met als doel infiltratie en sabotage van de wapenindustrie in de islamitische republiek.

Doelen
Volgens de bronnen van De Telegraaf is de als "uiterst succesvol" omschreven operatie
onlangs stopgezet in verband met plannen voor een ophanden zijnde Amerikaanse luchtaanval op Iran.
Daarbij zouden ook doelen worden gebombardeerd die in verband staan met de Nederlandse spionageactie.

Teheran werkt vermoedelijk aan een atoombom en weigert gehoor te geven
aan de eisen van het Westen om te stoppen met het verrijken van uranium.

Agent teruggeroepen
Een van de betrokken agenten, die onder supervisie van de AIVD wist te infiltreren
in de Iraanse industrie, is recent teruggeroepen omdat in de VS de beslissing
zou zijn genomen binnen enkele weken met onbemande vliegtuigen Iran aan te vallen.

Tot de potentiële doelwitten behoren naar verluidt niet alleen nucleaire fabrieken,
maar ook militaire installaties.

CIA
Informatie uit de AIVD-operatie is de afgelopen jaren gedeeld met de Amerikaanse
inlichtingendienst CIA, aldus de bronnen. Ook konden diverse leveringen worden gesaboteerd
en tegengehouden. Het ging om onderdelen voor raketten en lanceerinstallaties.

Iran is sinds 2006 drie keer getroffen door VN-sancties wegens het omstreden nucleaire programma.



Stelling: Istraël en/of Amerika moeten een 'preventieve' aanval uitvoeren op Iran
               om te voorkomen dat Iran in het bezit komt van een nucleair arsenaal.


Hoe vindt jij dat Nederland moet regeren wanneer Israël en/of Amerika een preventieve aanval uitvoeren tegen Iran?
Moet Nederland dan alles doen om haar bondgenoot Israël te steunen en zelfs zo ver gaan om militairen in te zetten?
Moet Nederland Israël ook (militair) steunen als die zelf besluiten tot een 'pre-emptive strike'
of moet Nederland te allen tijde de agressor, wie dat ook is, veroordelen?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik had inmiddels al wel een aanval op Iran door Israël, met goedkeuring van de VS, verwacht.
Ik sta er eigenlijk van te kijken dat het nog niet gebeurd is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Ik denk dat ze het risico niet willen nemen om Iran aan te vallen.

Ook gezien het vermoeden dat Iran bezig is met de ontwikkeling van een atoombom. Denk dat ze de eventuele gevolgen ervan hebben ingeschat en geen aanval in zullen zetten
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Dity op 23 november 2009, 16:31:20
Ik denk dat ze het risico niet willen nemen om Iran aan te vallen.

Ook gezien het vermoeden dat Iran bezig is met de ontwikkeling van een atoombom.
Denk dat ze de eventuele gevolgen ervan hebben ingeschat en geen aanval in zullen zetten
Juist daarom had ik een aanval verwacht. Ik denk niet dat de VS en Israël erom staan te springen
dat Iran een nucleair-arsenaal aan het opbouwen is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Net gelezen op teletekst:


Iran is begonnen aan een vijfdaagse militaire oefening om zich voor te bereiden op eventuele aanvallen op de nucliare installaties in het land.
De oefening bestrijkt eenderde van het Iraanse grondgebied.

Er wordt getraind op het onderscheppen van verkenningsvluchten en het stoppen van luchtaanvallen zegt het hoofd van de Luchtmacht.
Iran staat onder zware Internationale druk om zijn nucliare project op te geven.
Vermoed wordt dat het land kernwapens produceerd.

Teheran dreigt wraak te nemen met raketaanvallen op Tel Aviv als Israël luchtaanvallen op Iran uitvoerd.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Apart dat ze daar net mee beginnen terwijl wij er een discussie over hebben.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

CiteerTerwijl de Verenigde Staten en Rusland hun arsenaal kernwapens willen afbouwen,
zou het wel eens kunnen dat landen als Iran en Noord-Korea in het geheim aan kernbommen werken.
Iran is al enkele jaren het zorgenkind wat betref kernwapens, want er werd al vaak geopperd dat het land
een geheim nucleair programma heeft. Maar volgens president Mahmoud Ahmadinejad dient de technologie
er enkel om energie te produceren. De voorbije jaren kwam Iran echter vaak onder vuur te liggen, omdat ze
naast dat nucleaire programma ook aan kernwapens zouden werken. En daarmee verbreken ze het verdrag
dat ze in 1970 ondertekend hebben.

Ahmadinejad laat zich in steeds dreigender bewoordingen uit over Joden en Israël.
In een recent interview met televisieprogramma Nieuwsuur noemde Ahmadinejad PVV-Kamerlid Geert Wilders
en andere 'vijanden van de islam, marionetten van de zionisten'.

Israël
Mahmoud Ahmadinejad ziet een rol voor de bevolking van het Midden-Oosten weggelegd om Israël van de kaart te vegen.
Dat heeft de omstreden leider vrijdag gezegd ter gelegenheid van de Dag van al-Quds, een dag voor solidariteit
met het Palestijnse volk.

Volgens de Iraanse president kunnen de volken in het Midden-Oosten Israël 'van het wereldtoneel verwijderen'
als de leiders van de landen dat niet durven. Zijn uitspraken komen op het moment dat er in Washington DC
weer directe vredesonderhandelingen gaande zijn tussen Israël en de Palestijnen.

Nederland
Ahmadinejad riep, bij een toespraak bij de conferentie in New York over het internationaal verdrag tegen het spreiden
van kernwapens, Nederland op om zijn kernwapens te ontmantelen. Volgens Verhagen was het een aaneenschakeling
van ongefundeerde beschuldigingen aan het adres van Europa, de VS en Israël. De Nederlandse diplomaten bij de VN-top
over kernwapens verlieten daarom de zaal. "Iran probeert de aandacht af te leiden van zijn eigen nucleaire programma",
zei Verhagen.

Castro
Fidel Castro, de leider van het communistische Cuba heeft de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad
een antisemiet genoemd. 'Ahmadinejad moet eens wat boeken lezen over de Tweede Wereldoorlog.
Wat hij zegt over de Holocaust is fout
.'

Dat zei Castro in een interview met het Amerikaanse maandblad The Atlantic.
Het nieuws baart veel opzien omdat Castro juist als een bondgenoot van Iran wordt gezien.

Castro zei te vrezen voor een nucleaire oorlog als het conflict tussen Iran enerzijds en Amerika en Israël anderzijds escaleert.
Hij zegt de angst voor een Iraanse atoombom te begrijpen, maar zegt dat de recent ingestelde sancties niet zullen helpen.

Saudi-Arabië
Saudi-Arabië heeft testen uitgevoerd om zijn luchtverdediging op "standby" te zetten, om het voor Israëlische gevechtsvliegtuigen
mogelijk te maken een aanval uit te voeren op de nucleaire installaties van Iran. Dit maakt de Times bekend.

In de week dat de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties een nieuwe ronde van sancties heeft voorgesteld
ten aanzien van Teheran, zeggen bronnen binnen defensie in de Golf dat Riyadh heeft besloten om Israël toe te staan
een nauwe corridor van zijn luchtruim te gebruiken in het noorden van het land, om zo de afstand te verkorten
voor een bombardementsrun op Iran.

Om er zeker van te zijn dat de Israëlische bommenwerpers zonder problemen over kunnen vliegen,
heeft Riyadh testen uitgevoerd om er zeker van te zijn dat zijn eigen vliegtuigen niet gescrambled worden,
en de raket systemen niet geactiveerd worden. Als de Israëli's langs geweest zijn, zal de luchtmacht van het Koninkrijk
terugkeren naar full-alert.

"De Saoedis hebben de Israëli's toestemming gegeven om over te vliegen. Zij zullen de andere kant opkijken"
volgens een bron binnen het ministerie van defensie van de VS in de regio. "Ze hebben al tests uitgevoerd
om er zeker van te zijn dat hun gevechtsvliegtuigen niet gescrambled worden, en dat er niemand wordt neergeschoten.
Dit alles is gedaan met de instemming van het VS State Department
".

Israëlische inlichtingen experts stellen dat Egypte, Saudi-Arabië en Jordanie op zijn minst net zo bezorgd zijn als zij
en het Westen over een Iraans nucleair arsenaal. Israël heeft afgelopen jaar marine vaartuigen uitgerust met raketten,
en tenminste een onderzeeër uitgerust met kernkoppen door het Suez kanaal gestuurd, naar de Rode Zee.
Dit is gedaan als waarschuwing aan Iran, en vooruitlopend op een eventuele aanval. Israëlische kranten meldden
afgelopen jaar dat hooggeplaatste personen, waaronder de voormalige minister-president Ehud Olmert,
hun Saudische Saudi-Arabische collega's uitgebreid hebben gesproken om de Iraanse zaak te bespreken.
Er is ook bericht dat Meir Dagan , het hoofd van de Mossad, afgelopen jaar ontmoetingen heeft gehad
met medewerkers van Saudische inlichtingendiensten, om zeker te stellen dat Riyadh de andere kant op zal kijken
als Israëlische gevechtsvliegtuigen gebruikmaken van het Saudische luchtruim tijdens de aanvalsgolven.
Beide regeringen hebben alle rapporten ontkend.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Mocht Iran Israël aanvallen, waartoe de kans mij klein lijkt, dan vind ik dat Nederland in elk geval haar steun moet uitspreken voor
Israël. Het zenden van militairen lijkt me iets wat de VN, of een andere overkoepelende organisatie, in zo'n geval moet regelen.

Mocht Israél, met steun van Amerika en de buurlanden (Egypte, Saudi-Arabië en Jordanië) een 'pre-emptive strike' uitvoeren
zonder toestemming van de veiligheidsraad (VN) dan moet Nederland dat veroordelen. Persoonlijk zou ik het niet zo erg vinden
als die Ahmadinejad aangepakt zou worden, vind hem een 'total freak', maar in dit soort gevallen is het altijd maar de vraag
wat er voor terugkomt en of de nieuwe leiders niet nog erger is dan de huidige leider.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
PVV wil preventieve oorlog tegen Iran

DEN HAAG - De PVV wil dat de westerse landen Iran aanvallen. Het zou een preventieve oorlog moeten zijn,
omdat de PVV bang is dat Iran over niet al te lange tijd de beschikking heeft over kernwapens. Dit meldt de NOS
op haar website. "Via een aanval moeten we onze eigen vernietiging voorkomen", zegt PVV'er Kortenoeven.
Hij vindt dat de rest van de Tweede Kamer veel te luchtig doet over de gevaren van de islam.
"Terroristen zijn geen eenlingen. Hun denkbeelden zijn in de islam geen uitzondering", zegt het PVV-Kamerlid.

Minister Rosenthal
Bombardementen op Iran zijn voor de Nederlandse regering ,,niet aan de orde''. Met die stelling nam minister
Uri Rosenthal (Buitenlandse Zaken) in een debat in de Tweede Kamer afstand van uitlatingen van de PVV.

De gedoogpartner van VVD en CDA had dinsdagavond gepleit voor een ,,oorlogshandeling'' om te voorkomen
dat het regime in Teheran kernwapens krijgt. Sommige politici, onder wie D66-leider Alexander Pechtold,
vatten die woorden op alsof de PVV wil dat Iran wordt gebombardeerd. PVV-Kamerlid Wim Kortenoeven wees er echter op
dat hij het woord bombarderen nooit heeft gebruikt en vindt dat zijn woorden verkeerd zijn begrepen.

Rosenthal gaf aan dat Nederland wel de sancties tegen Iran steunt en ook de pogingen om via contacten met dat land te kijken
,,in hoeverre we Iran kunnen weerhouden van stappen in de verkeerde richting''.

Volgens Kortenoeven trekt Iran zich niets aan van sancties en kunnen we niet wachten tot het land een nucleair wapen heeft.
Daarom steunt de partij eventuele Amerikaanse of Israëlische militaire acties om nucleaire installaties in Iran uit te schakelen.
,,Geen oorlog dus, maar steun voor preventieve acties gericht op uitsluitend nucleaire installaties om een oorlog te voorkomen'',
aldus Kortenoeven woensdag.

D66 en SP namen het de PVV kwalijk dat er een soort oorlogsdreiging is ontstaan door de PVV.
De twee fracties en de PvdA vonden dat Rosenthal daar dinsdagavond direct afstand van had moeten nemen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Hoewel ik over het algemeen niet zo'n voorstander van de softe 'foei-zeg-methode' ben, tegen landen die
een potentieel gevaar kunnen vormen 'foei!' zeggen en dreigen met eventuele sancties, deel ik het
'preventieve oorlog tegen Iran' voorstel van Kortenoeven niet.

Persoonlijk deel ik meer de visie van Israël: Mahmoud Ahmadinejad is een gevaarlijk heerschap die zo snel mogelijk
'weggewerkt' moet worden en die zeker niet in het bezit van nucleaire wapens mag komen, maar om er vol op te duiken
met de strijdkrachten is erg onverstandig. En zie ik meer in de methode die de voorkeur heeft van Israël;  Israël zou,
volgens de WikiLeaks-Documenten, tegen een aanval op Iran zijn en zou meer zien in strenge sancties en undercover
operaties om het regime Ahmadinejad omver te werpen.

Uit dossiers die de buitenwereld hebben bereikt via Wikileaks blijkt dat voornamelijk de Arabische buurlanden van Iran
graag zouden zien dat Amerika en eventueel Israël Iran aanvallen. Vooral Saudi-Arabië zou herhaaldelijk aandringen
op een Amerikaanse militaire aanval op Iran. De Saudische koning Abdullah heeft de laatste jaren zelfs regelmatig
van de VS geëist Iran aan te vallen. Naast Saudi Arabië hebben ook officials uit Jordanië en Bahrain Amerika openlijk
opgeroepen om desnoods met militaire middelen een einde te maken aan het Iraanse nucleaire programma.
Ook de leiders van de Verenigde Arabische Emiraten en Egypte zien Iran als 'het kwaad' en een 'existentiële bedreiging',
die 'ons in een oorlog zal doen storten'.

Opmerkelijk dat dan een Partijgenoot van 'Israël-ofiel' Wilders volledig de mening deelt van de Arabische buurlanden van Iran
die haaks staat op de visie van Israël. Maar het geeft ook wel te denken; Als de buurlanden van Iran, die bevriende naties
van Iran worden geacht te zijn, zo'n gevaar zien in Iran, dan moet het gevaar dat Israël en de rest van het vrije westen
loopt van Iran nog groter zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: NU.nl
Shimon Peres noemt actie tegen Iran waarschijnlijker

JERUZALEM - De Israëlische president Shimon Peres denkt dat Israël
en andere landen mogelijk snel militaire stappen tegen Iran moeten nemen.

''De inlichtingendiensten van alle landen begrijpen dat de tijd verstrijkt en ze waarschuwen hun leiders''.
zei Peres in een interview voor de radio, aldus de Israëlische krant Haaretz zaterdag.

In het vraaggesprek doelde Peres op de nucleaire dreiging die zou uitgaan van Iran.
Volgende week komt het Internationale Atoomenergie Agentschap (IAEA) met een rapport over het regime in Teheran.

Onderzoek
Westerse diplomaten stelden vrijdag dat het rapport bewijzen bevat van Iraans nucleair onderzoek
dat eigenlijk alleen nuttig is voor het produceren van een nucleair wapen.

Volgens Israëlische media zou premier Benjamin Netanyahu overwegen een militaire actie uit te voeren
tegen een nucleair complex in Iran. Hij zou proberen zijn ministers over te halen zo'n operatie te steunen.

Teheran zegt geen kernwapen te willen.
Volgens de regering is het nucleair programma uitsluitend bedoeld voor civiele doeleinden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Zet Pentagon superbom van 13,6 ton in tegen Iran?

De groeiende speculaties in de VS over een nakende luchtaanval tegen Iran worden nog gevoed door een superbom.
De MOP's (Massive Ordnance Penetrator) of 'bunker-busters' zijn enorme bommen van 13,6 ton die ondergrondse bunkers
en tunnels kunnen uitschakelen.

Het gaat om bommen van 13,6 ton (zo'n 13.600 kilogram) die alleen kunnen vervoerd worden door B-2 (Stealth) en B-52 bommenwerpers.
De luchtmacht van het Pentagon heeft al een groot aantal van dit soort 'bunker-busters' van Boeing gekocht.
Die MOP's zijn volgens Fox de grootste bommen in hun soort en kunnen vanaf nu ingezet worden bij luchtaanvallen.

Massavernietigingswapens
Volgens de website van Boeing beschikt een MOP over een gps-navigatiesysteem en meer dan 2,3 ton aan explosieven.
Het wapentuig zou meer dan tien keer krachtiger zijn dan zijn voorganger BLU-190. 'Het geeft ons een veel grotere slagkracht om vijandelijke
en goed beveiligd ondergronds opgeslagen WMD's (massavernietigingswapens) te bereiken en uit te schakelen
',
zegt woordvoerder John Kirby van het ministerie van Defensie.

Niet tegen één land
Hij ontkende dat die bommen bestemd zijn voor gebruik tegen Iran, het enige land ter wereld dat een kernwapenprogramma
ondergronds zou uitwerken, aldus Fox. 'Het systeem is niet tegen één land bedoeld. Het gaat er om een slagkracht te krijgen die we nodig hebben', zei Kirby.

Tot 60 meter diep
De superbom kan tot zestig meter diep doordringen in gewapend beton en breekt ook door harde rotspartijen.
De MOP is meer dan zes meter lang en heeft een diameter van zo'n driekwart meter.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Het zal mij benieuwen wanneer ze los gaan daar, normaliter valt Israël zo rond de kerstdagen aan,
de tijd van vrede op aarde.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Groot-Brittannië heeft Iraanse diplomaten uitgewezen, Duitsland, Italië, Noorwegen,
Frankrijk en Nederland roepen hun diplomaten terug uit Iran... er broeit wat.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NRC.nl
Wordt Iran geteisterd door ongelukken of woedt er een geheime oorlog?

In de Iraanse stad Isfahan heeft zich eergisteren een geheimzinnige explosie voorgedaan.
Het incident komt na een grote ontploffing op een raketbasis, eerder deze maand.
Het is het zoveelste incident in een reeks van mysterieuze ontploffingen van gaspijpleidingen,
olie-installaties en militaire bases.

Hoewel de gouverneur van de provincie verklaarde de explosie in Isfahan te hebben gehoord,
zegt niemand te weten wat er is precies gebeurd. Volgens oppositiewebsites had de ontploffing plaats
nabij de militaire academie van de stad. NRC vraagt zich af of al die rare explosies mogelijk een oorzaak hebben: Israël.

Twee weken geleden, op 12 november, werd Teheran opgeschrikt door een geweldige explosie.
Toen ging de raketbasis Shahid Modarres in rook op, volgens autoriteiten door een ,,ongeluk"
veroorzaakt tijdens transport van raketten. Daarbij vond een belangrijke raketexpert de dood.

Experts wijzen erop dat de afgelopen twee jaar het aantal verdachte explosies is vervijfvoudigd.
Sinds vorig jaar hebben er ten minste 17 explosies van cruciale gaspijpleidingen plaatsgehad,
vergeleken met drie in 2008 en 2009. Tegelijkertijd waren er meer dan tien explosies in olie-installaties.

,,Als het sabotage is, dan is het conflict tussen de Verenigde Staten en Iran al bezig",
zegt een Iraanse analist die anoniem wil blijven. ,,Dit is een gevaarlijk spel, want Iran kan ook terugslaan."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

2 kerncentrales die in 1 week ontploffen. Iran die eerst onduidelijk is over de oorzaak en het later een ongeluk noemt.
Een Israëlische minister die zegt dat zeker geen sprake was van een ongeluk, maar verder niet wil bevestigen dat zij, Israël,
er iets mee te maken hebben. Amerika die nieuwe grotere bommen aanschaft. Rosenthal die, net als zijn europese collega's,
's morgens zegt dat er geen reden is om de ambasadeur terug te trekken uit Iran en dezelfde middag alsnog de ambasadeur
terugroept uit Iran. Er is sprake van een olieboycot, waar China, een 'bondgenoot' van Iran flink van profiteerd.
Zowel Rusland als China nemen voorzichtig afstand van Iran. Amerika en Israël die sinds maanden intensief met elkaar
militaire oefeningen aan het uitvoeren zijn...  Het worden in mijn optiek spannende weken...
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."