Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Vreemd; Borstvoeding .... tot het achtste levensjaar.

Gestart door Iwan, 30 november 2008, 04:06:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



http://www.youtube.com/v/fxv6R9fUO74&hl=nl&fs=1

Kinderen die tot oudere leeftijd borstvoeding krijgen, vreemd..... of toch niet?
Wat is jouw mening over kinderen van 5, 6 of zelfs 8-jaar die nog borstvoeding krijgen van hun moeder?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Ach, in mijn klas vorig jaar (kleuterklas) zat er ook nog eentje die borstvoeding kreeg.
Het ziet misschien vreemd uit, maar dat moeten moeder en kind zelf beslissen.

DonWoozy


Iwan



Erg apart, ze hebben de borsten zelfs namen gegeven en maken er tekening van.  :juh:

Doet me denken aan dat filmpje van Little Britain.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NOS.nl
'Tiet Zat': kleuter aan de borst

Een peuter of kleuter aan de borst: het is geen alledaags gezicht.
Toch zijn er genoeg moeders die een 2-, 3-, of 4-jarige nog borstvoeding geven.
Die vrouwen krijgen vaak afkeurende reacties.
De campagne 'Tiet Zat' van het Kenniscentrum Borstvoeding wil daar verandering in brengen.

De initiatiefneemster van de campagne is Anne Hofstede.
Zij heeft een film gemaakt waarin vijf moeders aan het woord komen.
De moeders vertellen waarom ze niet gestopt zijn met het geven van borstvoeding toen hun kind zes maanden oud was,
zoals veel vrouwen doen. De moeders laten ook zien hoe dat eruit ziet, een groter kind aan de borst.
Zo is te zien dat een van de vrouwen af en toe haar zoon van zes nog borstvoeding geeft.

Incest
De film is bedoeld om taboes te doorbreken en als voorlichtingsfilm voor verloskundigen, kinderartsen en aankomende moeders.
Hofstede, zelf moeder van twee kinderen (8 maanden en 4 jaar oud), vertelt dat vrouwen soms heftige reacties krijgen
als ze vertellen dat ze hun oudere kind nog zelf voeden. "We zouden onze kinderen bewust klein houden
en soms wordt ons zelfs incest verweten. Maar voor mijn zoontje is het de gewoonste zaak van de wereld.
"
Haar zoon Flip van bijna vijf, krijgt elke ochtend in bed een voeding. De rest is voor zijn zusje.

Immuunsysteem
Het kenniscentrum borstvoeding baseert de campagne op een advies van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO.
Die adviseert om alle kinderen ten minste twee jaar aan de borst te voeden. De gemiddelde borstvoedingsduur in Nederland en België
is drie maanden. In de film vertelt kinderarts Erica Post (van het St Antonius ziekenhuis in Nieuwegein) dat de effecten van langer
voeden positief zijn. Zo zouden kinderen die langer borstvoeding krijgen een beter immuunsysteem hebben en minder vaak ziek zijn.

Onzin
Professor Pieter Sauer, hoogleraar kindergeneeskunde, noemt dat onzin. "Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat kinderen
die langer dan zes maanden borstvoeding krijgen, minder vaak ziek zijn. In Nederland kennen we een uitstekend alternatief
in de vorm van kunstvoeding. Het effect van deze campagne kan zijn dat moeders, die om welke reden dan ook geen borstvoeding
kunnen of willen geven, zich onzekerder zullen voelen.
" Sauer ziet nog een bezwaar. "Kinderen moeten zelfstandig worden
en los komen van hun ouders. Ze moeten leren dat borstvoeding voor zuigelingen is. Dat hoort gewoon bij het opgroeien.
"

Ongeloofwaardig
Hofstede is het niet met Sauer eens. Zij trekt zijn geloofwaardigheid in twijfel, omdat hij betrokken is bij onderzoek van Danone,
een fabrikant van babyvoeding. "Het is helemaal niet onze bedoeling iemand onzeker te maken. We willen alleen maar laten zien,
dat dit ook een manier is. En ik kan het iedereen aanraden. Het is gewoon ontzettend leuk en gemakkelijk.
Ik stop pas als mijn zoontje zelf aangeeft dat hij niet meer wil
."

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Marjan

Ik ben een enorm voorstandster van borstvoeding, maar hier krijg ik ook de rillingen van. Ik vraag me af... zal zo'n kind nog wel uit zichzelf stoppen als ie al zo lang de borst krijgt?

Lynn

Ik zie mijzelf dit zeker niet doen!

Moest ook gelijk aan Little Britain denken ;)