Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Bas van der Vlies (66) is vandaag op de kop af 10.000 dagen het parlement!

Gestart door TimT, 25 oktober 2008, 17:47:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TimT

NOSNIEUWS - SGP-leider Bas van der Vlies (66) is vandaag op de kop af 10.000 dagen lid van de Tweede Kamer. Op 20 juni 1981, een paar weken voor zijn 39ste verjaardag, werd hij geïnstalleerd. In 1986 schopte hij het tot partijleider.

Het komt nog maar zelden voor dat iemand het zo lang volhoudt als parlementariër. Als je kijkt naar de lijst met huidige Kamerleden, zie je na Van der Vlies een gapend gat qua zogenoemde anciënniteit.

Dan volgt het CDA-Kamerlid Wim van de Camp met 8180 dagen (22 jaar). Op de derde plaats staat Jan Marijnissen van de SP met 5275 dagen (14 jaar).

Geen record
De ruim 27 jaar van Van der Vlies is bij lange na geen record. Dat staat op naam van de ARP'er Duymaer van Twist, die het vanaf 1901 44 jaar en negen maanden op het Haagse pluche volhield.

Maar sinds 1988 is er - naast Van der Vlies dus -  geen parlementariër meer geweest die zijn 25-jarig jubileum heeft mogen vieren.

Zelf zal Van der Vlies zijn schouders ophalen over de mijlpaal die hij vandaag haalt. Hij staat bekend als een zeer bescheiden man, die niet geplaagd wordt door enige ijdelheid.

Dat het beminnelijke Kamerlid regelmatig op tv te bewonderen is, is ook een redelijk nieuw verschijnsel. Lange tijd liet hij zich alleen filmen als hij bij wijze van spreken tegen een draaiende camera opbotste.

Dat had overigens minder met zijn niet-ijdele karakter te maken, dan met het gedachtengoed van de SGP. De streng-gereformeerden van deze partij zien de televisie als een instrument van de duivel.

Tuinieren
Als het aan Van der Vlies zelf had gelegen, was hij het in 2006 wat rustiger aan gaan doen, om meer tijd te kunnen besteden aan zijn vrouw en zijn grote hobby: tuinieren in de kassen op zijn erf in Maartensdijk.

Maar het partijbestuur haalde hem over om nog één keer, voor de zevende keer, de kar te trekken. En daarmee is hij ook de langstzittende fractieleider in de huidige Tweede Kamer.

Bas van der Vlies, lidmaat van de Hersteld Hervormde Kerk, werd in 1942 in Sliedrecht geboren. Hij studeerde weg- en waterbouw aan de HTS in Dordrecht en Utrecht en aan de Technische Hogeschool in Delft. Daarna werkte hij als wiskundeleraar. Hij heeft vijf kinderen.

Iwan

Hoewel ik het totaal niet eens ben met de meeste standpunten van deze meneer heb ik toch respect
voor zijn uithoudingsvermogen en zijn standvastigheid, hij komt op voor zijn gedachtegoed en laat zich nooit verleiden tot populisme.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik vind hem een zeer respectvol persoon en hij is een monument in het Parlement, ik denk wanneer hij vertrekt dat de leermeester toch veel nieuwe Kamerleden de kans zal ontnemen om meer ervaring op te doen. Hij is één van de weinige mensen die zo rustig, zo bekwaam is in de kamer dat ondanks zijn standpunten hij over de gehele linie word gerespecteerd.

Iwan

DEN HAAG - SGP-fractievoorzitter en langstzittend Tweede Kamerlid Bas van der Vlies
stopt na de volgende verkiezingen als parlementariër. De SGP heeft dat vrijdag bekendgemaakt.

Het partijbestuur heeft Kees van der Staaij voorgedragen als lijsttrekker bij de Kamerverkiezingen
die gepland staan voor 2011. De jaarlijkse algemene vergadering van de partij moet op 27 maart
nog instemmen met de voordracht.

De 67-jarige Van der Vlies is Kamerlid sinds 1981 waardoor hij nu al meer dan tienduizend dagen
in het parlement zit. In 1986 was hij voor het eerst lijsttrekker voor zijn partij. Daarna was hij dat
nog zes keer. Van der Staaij (41) zit vanaf 1998 in het parlement.

Van der Vlies wil tot de komende verkiezingen blijven. "Gelukkig doe ik mijn werk nog steeds met veel genoegen
en is mijn gezondheid nog goed. Daar ben ik dankbaar voor. Ermee stoppen is geen makkelijke beslissing,
maar iedereen zal begrijpen dat het na bijna dertig jaar Kamerlidmaatschap goed is om bij de volgende verkiezingen
het vaantje over te dragen. Er staat een heel goede opvolger klaar.
"

Typisch Van der Vlies
Stel jezelf toch niet zo in het middelpunt. Het gaat niet om jou, het gaat om de eer van God.
Typerende woorden van Van der Vlies. Al bijna drie decennia het gezicht van de Staatkundig Gereformeerde Partij
in de Tweede Kamer. De nestor, het geweten van het huidige parlement. Geprezen om zijn kennis van staatsrecht
en zijn zorgvuldigheid in het debat. Aangevallen om het partijstandpunt dat vrouwen geen vertegenwoordigende
functies voor de SGP mogen bekleden.

Ingenieur Van der Vlies kwam in 1981 in de Kamer, na jarenlange dienst als wiskundelaar en lid van Provinciale
Staten van Utrecht. Van der Vlies nam in het parlement de plaats in van dominee Abma. Vijf jaar later werd hij
fractievoorzitter en politiek leider.

Onder de leiding van Van der Vlies moderniseerde de SGP. Zo is hij, anders dan zijn voorgangers, te zien op tv,
hoewel televisie in zijn kringen nog altijd gezien kan worden als een verfoeilijke uitvinding. Ook werd in 2006
besloten het standpunt over het lidmaatschap van vrouwen te herzien. Vrouwen kunnen inmiddels wel lid worden,
maar kunnen geen vertegenwoordigende functie bekleden.

De SGP is weliswaar steeds klein gebleven maar daarmee niet per definitie zonder betekenis.
Van der Vlies was in 2003 zelfs in beeld bij de kabinetsformatie, nadat de samenwerking van CDA, VVD en LPF
op een mislukking was uitgelopen. De SGP, met twee zetels vertegenwoordigd in het parlement,
schuwde de regeringsverantwoordelijkheid niet. Acht jaar 'paars' met liberaal beleid rond abortus, euthanasie
en homoseksualiteit lagen nog vers in het geheugen, en nu dreigde het vermaledijde D66 weer in de regering
te komen.

Dat tij kon Van der Vlies niet keren, maar hij ging met onverminderde inzet door als fractieleider.
Met als resultaat dat hij inmiddels algemeen gezien wordt als een grijze eminentie die zich niet schuldig maakt
aan partijpolitieke spelletjes. Zo wordt hem als 'geweten van de Tweede Kamer' regelmatig gevraagd
commentaar te geven op de actuele politiek.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

 Ik vind het jammer dat hij gaat, het was een bijzonder man!
Ik vind het wel begrijpelijk dat gewoon nu zegt, van kijk ik ben zo oud en ik kan mijn werk nu nog goed doen. Als hij weer Lijsttrekker zou hij ongeveer 69 jaar oud zijn als hij weer begint aan een nieuw termijn en einde daarvan is hij 73.

Iwan

Jammer maar begrijpelijk dat van der Vlies er mee stopt.
Hoewel zijn partij niet de mijne is en ik lang niet alle meningen van hem deel
heb ik toch een groot respect voor hem.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

SGP-Kamerlid Kees van der Staaij is door het bestuur van zijn partij voorgedragen als lijsttrekker
bij de Kamerverkiezingen van 2011. Eind maart zullen de leden zich hierover uitspreken.

De 41-jarige Van der Staaij zit al sinds 1998 in de Tweede Kamer. Zijn voordracht komt niet als
een verrassing: hij is al jaren de nummer twee achter de huidige fractievoorzitter Bas van der Vlies,
die in 2006 al had aangegeven dat hij nog één termijn in de Tweede Kamer zou blijven.

Van der Vlies kwam in 1981 in de Kamer, en is daarmee momenteel het langstzittende Kamerlid.
Bovendien wordt hij door velen gezien als het Kamerlid met de meeste ervaring en met veel gezag.
In 1986 werd de nu 67-jarige Van der Vlies voor het eerst SGP-lijsttrekker.
Hij was dat daarna nog zes keer.

Op 27 maart, tijdens de jaarlijkse algemene ledenvergadering, moeten de SGP-leden een definitief
oordeel vellen over de voordracht van Van der Staaij. De rest van de kandidatenlijst wordt eind
volgend jaar vastgesteld.

Van der Vlies is wel van plan om Kamerlid te blijven tot de komende Kamerverkiezingen.
"Gelukkig doe ik mijnn werk nog steeds met veel genoegen en is mijn gezondheid nog goed.
Daar ben ik dankbaar voor
", zegt de Kamernestor. "Ermee stoppen is geen makkelijke beslissing,
maar iedereen zal begrijpen dat het na bijna dertig jaar kamerlidmaatschap goed is om bij de
volgende verkiezingen het vaantje over te dragen. Er staat een hele goede opvolger klaar.
"





©Trouw.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."