Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Arend Jan Boekestijn (VVD): "Mark Rutte heeft geen ideeën"

Gestart door Iwan, 9 november 2008, 21:29:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan


HILVERSUM - In de VVD is een nieuwe rel ontstaan rond het leiderschap van Mark Rutte.
Aanleiding zijn harde uitspraken van fractiegenoot Arend Jan Boekestijn over de kwaliteiten
van de liberale voorman.

Tot grote woede van Rutte zei Boekestijn in EénVandaag over zijn partijleider: "Hij heeft geen ideeën.
Dat is schokkend hoor
." Het Kamerlid stak in het programma verder de loftrompet over D66-leider Pechtold
en zegt dat zijn eigen partij "zo veel domme, slechte fouten heeft gemaakt".

Topoverleg
In de VVD-top leidden de uitspraken gisteravond tot koortsachtig overleg. De top bestaat
naast Rutte uit de fractievoorzitter in de Eerste Kamer, Rosenthal, en partijpreses Opstelten.

Rutte zegt dat de zaak inmiddels met Boekestijn is besproken. "Arend Jan heeft mij gebeld.
We hebben uitvoerig gesproken. Hij is diep door het stof gegaan en ik heb zijn excuses aanvaard
",
aldus Rutte. Na de breuk met Rita Verdonk is het voor Rutte haast ondoenlijk om Boekestijn nu ook uit de fractie te gooien.

Na het aanstaande vertrek van Henk Kamp (naar de Antillen) en Hans van Baalen (naar Europa)
zou dan opnieuw een VVD'er van de rechterflank de fractie verlaten. Boekestijn, die kennelijk
niet door had dat hij werd gefilmd toen hij zijn uitspraken tegen historicus Maarten van Rossem deed,
deed er gisteren ook alles aan om de relatie te lijmen: "Ik betreur het beeld dat in EénVandaag is ontstaan.
De uitspraken zijn uit hun verband gerukt, maar ik had niettemin zorgvuldiger moeten handelen.
Ik stond en sta voor 100% achter de VVD-lijn en heb mijn excuses aangeboden bij de fractieleiding.
"





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik vind het raar van Boekestijn om zijn mening zo naar buiten te brengen,
hij zou zijn ontevredenheid eerst binnen de fractie kenbaar moeten hebben gemaakt.
Nog raarder vind ik de uitspraak van Rutte dat Boekestijn 'diep door het stof is gegaan',
daarmee doet hij het lijken alsof Boekestijn onder de dreiging van lijfstraffen huilend
op zijn knieën is gevallen en de voeten van Rutte heeft gekust. Rutte is een beetje kleurloos
daar heeft Boekestijn gelijk in, maar beter een realistische kleurloze Rutte die niet echt
een stemmenmagneet is dan een populistisch leider die alles roept voor de stemmen, al is het onhaalbaar.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

De VVD is elke keer weer stuurloos en begint een soort verouderde tante te zijn van het bastaard kindje LPF. Ik vind dat ze nu als fractie, als partij gewoon Rutte zijn weg moeten laten gaan. Ze hebben hem gekozen en ze zitten eraan verbonden. Binnen de PvdA is er misschien wel veel kritiek over Wouter Bos, maar kritiek binnen de VVD over Mark Rutte spant vanaf dag 1 sinds het nieuwe gekozen parlement de top.
De VVD heeft enkele hele goede Kamerleden en misschien is het idee de structuur in de fractie om te gooien. Dat Rutte net als Nijpels deed een groepje loyale mensen naar voren trekt die ook de touwtjes in handen houden. 

Ik denk dat de VVD nog steeds in een afkick fase zitten van het feit dat ze niet meer regeren na zoveel jaren.

Iwan

Arend Jan Boekestijn stapt als Tweede Kamerlid voor de VVD.
Vandaag heeft hij uit de school geklapt over een vertrouwelijke bijeenkomst met koningin Beatrix.

Voor het eerst in tien jaar hebben Kamerleden vandaag informele - en vertrouwelijke - gesprekken
gevoerd met koningin Beatrix.

Boekestijn vertelde na het gesprek uitgebreid over wat was besproken: dat Beatrix zich zorgen maakt
over de hypes en de hoeveelheid spoeddebatten waardoor de Kamer zich te veel zou laten meeslepen.
Beatrix maakt zich volgens de VVD'er verder zorgen over de opkomst van nieuwe partijen,
die aan de stabiliteit van het land zouden raken.

Het lekken van Boekestijn was niet de bedoeling. 'Je kunt als mens soms hele domme dingen doen.
Ik heb gelukkiger avonden gehad dan deze,
' zegt Boekestijn die benadrukt vrijwillig uit de Kamer te zijn gestapt.

Spijt
Boekestijn zegt in een verklaring dat hij zijn actie 'ten zeerste' betreurt. Hij zal daarvoor excuses aanbieden
aan de Koningin en aan zijn collega-parlementariërs. Hij vindt dat hij nu niet meer kan functioneren als Kamerlid.

VVD-leider Mark Rutte betreurt wat er is gebeurd, omdat er nooit mededelingen worden gedaan
over gesprekken met de Koningin. De VVD-fractievoorzitter zegt in een eerste reactie kennis te hebben genomen
van de conclusie die Boekestijn zelf uit het voorval heeft getrokken. Rutte respecteert de beslissing van Boekestijn.

Vertrouwelijkheid
In 1999 hadden voor het laatst gesprekken plaats tussen het staatshoofd en Kamerleden.
De ontmoetingen werden gestaakt nadat er uit de vertrouwelijke gesprekken was gelekt.

Kamervoorzitter Gerdi Verbeet (PvdA) zei het 'in hoge mate' te betreuren dat Boekestijn
de vertrouwelijkheid van het gesprek heeft geschonden.

De RVD heeft laten weten dat de twee nog geplande ontvangsten van Tweede Kamerleden door koningin Beatrix
gewoon doorgaan.




©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Mark Harbers wordt lid van de Tweede Kamer voor de VVD.
Hij is de opvolger van Arend Jan Boekestijn, die vorige week opstapte
nadat hij uit de school had geklapt over een gesprek tussen Kamerleden
en koningin Beatrix. Dat heeft de VVD vandaag bekendgemaakt.

Harbers zat voor de VVD in de Rotterdamse gemeenteraad en was wethouder voor economie,
haven en milieu van Rotterdam. Hij stapte in april uit het college van burgemeester en wethouders
nadat de gemeenteraad had geoordeeld dat de omstreden integratieadviseur Tariq Ramadan
aan mocht blijven.

Zalm
Harbers was al eerder werkzaam op het Binnenhof, namelijk als politiek adviseur van Gerrit Zalm.
Op 1 december wordt hij beëdigd.



©spitsnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Netjes en terecht van Boekestijn dat hij is opgestapt.
Ik vond hem altijd een erg goed kamerlid en iemand die geen blad voor de mond nam en het bovendien
niet zo op achterkamertjespolitiek had, maar dit is als de zoveelste uitglijer van hem. Vooral erg dom
om direct na de eerste informele gesprek met de koningin na 10 jaar uit de school te klappen. Vooral omdat
deze gesprekken 10 jaar niet hebben plaatsgevonden omdat er steeds werd gelekt. *doet Boekestijn maandverbandje geven*
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Denk dat de Koningin niet bepaald gecharmeerd was van het lekken van de Boekestijn.
Maar het is gewoon een slip of the tong, al had de Kamervoorzitter Verbeet nog een waarschuwing gegeven in de bus. Maar ja, het kan de beste overkomen.
Ik denk dat de VVD een goed Kamerlid er voor terugkrijgt en vind het jammer voor Boekestijn.

Iwan

Sinds het merkwaardige aftreden van Boekestijn bij de VVD naar aanleiding van een 'boekestijntje' inzake een gesprek
met Hare Majesteit, gonst het van de geruchten over het 'waarom'. Vooral bij veel PVV aanhangers is er sprake van
wishfull thinking, daar werd al direct geroepen dat Boekestijn zichzelf moedwillig opgeblazen had om een overstap naar
Wilders mogelijk te maken.

Nu is er alle reden tot speculatie. Want Boekestijn zijn positie was niet echt onhoudbaar, met een excuses
en een afkoelperiode van een maandje had hij zijn zetel in het Parlement ongetwijfeld kunnen behouden.
Logischerwijs wordt er dus gesuggereerd dat er sprake is van een transfer naar een andere partij of functie.

Het gerucht in Den Haag werd afgelopen maand steeds hardnekkiger dat Boekestijn over gaat stappen naar het CDA.
Nu lijkt het erop dat Boekestijn via zijn Twitter account kenbaar maakt dat hij samenwerkt met de Minister President
wat dus duidt op een transfer (als adviseur weliswaar) naar het CDA kamp.

Boekestijn heeft met het opstappen bij de VVD eind vorig jaar genoeg tijd gegenereerd om zich los te maken van zijn
oude partij de VVD. Zo kan hij na de volgende verkiezingen ingezet worden bij zijn nieuwe, conservatievere partij het CDA.
Het is geen geheim dat het de ambitie van Boekestijn is om in het volgende Kabinet als CDA Minister de portefeuille
Defensie of Buitenlandse Zaken te vervullen. Dat dit een opportunistische zet is moge duidelijk zijn, maar niet zonder reden.
Als VVD'er zou het ondenkbaar zijn dat hij in de komende tien jaar een dergelijke belangrijke post zou mogen vervullen,
helemaal omdat het allerminst zeker is dat de VVD bij de volgende verkiezingen gaat meeregeren.




©ArthurWolff
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."