Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Kabinet Balkenende IV doet het goed:

Gestart door Iwan, 23 februari 2009, 23:45:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kabinet Balkenende IV doet het goed:

Eens, ...
1 (33.3%)
Oneens, ...
2 (66.7%)

Totaal aantal stemmen: 2

Iwan

Stelling: Kabinet Balkenende IV doet het goed.
Vind jij dat het Kabinet Balkenende IV het goed doet?
Waarom wel/Waarom niet?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik vind dat het huidige kabinet het niet goed tot matig presteert. 

Allereerst is dit Christelijk-rood kabinet zwak in de zin dat het constant moet overleggen. Vanaf embryoselectie tot de toenmalig vinden van 1 miljard voor de lerarensalarissen die betaalt moeten worden door de leerlingen zelf.
Daarbij de rekenmeester van dit Kabinet voordat hij de held werd door redden van de banken, maakte wel de fout volgens praktisch iedere econoom vanaf zijn aantreden in 2007 dat Vice-premier tevens als Minister van Financiën de teugels laten vieren op het begrotingsbeleid. Wouter Bos heeft daarmee ruimte gegeven om met zijn pootjes te laten spelen met alle gevolgen van dien.

Dan hebben we nog steeds onze Vice-premier en Minister van Jeugd en Gezin. De Minister die uitlatingen doet wat mensen praktisch moeten doen in hun slaapkamer. Die niet de jeugdzorg in orde kan krijgen, maar wel gemeente opzadelt met hoge kosten voor centra's van jeugd en gezin. Die het elektronisch kind dossier niet veilig genoeg kan maken in de ogen van de kamer. Die vaak onder vuur ligt in de kamer, bij de provincies en gemeentes. Die weigert eetstoornissen aan te pakken zelfs na series vragen van de grootste coalitiepartner het CDA en nu ook de SP. 

Er is in de zogeheten 'Vogelaarwijken' praktisch nog geen steen uit een muur gehaald of een boom gepland ter verbetering van de wijken. Op het gebied van Integratie moeten mensen die zelf voor de klas staan en vloeiend Nederlands spreken spontaan terug de schoolbankjes in omdat er snel is gekozen voor deltaplan op dit gebied. Die ruimte vergat te bieden aan mensen die wel onze taal beheersen en volledig emanciperen.

In de AWBZ en de zorg is flink gesneden. Mensen moeten flink betalen aan medicijnen die ze soms structureel nodig hebben. Pijn medicamenten en kalmeringsmiddelen zijn uit het ziekenfonds gehaald zonder daarvoor de juiste voorbereiding vinden de meeste huisartsen. Ook het snijden in de AWBZ heeft alle gevolgen voor dien voor grote groepen mensen. Dit is vooral voelbaar voor ouders met kinderen met een zeer lastige beperking.

En pas dit jaar komt er een onderzoek naar de oorlog in Irak.

Al bij al is de combinatie van een CDA, PvdA en ChristenUnie kabinet een stroeve samenwerking. De komende tijd ben ik benieuwd wie het meeste zal moeten slikken tijdens de onderhandelingen. Ik geloof dat het CDA zeker flinke klappen zal ontvangen van hun coalitiegenoten die nu zeker hun slag kunnen slaan.

Al bij al is het gewoon een kabinet die er moet zitten omdat er geen andere regeerbare combinatie is. Ook wijzen de peilingen uit dat er een moeizame informatie / formatie voor de deur zal staan indien er nu verkiezingen gehouden worden. Dus het is gewoon slikken.

Iwan

Oneens gestemd, dit kabinet is echt vecht-kabinet, alleen vechten dit kabinet onderling,
waardoor ze niets klaar krijgen. Dit kabinet hangt van onderling wantrouwen aan elkaar
en dat wantrouwen is ook meteen het enige wat ze nog bij elkaar houd. Al vanaf dag één
kreeg dit kabinet dat ze maar wat aan luiert. De enige die wat constructiefs heeft gedaan
in dit kabinet is Wouter Bos met het aan het staatsinfuus leggen van o.a. de ING,
maar hoe je het ook wendt of keert daarmee bleef de ING wel overeind. Het enige wat ik verder
van het kabinet heb gezien waren veel onderzoeken laten uitvoeren om vervolgens de uitslagen
van die onderzoeken weer te laten onderzoeken en met al die onderzoeksuitslagen niets te doen.
Dit kabinet wacht rustig af tot het slechte 'weer' overdrijft ipv zelf iets te ondernemen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."