Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Pechtold wil geen premier worden

Gestart door Iwan, 21 oktober 2009, 01:30:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Iwan

PARAMARIBO -  D66-leider Alexander Pechtold wil geen premier of vicepremier worden als zijn partij meedoet
in een nieuw kabinet. Hij wil fractievoorzitter blijven, zei hij dinsdag tijdens een werkbezoek aan Suriname.

D66 staat in de jongste peiling van Maurice de Hond op 26 zetels en is daarmee de tweede partij van het land,
na de PVV van Geert Wilders. Bij een dergelijke uitslag is een coalitie onder leiding van D66 mogelijk,
maar Pechtold blijft dan in de Kamer.

"Daar heb ik Bolkestein altijd voor bewonderd: dat de politieke leider - en daar ligt mijn ambitie - in de Tweede Kamer zit."
Maar het heeft voor Pechtold ook een heel praktische noodzaak, omdat een nieuwe grote D66-fractie onervaren zal zijn
en leiding nodig heeft om het"vier jaar vol te houden".

Pechtold bereidt zich wel voor op regeringsdeelname. Hij verwacht dat er snel nieuwe verkiezingen komen
als premier Jan Peter Balkenende EU-president zou worden. Als D66 in een nieuw kabinet komt, zal de partij
een man"van groot kaliber" leveren als leider van het eigen smaldeel in het kabinet.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Premierschap heeft nooit voor grijpen geweest voor de partij. Alleen Terlouw had mogelijk kunnen doen als Van Agt in 1982 had gezegd, ik doe het niet. Maar tegenwoordig is het niet meer dat de grootste partij hun claim op het premierschap loslaten. Maar ik denk dat hij er wel goed aan doet om fractievoorzitter te blijven. Daar ligt zijn kwaliteit. Hij was als Minister natuurlijk een aanfluiting, ik denk dat hij ook weet dat hij door de media door slijk gehaald word voor eerdere optredens. Dus als fractievoorzitter kan die partijleider blijven vanuit de kamer, wat makkelijker is dan vanuit het kabinet.

Iwan

DEN HAAG - Advocaat Gerard Spong zal D66-leider Alexander Pechtold verdedigen in de zaak die
de Stichting Vrienden van Pim Fortuyn en de Stichting Beeld van Pim tegen Pechtold willen aanspannen.
Dat heeft D66 woensdag gemeld.

De twee stichtingen deden dinsdag aangifte vanwege uitspraken die Pechtold over Geert Wilders deed
in het tv-programma De wereld draait door. "Met de uitlatingen dat Geert Wilders staatsgevaarlijk, extreem rechts
en haatzaaiend zou zijn, gaat de heer Pechtold zijn boekje ver te buiten
", vinden de stichtingen. "Met de aangifte
willen we voorkomen dat er een derde politieke moord wordt gepleegd na de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh.
"

D66 laat weten de beslissing van het Openbaar Ministerie over vervolging met vertrouwen tegemoet te zien.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik vind dat we naar een Amerikaanse toestanden gaan op het gebied van aangiftes. Bedoel hij maakte een paar opmerkingen, maar hou het gewoon in de politieke arena. Waarom het uitvechten in de rechtbank. Daar hoort onpartijdigheid en echte "zaken". Geen politiek of oude wijven die kibbelen over een paar zinnetjes.

Iwan

Citaat van: Theodor HolmanU moet het me maar niet kwalijk nemen dat ik enigszins dronken ben terwijl ik dit schrijf.
Journalisten, tv-programma's, 2 november, nieuwe dichtbundel, Theo van Gogh, nieuws...
Vannacht om één uur dacht ik: sorry, ik ga dronken worden.

Maar ik dacht toch aan Eberhard van der Laan. Die noemde Wilders staatsgevaarlijk.
Heeft Wilders opdracht gegeven tot een Kristallnacht? Heeft Wilders gevraagd
om winkels van moslims te plunderen? Opdracht gegeven om brand te stichten?
Heeft hij gevraagd tegen moslims geweld te plegen? Nee.
Wilders stelt in het parlement zaken aan de kaak, en Eberhard van der Laan
veegt zijn voeten af aan de democratie door welbewust geen vragen van
het parlement te beantwoorden.

Van der Laan moet beter weten, maar hij weet niet beter. En het komt misschien
doordat ik dronken ben, maar ik schaam me voor de naïviteit van Van der Laan.
Hé Van der Laan, doe normaal! Wat je gisteren in De Pers hebt gezegd...
Wilders staatsgevaarlijk? Doe niet zo onnozel.

En dan Pechtold, de pratende Ikeacatalogus. Noemde Wilders een 'racist'.
Zelfs advocaat Spong ging dat gisteren bij Pauw en Witteman te ver!

Pechtold doet niet alleen uitspraken over een rapport dat hij niet kent,
maar omarmt dat rapport ook en laat dus na wat hij moet doen, namelijk het kabinet controleren.

Ik voorspel u: dit luidt de neergang van Pechtold in, want hij blijkt niet alleen een naïeveling,
maar ook een domme man die zijn werk slordig uitvoert, niet kan denken, niet kan redeneren,
en precies doet wat hij Wilders verwijt, namelijk de populist uithangen, want Pechtold scoorde
door Wilders een racist te noemen en doet dat nu weer. Hij beroept zich daarbij op een
wetenschappelijk rapport dat hij nog niet heeft gelezen.

We hebben hem nu door.

Hij verkwanselt de democratische uitgangspunten van zijn eigen partij. Pechtold is geen liberaal,
geen ruimdenkende politicus, geen ware democraat; Hans Gruijters en Aad Nuis draaien zich om in hun graf,
Hans van Mierlo weet van gêne niet waar hij moet kijken en Jan Terlouw schrijft van ergernis
nog een thriller met zijn dochter.

Let op de pirouettes van schaamte die Pechtold deze week gaat maken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Persoonlijk ben ik erg teleurgesteld in de D66 voorman, ik had hem toch hoger ingeschat.
Ik begrijp het vanuit zijn oogpunt ook wel, hij heeft enorm veel profijt bij Wilders, als Wilders
er niet was geweest was de tegenpartij van Wilders, D66, nu niet zo groot geweest.
Maar ik vindt Pechtold steeds meer op Wilders gaan lijken, hoe schandaliger de uitspraken van Wilders worden,
des te grover worden de uitspraken van Pechtold over Wilders. Wel opvallend dat het CDA en de VVD weinig
tegen Wilders in het geweer komen, misschien wachten ze tot andere partijen de kastanjes uit het vuur halen
of zijn ze bang, bedoel dan metname de VVD, dat als ze te veel uitvallen tegen Wilders ze het nog meer
stemmen gaat kosten. Of het CDA en de VVD hopen dat als ome Geert de baas wordt dat hij hen dan
op zijn feestje vraagt. Volgens de peilingen van Synovate zou een kabinet met PVV-CDA-VVD mogelijk zijn,
76 zetels, en anders zal de PVV bijna veroordeelt zijn om met D66 het te gaan proberen, die willen nu niet zeggen ze,
maar zoals in het verleden bleek; als het puntje bij paaltje komt is D66 bereid om bij iedereen in bed te kruipen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



BREDA - D66-leider Alexander Pechtold heeft"absoluut geen spijt" van zijn uitspraken
over Geert Wilders die hij eerder deze week als extreem rechts en racistisch neerzette.
Dat stelde Pechtold zaterdag tijdens het najaarscongres van D66 in Breda.

De stichtingen Vrienden van Pim Fortuyn en Beeld van Pim deden na die uitlatingen aangifte
De vraag van een bezorgd partijlid of het geen juridische uitglijder is om Wilders als racist neer te zetten,
leidde niet tot een antwoord met enige twijfel van Pechtold. "Het wordt tijd dat progressief Nederland
uit de kramp komt en daarvoor moet je dingen benoemen. Ik vind het racistisch als je mensen en groepen
op basis van geloof wegzet, systematisch met geweld dreigt als het schieten op knieën en afhakken van neuzen
en dat keer op keer herhaalt.
"

Pechtold herhaalde dat hij al drie jaar de discussie met Wilders opzoekt. "Daar loop ik niet voor weg.
En Ik heb absoluut geen spijt dat ik er, kijkend naar het oordeel van drie wetenschappers, stevig ben ingegaan
".



D66 heeft alles volstrekt aan ons te danken
Soms speelt Geert Wilders toneel. Dan doet hij of hij kwaad is, over dingen die door zijn politieke
tegenstanders over hem worden gezegd en geschreven. Dan veert hij op, verheft zijn stem en dient
zijn opponenten met hapklare brokken van repliek. En schuilt er achter de frons dikwijls een tevreden lachje.
Maar vandaag niet.

Vandaag is de PVV-leider echt in alle staten. Eigenlijk de hele week al. Hij voelt zich gepakt:
door PvdA-minister Eberhard van der Laan (Integratie), die hem en zijn partij een gevaar voor
de rechtsstaat noemt. Door nog een andere PvdA-minister, Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken),
die de PVV onder de loep laat nemen door vermeend vooringenomen onderzoekers. En door D66-leider
Alexander Pechtold, die het etiket extreemrechts en racist op hem en zijn achterban plakt.

Het zijn oude tactieken, weet Wilders. Links doet pogingen om de PVV te diskwalificeren nu de jonge partij
op inhoud onverslaanbaar lijkt. Hij noemt de PvdA "een partij die verschrompelt tot een garnaal",
een partij die nog geen begin van een antwoord heeft op de multiculturele samenleving, op integratie.
"Ze zijn in paniek. De reflex is nog steeds: ontkennen en verketteren. Van der Laan is daar een exponent van."

Voor D66 ligt dat anders. De club van Pechtold - die vandaag in Breda congresseert - is de tegenpool
van de PVV en even succesvol in de peilingen. Volgens de democraten komt dat door hun verstandige
politiek en de kwaliteiten van Pechtold. Maar Wilders meent dat die partij alleen door de PVV uit het
rijk der politieke doden is opgestaan. "D66 heeft alles volstrekt aan ons te danken."

Pechtold is toch gewoon een goede politicus?
"Ik vind Pechtold een hele gladde politicus."


Hoezo glad?
"Nou, hij is zo'n Teflon-buikspreekpop. Je ziet hem bewegen, hij praat, alsof iemand een hand
achter hem heeft die hem beweegt. Ondertussen zegt hij eigenlijk zo weinig. Glad en glibberig.
Ik vind D66 echt het ergste wat er is, nog erger dan GroenLinks. En dat zegt heel wat."


Maar waarom is D66 dan zo erg?
"Het is van alles wat. D66 heeft nooit heldere standpunten. Ik heb er helemaal niets mee.
Maar Pechtold is succesvol, dat geef ik toe. Dus in die zin is hij geen slechte politicus."


Toch zegt u: ze hebben hun succes aan ons te danken.
"Zonder de PVV had D66 nog op drie zetels gestaan. Ze zijn groot geworden door het verzet
tegen ons. Daarom is Pechtold ook altijd haantje de voorste als er kritiek op ons kan worden
geleverd. De PVV voedt hem, wij zijn z'n voedsel."


U heeft zich deze week anders ook behoorlijk kunnen profileren door u tegen D66 af te zetten.
U noemde Pechtold samen met Van der Laan politieke handlangers van Mohammed Bouyeri,
de moordenaar van Theo van Gogh.

"Ik ben niet als eerste naar buiten gegaan om ze een draai om de oren te geven. Zij hebben
een keiharde aanval onder de gordel uitgevoerd. Dan is het mijn plicht op te komen voor al
die PVV-kiezers."


Heeft u niet onbedoeld meegewerkt aan de grote Pechtold-show, in de aanloop naar zijn partijcongres?
"Luister, er zijn gewoon grenzen. Hij spreekt niet alleen mij aan, maar ook al die mensen die op
de PVV stemmen. Als je het gemiddelde van de peilingen neemt, gaat dat om 1,5 tot 2 miljoen mensen.
Die krijgen allemaal een snauw voor de kop omdat ze door de ene malloot racist worden genoemd
en door de andere malloot een gevaar voor de rechtsstaat.
Dan zijn ze wat mij betreft politieke handlangers van Mohammed Bouyeri.


Waarom?
"Omdat ze opnieuw zo'n sfeer creëren. Moet je je voorstellen dat een labiel persoon eerst hoort
dat wetenschappers ons in de extreemrechtse hoek drukken, dan een Kamerlid en dan een minister.
Dat is nogal wat. Het is ongekend dat een minister zegt dat een politieke tegenstander een gevaar
voor de rechtsstaat is. Daardoor ben je medeverantwoordelijk voor een sfeer die kan leiden tot haat
en geweld. Wat ze mij verwijten, doen ze zelf."






©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



DEN HAAG - PvdA-leider Wouter Bos vindt D66-leider Alexander Pechtold
"op een aantal terreinen akelig rechts". Bos zei dat woensdag in een interview met EenVandaag.

Volgens Bos wil Pechtold bezuinigen op allerlei gebieden. Hij vindt ook dat Pechtold niet veel ideeën heeft
over integratie, behalve dat hij tegen Geert Wilders en diens PVV is. Maar plannen of alternatieven heeft
Pechtold niet, meent Bos. "Hoe harder ze op elkaar schelden, hoe groter ze worden", aldus Bos over de
tegenstelling tussen Wilders en Pechtold.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik hoop dat dit bekend dat de kleinere partijen met PvdA en VVD voorop nu de aanval gaan inzetten
op de grote partijen; PVV en D'66. VVD heeft een tijdje terug al zachtjes de PVV en Wilders 'aangevallen'
op haar linkse agenda en nu noemt de PvdA Pechtold en D'66 akelig rechts. Wellicht zal dat bedoeld zijn
om de rechtse stemmers van de PVV en de bang voor rechts stemmers van D'66 in de war te brengen.
Je beschuldigd Wilders van dat waar zijn kiezers en hijzelf tegen zijn; linkse hobby's en Pechtold beschuldig
je van dat waar zijn achterban voor is; akelig rechts.

Dat Pechtold geen ideeën heeft en zijn partij alleen maar gedijt door Wilders klopt natuurlijk gewoon,
zodra de PVV inzakt zal D'66 ook weer verschrompelen. Tot die tijd zal D'66 ok geen ideeën nodig
hebben en kan hij gewoon doorgaan met veel praten en weinig zeggen, inhoud is niet nodig zolang
hij zich profileert als de anti-Wilders. D'66 is een akelig lege partij. Grappig om te zien dat Bos nu
probeert hetzelfde trucje uit te halen die Pechtold hanteert.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."