Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Margaret Thatcher overleden

Gestart door Iwan, 8 april 2013, 20:40:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl

Margaret Thatcher overleden

De vroegere Britse premier Margaret Thatcher is vanmorgen overleden na een beroerte.
Dat heeft haar woordvoerder Lord Tim Bell gezegd. Zij is 87 jaar oud geworden.

Thatcher werd in 1979 de eerste vrouwelijke premier van het Verenigd Koninkrijk,
nadat haar Conservatieve Partij bij de verkiezingen voor het Lagerhuis het regerende Labour
had verslagen. Zij had 4 jaar daarvoor de strijd om het leiderschap van de partij gewonnen
van oud-premier Edward Heath.

De eurosceptische Thatcher kreeg om haar onwrikbare houding tegenover de vakbonden
en in de oorlog met Argentinië om de Falkland-eilanden de bijnaam The Iron Lady (IJzeren Dame).
In 1983 en 1987 kreeg haar partij opnieuw de meerderheid in het Lagerhuis. In 1990 trad zij af,
nadat in heel Groot-Brittannië rellen waren uitgebroken over het plan van de regering
om een inkomensonafhankelijke belasting, de poll tax, in te voeren.

Thatcher kwam in 1958 in het Lagerhuis voor het kiesdistrict Finchley, in de buurt van Londen.
Zij zou dat district tot 1992 blijven vertegenwoordigen. Van 1970 tot en met de verkiezingen
van 1974 was de kruideniersdochter onder Heath minister van Onderwijs en Wetenschap.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kattenhuis

Ik zag in het nieuws dat er een groep in Glasgow was die flessen champagne ofzo opentrokken om haar dood te vieren.

Lejah

Thatcher was een vrouw die er altijd was toen ik opgroeide en politiek bewust werd, soms op de voorgrond, soms op de achtergrond, maar ze was er altijd. Dat maakt dat het nieuws me best trof.
Een heel bijzonder figuur. Als vrouw deed ze het maar mooi om de eerste te zijn in die tijd en ze bleef boven de kritiek van toen daarop staan. Geweldig en bijzonderheidswaardig. Soms was ze ook minder geweldig met haar snoeiharde opvattingen en regelingen.
Maar bijzonder was ze.


Citaat van: Kattenhuis op  9 april 2013, 06:47:51
Ik zag in het nieuws dat er een groep in Glasgow was die flessen champagne ofzo opentrokken om haar dood te vieren.

Te triest voor woorden!
In de Londense wijk Brixton moest de politie er zelfs aan te pas komen omdat een "feestje" uit de hand liep. Belachelijk!
In een democratie kan je vieren als iemand niet gewonnen heeft, maar om de dood van een demente vrouw, die ooit democratisch gekozen is, te vieren, vind ik zo belachelijk.

Iwan

Citaat van: Kattenhuis op  9 april 2013, 06:47:51
Ik zag in het nieuws dat er een groep in Glasgow was die flessen champagne ofzo opentrokken om haar dood te vieren.
Mensen die de dood van een ander mens bejubelen begrijp ik niet, en ik kan niet anders dan daardoor alleen maar
meer sympathie krijgen voor de ijzeren dame. Als zulke (onmenselijke) lui blij zijn met je overlijden dan moet je wel iets
heel goed gedaan hebben.

Thatcher trad af toen ik 10 was, dus ik ken me niet heel veel van haar herinneren, enkel dat wat ik achteraf gezien/gehoord
en gelezen heb over haar, zoals de Falklandoorlog, het breken van de macht van de vakbonden, de inkomensonafhankelijke belasting,
en de privatiseringen.

Dat ze maar mag rusten in vrede, ondanks dat ik het op veel gebieden met haar oneens was, past niets dan respect voor TINA...
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."