Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Lynx gesignaleerd in Drenthe

Gestart door Iwan, 12 mei 2009, 20:31:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Lynx gesignaleerd in Drenthe

ASSEN - Op verschillende plaatsen in Drenthe zou een lynx gesignaleerd zijn.
Het katachtige dier komt normaal gesproken vooral in Oost-Europa voor,
maar trekt langzaam naar de oostelijke provincie...


Het dier is onder meer gezien in het bos bij Odoorn en bij Eexterveen.
Ook op twee andere plekken zagen meerdere personen de katachtige lopen,
weet RTV Drenthe.

Of het dier zich in ons land aan het vestigen is, is nog onwaarschijnlijk.
De lynx heeft gigantisch grote territoria, van minstens 200 km². Op zo'n oppervlakte
leven doorgaans niet meer dieren dan één mannetje en één vrouwtje.

In 2005 werd overigens tevergeefs jacht gemaakt op een poema,
die gezien zou zijn in de Veluwe...





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Echt de Telegraaf.. Een nieuwsbericht zo rond afsluiten.. maar goed, dat wilde ik eigenlijk niet zeggen.

Het zou wat zijn zeg als lynxen zich in Nederland zouden gaan vestigen.
Alleen denk ik dat Nederland niet het ideale leefterrein is voor dat soort beesten.

En zou het niet mogelijk zijn dat er één uit een dierentuin ontsnapt is?

Iwan



Citaat van: AD.nl
Wolf nu ook gezien op de Veluwe

Boswachter Harald van den Akker van Natuurmonumenten heeft de afgelopen week diverse meldingen van wandelaars gehad,
dat zij een wolf hebben gezien op de Ramenberg op de Veluwe. De boswachter houdt er rekening mee dat die meldingen kloppen,
aldus de organisatie.

De Ramenberg ligt tussen Loenen en Hoenderloo aan de oostkant van de Veluwe.
Enkele weken geleden meldde ARK Natuurontwikkeling dat er vrijwel zeker een wolf was gefotografeerd in Duiven.
Dat ligt nog zo'n 20 kilometer oostelijker en wordt van de Veluwe gescheiden door een aantal snelwegen.

Natuurmonumenten juicht de eventuele aanwezigheid van een wolf toe. 'Het is de kroon op het Nederlandse natuurbeleid
als de wolf zich hier weer thuis voelt. Ook ecologisch is het belangrijk, want een wolf ruimt oude, zwakke en jonge dieren op.
Zo'n topjager ontbreekt op dit moment in het Nederlandse ecosysteem
', aldus de organisatie.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf/AD/RTVNoord
De wolf is terug in Nederland

De wolf is terug in Nederland. Zaterdag is een exemplaar gezien en gefotografeerd langs de N381 ter hoogte van Noord-Sleen,
bij Emmen. Leo Linnartz van de organisatie Wolven in Nederland spreekt van een ,,historische dag" omdat het zeker 150 jaar
geleden is dat het dier voor het laatst in het wild in ons land was.


In Heeze (Noord-Brabant) werd in 1897 voor het laatst een wolf in Nederland gezien. Het dier was in de eeuwen daarvoor
met grote voortvarendheid in heel Europa bejaagd, deels omdat de wolf vee van boeren roofde en deels uit angst,
omdat de dieren mensen zouden aanvallen en opeten. Dat laatste is volgens wolvendeskundigen een fabel:
wolven zijn banger voor mensen dan omgekeerd.

Sinds alle Europese landen in 1982 in het Zwitserse Bern de wolf tot beschermde diersoort hadden verklaard,
is het dier bezig aan een opmars. In 2011 bleek bij waarnemingen in Duitsland dat daar al elf roedels leefden.
Maar ook in Frankrijk, Zwitserland, Italië en Spanje komen weer wolven voor.

Ook in Nederland leek het er de afgelopen jaren meermaals op dat er wolven waren gespot. Zo werd enkele jaren terug
waarschijnlijk een wolf gesignaleerd in Duiven. Maar beeldmateriaal was te vaag en dus hield men het erop dat het toen
voor 95 procent zeker was dat het om een wolf ging. Een dode wolf die in 2013 in Luttelgeest was aangetroffen
bleek daar te zijn neergelegd.

Het samenwerkingsverband Wolven in Nederland is opgericht om Nederland voor te bereiden op de komst van wolven
naar ons land. ,,Of mensen bang moeten zijn als ze er een zien? Ik zeg altijd spring een gat in de lucht en maak een foto.
Maar het blijft een wild dier, dus kom niet te dicht in de buurt. Wanneer een wolf in het nauw gedreven wordt,
kan hij aanvallen om zichzelf te redden. Maar omdat hij in de loop der eeuwen heeft geleerd om mensen te mijden,
zal hij meestal proberen te vluchten
'', vertelt Linnartz.

Een aannemelijke verklaring voor zijn verblijf in Nederland is de paringstijd. Kenners denken dat het beest op zoek is
naar een vrouwtje. Om die reden zou het dier op weg zijn naar Park Oikos bij Ruinen, daar leeft een roedel wolven
in gevangenschap. ,,Een wolf kan zijn soortgenoten op grote afstand horen,'' aldus kenner Jos de Bruin tegen RTV Drenthe.

Groningen
De 'Polderwolf' is maandagochtend in de provincie Groningen gezien. De wolf is ergens in de nacht van zondag op maandag
de provinciegrens tussen Drenthe en Groningen overgestoken. Een vrouw zag het dier lopen in het bosgebied tussen Hoogezand
en Kropswolde. De vrouw had haar kind naar de crèche gebracht en zag het dier op weg terug naar huis. De wolf passeerde haar
op zo'n 5 meter afstand. Hij bleef even staan en liep vervolgens weer door. De vrouw was "onder de indruk en erg geschrokken",
zo vertelde haar echtgenoot op RTV Noord. Later maandagochtend is de wolf bij de Action in Hoogezand gezien.


De provincie Groningen wil dat de Polderwolf verdoofd en vervolgens gevangen wordt. Dat heeft verantwoordelijk gedeputeerde
Henk Staghouwer gezegd tegen RTV Noord: ,,Ook willen we dna-materiaal afnemen, zodat we er achter kunnen komen
waar het beest vandaan komt
." De wolf doden 'doen we zeker niet', aldus Staghouwer:
,,De wolf is een icoon en we willen hem graag verwelkomen in Nederland."

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik hoop dat er DNA afgenomen kan worden van de 'wolf'.
Ben toch wel benieuwd of het echt een wolf is of, zoals ook op Facebook wordt beweerd,

dat het om een weggelopen Saarlooswolfhond gaat. Ik vind het wel raar dat de wolf helemaal
niet schuw lijkt en ook gewoon woonwijken doorkruist en naast een auto blijf rennen.


"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."