Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Aanslag in centrum van Luik (België)

Gestart door Iwan, 13 december 2011, 13:16:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: De Redactie.be
Een dode en 10 gewonden in centrum van Luik

In het centrum van Luik zouden er enkele granaten zijn ontploft.
Er is sprake van een dode en een tiental gewonden.

Volgens de eerste berichten zou een man granaten hebben gegooid naar een bushokje
op de Place Saint-Lambert in het centrum van Luik. Er zou ook geschoten zijn.

De dader, een man van veertig, zou daarna zelfmoord hebben gepleegd.

De brandweer van Luik heeft bevestigd dat er een dode en een tiental gewonden zijn gevallen.
Het medisch rampen plan is afgekondigd in het centrum van de stad.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Jeetje, ik vraag me dan altijd af waarom iemand zoiets doet.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Doden en gewonden bij aanslag met granaten in Luik

Drie mannen hebben vandaag in het centrum van de Belgische stad Luik met granaten gegooid.
Bij de aanslag vielen tenminste twee doden en raakten tientallen mensen gewond, zo melden Belgische media.
Ook zou er geschoten zijn. Een van de doden is, naar wordt vermoed, een van de daders.

De overleden dader zou neergeschoten zijn door de politie. Drie personen zouden, volgens ooggetuigen,
granaten hebben gegooid en schoten hebben afgevuurd op wachtenden bij een bushalte op de Place Saint-Lambert.
Op het plein, waar dagelijks 1800 bussen aan- en afrijden, wordt een van de grootste kerstmarkten van België gehouden.
Een van de slachtoffers zou in het hoofd zijn geraakt.

Kalasjnikovgeweer
Over het aantal slachtoffers en hun toestand is veel onduidelijkheid. Verschillende gewonden zouden er slecht aan toe zijn.
Eén van de slachtoffer zou een meisje van twee jaar zijn, meldt Le Soir. Ze vecht in een ziekenhuis voor haar leven.

De politie in Luik is op zoek naar een dader die zijn toevlucht zou hebben gezocht in een bijgebouw van het nieuwe paleis van justitie.

De daders maakten gebruik van explosieven van het type thunderflash en een kalasjnikovgeweer.
Op het plein zijn verdachte voorwerpen aangetroffen, die worden onderzocht en desnoods onschadelijk gemaakt.

Chaos na ontploffing en schoten
Binnen 10 minuten na de aanslag was er politie op het Place Saint Lambert in hartje Luik en hingen er helikopters in de lucht,
zegt een getuige. Hij reed op dat moment in zijn bestelwagen langs een rij bushaltes. Hij hoorde een ontploffing en dacht
dat het iets met zijn auto had te maken. Daarna hoorde hij een tweede ontploffing en schoten.

Vervolgens zag de man talrijke mensen badend in het bloed op de grond liggen.
Hij realiseerde zich toen dat er iets ergs aan de hand was. Een andere getuige zag een man van buitenlandse afkomst
in het rond te schieten: 'Het was niet normaal meer. Je rent voor je leven.'

Granaten onder lichaam dader
Het centrum van Luik is gedeeltelijk ontruimd. Bewoners krijgen de raad binnen te blijven.
Er zou nog altijd geschoten worden in de stad, melden sommige bronnen.
Onder het lichaam van de overleden dader zouden nog granaten liggen.

'Het is heel erg wat hier is gebeurd. Na de paniek is er het ongeloof', aldus een getuige van de aanslag
tegen de Vlaamse zender Radio 1. Volgens hem zijn er zeker honderd gewonden.

Wie op straat rondloopt, moet beschutting zoeken in winkels en openbare gebouwen.
Het openbaar vervoer mijdt momenteel het centrum van Luik. Politiehelikopters cirkelen in de lucht.

Ontsnappingspoging
Volgens diverse Belgische media houdt de aanslag mogelijk verband met een ontsnappingspoging uit het justitiepaleis in Luik.
Ook wordt er gespeculeerd dat de aanslagen verband houden met de veroordeling van een Pakistaanse familie voor eerwraak.

Het Belgische crisiscentrum van Binnenlandse Zaken neemt voorlopig geen maatregelen na de aanslag.
'We zijn op dit moment via onze kanalen informatie aan het verzamelen om een duidelijk beeld te krijgen op de situatie.
Nadien bekijken we of er maatregelen nodig zijn'
, aldus een woordvoerder.

Volgens de alarmcentrale van de ANWB zijn er vooralsnog geen Nederlanders bij de aanslag betrokken.
Ook vanuit Nederland zijn ambulances naar Luik gestuurd. In Maastricht staat het Academisch Ziekenhuis paraat.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Na het lezen van die laatste bericht vraag ik me af; wanneer is iets een aanslag? Ik heb het idee dat de laatste tijd het woordje aanslag nogal snel opgegooid wordt. Nog steeds vreselijk; ik hoop voor de bewoners dat de rust snel wederkeert.

Iwan



Citaat van: Diaan op 13 december 2011, 15:16:28
Na het lezen van die laatste bericht vraag ik me af; wanneer is iets een aanslag?
Ik heb het idee dat de laatste tijd het woordje aanslag nogal snel opgegooid wordt.
Nog steeds vreselijk; ik hoop voor de bewoners dat de rust snel wederkeert.
Volgens mij heeft het te maken met de impact die het maakt op de wereld.
Maar aan de andere kant als ik jou zou beschieten dan zou er ook sprake van een aanslag te maken hebben,
dus misschien dat het dan te maken heeft met de doelgerichtheid.
(maar de slachtoffers in gevallen zoals dit zijn meestal willekeurig.)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Heeeel eng, ik kom er regelmatig om te winkelen aangezien het maar 20 minuten van hier is.
Zucht, komt wel heel dichtbij op deze manier, wat een idiooooot!

Iwan

Citaat van: AD.nl
Vier doden en 64 gewonden bij bloedige aanslag Luik

De aanslag in Luik zou het werk zijn geweest van één 29-jarige dader, die Nordine Amrani heet en dood is.
De aanslag heeft niets te maken met een lopende rechtszaak of terrorisme. De procureur in Luik meldt dat er
zeker 64 gewonden zijn. De overleden dader, een zekere Nordine Amrani volgens diverse media,
zou neergeschoten zijn door de politie. Een ander dodelijk slachtoffer zou een jongen van zestien jaar oud zijn.

De Franstalige krant Le Soir meldde dat er vier doden zijn gevallen. Dit bericht is echter nog niet officieel bevestigd.

De dader zou geen onbekende zijn van de Politie. Amrani kwam in 2007 achter slot en grendel wegens handel
in drugs en wapenbezit. Hij bleek niet alleen 2800 cannabisplanten, maar ook een heel arsenaal thuis te hebben,
waaronder een raketwerper en een AK-47 (kalasjnikov). Een rechter veroordeelde hem tot 58 maanden en 11.000 euro boete.

Amrani zou, volgens ooggetuigen, granaten hebben gegooid en schoten hebben afgevuurd
op wachtenden bij een bushalte op de Place Saint-Lambert.

Op het plein, waar dagelijks 1800 bussen aan- en afrijden, wordt een van de grootste kerstmarkten van België gehouden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Ga je nu steeds nieuwsberichten posten hier, want dat kunnen we zelf ook lezen op internet.
Kunnen er beter een "wepratenoveraanslagen" topic van maken.

Iwan

Citaat van: Kim op 13 december 2011, 16:43:16
Ga je nu steeds nieuwsberichten posten hier, want dat kunnen we zelf ook lezen op internet.
Kunnen er beter een "wepratenoveraanslagen" topic van maken.
Als je het niet wil lezen dan lees je het niet.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Doe ik sowieso nooit met de nieuwsberichten hier op het forum, want meestal heb ik ze eerder
al gelezen. Maar als je dat nou niet zou doen dan zou mijn vinger minder moe zijn van het scrollen?
Goeie reden toch?  ;D

Iwan

Citaat van: Kim op 13 december 2011, 16:48:59
Doe ik sowieso nooit met de nieuwsberichten hier op het forum, want meestal heb ik ze eerder
al gelezen. Maar als je dat nou niet zou doen dan zou mijn vinger minder moe zijn van het scrollen?
Goeie reden toch?  ;D
Indien ik enkel voor jou op het forum zou posten en niet voor mezelf omdat het euhm.. bv mijn forum zou zijn,
ja dan zou het een goede reden zijn.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik vind het juist wel prettig, ik zit niet steeds met mijn neus in de kranten.

Margje

Ben best wel een beetje geschrokken van dit nieuws toen ik het las (op internet;))....des te meer omdat ik nu ook weer tijdelijk op de Belgische Markt werk en dit zal daar zeker deze week een uitwerking op hebben in de gesprekken die ik voer.....Maar sowieso...wat een idioten op deze aardkloot!!!!! Zoiets is gewoon te erg voor woorden....

Iwan



Citaat van: AD.nl

'Bruut afgeslacht lichaam gevonden bij huis dader Luik'

Tijdens een huiszoeking in de woning van Nordine Amrani, de dader van de aanslag gisteren in het centrum van Luik,
is het lichaam ontdekt van een vrouw. Ze zou zijn aangetroffen in een garage bij de woning.
Dat schrijven enkele Belgische kranten vandaag. Ze zou op gruwelijke wijze om het leven zijn gebracht;
ze werd letterlijk afgeslacht en mogelijk ook verkracht voor ze stierf.

Het slachtoffer is een 45-jarige vrouw uit het Waalse Vottem. Ze was schoonmaakster bij de buurvrouw van Amrani.
Hij zou haar volgens Waalse kranten gisterochtend hebben binnengelokt onder het voorwendsel dat hij werk had voor haar.
Daarna zou hij haar hebben aangevallen en gedood.

De Vlaamse krant Het Nieuwsblad daarentegen schrijft dat de vrouw al de schoonmaakster van Amrani zou zijn geweest
en dat haar lichaam werd aangetroffen in een garage waar de man vroeger zijn wapens opsloeg.

'Ik hou van je'
Amrani zou overigens volgens Franstalige kranten de avond voor de feiten een geldsom hebben overgeschreven op de rekening
van zijn vriendin met de melding: 'Je t'aime mon amour. Bonne chance!' (Ik hou van je schat. Veel geluk!)
Dit zou kunnen bewijzen dat hij met voorbedachte rade handelde.

De ex-advocaat van Amrani heeft laten weten verrast te zijn door het handelen van zijn cliënt.
De rechtsman zou gereageerd hebben alsof hij een klap in het gezicht kreeg, meldt Sudpresse.be op zijn website.
'Ik ben verrast door dit moment van waanzin van mijn ex-cliënt. Ik had nooit gedacht dat hij tot dergelijke daden in staat zou zijn.'
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Jeetje! Ze hadden hem echt allang op moeten sluiten. Hoop dat dat ook snel gaat gebeuren!

Iwan



Citaat van: Diaan op 14 december 2011, 23:49:34
Jeetje! Ze hadden hem echt allang op moeten sluiten.
Hoop dat dat ook snel gaat gebeuren!
Hem opsluiten lijkt mij wat zinloos aangezien hij niet meer leeft.  ;)

Citaat van: Diaan op 13 december 2011, 13:28:23
Jeetje, ik vraag me dan altijd af waarom iemand zoiets doet.
Dat vraag ik me ook steeds af in dit geval, wat bezielt zo'n iemand....
Als je zelfmoord wil plegen, omdat je weer de cel ingaat waarschijnlijk, waarom dan zo'n statement maken,
en welk statement wilde hij maken, door onschuldige mensen te doden. De dader is dood en hij heeft geen
documenten achtergelaten, voor zover ik weet, die zijn daad verklaard...
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Politie moest dader bloedbad met rust laten

Nordine Amrani (33), de dader van het bloedbad in Luik, kon ongehinderd zijn gang gaan nadat hij in oktober vorig jaar
onder voorwaarden was vrijgelaten. De politie volgde immers een algemene richtlijn dat voorwaardelijk invrijheidgestelden
niet steeds lastiggevallen moeten worden. Dat schrijft de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws vandaag.

De rechtbank in Brussel liet Amrani in oktober 2010 vrij, na zeer positieve rapporten van onder anderen een psycholoog
die de kans op recidive uitsloot. Hij kreeg voorwaarden opgelegd: niet meer in aanraking komen met drugs of alcohol,
geen oude vrienden meer opzoeken, een bron van inkomsten en onderdak hebben.
De justitie-assistent concentreerde zich alleen op de laatste twee voorwaarden en die waren in orde.

Op drugs- of wapenbezit werd Amrani niet gecontroleerd, want daarvoor was de justitie-assistent niet bevoegd.
En de politie ondernam ook niets, want er bestaat een richtlijn dat ex-gevangenen alleen worden gecontroleerd na klachten
of betrapping op heterdaad. De politie kreeg dus de raad om hem niet nodeloos lastig te vallen, zolang hij gen wetten overtrad.
Zo kon de lasser dus ongestoord een nieuw wapenarsenaal verzamelen, niemand die het merkte.

Het Belgisch Openbaar Ministerie heeft zich verzet tegen de voorwaardelijke vrijlating van Amrani. Ook de directie van de gevangenis
waar Nordine Amrani vastzat, gaf een negatief advies. Dat meldde de Vlaamse publieke omroep VRT. Volgens justitie en directie
waren er niet genoeg garanties dat Amrani op het rechte pad zou blijven. Het OM stelde elektronisch toezicht voor.

In paniek
Nordine Amrani was bang dat hij weer achter de tralies zou verdwijnen. Hij nam deze week nog contact op met zijn advocaat Jean-François Dister.
Volgens de advocaat kwam Amrani zeer onrustig over in verband met een op handen zijnd politieverhoor in een onderzoek naar zedenfeiten.

Volgens Dister raakte Amrani telkens in paniek wanneer hij een onderhoud had met justitie. 'Hij dacht echt dat justitie hem zocht
en dat deze nieuwe zaak een samenzwering tegen hem was. Volgens mijn cliënt had justitie het op hem gemunt
', aldus Dister tegenover RTL-TV1.
Amrani gold als een zware jongen. Hij werd verdacht voor zedenfeiten en heling.

Moeilijke jeugd
Tegelijkertijd zegt Dister dat niets er op wees dat zijn cliënt zich voorbereidde op het bloedbad dat zich op de place Saint-Lambert afspeelde.
'Het blijft me nog altijd verbazen', aldus Dister in de Belgische krant La Dernière Heure. Amrani had zich een uur na de gruwelijke feiten
moeten melden bij de politie voor verhoor.

La Dernière Heure haalt verder de moeilijke jeugd aan van Amrani. De man zwierf van het ene naar het andere pleeggezin.
'Hij was een aardig en innemend iemand. Maar het feit dat hij getekend was door het verlies van zijn ouders, is me altijd bijgebleven',
zegt een andere advocaat die hem ooit verdedigde.

De hypothese dat Amrani de aanslag zou hebben gepleegd uit  moslim-fundamentalistische overwegingen wordt van de hand gewezen.
'Hij voelde zich helemaal geen Marokkaan, praatte niet één woord Arabisch en was geen moslim. Hij zei dat hij zich een Belg voelde.'

Eerste slachtoffers begraven
Drie dagen na het bloedbad op het Luikse plein Saint-Lambert is het eerste slachtoffer begraven.
De vijftienjarige Mehdi Belhadj zal, na een plechtigheid in de moskee van Bressoux, bijgezet worden op het kerkhof van Jupille.

Morgen wordt eveneens de 17 maanden oude peuter Gabriel begraven op het kerkhof van Robermont.
Maandag worden de andere twee slachtoffers naar hun laatste rustplaats overgebracht. Een afscheidsplechtigheid voor
de zeventienjarige Pierre Gérouville zal om 13.15 uur gehouden worden in het Saint-Jacques-college in Luik,
waarna hij begraven zal worden op het kerkhof van Rocourt.
De uitvaart van de 45-jarige Antonietta Racano vindt om 8.45 uur plaats in het crematorium van Robermont.

Het afscheid nemen van de Luikenaars van de slachtoffers op de plaats van het drama zelf en in de rouwregisters van het stadhuis,
gaat inmiddels onverminderd voort. Het islamitisch en cultureel centrum van België veroordeelt in een communiqué 'ten stelligste
deze vreselijke misdaad die compleet in strijd is met de islamitische en menselijke waarden
'.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."