Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

'Sluiting bibliotheken is een sociale ramp'

Gestart door Iwan, 15 februari 2011, 18:17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Haalt u wel eens een boek bij de bibliotheek?

Ja, ...
0 (0%)
Nee, ...
3 (100%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Sluiting bibliotheken is een sociale ramp'

ROTTERDAM - De dreigende sluiting van relatief veel bibliotheken in Nederland is een sociale ramp.
Dat stelt ontwikkelingspsycholoog en schrijfster Joke van der Zwaard uit Rotterdam.
Zij vindt bibliotheken belangrijke ontmoetingsplaatsen, zoals ook buurtwinkels bijdragen aan publieke vertrouwdheid.

Gemeenten subsidiëren voor 90 procent de bibliotheken in Nederland. Het kabinet adviseerde weliswaar bibliotheken
te ontzien in bezuinigingsplannen, maar dat advies wordt door veel gemeenten niet opgevolgd. Volgens de Vereniging
van Openbare Bibliotheken (VOB) worden van de ruim duizend vestigingen in Nederland ruim driehonderd gesloten.

Zo gaat Rotterdam terug van 21 bibliotheken naar zes vestigingen en gaat Amsterdam er ook een aantal sluiten.
Hoeveel is nog niet bekend, meldt een woordvoerster. In Den Haag sluiten door de bezuinigingen ongeveer zeven van de
negentien vestigingen. Ook verschillende kleine gemeenten schrappen, volgens de vereniging, rigoureus in het bibliotheekbudget.

Van der Zwaard vindt het eeuwig zonde dat het aantal van deze ontmoetingsplaatsen flink wordt uitgedund.
,,Bestuurders vergeten het belang van de nevenfunctie van bibliotheken. Voor veel mensen zijn het ideale plaatsen om mensen low profile
te ontmoeten. Je komt er een boek halen of een krant lezen, maar kan ook even een praatje maken
'', aldus Van der Zwaard.

Zij publiceerde vorig jaar het boek Scènes in de Copy Corner. Daarin analyseert de ontwikkelingspsycholoog hoe een kopieerwinkel
bijdraagt aan publieke vertrouwdheid. Zij stelt dat veel buurtwinkels in vooral oude volkswijken ook die sociale functie hebben.
Inmiddels heeft ook in het aantal buurtwinkels een kaalslag plaatsgevonden. Nu veel bibliotheekfilialen ook verdwijnen, blijft er
volgens Van der Zwaard maar weinig over aan openbare ontmoetingsplaatsen voor wijkbewoners.

De sluiting van leeszalen komt op het moment dat de sector een vernieuwingsslag doormaakt. De bibliotheken hadden gezamenlijk
ooit 4,3 miljoen leden, maar dat is de laatste jaren gedaald naar 4 miljoen. Met de komst van allerlei nieuwe concepten en veel meer
digitale mogelijkheden, zoals de e-reader en games, proberen biebs het ledenaantal weer te laten groeien.

De veranderingen lijken een positief effect te hebben. Het aantal leden klimt de laatste jaren gestaag. Toch is het aantal mensen
dat de petitie tekende tegen de bezuinigingen nog laag: 17.000. Dat erkent ook de VOB. Daarom wil die de komende maanden actief
bezig blijven met het verzet tegen de kortingen bij gemeenten op de bibliotheken, zeker nu de digitale wereld haar intrede heeft
gedaan in de leeszalen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik haal al jaren geen boeken meer bij de bibliotheek, eigenlijk al niet meer vanaf het moment dat ik naar het voortgezet onderwijs ging.
Toen ik in Groningen naar school ging ben ik daar nog wel even lid geweest van de bibliotheek in de binnenstad, maar dat was maar van korte duur.
Maar ik vind, hoewel ik er zelf nooit kom, het toch heel jammer dat zoveel bibliotheken hun deuren sluiten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

Jammer....ik vind op een of andere manier bibliotheken gezellig.....
Ook voor kinderen...bedoel dingen die georganiseerd worden e.d. (of is dat tegenwoordig niet meer?)...
Het is niet eens zozeer dat ik er veel boeken leende maar toch...jammer!

liezie

Tot korte tijd, ging ik regelmatig boeken lenen in de bibliotheek.
Maar sinds hun lidgeld naar boven is gegaan, en bepaalde regels zijn bij gekomen bij het ontlenen van een boek, ben ik gestopt met naar de bibliotheek te gaan.
Ik ben ook niet van plan om mijn bibliotheek-kaart snel te vernieuwen.
Nu koop ik af en toe een goed boek in de winkel, of leen ik een boek van een vriendin.

Kim

Hier in het dorp was een bibliotheek. Om de week ging ik met Lars boekjes uitzoeken en ik ging eindelijk
weer eens lezen! Sinds een half jaar is de bieb gesloten en moeten we 5 km verderop in een ander dorp
zijn als we boeken willen hebben. Per direct het abonnement stop gezet. Mijn zoon is nooit meer in de
bibliotheek geweest, zonde! Contact gezocht met de wethouder en ze zouden er nog eens naar kijken.....
NIKS dus!