Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Russische oud-president Boris Jeltsin overleden

Gestart door Iwan, 23 april 2007, 16:13:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan


AMSTERDAM - Russische oud-president Boris Jeltsin overleden
De Russische oud-president Boris Jeltsin is maandag op 76-jarige leeftijd overleden aan een hartstilstand
Dat heeft een woordvoerder van het Kremlin bekendgemaakt.

Jeltsin was president van 1991 tot 1999.Hij werd in één klap bekend toen hij tijdens de couppoging
in 1991 op een tank klom en het volk toesprak. Toen was Gorbatsjov nog president. Terwijl Gorbatsjov
door de coupplegers op de Krim onder huisarrest werd gehouden, zette Jeltsin frontaal de de aanval in
tegen de coupplegers. Het leger koos daarna zijn zijde.

De coup mislukte en Jeltsin werd als held gezien. Korte tijd later keerde Gorbatsjov terug naar Moskou.
Begin december 1991 verklaarde Oekraïne zich onafhankelijk en een week later ontbond Gorbatsjov
de Sovjet-Unie. Jeltsin werd president van Rusland.

In de daaropvolgende jaren had Jeltsin regelmatig contact met de Amerikaanse president Bill Clinton
waarbij de relatie tussen beide landen steeds beter. Jeltsin stuurde meerdere keren het gehele kabinet
naar huis. Op 31 december 1999 legt hij het presidentschap neer. Tot de eerstvolgende verkiezingen
nam de ex-KGB chef Vladimir Poetin zijn functie over.

De boerenzoon Jeltsin had een slechte gezondheid en een ernstig alcoholprobleem,
wat regelmatig tot gênante situaties leidde.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik hoorde het net een minuut geleden op de radio..

Erg treurig...

Iwan

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

MOSKOU - De Russische oud-president Boris Jeltsin is woensdagmiddag, onder de ogen van zijn weduwe
en twee dochters, te ruste gelegd op de Moskouse begraafplaats Novodevitsji.


Statige begrafenis Boris Jeltsin

Met deze uitvaart leek hij zijn breuk met het Sovjetverleden nog eens te willen benadrukken.

Het was voor het eerst in meer dan honderd jaar dat een Russisch staatshoofd volgens de riten
van de Russisch-orthodoxe Kerk werd begraven. Voor het laatst gebeurde dat in 1894 met tsaar
Aleksandr III. Onder het communistische bewind werden leiders opgebaard in het Huis der Vakbonden
en later bijgezet in de muren van het Kremlin.

Jeltsin stierf maandag 76 jaar oud aan een hartaanval. Hij werd daarna opgebaard in de kathedraal van
Christus de Verlosser. Dat kerkgebouw was onder Stalin opgeblazen en tijdens het presidentschap van
Jeltsin weer opgebouwd als een symbool van nationale wedergeboorte. Enkele tienduizenden mensen
brachten hem hier een laatste eer.

De begrafenisdienst in de enorme kathedraal nam drie uur in beslag. Naast de kist zaten Jeltsins vrouw
Naina en zijn beide dochters Tatjana en Jelena. Een reeks van hoogwaardigheidsbekleders was aanwezig
onder wie president Vladimir Poetin, de Amerikaanse oud-presidenten Bill Clinton en George Bush senior,
de Britse oud-premier John Major en de laatste president van de Sovjet-Unie, Michaïl Gorbatsjov,
die soms een medestander maar nog vaker een rivaal van Jeltsin was.

Orthodoxe geestelijken zongen psalmen en een priester las een persoonlijke boodschap van het hoofd
van de kerk, patriarch Aleksi II, voor. Volgens de patriarch gaf Jeltsin gehoor aan de roep om vrijheid
die in Rusland klonk.

Daarna werd de kist op een afuit naar de begraafplaats Novodevitsji gebracht waar vooral kunstenaars
en intellectuelen liggen. De kerkhof ligt pal naast een klooster. Langs de kant van de weg bekeken
honderden mensen de processie. Veel Russen kijken met een dubbel gevoel terug op de periode-Jeltsin.
Aan de ene kant zijn ze blij met de vrijheid, aan de andere kant bracht hij economische ellende en de oorlog
in Tsjetsjenië.

Jeltsin werd met alle staatseer begraven. Toen zijn kist in de grond afdaalde klonken saluutschoten
en speelde een militaire band het Russische volkslied. In de kathedraal hadden al vier leden van de
Kremlin Garde de wacht gehouden bij de kist. President Poetin had woensdag een dag van nationale rouw
afgekondigd.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik heb de stukjes op het nieuws gezien..
Ik vond het er erg indrukwekkend uitzien!