Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Jos Brink (65) ongeneeslijk ziek

Gestart door Iwan, 26 juli 2007, 15:19:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

AMSTERDAM - Jos Brink is ongeneeslijk ziek. De net 65 geworden tekstkunstenaar heeft darmkanker
met uitzaaiingen in de longen, de lymfe en zijn linkerbeen.
"Ik ben niet bang voor de doodââ,¬Â, zegt Jos zelf opmerkelijk nuchter. "Wel overvallen door dit nieuws.ââ,¬Â

Anderhalve week geleden keerde Jos met grote liefde Frank Sanders halsoverkop terug van vakantie in Italië.
"Vlak voor we weggingen was ik naar de huisarts geweest met een aanhoudend hoestjeââ,¬Â, vertelt Jos.
"Maar in Italië kreeg ik zoââ,¬â,,¢n pijn op een plek ergens onder mijn lever dat ik naar een Italiaanse dottore ging.
Die had het over het ziekenhuis, maar ik grapte dat ik alleen wilde worden geholpen in het ziekenhuis waar
de Paus ook wordt behandeld. Ik had zoveel pijn dat Frank erop stond dat we naar huis zouden gaan.
Ik ging meteen het medische circuit in en we hebben nu net de uitslagen van allerlei vervelende onderzoeken
gehad. Ik ben ongeneeslijk ziek
ââ,¬Â, zegt hij.

Jos Brink, die zoveel heeft toegevoegd aan de Nederlandse theater- en tv-geschiedenis en ook nog dominee is,
voelt zich niet wrokkig. "Vermoedelijk word ik volgende week geopereerd. Dan halen ze de kwade bocht
uit mijn darm en een maand daarna krijg ik chemo. De oncoloog is heel duidelijk. Hij kan me niet genezen,
maar wel de zaak verzachten. Ik geen moment overwogen om me niet te laten behandelen.
Dat zou respectloos zijn ten opzichte van de wetenschap. Die mannen en vrouwen hebben daar jaren
voor gestudeerd. Bovendien kunnen ze misschien nog van mijn geval leren.
ââ,¬Â

Ironisch genoeg dacht Jos tien jaar geleden dat hij partner Frank zou verliezen aan longkanker.
"De artsen gaven hem toen nog een half jaar. Maar toen hij was uitbehandeld heeft zijn long de tumor
ingekapseld. Een soort wonder. Op zoââ,¬â,,¢n wonder hoop ik ook.
ââ,¬Â





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn

JOS BRINK (65) OVERLEDEN

Jos Brink is overleden. De cabaretier, musicalster, schrijver, predikant, hoorspelacteur en tv-presentator stierf aan de gevolgen van darmkanker. Brink is 65 jaar oud geworden.

Hoorspel
Josephus Gerardus Brink wordt op 19 juni 1942 geboren in het Noord-Hollandse Heiloo. Na zijn middelbare school volgt hij de toneelopleiding. Zijn acteerdebuut maakt hij in 1959 in een hoorspel bij de Nederlandse Radio Unie.

Wedden Dat...?
Zijn echte doorbraak kende Brink echter toen hij in 1970 zijn eigen tv-programma kreeg, De Jos Brink Show. Ook aan de musical Maskerade uit 1979 dankte hij veel bekendheid. Toch zullen veel mensen Brink hebben leren kennen dankzij de spelshow Wedden Dat..? die hij jarenlang presenteerde. Ook was hij het gezicht van het NCRV-programma TV Toppers.

Ridderwerk
Voor zijn televisiewerk ontving hij twee Televizierringen. Ook werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Acteren
Naast zijn presentatiewerk richtte Brink zich voornamelijk op acteren. Hij speelde in vele cabaret- en musicalvoorstellingen, onder andere bij Tekstpierement met zijn latere partner Frank Sanders.

Homoseksualiteit
Voor Brink was Wim Sonneveld een idool, al vond hij het jammer dat Sonneveld zijn homoseksualiteit altijd voor het publiek verborgen wilde houden. Brink vond dat Sonneveld veel voor de emancipatie van de Nederlandse homo had kunnen betekenen. Brink en Sanders namen die rol een beetje op zich en met succes, want Brink was populair bij een breed en niet-elitair publiek. "Een homo, goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen", grapte iemand eens.

Films
In december 2005 was Brink te zien in een musicalbewerking over het leven van tekstschrijver Jacques van Tol. In 2005 speelde Brink ook nog de rol van Museumdirecteur in de Nederlandse Jeugdfilm Sinterklaas en het Geheim van de Robijn van regisseur Martijn van Nellestijn. In 2006 zou hij wederom meespelen in de nieuwe sinterklaasfilm Sinterklaas en het Uur van de Waarheid, maar door omstandigheden is deze rol toen door iemand anders vertolkt.

Purper
Vanaf mei 2006 maakte Brink uit van cabaretgezelschap Purper. In 2007 zou hij opnieuw op tournee gaan met deze groep, maar zijn deelname werd geschrapt toen op 26 juli van dat jaar bekend werd dat Brink ongeneeslijk ziek was. Bij hem werd na hevige maagklachten darmkanker geconstateerd, met uitzaaiingen in de longen, de lymfe en in zijn linkerbeen.
De veelzijdige Brink heeft ook zo'n 40 boeken geschreven. In 2007 verscheen zijn laatste boek over rouwen. Daarnaast was hij ook actief als pastor-predikant en verbonden als voorganger van de oecumenische basisgemeente De Duif in Amsterdam.

Uitvaart
In een interview met uitvaartorganisatie Dela schetste de acteur een duidelijk beeld van hoe zijn begrafenis eruit moet zien: "Ik heb aangegeven dat ik vanuit Carré wil worden begraven. Daar is de openbare wake. Zo hoort dat bij acteurs. Vandaar naar mijn kerk De Duif, een kippeneindje verderop, voor de uitvaartdienst. Dan naar Westgaarde, met een lekkere hap en snap na afloop. Dus niet dat kopje koffie en een plakkie cake, waardoor de mensen nog dieper in de put raken. Op mijn uitvaart is het een vrolijk samenzijn met buffetten en drank. Het ouderwetse begrafenismaal, zullen we maar zeggen, en die waren er niet voor niets. En dan maar hopen dat mensen mij herinneren als een man die zijn best heeft gedaan in het leven."

Maar uiteindelijk gold volgens Brink het gezegde:
"Wanneer je dood bent groeien alle bomen door en is de groentenman om negen uur weer open..."


Ã,© RTLNieuws.nl



Nevyn


Iwan

Wel treurig, vond het wel een leuke man (weer, want heb ook een tijd gehad dat ik um niets vond)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik vond die beelden dat die Koningin Julliana een kus gaf zo mooi.

jaantje

Veel te jong van ons heen gegaan,moge hij rusten in vrede!

sterretje

Het is altijd een schok als iemand te jong van ons weg gaat !!
Ook als je iemand niet persoonlijk kent, ook weer in dit geval van een BN'er worden we toch weer even met de neus op de feiten gedrukt dat we uit het leven er uit moeten halen wat er uit te halen valt.
Dat vergeten we zo vaak



bertus

ik ken hem verder niet behalve dat jochem meijer hem goed na kon doen.
iig rust in vrede

Kim

We keken vroeger altijd met de hele familie naar Wedden dat!  :-[
Weer een groot gemis op de Nederlandse televisie! :(


Iwan

AMSTERDAM - 'Je mag je afschminken en je mag naar huis. De hemel is afgelopen vrijdag
een stukje vrolijker geworden. De aarde een stukje stiller. Dag lieve, lieve Jos
', met deze woorden
heeft Jos Brink's goede huisvriend Paul van Ewijk afscheid genomen.

"De afgelopen weken hebben Jos, Frank en ik, zittend aan de keukentafel, besproken wat Jos wel en niet
tijdens zijn finale wilde. " Als de finale niet goed, is deugt de show niet', zo zei Jos altijd. Hij wilde altijd
voor de volle honderd procent controle hebben
", vertelt Paul, die zijn contact met Jos als een vader/zoon-
relatie omschrijft, tijdens de uitvaartdienst.

"Hij heeft zijn finale in duizelingwekkend tempo gespeeld. Het is een rare tegenstelling in het leven van Jos.
Want hoewel hij heel graag speelde voor publiek, daarvoor urenlang fileleed trotseerde, wilde hij eenmaal in
het theater aangekomen weer dolgraag naar huis. Naar partner, poezen, post en palet.
Hierdoor zette Jos in een iets hoger tempo dan in de repetities de finale in.
'"

Paul pauzeert even, schraapt zijn keel en vervolgt: "Maar zijn laatste finale heeft hem overvallen.
Want deze keer bepaalde niet hij het tempo. Het doek is voor Jos voor de laatste keer gevallen.
"

Frank Sanders
"Jos is al in de hemel, hij weet nu hoe het is, of het klopt", dat heeft Frank Sanders,
de partner van Jos Brink tegen voorganger Marina Slot gezegd. "Maar hij komt niet terug om het me te zeggen."

Frank, die zelf tien jaar geleden kanker kreeg, maar die als door een wonder de ziekte overleefde,
en Jos hadden naar eigen zeggen "nog zo veel te genieten."
Voorganger Marina Slot: "Hun vakanties, huis in Italië, de diepte van hun liefde, er viel nog zoveel te beleven."





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."