Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Oostenrijkse politicus Jörg Haider (58) verongelukt

Gestart door Iwan, 11 oktober 2008, 19:06:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: Elsevier.nl
Oostenrijkse politicus Jörg Haider (58) verongelukt

De rechtse politicus Jörg Haider is zaterdagochtend door een auto-ongeluk
om het leven gekomen. Hij is 58 jaar oud geworden.

De dienstauto van Haider schoot bij de plaats Klagenfurt door nog onbekende
oorzaak van de weg en sloeg daarna over de kop. Daardoor liep Haider,
die alleen in de auto zat, zware verwondingen op aan zijn hoofd en borstkas.
Korte tijd later overleed hij.

Carriére
Haider was premier van de deelstaat Karinthië en de voorman van de uiterst
rechtse partij BZÖ (Verbond voor de Toekomst). Die partij splitste zich in 2005 af
van de FPÖ (Vrijheidspartij), waar Haider lange tijd leider en boegbeeld van was.
De FPÖ en BZÖ waren de grote winnaars van de parlementsverkiezingen in september dit jaar.
'Voor ons is dit als het einde van de wereld,' zei Stefan Petzner, Haiders plaatsvervanger als BZÖ-leider,
in een eerste reactie. Strache sprak van een 'groots politicus
'. Ook andere partijen hebben hun medeleven betuigd.

Provoceren
Haider provoceerde als politicus vaak met omstreden uitspraken over allochtonen en nazi-Duitsland.
Hij moest vele malen voor de rechter verschijnen om zich daarvoor te verantwoorden.

Toen Haiders partij in 2000 in de Oostenrijkse regering kwam, in een coalitie met de conservatieve Volkspartij,
kondigden de EU-partners zelfs sancties af tegen Oostenrijk.


In 2002 kreeg hij een ladingen kritiek over zich heen toen hij de Iraakse dictator Saddam Hussein bezocht.

Haider laat een vrouw en twee volwassen dochters achter.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn


Iwan

Ik heb hier een beetje een dubbel gevoel bij, ten eerste is het natuurlijk verschrikkelijk voor zijn vrouw,
kinderen en zijn moeder naar wier 90ste verjaardag hij onderweg was, maar verder had ik weinig met Jörg Haider
en zijn gedachtegoed.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Overdreven snelheid is de oorzaak van het verkeersongeval waarbij de Oostenrijkse politicus Jörg Haider vanochtend
om het leven is gekomen. Dat heeft de politie meegedeeld op basis van de eerste vaststellingen.
"Jörg Haider reed duidelijk sneller dan de toegelaten 70 kilometer per uur", aldus de Ernst Friessnegger, die het onderzoek leidt.

Verwondingen aan hoofd en borst
De wagen van de extreemrechtse politicus geraakte van de baan en ging verscheidene keren over de kop.
Haider, die alleen in de auto zat, liep zware verwondingen op aan het hoofd en borstkas en overleed kort daarop.
Hij zou vandaag in de deelstaat Karinthië een familiefeest ter ere van de 90ste verjaardag van zijn moeder bijwonen.
Hij werd 58 jaar.

Haider was gouverneur van Karinthië en de leider van de extreemrechtse BZÖ (Bündnis Zukunft Österreich),
de partij die zich in 2005 afsplitste van de Vrijheidspartij (FPÖ), waar Haider vroeger de plak zwaaide.
In september waren de FPÖ en BZÖ nog de grote grote winnaars van de parlementsverkiezingen.

Bekendheid
Haider verwierf voor het eerst bekendheid buiten de Oostenrijkse grenzen toen hij na de parlementsverkiezingen
van 1999 met zijn Vrijheidspartij een regering vormde met de christendemocratische Ãâ€"VP onder bondskanselier Wolfgang Schüssel.
Wereldwijd kwam er kritiek op de coalitie vanwege het extreemrechtse gedachtendgoed van Haider.

Ook uitspraken van Haider uit het verleden werden hem kwalijk genomen. Zo had hij naar eigen zeggen
veel bewondering voor de economische successen van de nazi's. In 2000 trad hij af als partijleider,
maar achter de schermen had hij nog steeds de touwtjes grotendeels in handen.

Voorzitter
Na strubbelingen binnen zijn partij richtte Haider in 2005 de FPÃâ€" op. Toen hij bij de verkiezingen van 2006
op 4 procent strandde, terwijl de Vrijheidspartij 11 procent behaalde, besliste Haider zich terug te trekken in Karinthië.

Na de veroordeling van toenmalig BZÃâ€"-voorzitter Peter Westenthaler, werd hij in augustus 2008 opnieuw voorzitter van de partij,
die bij de parlementsverkiezingen van september een sterk resultaat (ruim 10 pct) neerzette.
Haider laat een vrouw en twee volwassen dochters achter.





Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Citaat van: Iwan op 11 oktober 2008, 20:29:17
Ik heb hier een beetje een dubbel gevoel bij, ten eerste is het natuurlijk verschrikkelijk voor zijn vrouw,
kinderen en zijn moeder naar wier 90ste verjaardag hij onderweg was, maar verder had ik weinig met Jörg Haider
en zijn gedachtegoed.

Het lijkt alsof je gevoel deels zegt; Zo, daar zijn we vanaf :O Klopt dat?
Ik denk je namelijk te kennen en kan me niet voorstellen dat je dit bedoelt te zeggen ;)

Iwan

Citaat van: Dee-E op 12 oktober 2008, 15:46:22
Citaat van: Iwan op 11 oktober 2008, 20:29:17
Ik heb hier een beetje een dubbel gevoel bij, ten eerste is het natuurlijk verschrikkelijk voor zijn vrouw,
kinderen en zijn moeder naar wier 90ste verjaardag hij onderweg was, maar verder had ik weinig met Jörg Haider
en zijn gedachtegoed.

Het lijkt alsof je gevoel deels zegt; Zo, daar zijn we vanaf :O Klopt dat?
Ik denk je namelijk te kennen en kan me niet voorstellen dat je dit bedoelt te zeggen ;)
Nee ik zeg dat ik er een dubbel gevoel bij heb, dat ik met Jörg Haider en zijn ideeën bv;
de Joden hebben de holocaust aan zichzelf te danken gehad en het was een straf voor
wat zij hebben gedaan, vernietigingskampen en concentratiekampen waren volgens hem strafkampen
voor mensen die iets verkeerd hadden gedaan en dus terecht, niet eens ben/was.

Dat hij dood is is natuurlijk verschrikkelijk voor zijn familie en vrienden, maar persoonlijk zal ik er geen traan om laten,
wat niet wil zeggen dat ik blij ben dat hij dood is, van mij had hij gerust 165 jaar mogen worden.
En daarbij kende ik hem ook niet persoonlijk dus om nu te gaan zeggen; 'Rust Zacht Lieve Jörg, ik zal je missen'
gaat me dan ook weer te ver.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Een tweede poging!
Ik vind het voor zijn familie allereerst heel erg en ik wens hem ook te condoleren. Ongeacht de gedachtegoed van de echtgenoot / vader zijn ze die verloren door een vreselijk ongeluk.
De man was een politicus, hij was gouverneur voor 3 keer in een bepaald gebied. Hij heeft zijn partij regeerbaar gemaakt (2x) want als ze de huidige formatie mislukt hebben ze het rechtse blok toch nodig. Dus ja met gemixte gevoelens kijk ik naar zijn dood. Maar het mag gezegd worden dat hij veel heeft weten te presteren.

Iwan

Amsterdam ââ,¬â€œ ââ,¬Å¾Karinthië, Karinthië, wat moet er nu van je wordenââ,¬Â, fluistert een man,
kijkend naar het wrak van de de auto van Jörg Haider. Bloemen en kaarsen geven de plek aan
waar Haider, rechts-radicaal politicus en gouverneur van Karinthië, zaterdagochtend vroeg om het leven kwam.
Met 142 kilometer per uur haalde hij in waar slechts 70 was toegestaan. De auto sloeg over de kop.
Hij stierf op de dag dat zijn moeder 90 werd. ââ,¬Å¾Ik mocht hem zo graagââ,¬Â, huilt de 81-jarige Elisabeth Hassdorf.
Een jonge vrouw zet een kaarsje neer. Ze kende Haider persoonlijk, zegt ze tegen de plaatselijke pers.

Haider heeft iedere Karinthiër wel eens de hand gedrukt, zeggen ze in de hoofdstad Klagenfurt.
Wilde zijn populariteit in Wenen nogal eens op en neer gaan, in de zuidelijke deelstaat hielden ze van hem.
Hier verdedigde hij de waarden van de conservatieve, traditionele Duitstaligen tegenover de Sloveense minderheid
en andere ââ,¬â,,¢buitenlandersââ,¬â,,¢. Hij had vrijdagavond nog een herdenking bijgewoond van de gevallenen
in het Duits-Karinthisch ââ,¬â,,¢verzetââ,¬â,,¢ tegen de Joegoslavische vijand, na de Eerste Wereldoorlog.
In Karinthië hoefde hij niet meer, zoals in verkiezingscampagnes, verschillende kostuums in zijn kofferbak mee te nemen:
klederdracht voor de boeren, spijkerbroek voor de jongeren, maatpak voor de managers.
Hier waren ze al overtuigd. Bij het regeringsgebouw in Klagenfurt liggen afscheidsbriefjes.
ââ,¬Å¾Jij was onze Lady Diana. Je was een man van het hart.ââ,¬Â




Ã,©trouw.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De zaterdag bij een auto-ongeluk om het leven gekomen Oostenrijkse politicus
Jörg Haider had drie keer de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed.
Dat heeft zijn partij, de BZÃâ€", woensdag laten weten.

Eerder werd al bekend dat Haider in dichte mist 142 kilometer per uur reed
op een weg waar de maximaal toegestane snelheid 70 kilometer per uur is.

Scherpe uitspraken
De 58-jarige Haider was minister-president van de Oostenrijkse provincie Karinthië.
Hij was gehaat en geliefd in zijn land en daarbuiten vanwege zijn scherpe uitspraken
over buitenlanders, criminelen en de Europese Unie.





Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

WENEN - De omstandigheden rond de dood van de extreem-rechtse politicus Jörg Haider,
die vandaag in Oostenrijk wordt begraven, voeden opnieuw geruchten over diens alcoholisme en homoseksuele neigingen.

Volgens de Oostenrijkse internetkrant oe24, die zich baseert op ooggetuigen, sloeg de gouverneur
vóór zijn fatale autorit in gezelschap van een onbekende man in korte tijd een fles wodka achterover.
Toen hij rond 1.00 uur ââ,¬â,,¢s nachts vertrok zou een bezorgde cafébezoeker nog hebben aangeboden
de politicus naar huis te rijden, omdat hij zo zwalkend liep. Het drinkgelag zou in een ââ,¬Ëœhomobarââ,¬â,,¢ zijn geweest.

Het ongeluk voltrok zich korte tijd later, toen Haider met veel te hoge snelheid in dichte mist over de kop sloeg.
Hij stierf ter plaatse. De snelheid waarmee hij reed zou volgens onbevestigde berichten nog een stuk hoger
hebben gelegen dan de oorspronkelijk gemelde 142 kilometer per uur: meer dan 180 kilometer per uur.
Ook het alcoholpromillage zou hoger zijn geweest dan aanvankelijk bericht.

De geruchten over homoseksuele contacten zijn niet nieuw, maar zijn des te opmerkelijker omdat Haiders
voormalige partij FPÃâ€" zich onomwonden negatief uitsprak over homoââ,¬â,,¢s. Haiders huidige partij BZÃâ€" deed geruchten
over bezoek aan homodiscoââ,¬â,,¢s eerder af als ââ,¬Ëœlachwekkendââ,¬â,,¢ en ââ,¬Ëœeen privé-aangelegenheidââ,¬â,,¢.
In het conservatieve Oostenrijk wordt zelden melding gemaakt van het privéleven van politici,
tenzij ze er zelf mee naar buiten komen.

Niettemin werden vorig jaar door Oostenrijkse media al fotoââ,¬â,,¢s gepubliceerd van Haider met een fles Corona-bier in de hand,
in een op zijn minst vriendschappelijke omhelzing met een andere cafébezoeker. Die gedragingen waren
voor de sociaaldemocratische SPÃâ€" in Karinthië reden het aftreden van de gouverneur te eisen.

Inmiddels heeft een advocaat van de familie Haider de officier van justitie in Klagenfurt aangeklaagd.
De familie is boos dat informatie over de toedracht van het ongeval en Haiders cafébezoek naar buiten is gebracht.
,,Hij had zijn mond moeten houden,ââ,¬â,,¢Ã¢â,¬â,,¢ vindt de familie.




Ã,©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."