Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Misdaadschrijver Appie Baantjer (86) overleden

Gestart door Iwan, 30 augustus 2010, 21:27:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: AD.nl

Appie Baantjer
1923 - 2010


Misdaadschrijver Appie Baantjer (86) overleden

AMSTERDAM - Schrijver Appie (Albert Cornelis) Baantjer is op 86-jarige leeftijd
na een kort ziekbed overleden. Dat heeft zijn uitgeverij meegedeeld.

Baantjer werd op 16 september 1923 geboren op Urk.
Hij werd vooral bekend met zijn boekenreeks rond rechercheur De Cock.
Van deze reeks zijn er ruim zeven miljoen verkocht. Naar aanleiding van de boeken
is ook een televisieserie gemaakt waarin acteur Piet Römer de hoofdrol vertolkte.

Baantjer werkte zelf tientallen jaren bij de Amsterdamse politie waarvan vele op het bekende bureau Warmoesstraat.
Baantjers eerste verhaal 5 x 8...Grijpt in verscheen in 1958. Het karakter van rechercheur de Cock, met cee-oo-cee-kaa,
dook voor het eerst op in in het boek Een strop voor Bobby maar kreeg pas definitief vorm in de Cock en de wurger op zondag.
Dat werk verscheen in 1965.

Volgens de Uitgever werd begin augustus bij de auteur een agressieve vorm van slokdarmkanker geconstateerd.
De laatste dagen werd Baantjer verzorgd in een hospice in Alkmaar omringd door zijn dierbaren.

Op vrijdag 3 september wordt er een condoleancebijeenkomst gehouden in de Bonifatiuskerk in Medemblik.
Volgens de bekendmaking van Uitgeverij De Fontein is deze toegankelijk voor iedereen die Appie Baantjer
een warm hart toedraagt. De schrijver en oud-politieman zal in besloten kring worden begraven.

Baantjer trouwde in 1952 met Marretje van der Vaart, zij overleed in 2007 op 78-jarige leeftijd.

'De Cock gaat niet dood'
Oud-politieman en schrijver Appie Baantjer werd geboren op 16 september 1923 op het toenmalige eiland Urk.
Hij werkte 28 jaar (tot 1983) op het politiebureau Warmoesstraat in de rosse buurt van Amsterdam.
Daar spelen zijn boeken zich ook af.

Baantjer begon te schrijven om de spanningen van zijn dagelijkse arbeid te verwerken.
,,Een proces-verbaal schiet altijd tekort, want er speelt veel meer. Het verhaal achter dat verhaal kon ik niet kwijt
en daarom ben ik indertijd gaan schrijven. Ik zeg altijd weer dat ik een bom duiten aan mijn frustratie heb verdiend
'',
vatte hij zijn schrijverschap eens samen.

Baantjer produceerde gedurende enkele decennia twee boeken per jaar. Van zijn ruim vijftig titels,
waarin hoofdinspecteur De Cock - mijn naam is De Cock met ceeooceekaa - en zijn assistent Vledder
de hoofdrol spelen, werden miljoenen exemplaren verkocht. De Cock werd ook in het buitenland
een graag gelezen gast, getuige vertalingen in onder meer het Engels, Pools, Duits en zelfs Chinees.

Toen de serie naar de boeken van Baantjer in de jaren negentig op de televisie verscheen,
kreeg de gepensioneerde politieman er nog eens miljoenen fans bij. De tv-serie kreeg in 1997
erkenning in de vorm van de Gouden Televizierring. ,,Zoals Piet Römer gestalte geeft aan De Cock, dat klopt'',
luidde het oordeel van de auteur.

Literatuurcritici haalden vaak hun neus op voor Baantjer, omdat zijn boeken 'te vlak' zouden zijn.
'Ontspanningslectuur' was nog een van de vleiendste kwalificaties uit die hoek.
De schrijver zat er niet mee en waarom zou hij? Erkenning kreeg hij onder meer door de categorie Spannende Boeken
van de Trouw Publieksprijs te winnen en hij was eens de best verkopende Nederlandse auteur
met meer dan honderdduizend exemplaren.

Vanaf 2007, het jaar dat zijn vrouw Marretje overleed, wilde Baantjer het wat langzamer aan doen.
Hij besloot toen dat zijn zeventigste De Cock-boek (De Cock en de dood in gebed) de laatste zou worden.
Het afgelopen jaar werkte hij echter, met co-auteurs, toch weer aan nieuwe projecten.
Zo bedacht hij de naam Baantjer Inc. voor een nieuwe reeks over de jonge Hendrick Zijlstra, de neef van De Cock.

'Baantjer was joviale man'
Appie Baantjer was een joviale, vrolijke man. Dat stellen acteurs uit de serie Baantjer,
die was gebaseerd op zijn boeken over inspecteur De Cock, maandag in een reactie op zijn overlijden.

,,Hij zat lekker in zijn vel en liep niet naast zijn schoenen'', stelt acteur Serge-Henri Valcke, die in de serie
commissaris Buitendam speelde. ,,Het was altijd een feest om met hem te praten op de jaarlijkse Baantjer-borrels.''

Acteur Piet Römer, die twaalf jaar lang de hoofdrol van rechercheur De Cock vertolkte, had een goede band met hem,
maar meent niet dat het zijn plek is om een reactie te geven op de dood van Baantjer. ,,De boeken en de serie stonden
redelijk los van elkaar
'', stelt hij. ,,Baantjer had de rechten verkocht en heeft zich er daarna nooit zoveel meer mee bemoeid.''

'Grappen Baantjer hielden het werk draaglijk'
Een grappige, vrolijke en heldere man. Zo omschrijft groede vriend en collegaschrijver
Simon de Waal maandag Appie Baantjer, die zondag op 86-jarige leeftijd overleed.

,,Het is vooral sneu omdat hij nog zo goed van geest was'', stelt De Waal, die samen met Baantjer
een aantal boeken schreef. De laatste titel, Een dief in de nacht, verschijnt dit najaar.
,,Hij had de geest van een charmante jonge man, en zo gedroeg hij zich ook.''

De Waal noemt Baantjer ,,een groot man een een groot schrijver'' en zegt vooral zijn humor te zullen missen.
,,Humor is voor politiemannen heel belangrijk'', legt de schrijver uit. ,,Daarmee houden ze al het leed dat ze elke dag
meemaken op afstand.
''

'Baantjer was ambassadeur voor ons korps'
Het politiekorps Amsterdam-Amstelland treurt om het verlies van Appie Baantjer. ,,Het korps heeft met groot verdriet kennis
genomen van het overlijden
'', zo schrijft de politie maandag. Baantjer werkte bijna veertig jaar bij de Amsterdamse politie.

,,We herdenken hem als een bijzonder mens en een uitstekend rechercheur. Hij was een ambassadeur voor ons korps
en het recherchewerk.
'' Volgens de politie nam de auteur, met zijn boeken en de televisieserie, miljoenen mensen mee
in de romantiek en de spanning van het recherchewerk. ,,We zullen hem missen en wensen zijn nabestaanden veel sterkte.''

'Prominente plaats in tv-geschiedenis'
Ook bij RTL Nederland, waar de televisieserie Baantjer werd uitgezonden op RTL 4, wordt getreurd om de dood
van de schrijver. ,,De boeken van Appie Baantjer vormden de basis voor een van de mooiste series die RTL 4
heeft mogen uitzenden
'', zo reageert programmadirecteur Erland Galjaard.

,,Op een gegeven moment keken ruim 3 miljoen mensen op vrijdag naar het met een Televizier-Ring bekroonde Baantjer.
Daarmee heeft het geesteskind van de schrijver ook een prominente plaats in de Nederlandse televisiegeschiedenis
'',
aldus RTL. De zender is evenwel vooralsnog niet van plan de Baantjerserie te herhalen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Jammer dat Appie Baantjer is overleden, ik mocht zijn boeken altijd graag lezen.
Ze leken dan wel heel erg veel op elkaar, qua opbouw en dergelijke,
maar het waren fijne boeken om even snel tussendoor te lezen op vakantie ofzo.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

Ik las het inderdaad....op zich niet zo een schok...maar ik vind het ook erg jammer...

DonWoozy

tja altijd minder natuurlijk als iemand overlijd maar goed de beste man
is 86 geworden ik denk dat veel mensen daarvoor tekenen!