Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Flamboyante advocaat in het oog van de storm

Gestart door Iwan, 16 februari 2007, 22:31:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Flamboyante advocaat in het oog van de storm

RIJSWIJK - Abraham (Bram) Moszkowicz (juni 1960) is vrijdagavond door de politie
uit zijn kantoor meegenomen. Volgens de Amsterdamse politie is de advocaat meegenomen
voor zijn eigen veiligheid wegens bedreigingen. De advocaat van onder andere
de 'Heineken-ontvoerder' Willem Holleeder, is voor een korte vakantie naar het buitenland vertrokken.

Moszkowicz stond in zijn carriëre als strafpleiter vele geruchtmakende cliënten bij,
maar nooit eerder raakte de flamboyante advocaat, met zijn maatpakken, zijden toga
en extravagante auto's, zelf zo in de problemen als nu in de zaak-Holleeder.

De Surinaamse oud-legerleider Desi Bouterse, Johan V. alias De Hakkelaar, de Heinekenontvoerders,
ze waren allemaal cliënt van de jongste telg van de advocatenfamilie Moszkowicz.
Ook de in mei 2004 vermoorde vastgoedmagnaat Willem Endstra behoorde tot zijn clientèle.

Belangenverstrengeling
Een zweem van belangenverstrengeling hangt inmiddels rond de bekende strafpleiter,
doordat hij Holleeder bijstaat, die wordt verdacht van het stelselmatig afpersen van Willem Endstra.
Endstra was voordat hij in mei 2004 werd vermoord, ook cliënt van Moszkowicz.

De erven Endstra hebben de deken van de Orde van Advocaten gevraagd Moszkowicz te verbieden
Holleeder nog langer bij te staan. Holleeder zou tussen 2002 en 2004 20 tot 30 miljoen euro van Endstra
hebben losgepeuterd. In de jaren daarvoor waren de twee zakenpartners.
De deken van de Orde van Advocaten in Amsterdam sprak al eerder met Moszkowicz over zijn dubbelrol.
Verder zou vanuit het kantoor van Moszkowicz informatie naar de media zijn gelekt om zijn toenmalige cliënt
Endstra zwart te maken.

Een kort geding dat Moszkowicz tegen Quote-hoofdredacteur Jort Kelder aanspande, verloor hij donderdag.
Kelder had de advocaat uitgemaakt voor 'maffiamaatje' en dat zinde Moszkowicz niet.
De rechter oordeelde weliswaar dat deze term schadelijk is voor een advocaat,
maar ook dat Moszkowicz met zowel Holleeder als Endstra een meer dan strikt zakelijke relatie onderhield.

Berispt
De Raad van Discipline van de Nederlandse Orde van Advocaten in Amsterdam heeft Moszkowicz in 1998
al eens berispt wegens belangenverstrengeling. De raadsman moest zich verantwoorden in de zaak van
de vroegere leider van het Surinaamse junglecommando Ronnie Brunswijk, die werd verdacht van drugssmokkel.
De advocaat was zowel raadsman van Brunswijk als van een Surinaamse drugskoerierster die in 1996
werd veroordeeld tot zes jaar cel. Brunswijk zou bij die smokkel betrokken zijn geweest.
Moszkowicz behield Brunswijk als cliënt, ondanks een verzoek van de deken van de orde daarmee te stoppen.

Bram is de jongste van de vier zonen van Max Moszkowicz
die in hun vaders voetsporen zijn getreden en was ooit
de jongste advocaat van Nederland. Hij is ook degene die het
meest in de publiciteit treedt. Bram doet het goed op televisie:
hij is vaste gast in de entertainment-rubriek RTL Boulevard,
had een eigen programma waarin jonge advocaten de kans kregen
'de nieuwe Moszkowicz' te worden en voor september 2007
staat een eigen, wekelijkse talkshow gepland.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Moszkowicz geeft maandag commentaar

AMSTERDAM - Advocaat Bram Moszkowicz reageert maandag op de stroom berichten
over zijn positie als raadsman van Willem Holleeder. Tot dan zegt hij zich van ieder commentaar te onthouden.

Dat heeft de raadsman vrijdag aan het ANP medegedeeld.
De persconferentie begint drie uur 's middags en wordt gehouden in Amsterdam.

De Amsterdamse politie nam de raadsman rond 18.30 uur mee uit zijn woning annex kantoor
aan de Herengracht. Nieuwe bedreigingen aan het adres van Moszkowicz zouden de reden
voor de politie-actie zijn. Donderdag werd bekend dat vanuit het kantoor van Moszkowicz stukken
over de vermoorde vastgoedmagnaat Willem Endstra zijn gelekt naar de media.

Een woordvoerster van het Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) bevestigt dat het
Moszkowicz uit veiligheidsoverwegingen uit zijn kantoor heeft laten halen.
"Na een dreigingsanalyse van de NCTb bleek dat er een dermate grote dreiging bestond,
dat beveiliging noodzakelijk was.
", aldus de woordvoerster.

Moszkowicz is nu naar het buitenland vertrokken voor een al reeds geplande vakantie.
Over de inmiddels getroffen veiligheidsmaatregelen worden verder geen mededelingen gedaan.
"Hij krijgt de beveiliging die nodig is.", laat het NCTb weten.

De NCTb is in Nederland belast met de beveiliging van mensen die daar door omstandigheden
zelf niet meer voldoende toe in staat zijn. Voor Moszkowicz is dit nu ook het geval.

Volgens een ooggetuige heeft het wegvoeren van Bram Moszkowicz hooguit vijf minuten geduurd.
De man zat als klant in een taxi die rond 18.30 uur voor het kantoor van de advocaat werd klemgereden
door drie grote auto's.

"Toen ik vroeg wat er aan de hand was, werd me al snel duidelijk dat het ging om een arrestatieteam.
Korte tijd later werd een man uit het kantoor weggevoerd door de politie.
" Volgens de ooggetuige vertelde
een omstander hem dat het om Moszkowicz ging. "De hele actie was binnen vijf minuten voorbij."

RTL 7 zendt het begin van de persconferentie rechtstreeks uit, zo meldde een woordvoerder vrijdag.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
's Lands beroemdste advocaat lijdt schipbreuk

RIJSWIJK - Abraham (Bram) Moszkowicz maakte maandag bekend dat hij terugtreedt
als advocaat van de van afpersing verdachte Willem Holleeder. Op een persconferentie in Amsterdam
zei de strafpleiter dat hij in het belang van Holleerder de verdediging neerlegt. De advocaat noemde de dag
van die keuze de zwartste dag van zijn carriëre en een dieptepunt voor de Nederlandse strafrechtspleging.
"Mijn cliënt houdt niet langer de raadsman die hij wenst."

Moszkowicz noemde zich 'belasterd, beledigd en in zijn integriteit geraakt'. Vorige week bepaalde de
Amsterdamse rechtbank dat hij mag worden uitgemaakt voor 'maffiamaatje', dat met zwart geld
wordt betaald. Volgens de rechter waren zijn contacten met cliënt Holleeder meer dan strikt zakelijk.
"Welke raadsman kan geloofwaardig optreden wanneer hij er out of the blue van mag worden beschuldigd
zwart geld aan te nemen.
", aldus Moszkowicz maandag.

Moszkowicz stond in zijn carriëre als strafpleiter vele geruchtmakende cliënten bij, maar nooit eerder raakte
de flamboyante advocaat, met zijn maatpakken, zijden toga en extravagante auto's, zelf zo in de problemen
als in de zaak-Holleeder.

De Surinaamse oud-legerleider Desi Bouterse, Johan V. alias De Hakkelaar, de Heinekenontvoerders,
ze waren allemaal cliënt van de jongste telg van de advocatenfamilie Moszkowicz.
Ook de in mei 2004 vermoorde vastgoedmagnaat Willem Endstra behoorde tot zijn clientèle.

Een zweem van belangenverstrengeling ontstond rond de bekende strafpleiter door het bijstaan van
'Heineken-ontvoerder' Holleeder, die wordt verdacht van het stelselmatig afpersen van Willem Endstra.
Endstra was voordat hij in mei 2004 werd vermoord, ook cliënt van Moszkowicz.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
'Onderzoek nodig in zaak-Moszkowicz'

HILVERSUM - De vicepresident van het gerechtshof in Amsterdam, Huub Willems, vindt dat er
een onafhankelijk onderzoek moet komen naar de zaak-Moszkowicz. Willems noemt het onaanvaardbaar
dat een advocaat zich gedwongen voelt om de verdediging van zijn cliënt neer te leggen.

Voor hem maakt het niet uit of de fout bij Moszkowicz ligt of bij politie en justitie.
"Ik heb de deken van de Orde horen zeggen dat het ging om een incident met een hoofdletter,
maar ik vind dat dit echt niet kan passeren. Ik zou in ieder geval willen dat dit tot op de bodem wordt
uitgezocht.
" , aldus Willems maandagavond tegen de NOS.

Advocaat Bram Moszkowicz maakte maandag tijdens een drukbezochte persconferentie bekend dat hij
de verdediging van topcrimineel Willem Holleeder neerlegt. Zijn collega Jan-Hein Kuijpers neemt de zaak over.

Willems wil weten of het heeft gelegen aan 'oneigenlijk optreden' van Moszkowicz, waar hij niet vanuit gaat,
of van "een merkwaardige gang van zaken in het vooronderzoek, waar de rechter zich nog niet eens
over heeft gebogen.
"
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Moszkowicz mag nooit meer advocaat zijn

Bram Moszkowicz mag van de Raad van Discipline het vak van advocaat niet meer uitoefenen.
De tuchtrechter vindt dat Moszkowicz de regels te vaak overtreedt. Hij wordt levenslang geroyeerd,
omdat hij het aanzien van de advocatuur heeft aangetast. De deken had een schorsing van een jaar geëist,
waarvan een half jaar voorwaardelijk. Moszkowicz gaat in hoger beroep tegen de uitspraak,
hierdoor kan hij voorlopig als advocaat blijven werken. Het beroep heeft namelijk een schorsende werking,
aldus zijn advocaat Gabriël Meijers.

De Raad van Discipline deed vandaag uitspraak in de geruchtmakende zaak. Moszkowicz heeft onder andere
vele duizenden euro's aan contant geld aangenomen, voorschotten van cliënten niet terugbetaald,
de administratie was niet op orde en hij deed niets om zijn vakkennis op peil te houden.

Aanzien advocatuur
De bekende strafpleiter heeft volgens de tuchtrechter niet alleen het vertrouwen van zijn cliënten geschaad,
maar ook het aanzien van de gehele advocatuur. Dat Moszkowicz zijn leven zal beteren, is niet te verwachten,
meent de raad, ook al omdat hij zich niets heeft aangetrokken van eerdere veroordelingen.

'De klachten zijn ernstig en talrijk', concludeert de tuchtraad. Moszkowicz heeft 'regels stelselmatig overtreden,
de belangen van cliënten ernstig verwaarloosd en zich aan het wettelijk toezicht onttrokken
'.
Voor de Raad van Discipline raken dit soort dingen 'de kern van de advocatuur'.

Hoger beroep
Moszkowicz gaat in hoger beroep tegen de uitspraak, zei zijn raadsman Gabriël Meijers direct na de uitspraak.
De bekende Amsterdamse strafpleiter heeft 30 dagen om beroep aan te tekenen. Een uitspraak in hoger beroep
door het Hof van Discipline volgt waarschijnlijk pas maanden later. Volgens Meijers betekent het aantekenen van beroep
dat Moszkowicz voorlopig aan de slag kan blijven als advocaat. Het beroep heeft namelijk een schorsende werking.

Meijers noemde de uitspraak en de uitkomst teleurstellend. Het is voor de beeldvorming vervelend dat Moszkowicz
van het tableau is geschrapt en niet tijdelijk is geschorst, zoals de deken had voorgesteld, betoogde de raadsman.
'Maar in aanloop naar het hoger beroep maakt dat geen verschil, omdat hij gewoon kan doorwerken', legt Meijers uit.
Hij en Moszkowicz hadden met alle scenario's rekening gehouden. Ook hiermee.

Waslijst aan klachten
Er lag een waslijst aan klachten van vijf personen en de deken tegen Moszkowicz. Zo leverde hij bijvoorbeeld urenspecificaties
te laat aan en bracht hij werk in rekening dat niet was gedaan. Ook liet hij zich in de rechtszaal vaak door een kantoorgenoot
vertegenwoordigen, terwijl hij had beloofd de cliënt zelf bij te staan.

Deken Kemper tekende ook specifieke bezwaren aan om het aannemen van contant geld. Van een van de klagers nam Moszkowicz
75.000 euro cash aan, van een ander 60.000 euro en van een derde 15.000, waarvan maar 7000 in de boeken terecht kwam.

Er loopt nog een tuchtzaak tegen de advocaat, die draait om het beledigen van een rechter uit het proces-Wilders, Marcel van Oosten
en van oud-rechter Tom Schalken. Maandag maakte Moszkowicz bekend dat hij met de Belastingdienst een schikking heeft getroffen.
De fiscus had hem wegens belastingontduiking voor 4 ton aan boetes opgelegd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik mag hem wel, die Moszkowicz, al ben ik volgens mij de enige in mijn omgeving.
Hij straalt inderdaad iets uit van een schelm, een man die graag pronkt met een mooie auto of een mooi vrouw,
hij zou niet mistaan in een maffia-film als advocaat en consigliere/vertrouwenspersoon van de Don (maffiamaatje).
Denk dat hij ook meer vijanden dan vrienden gemaakt heeft onder zijn collega's en onder de gerechtelijke macht...

Kan me niet voorstellen dat Moszkowicz het er bij laat zitten, of hij moet nu iets voor de tv gaan doen, zoals hij
een tijdje terug al liet doorschemeren. Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

House

Ik vind Moszkowicz bekwaam, heeft een stevig imago, verdedigd wat ik heb gezien echt zijn cliënten en loopt niet in de pas. De keerzijde is dat hij af en toe te arrogant is.
Als hij was komen opdagen bij de zitting, als hij zijn bijscholing had gedaan, dan had hij misschien dit niet op zich afgeroepen. Ik denk ook dat zijn constante media optreden zeker in roddel shows geen goed doet. Dat heeft bij de Deken denk ik ook wel enige wenkbrauwen doen fronzen.
Zijn collega Spong die vertelde vond ik het heel juist. Een donkere dag voor de hele advocatuur, maar nog erger voor Bram.

Het is ook een beetje een shakespeare toneelstukje geworden. Ze hebben gelijk de kop eraf gehakt, terwijl ze vroegen om een tik op de vingers. Ik vind het karakter moord en ik hoop dat hij blijft vechten.

Lejah

Moszkowicz heeft zich vast niet aan alle regels en afspraken gehouden. Maar ik vermoed dat hij zich alleen niet aan die afspraken en aan die regels heeft gehouden die nooit hardop zijn afgesproken.
Een man die zich niet laat ringeloren.
Ik ben zwaar beneiuwd wie er gelijk heeft.
Maar omdat Moszkowicz zich niet aan de ongeschreven regels heeft gehouden en er niet wakker van ligt die openbaar te maken denk ik dat hij veel vijanden van binnen het kringetje heeft gekregen en ik denk dat het aan die ligt dat hij er nu uit geknikkerd is. Waarom zou je idd anders iemands kop eraf hakken als er om een tik op de billen wordt gevraagd?

Ik denk dat dit een duidelijk signaal is dat het behoorlijk stinkt in het old-boys-netwerk van de rechterlijke macht en de advocatuur.

Iwan



Citaat van: ad.nl
Tuchtrechter beslist: doek valt voor Bram Moszkowicz

Het doek valt definitief voor Bram Moszkowicz. Hij mag zich geen advocaat meer noemen.
Dat heeft het Hof van Discipline in Den Bosch vandaag in hoger beroep bepaald.

Het is de definitieve uitspraak in de zaak die de Amsterdamse deken van de Orde van Advocaten
Germ Kemper tegen de 52-jarige Moszkowicz had aangespannen. Ook een aantal cliënten had zich
over de raadsman beklaagd.

De Raad van Discipline had in oktober vorig jaar geoordeeld dat Moszkowicz van het tableau
moest worden geschrapt, omdat hij de regels van de advocatuur te vaak aan zijn laars had gelapt.

Zo inde hij grote contante bedragen - boven de 15.000 euro - van cliënten zonder daarover
met de deken te overleggen. Verder werd hem onder meer verweten dat hij verplichte bijscholingscursussen
niet bijwoonde, zijn boekhouding niet op orde had en gemaakte afspraken niet nakwam.

Fouten erkend
Moszkowicz had hoger beroep aangetekend tegen de beslissing van de raad.
Hij erkende fouten te hebben gemaakt, maar gaf ook aan daarvan te hebben geleerd
en zijn leven te hebben gebeterd.

Hij heeft inmiddels bijscholingscursussen gevolgd, achterstallige jaarrekeningen ingediend
en neemt geen contant geld meer aan van cliënten. Het Hof van Discipline oordeelde vandaag echter
dat dit onvoldoende is geweest.

Daarmee is Moszkowicz definitief geen advocaat meer. Evenals de Raad oordeelt het Hof
dat de werkwijze van Moszkowicz het vertrouwen in de advocatuur ernstig heeft geschaad.

Teleurgesteld
Moszkowicz reageerde teleugesteld op de uitspraak. 'Het is het hof onwaardig.
Je kunt verschillend over dingen denken, maar dit bevalt me niet.
'

Hij noemde de uitspraak 'bedroevend', maar liet weten verder 'weinig woorden' te hebben voor de beslissing.
Half mei geeft Moszkowicz een persconferentie over de uitspraak, zo kondigde hij aan.

Terugkeer
Theoretisch is het mogelijk dat Moszkowicz terugkeert in de advocatuur.
'Als hij zijn zaken ingrijpend verandert en op orde brengt, kan hij in beginsel toestemming
vragen opnieuw tot de balie te worden toegelaten
', zei G.J. Visser, woordvoerder van
het Hof van Discipline. Moszkowicz zou dat vanaf morgen al kunnen doen, aldus Visser.
'Of over een half jaar of een jaar. Op ieder gewenst moment.' Moszkowicz moet zich
in dat geval wenden tot de Orde van Advocaten. De Raad van Toezicht oordeelt over zo'n aanvraag.
Als zijn aanvraag wordt afgewezen, bekijkt het Hof van Discipline de zaak.

Visser ziet de mogelijkheid wel als 'zeer theoretisch', hoewel de verwijten die Moszkowicz zijn gemaakt
wel 'voor verbetering vatbaar' zijn. Hij kon geen zaken noemen waarin zich een terugkeer in het vak
van een levenslang geschorste advocaat heeft voorgedaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Over een paar jaar wil die weer terug komen hoorde ik net op de tv
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan

Citaat van: mary-kate op 22 april 2013, 19:46:03
Over een paar jaar wil die weer terug komen hoorde ik net op de tv
Ik dacht dat hij net zei bij RTLBoulevard dat hij niet terug zal keren, maar dat hij andere dingen gaat doen.

Ik had niet verwacht dat hij definitief uit het ambt gezet zou worden, dacht het blijft bij een tik op de vingers voor zijn gedrag.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."