Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Wintertijd/Zomertijd

Gestart door Iwan, 30 oktober 2010, 21:41:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: RTL Nieuws

Vannacht gaat de wintertijd in

Vannacht om drie uur gaat de wintertijd in en wordt de klok een uur teruggezet
De nacht wordt daardoor voor een keertje een uur langer.

Te vroeg
Vanaf morgen is het daardoor opeens een uur vroeger donker en ook weer een uur vroeger licht.
Wie vergeet zijn klokken aan te passen, hoeft niet bang te zijn: je komt dan een uur te vroeg op je afspraak, niet te laat.

Gewone tijd
Eigenlijk is spreken over de wintertijd niet juist: strikt genomen is het niet de wintertijd die ingaat,
maar de zomertijd die voorbij is. Vanaf morgen rekenen we weer volgens de 'gewone tijd'.

Zomertijd
De zomertijd werd ingevoerd om 's avonds langer te kunnen profiteren van het daglicht en zo energie te besparen.
Door de zomertijd wordt het uiteraard ook een uur later licht, maar daar merken we niet veel van, omdat we dan nog
in bed liggen. Zou de zomertijd ook in de wintertijd gelden, zoals de PVV wil, dan zou dat betekenen dat het midden
in de winter op de donkerste dagen pas na negen uur 's morgens licht begint te worden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy


Margje

Dat uurtje extra slapen zit er niet in....mijn zoon denkt daar niet echt aan....maar wel enorm licht toen ik wakker werd...Hier ging overigens de klok van 4.00 uur terug naar 3.00....Het is nu dan ook 8:13

DonWoozy

dan kun je er alvast aan wennen hè, nu is het iedere keer erg vroeg donker ;)

Nevyn

PVV wil wintertijd afschaffen

Zoals vrijwel elke herfst barst er ook dit jaar weer een discussie los rondom het verzetten van de klok. Al meerdere keren is gepleit voor het afschaffen van de zomertijd, ooit ingesteld om energie te besparen, maar nu willen PVV-Europarlementariërs Barry Madlener en Lucas Hartong dat de EU-Raad een onderzoek instelt naar het draagvlak onder de Europese bevolking voor het afschaffen van juist de wintertijd.

Sinds Benjamin Franklin in 1784 voor het eerst met een plan voor de zomertijd kwam, is er al een hoop discussie en verwarring over geweest. Zo is de zomertijd in ons land al verschillende keren ingevoerd en weer afgeschaft. En niet alleen in ons land, maar ook internationaal doet de zomertijd het niet echt heel goed. De laatste herinvoering, welke nog steeds actief is, was in 1977, tijdens het OPEC olie-embargo in respons op de Nederlandse steun aan Israel tijdens de Jom Kipoeroorlog. Verschillende wetenschappers roepen echter al jaren dat deze zomertijd leidt tot meer ongelukken en hartinfarcten.

Nu stelt de Britse wetenschapper Mayer Hillman dat het juist gezonder is om niet alleen de wintertijd af te schaffen, maar de klok aankomend voorjaar nóg een uur vooruit te zetten. En hij is niet de enige. De premier van het Verenigd Koninkrijk, David Cameron, pleit ook voor het afschaffen van de wintertijd. Iets waar de Schotten alvast niets voor voelen. De PVV wil nu dus laten onderzoeken of er in Europa toch genoeg draagvlak is om dit voor elkaar te krijgen.

HP/De Tijd vroeg de bekende meteoroloog Erwin Kroll naar zijn mening over het afschaffen van de zomer- danwel wintertijd, maar deze wilde hier niets over zeggen. "Daar heb ik geen mening over. Of eigenlijk, daar heb ik een vreselijke mening over, maar die ga ik niet aan de grote klok hangen," zo liet de weerman telefonisch weten.

PVV wil de wintertijd afschaffen. Goed idee?

© HP de Tijd

DonWoozy

weet ik veel, wat maakt mij dat uit lekker zo laten dat zijn we gewend ;p

Kim





Nou geef mij de lente maar! Pfoeh! Gisteren stoelen in de tuin gezet en nu
alweer 10 cm sneeuw gevallen. Hoe moet ik in godsnaam op mijn werk komen?
Bussen rijden hier niet in het dorp als het sneeuwt en mijn vriend heeft de auto
nodig en kan me niet brengen. Fietsen is ook geen optie en lopen...grrrr 5 km
is wel erg ver als je om 8 uur moet beginnen....

Heb het gehad met die sneeuw!  8*)

Iwan

Ik ga vanavond nog naar mijn moeder in Marum, vandaar kan ik makkelijker bij mijn werk komen, is dichterbij.
Ik zie het niet zitten om morgenochtend, moet om 7:30 beginnen, heel vroeg van huis te gaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Zomertijd begint

DEN HAAG - De komende nacht, van zaterdag op zondag, gaat de klok een uur vooruit.
Dat gebeurt om 02.00 uur. De nacht duurt dus een uurtje korter dan normaal.
Het zal de komende tijd in de ochtend wat langer donker zijn, maar 's avonds blijft het juist langer licht.
Eind oktober gaat de klok in alle EU-landen weer een uur achteruit.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

King_Fred_II

Wanneer stoppen ze daar nou toch eindelijk eens mee? De mensen hebben tegenwoordig soms tientallen klokken in huis; dat is bijna niet te doen! En voor boeren is het ook een ramp; de koeien worden opeens een uur eerder gemolken; dat is bepaald niet gunstig voor de melkproductie.
Lees mijn schrijfsels: http://superurl.nl/?Fred+de+Koning
of beluister mijn muziek: http://superurl.nl/?King+Fred+II

Iwan



Citaat van: AD.nl
Nederland leeft weer in wintertijd

RIJSWIJK - In de nacht van zaterdag op zondag is een einde gekomen aan de zomertijd en is de wintertijd begonnen.
Om 03.00 uur gingen de klokken een uur terug waardoor de zondag 25 uur duurt in plaats van de gewone 24 uur.

In 2012 gaat de zomertijd weer in op 25 maart. De wintertijd is eigenlijk de standaardtijd. Die duurt vijf maanden,
van de laatste zondag van oktober tot de laatste zondag van maart. Zomer- en wintertijd werden voor het eerst ingevoerd in 1916.
Vanaf het begin van de Tweede Wereldoorlog gold lange tijd alleen de standaardtijd. In 1977 werd het onderscheid weer ingevoerd.

De herinvoering in de jaren '70 was een reactie op de oliecrisis. Door in de zomer langer gebruik te maken van het zonlicht, wordt energie bespaard.
Als de zomertijd ook in de winter zou gelden, dan zou het rond de jaarwisseling pas rond 9 uur 's ochtends licht worden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl
Vannacht gaat de zomertijd in

Vannacht gaat de zomertijd in. Om 02.00 uur wordt de klok vooruit gezet, waardoor de nacht een uurtje korter duurt.

De Engelse aannemer William Willet kwam in 1907 op het idee van zomertijd om energie te besparen,
maar het duurde nog tot de Eerste Wereldoorlog voor het plan aansloeg. De Duitsers gebruikten het als eersten.
Andere landen volgden al snel. In Nederland was de zomertijd tussen 1916 en 1945 van kracht.
Vanwege de oliecrisis werd deze in 1977 opnieuw ingevoerd. Het verzetten van de klok dient om beter te profiteren
van natuurlijk daglicht. Als de zomertijd net is ingegaan, is het 's ochtends wat langer donker, maar 's avonds blijft het langer licht.

Of er echt op energie wordt bespaard, is al jaren onderwerp van discussie. Energiebedrijven schatten een paar jaar geleden
dat de zomertijd zo'n 0,3 procent energiebesparing oplevert, maar critici vinden dat het amper iets oplevert. Zij zien alleen maar nadelen.
Vooral avondmensen en kinderen schijnen moeite te hebben om zich aan de nieuwe tijd aan te passen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Is ook zo, de klok moet weer een uurtje vooruit, toch ook wel weer lekker die zomertijd, zeker als het ook zomers weer is. :tU:

Iwan

Ik vind het wel lekker dat het 's avonds om 8uur buiten nog lekker licht is....
en heb dit jaar ook totaal geen probleem gehad met de overgang van wintertijd naar zomertijd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."