Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Noodverordening in polder Tolbert

Gestart door Iwan, 5 januari 2012, 12:50:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan




Citaat van: AD.nl
Noodverordening in polder Tolbert

Door de hoge waterstand en de evacuatie in de polder in Tolbert is een noodverordening afgekondigd.
Mensen kunnen nu op last van de politie uit het gebied worden geweerd.

Het gebied is afgesloten voor mensen die er niks te zoeken hebben, zo meldde de gemeente Leek.
De gemeente hoopt op deze manier ramptoeristen op afstand te houden. De maatregel geldt niet voor inwoners.
Zij moeten echter wel aanwijzingen van de politie opvolgen.

Het gebied van de 'Tolberter Petten' wordt omsloten door de Noorderweg, Pasop, Fanerweg, Millinghaweg,
Smidshornerweg, de N980, de Munikkeweg, de N388, Tilweg en de Hoofdweg.

Dijkdoorbraak
Tientallen mensen in een polder bij het Groningse dorp Tolbert zijn vanochtend geëvacueerd wegens
de dreigende dijkdoorbraak als gevolg van extreem hoog water. Ook een honderdtal dieren is in veiligheid gebracht.

Een aantal boeren in de polder weigert echter te vertrekken. Ze willen eerst hun vee in veiligheid brengen,
meldde burgemeester Berend Hoekstra van Leek, waar Tolbert onder valt.

Defensie
Defensie is door de veiligheidsregio Groningen gevraagd om te helpen bij de problemen met de dijk bij het dorp Tolbert.
Een woordvoerder van het ministerie van Defensie heeft vandaag gemeld dat op verzoek van de veiligheidsregio 50 man personeel
van de landmacht paraat staat om militaire bijstand te verlenen.
Citaat van: RTVNoord.nl

Defensie biedt hulp aan bij dijkdoorbraak

GRONINGEN- De situatie bij de Tolberter Petten bij Leek is voorlopig nog onder controle.
Woensdagnacht sloegen de autoriteiten alarm toen duidelijk werd dat de polder onder water dreigde te lopen.

Het ministerie van Defensie biedt hulp aan in het geval dat de Tolberter Petten
daadwerkelijk onder water komt te staan. Defensie stelt daarvoor ambulances, vrachtwagens
en ander materieel beschikbaar om te assisteren bij de evacuatie van een honderdtal inwoners van het gebied.

De evacuatie gebeurt op vrijwillige basis, maar de Groningse burgemeester Rehwinkel, in zijn functie
als voorzitter van het Regionaal Beleidsteam Groningen, adviseert de boeren en andere inwoners van het gebied
dringend gehoor te geven aan de evacuatieoproep. De kans bestaat dat de elektriciteit uitvalt.
De evacués kunnen eventueel onderdak krijgen in het City Hotel aan het Gedempte Kattendiep in Groningen.
Tot nu toe hebben zich daar nog geen mensen gemeld.

De problemen worden veroorzaakt door de hoge waterstand in de Matssloot, maar voorlopig lijkt de dijk
bij de polder het te houden. De bewoners van het gebied werden opgeroepen hun huizen te verlaten,
maar vooral boeren gaven de voorkeur er aan bij hun vee te blijven.
Voor het gebied geldt een noodverordening: de polder is tot verboden gebied verklaard.
Bovendien moet iedereen in het gebied de aanwijzingen van de politie opvolgen.

Volgens Rehwinkel is de kans op een dijkdoorbraak niet extreem groot,
maar het water kan wel over de dijk de polder inlopen.
Bovendien bereiden de autoriteiten zich voor op uitbreiding van het evacuatiegebied.

In de plaatsen Marum, Leek en Grootegast is een noodverordening afgekondigd.
In deze verordening staat dat het bedreigde gebied is afgesloten.

Mensen die er niets hebben te zoeken, krijgen geen toegang tot het gebied.
Iedereen in het gebied is verplicht de aanwijzingen van de politie op te volgen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik zou vanmiddag nog naar Marum op de scooter, want anders moet ik morgenochtend op de scooter vanuit Niezijl naar Tolbert en dat zag ik eigenlijk niet zo zitten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Onderweg naar Marum allemaal politie en wegafzettingen tegengekomen, militairen die met zandzakken in de weer waren
en een politiehelicopter die wat rond liep te vliegen. (ik vraag me af of het niet allemaal wat overdreven is.)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Citaat van: Iwan op  5 januari 2012, 17:16:20
. (ik vraag me af of het niet allemaal wat overdreven is.)

Ik denk dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn!

Ook denk ik dat het goed is dat ramptoerisme wordt tegengegaan.


Toch is het wel typisch dat je nu vooral Tolbert en Z-H in het nieuws hebt, terwijl er bij Grou een dijk doorgebroken lijkt te zijn om 18.15 uur en daar kan je dan weer nauwelijks weer iets over terug vinden.

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Water stijgt veel sneller dan gedacht

GRONINGEN - Het waterpeil in Oost-Groningen stijgt veel sneller dan verwacht.
Het waterschap Hunze en Aa's moet in de nacht van donderdag op vrijdag alle zeilen bijzetten
om het overtollige water te lozen, zo meldde het schap donderdagavond.

In de dijken van de bergingspolders bij Kropsmeer en Westerbroek worden extra gaten gemaakt
om het water sneller weg te laten stromen. Ook neemt het waterschap het noodbergingsgebied
Hamdijk bij Bad Nieuweschans in gebruik. Hamdijk kan zo'n 800.000 kubieke meter water opvangen.

Verder worden op meerdere plaatsen kades versterkt met zandzakken.
Bij een industrieterrein in de stad Groningen wordt een nooddijk aangelegd.

Het Groninger Museum gaat donderdagavond de benedenzalen ontruimen
vanwege de verwachte hoge waterstand.

Grou
Een dijk op het eiland De Burd bij Grou is donderdagavond iets na zes uur
over een lengte van 200 meter doorgebroken. Dat heeft waterschap Friesland gemeld.

Het waterschap verwacht dat er maximaal anderhalve meter water komt te staan.
De meeste huizen op het eiland staan hoger. De gemeente Boarnsterhim heeft een dringende oproep gedaan
aan de mensen op het eiland hun huizen te verlaten. Volgens de politie gaat het om 26 bewoners
en ruim 100 mensen in recreatiewoningen. Veel mensen geven al gehoor aan de oproep.

Ook hoogwater in Limburg
Ook Limburg krijgt langzaam last van hoogwater. Het waterschap Roer en Overmaas plaatst vrijdag
uit voorzorg kwelwaterpompen langs de Maas bij Itteren, Geulle aan de Maas en Elsloo.

Dit in verband met het stijgende water in Maas, zijrivieren en beken als gevolg van de regen,
maakte het schap donderdag bekend. Ook worden enkele afsluiters in riolen dichtgezet
om het achterliggende gebied te beschermen. Het waterschap en Rijkswaterstaat
verwachten vooralsnog geen problemen met hoogwater in Limburg zoals in het Noorden.

Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat zijn in het stroomgebied van de Maas
in Limburg enkele stuwen gestreken.

De komende dagen wordt in de Ardennen een flinke regenval verwacht. Het water daarvan
komt vervolgens met vertraging ons land binnen. Rijkswaterstaat houdt de situatie in de Ardennen
daarom nauwkeurig in de gaten om indien nodig tijdig maatregelen te kunnen treffen.
,,We houden de vinger aan de pols", aldus de woordvoerder.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Lejah op  5 januari 2012, 19:53:39
Citaat van: Iwan op  5 januari 2012, 17:16:20
. (ik vraag me af of het niet allemaal wat overdreven is.)
Ik denk dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn!
Ook denk ik dat het goed is dat ramptoerisme wordt tegengegaan.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, voorkomen is beter dan genezen... maar als ik dan hier militairen bezig zie die zandzakken
langs een kanaal leggen zodat een weiland niet overstroomd snap ik niet helemaal wat het nut is... als er nou huizen stonden.

Ik ben vorige week trouwens bij mij in huis ook het hosen geweest, moest de waterstand opnemen
en toen zag ik dat onder de vloer in mijn keuken, daar zit mijn watermeter, het water erg hoog stond.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."