Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Tienermeisjes liever 'slet' dan 'preuts'

Gestart door Iwan, 11 december 2007, 02:44:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Tienermeisjes vandaag worden liever 'slet' dan 'preuts' genoemd,
beweert de Amerikaanse Carol Platt Liebau.
"Er is gewoonweg geen respect voor wat vrouwen bereiken, behalve als het rond seks draait."
Liebau wijst erop dat enkele generaties terug 'opleiding' en 'gelijkwaardigheid' hoog in de agenda
van elke opgroeiende vrouw stonden genoteerd. Dat is nu niet meer zo.

Succes door seks
De reden? "Het succes met celebrities zoals Paris Hilton, die veel succes hebben door hun uiterlijk,
hun promiscue gedrag en hun dure levensstijl.
" Ook jongeren zouden 'succes' gaan associëren zijn
met uiterlijk eerder dan opleidingsniveau. "Het gevoel van eigenwaarde dat zo belangrijk is voor
opgroeiende meisjes wordt helemaal ondermijnd en dat in de meest cruciale jaren.
"

Illusie van controle
"Voor de meisjes lijkt het alsof ze volledige controle hebben over de seksuele relaties.
Maar eigenlijk leven ze in een anti-feministische tijd, waar meisjes met elkaar strijden
om aandacht door steeds verder te gaan in wat ze bereid zijn te doen op seksueel vlak.
Alleen door promiscuïteit en seksuele agressie krijgen meisjes vandaag de dag bewondering en erkenning
",
schrijft Leibau in haar boek "Prude: how the sex obsessed culture damages girls"
('Preutsheid: Hoe meisjes beschadigd raken door de sekscultuur')

Zware tol
Liebau is er van overtuigd dat de cultuur een zware tol eist van meisjes in het algemeen.
"Naast de nadruk op seks, is er ook nog de weinig verhullende kledij én de overwaardering
voor het uiterlijk. Dat creëert druk om er graatmager bij te lopen én beïnvloedt de verwachtingen
van jonge vrouwen over hun eigen lichaam.
"

Frustraties
Een boek van een overdrijvende, seksueel gefrustreerde vrouw, die haar eigen moraal als uitgangspunt neemt?
Ja en nee. Liebau is overduidelijk een voorvechter van traditionele waarden en normen.
Maar tegelijk is het boek wel degelijk gebaseerd op andere artikels, boeken en onderzoeken.

Toch is het ook een beetje eenzijdig. Niet alle meisjes stappen mee in dat verhaal bijvoorbeeld,
en waarom andere meisjes wel meedoen komen we niet te weten.
Misschien omdat vrouwenrechten 'verworven' zijn, en ze er dus niet voor moeten vechten?
Of toch eerder omdat iedereen snakt naar aandacht en waardering en dit de beste manier lijkt?

Te Amerikaans?
Het boek is duidelijk gebaseerd is op de Amerikaanse samenleving, maar is ook voor andere samenlevingen
relevant. Vorige week nog toonde Brits onderzoek aan dat meisjes van 6 jaar al ontevreden zijn
over hun 'buik' of 'benen'. In de Verenigde Staten is dan ook al een (religieus geïnspireerde) beweging
opgestaan van meisjes die er op staan zich modieus maar 'zedig' te kleden en te gedragen.




Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Doet me denken aan een aflevering van Southpark die ik laatst zag,
daarin speelde Paris Hilton en alle meisjes uit Southpark wilden toen net als hun grote voorbeeld Paris zijn.
(een slet, dom en rijk)


Maar ik kan me echt niet voorstellen dat dit onderzoek klopt,
Ben toch wel benieuwd naar deze mevrouw en haar achtergrond en leeftijd,
heb toch het een beetje het gevoel dat ze het type is dat een meisje/vrouw
die meer dan 1 sekspartner heeft al verderfelijk vind.

Uiteraard zijn er wel wat bakvisjes die net de seks hebben ontdekt die denken
dat ze door hun lichaam te schenken aan een man alles van die man gedaan kunnen krijgen,
maar ik denk niet (of wil niet) geloven dat dat een meerderheid is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."