Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Nederland heeft zijn eigen cartoonrel

Gestart door Iwan, 10 maart 2008, 19:12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

ZIERIKZEE - Nederland lijkt een eigen cartoonrel te krijgen,
of in ieder geval Schouwen-Duiveland.
Daar drukte de lokale krant WereldRegio een cartoon af
die het Laatste Avondmaal op de hak neemt.
Het zijn dit keer dan ook geen radicale moslims die in opstand komen,   
maar radicale christenen.

Aanleiding voor de spotprent is een artikel van afgelopen vrijdag
op de voorpagina van WereldRegio. Dat gaat over een gemeentesubsidie   
van 750 euro voor de herdenking van 400 jaar reformatie.
Het geld komt uit de post representatie en is feitelijk niet bedoeld
voor een dergelijke herdenking. Na de cartoonpublicatie kwamen er
direct boze telefoontjes en mailtjes naar de redactie in Zierikzee,
bevestigt hoofdredacteur Aad van der Wouden maandag.

Afgelopen weekeinde en maandag werd de stroom heviger.
Een winkelier uit Bruinisse kreeg zo veel kritiek op de publicatie,
dat hij besloot de gratis krant uit de schappen te halen.
Een van de reacties luidt: ââ,¬Å¾De cartoon van afgelopen vrijdag liet me schrikken.
Normaal mag dat best, daar is het een cartoon voor. Maar niet als het gaat over het bloed
van de Heere Jezus. Hij stierf om ons te redden. Van Zijn bloed mogen we dankbaar gebruik maken.
Dat gebruiken we dus niet voor grapjes of woordspelingen.
ââ,¬Â

Een ander stelt schriftelijk: ââ,¬Å¾Jullie fantastische krant heeft het helemaal niet nodig om met het bloed
van Jezus te spotten in de cartoon van Arie Roon. Veel mensen op dit eiland voelen zich gekwetst.
Jullie krant is op zichzelf interessant genoeg voor een breed publiek.
ââ,¬Â

ââ,¬Å¾Blijkbaar heeft uw cartonist er moeite mee dat een Reformatieherdenking betaald wordt uit gemeenschapsgelden.
Ik zou graag van hem willen weten in hoeverre hij dezelfde maat hanteert voor diverse subsidies
van de gemeentelijke en landelijke overheid die zich eveneens laten leiden door een bepaalde ideologie.
ââ,¬Â
Van der Wouden stelt dat het niet de bedoeling is geweest om met de spotprent mensen te beledigen
of kwetsen.





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

Citaat van: Iwan op 10 maart 2008, 19:12:50
ZIERIKZEEVan der Wouden stelt dat het niet de bedoeling is geweest om met de spotprent mensen te beledigen of kwetsen.
Dat is blijkbaar wel gebeurt

Iwan

Niet echt een grappige spotprent, maar wellicht was ie leuker in de context waarin hij geplaatst was,
maar ik kan ook niet zeggen dat ik geschokt van ben, maarja ik ben dan ook niet christelijk.
Ben benieuwd of we nu ook christen krijgen die de massaal de redactie van de krant gaan bestormen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

Citaat van: Iwan op 13 maart 2008, 02:25:09
Niet echt een grappige spotprent, maar wellicht was ie leuker in de context waarin hij geplaatst was,
maar ik kan ook niet zeggen dat ik geschokt van ben, maarja ik ben dan ook niet christelijk.
Ben benieuwd of we nu ook christen krijgen die de massaal de redactie van de krant gaan bestormen.

ik ben zelf ook christelijk en dat kan ik je op een bordje geven dat dit niet gaat gebeuren!

Iwan

Citaat van: DonWoozy op 21 maart 2008, 08:41:25
Citaat van: Iwan op 13 maart 2008, 02:25:09
Niet echt een grappige spotprent, maar wellicht was ie leuker in de context waarin hij geplaatst was,
maar ik kan ook niet zeggen dat ik geschokt van ben, maarja ik ben dan ook niet christelijk.
Ben benieuwd of we nu ook christen krijgen die de massaal de redactie van de krant gaan bestormen.

ik ben zelf ook christelijk en dat kan ik je op een bordje geven dat dit niet gaat gebeuren!
Ik was van niets anders uitgaan, maar ik denk dat Christen ook een wat dikkere huid hebben (gekregen),
zij hebben immers als eeuwen te maken met spot over hun geloof.
In veel moslimlanden staat er op spot drijven met het geloof een grote straf (de dood vaak)
en dan ben je geen spot gewend met je geloof en bouw je er geen dikke huid voor op.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

daar heb je gelijk in en die mensen hebben meestal toch al een behoorlijk opvliegend karakter dus dat spat er veel
sneller flink vanaf :p

Tyz

Onzin  SÃâ€"s

Lijkt me wel leuk als ze ook een cartoon over atheisten gaan proberen te maken... niks om te bespotten ><

Iwan

Citaat van: justme op  6 juni 2008, 19:34:52
Onzin  SÃâ€"s

Lijkt me wel leuk als ze ook een cartoon over atheisten gaan proberen te maken... niks om te bespotten ><
Ik kan dan wel niet tekenen, maar wellicht iets met meerdere roltrapen die omhoog gaan,
1 voor de moslims die naar hun God gaat, Allah,
1 voor de christen die rechtstreeks naar hun God gaat,
1 voor de Joden die naar JHWH leid en dan een glijbaan naar beneden (de hel) voor Atheïsten.
Bovendien zou zo'n spotprint ook nog geheel politiek correct zijn aangezien er aan alle goden,
(althans de grote 3) is gedacht. En Atheïsten als ik zulke er ook geen aanstoot aannemen denk ik,
want ik geloof niet in een hel.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."