Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Cartoonist aangehouden wegens discriminatie

Gestart door Iwan, 16 mei 2008, 00:46:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

AMSTERDAM - De politie heeft dinsdag op last van het Openbaar Ministerie in Amsterdam
de cartoonist die publiceert onder het pseudoniem Gregorius Nekschot aangehouden.
Hij wordt verdacht van het publiceren van cartoons die discriminerend zijn voor moslims
en mensen met een donkere huidskleur, zei een woordvoerder van het Amsterdamse parket donderdag.

In de woning van de tekenaar in Amsterdam is een doorzoeking verricht en mogelijk
belastend materiaal in beslag genomen, aldus de woordvoerder.
Gregorius Nekschot is woensdag na verhoor weer op vrije voeten gesteld.

De arrestatie volgt uit een onderzoek naar het werk van 'Nekschot', nadat in 2005 aangifte
tegen hem was gedaan. De aangifte komt voort uit een klacht van imam Abdul Jabbar van de Ven
bij het Meldpunt Discriminatie Internet. Deze klacht is doorgeleid naar het OM, aldus de woordvoerder.

De controversiële 'Nekschot' publiceert vooral op internet, maar ook zijn boek
'Nekschot: Misselijke grappen' wordt in het onderzoek betrokken. Zijn extreme grappen
en tekenstijl gaan velen te ver, anderen koesteren er bewondering voor en vinden ze hilarisch
en scherp. De in 2004 vermoorde cineast Theo van Gogh behoorde tot de laatste categorie
en bood op zijn website ruimte aan het werk van 'Nekschot'.

Volgens het OM is een aantal cartoons beledigend dan wel dicriminerend, aldus de woordvoerder.
Het Landelijke Expertise Centrum Discriminatie, dat zich met dergelijke onderzoeken bezighoudt,
is ondergebracht bij het parket Amsterdam. Het onderzoek loopt nog.
Of 'Nekschot' ook daadwerkelijk vervolgd gaat worden, staat nog niet vast.

Gregorius Nekschot houdt zijn ware identiteit voor het publiek verhuld,
om geen onnodige risico's te lopen. Cabaretier Hans Teeuwen, een bekende van 'Nekschot',
noemde de arrestatie en kortstondige detentie van de cartoonist donderdagavond
in het tv-programma Pauw en Witteman intimiderend. Teeuwen sprak de tekenaar
na diens vrijlating kort. De politie zou 'Nekschot' hebben gezegd dat hij zijn anonimiteit nu wel kwijt is.
ââ,¬Å¾Een tamelijk intimiderende opmerkingââ,¬Â, aldus Teeuwen.

Nekschot verwijst naar een methode die door fascisten en communisten gebruikt werd
om zich te ontdoen van hun tegenstanders .






Ã,©telegraaf.nl




"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy


Iwan

Raar dat je in Nederland schijnbaar ook kunt worden opgepakt om een tekening,
ik zou zoiets eerder bij een land als China of Cuba plaatsen dan bij Nederland.
Als dhr Nekschot over de schreef is gegaan met zijn tekeningen dan lijkt een dagvaarding
mij op de plaats maar om met 10 agenten bij hem binnen te vallen
om een huiszoeking te verrichten vindt ik veel te ver gaan.

Om sommige van zijn cartoons kan ik wel lachten, maar de meeste vind ik niet erg sterk,
maar dat is meer een kwestie van smaak of het gebrek daar aan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

Citaat van: Iwan op 16 mei 2008, 22:10:52
Raar dat je in Nederland schijnbaar ook kunt worden opgepakt om een tekening,
ik zou zoiets eerder bij een land als China of Cuba plaatsen dan bij Nederland.
Als dhr Nekschot over de schreef is gegaan met zijn tekeningen dan lijkt een dagvaarding
mij op de plaats maar om met 10 agenten bij hem binnen te vallen
om een huiszoeking te verrichten vindt ik veel te ver gaan.

Om sommige van zijn cartoons kan ik wel lachten, maar de meeste vind ik niet erg sterk,
maar dat is meer een kwestie van smaak of het gebrek daar aan.

en dan nog gewoon opgepakt op een manier die je eigenlijk normaal alleen maar in dictaturen
ziet :s slaat echt helemaal nergens op.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat de cartoons af en toe behoorlijk scherp zijn maar ik moet er altijd
wel op lachen :D

Iwan

Het vervolgen van de cartoonist Gregorius Nekschot is bedoeld om een uitspraak
van de rechter over godslastering uit te lokken. Zo wil minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA),
via een omweg, het verbod op godslastering toch invoeren tegen de wens van de meerderheid
van het kabinet in. Dat stelden verschillende partijen in de Tweede Kamer dinsdag
tijdens het spoeddebat met de minister over de arrestatie van cartoonist Gregorius Nekschot.

De cartoonist, uitsluitend bekend onder zijn synoniem, werd vorige week door tien politieagenten
tijdens een inval in zijn huis gearresteerd. De cartoonist werd aangehouden vanwege
acht tekeningen van zijn hand, die haat zouden zaaien en moslims zouden beledigen.
Zijn computer werd in beslag genomen en Nekschot moest dertig uur in de cel zitten.

Veel partijen vinden het machtsvertoon dat de politie tentoonspreidde bij de arrestatie
excessief. Een brief aan Nekschot met het verzoek om zich te melden op het politiebureau
was volgens de politici ook voldoende geweest.

Volgens D66-Kamerlid Boris van der Ham lukt het minister Hirsch Ballin niet om een meerderheid
van het kabinet achter een verbod op godslastering te krijgen. Door een uitspraak
van de rechtbank over de cartoonist Nekschot te vragen, kan godslastering in de toekomst
strafbaar worden. De gevolgen van een uitspraak van de rechtbank,
de zogeheten precedentwerking, kan in de rechtspraktijk leiden tot een verbod.

Vrijdag stelde Hirsch Ballin dat het OM drie jaar nodig had om te achterhalen
wie achter het pseudoniem Nekschot schuilging. D66, GroenLinks en PvdA
legden een verband tussen het moment van aanhouding van Nekschot en een conceptbrief
op de website van het ministerie van Justitie over een verbod op godslastering.
Die brief die twee weken geleden op de website stond, werd na korte tijd van de website gehaald.
Vicepremier Wouter Bos (PvdA) zei in reactie op die brief, dat zo'n verbod er niet zou komen.

Alle partijen hielden in het debat een pleidooi voor de vrijheid van meningsuiting.
Ze stelden dat de satire van Nekschot zou moeten mogen. "Sommigen vinden de cartoons
van Nekschot hilarisch, anderen vinden het smakeloos
", stelde GroenLinks-fractieleider
Femke Halsema. "Maar het lijkt erop dat de minister smakeloosheid wil vervolgen".

Hirsch Ballin stelde dat de arrestatie van de cartoonist een gevolg was
van zijn tekeningen die groepen mensen zouden beledigen. "Het gaat om mensen
die zwart zijn en het gaat om mensen die moslim zijn
", zei de minister.
"Wie de tekeningen bekijkt, kan zien dat godslastering hier niks mee te maken kan hebben."
Hirsch Ballin ontkende ook dat de arrestatie op zijn aanwijzing had plaatsgevonden.

Wel zei de minister kritisch te zijn over de tijd die het duurde voordat Nekschot,
na zijn arrestatie weer in vrijheid werd gesteld. Nekschot zat dertig uur in de cel.
Hirsch Ballin zei daarover contact op te nemen met het Openbaar Ministerie.

De minister ontkende dat hij vorige week tegen de pers had gezegd dat het drie jaar
duurde voordat het OM de identiteit van de cartoonist had achterhaald.
Gregorius Nekschot is een pseudoniem. De minister stelde dat hij had bedoeld
dat het drie jaar duurde voordat de opsporingshandelingen waren begonnen.

Hirsch Ballin stemde in met het verzoek van GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema
om een analyse te laten doen naar de veiligheidsrisico's van Nekschot.
De CDA-minister zei ook al te hebben gesproken over eventuele beveiliging van de tekenaar.




Ã,©nieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Karina Content Schaapman, tot voor kort raadslid van de PvdA in Amsterdam,
heeft haar lidmaatschap van de partij opgezegd uit onvrede over de manier waarop
de PvdA om is gegaan met de kwestie rond cartoonist Gregorius Nekschot.
Dat schrijft PvdA-lid Marcel Duyvestijn in zijn column op de website van de PvdA Amsterdam.

Hij kreeg donderdag een e-mail van Content Schaapman, waarin zij schrijft:
ââ,¬ËœAls een partij zoveel dagen na het gebeuren niets van zich laat horen,
snap ik niet meer waar ze voor staan, ik heb mijn lidmaatschap opgezegd.
ââ,¬â,,¢

Koers
Content, tot vorig jaar bekend onder de naam Karina Schaapman,
kan zich niet langer vinden in de koers van de partij en kon volgens Duyvestijn
niet meer aanzien hoe de partij omging met de arrestatie van Gregorius Nekschot.

Eerder dit jaar, in maart, stapte de voormalige prostituee al op als gemeenteraadslid,
wegens gezondheidsredenen.

Content Schaapman is niet de enige die zich niet langer kan vinden in de koers van de PvdA.
Lennart Booij heeft ook zijn lidmaatschap opgezegd. ââ,¬ËœIk trok het niet meer. Het gedraai. Het inspiratieloze.ââ,¬â,,¢

Smalende godslastering
Ook filmmaker Eddy Terstall twijfelt over de partijkoers.
ââ,¬ËœAls de PvdA het wetsartikel over de smalende godslastering niet keihard afschiet
gaat de rode filmmaker zijn lidmaatschap opzeggen,
ââ,¬â,,¢ aldus Duyvestijn.

Verder noemt Duyvestijn Job van Amerongen (oud-deelraadslid Oud-Zuid),
Jelle Houtsma (raadslid Centrum) en Clyde Moerlie (raadslid Slotervaart),
die ââ,¬Ëœmet kromme tenen naar hun eigen partij kijkenââ,¬â,,¢.





Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Het besluit van het Openbaar Ministerie om cartoonist Gregorius Nekschot te arresteren,
was niet door justitie-minister Hirsch Ballin ingegeven. Dat beweert Hirsch Ballin althans
in een brief met antwoorden op vragen van PvdA-Kamerlid Ton Heerts.

Geen aanwijzingen
De minister beweert dat hij geen actieve rol heeft gespeeld bij het strafrechtelijk onderzoek naar Nekschot.
Het OM heeft Hirsch Ballin weliswaar op de hoogte gehouden van de voortgang van de zaak,
maar hij heeft op "geen enkel moment overwogen om aan het OM een aanwijzing te geven".

Zeer mistig
VVD-Kamerlid Fred Teeven noemt de brief van de minister in een eerste reactie "zeer mistig".
Volgens de liberaal doet de minister geen enkele poging om de schijn van een politieke arrestatie weg te nemen.

Heerts had Hirsch Ballin vragen gesteld, omdat het PvdA-Kamerlid vermoedde dat de arrestatie
van Nekschot ingegeven was door de politiek.





Ã,©spitsnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."