Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Uitslaande brand op Bataviawerf Lelystad

Gestart door Iwan, 14 oktober 2008, 02:33:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

LELYSTAD - Op de Bataviawerf in Lelystad woedt een grote, uitslaande brand.
De brand brak maandagavond rond kwart over tien uit in zeilmakerij.



De zeilen van de reconstructie van het VOC-schip Batavia zijn daarbij verloren gegaan.
Die lagen opgeslagen in de zeilenmakerij, die volledig afbrandde. Aan de zeilen was tien jaar gewerkt.
Ook een groot deel van de gebouwen van de werf en de werkplaats moeten als verloren worden beschouwd.

Het blussen van de brand is er vooral op gericht te voorkomen dat het vuur overslaat op de replica
van het zeventiende-eeuwse oorlogsschip De 7 Provinciën en koopjesdorp Bataviastad.
De reconstructie van de Batavia is buiten gevaar.

Volgens de brandweer lijkt de wind het vuur van de replica en Bataviastad vandaan te leiden.
Tot in de wijde omtrek van de werf was een aantal ontploffingen te horen. Volgens de politie zou het gaan
om een groot aantal gasflessen dat geëxplodeerd is. De schade loopt in de tonnen.





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

die zeilen waren hadden ze met de hand vervaardigd en daar zijn ze 10 jaar!!!! aan bezig geweest. Best klote
als je dan je zeiltjes zo in rook op ziet gaan :s

attje

Erg zonde, het was er altijd wel leuk daar. Gelukkig is het beperkt gebleven
In theorie is de theorie gelijk aan de praktijk, maar in de praktijk is dat niet zo

DonWoozy

inderdaad, ik heb die schepen ook een keer gezien dat heeft toch altijd wat

Iwan

Ik heb de werf 3x bezocht, toen de Batavia in aanbouw was,
wel zonde om al die jaren werk zo in rook te zien opgaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

Citaat van: Iwan op 12 november 2008, 00:26:39
Ik heb de werf 3x bezocht, toen de Batavia in aanbouw was,
wel zonde om al die jaren werk zo in rook te zien opgaan.

dat zul je altijd zien inderdaad dan is er voor zoiets moois zoveel moeite gedaan en dan brand het af :s