Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Gestart door Lynn, 25 februari 2009, 11:52:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lynn

VLIEGTUIG NEERGESTORT BIJ SCHIPHOL

Tussen Rottepolderplein en Schiphol is een Boeing 737 van Turkish Airlines neergestort.

Inzittenden

In het vliegtuig zouden 135 passagiers zitten. CNN Turkije meldt dat er één dode is gevallen.Het vliegtuig is in drie delen gebroken en ligt langs de A9 bij de Polderbaan. Volgens een ooggetuige is de staart van het toestel afgebroken en liepen passagiers naar buiten. Daarbij zou geen paniek zijn uitgebroken. Het toestel is niet in brand gevlogen. Vanuit alle windrichtingen zijn hulpdiensten onderweg.

Landing

De A9 bij Schiphol is in beide richtingen afgesloten. Het toestel zou tijdens de landing in de problemen zijn gekomen. Turkish Airlines staat overigens niet op de zwarte lijst van vliegtuigmaatschappijen.

Bron: RTL Nieuws

Kim

Oei!

Even het nieuws in de gaten houden!

DonWoozy


Lynn

Oorzaak vliegtuigcrash nog onbekend

Over de oorzaak van het ongeluk met een Turks passagiersvliegtuig bij Schiphol is nog niets bekend. Het is niet duidelijk of het toestel al voor de crash problemen had. Het weer was rustig en het mistte een beetje.

Volgens de Nationale Coördinator Terrorismebestrijding wijst niets op een aanslag. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een team gestuurd naar Schiphol, dat de bemanning wil spreken.

Het toestel is een Boeing 737,die om 8.25 was vertrokken uit Istanbul. Hij had om 10.47 uur moeten landen. Enkele minuten daarvoor storrte hij neer, drie kilometer van de landingsplek.

Bron: NOS

Lynn

Nu wordt er gezegd dat er wel 4 a 5 doden zijn gevallen

Kim

Het worden er steeds meer, let maar op!  *A

DonWoozy

aan het begin van de straat is er alleen een sneetje en aan het eind van de straat is de beste persoon dood!

dat principe ongeveer ;)

Lynn

Citaat van: Kim op 25 februari 2009, 12:19:23
Het worden er steeds meer, let maar op!  *A

Je hebt gelijk.
Nu zijn er sowieso 9 doden :(

Iwan

Verschrikkelijk nieuws, schrok er wel even van toen ik het vanmorgen last op het internet.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

StarLight

Ik was aan het werk en hoorde het via een paar collega's van mij. Vind het wel erg.
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

StarLight

Trots op de piloten van het verongelukte vliegtuig en waardering voor de Nederlandse hulpdiensten wordt in de Turkse ochtendbladen afgewisseld met kritiek: autoriteiten in Ankara zouden te snel hebben verklaard dat er geen doden waren te betreuren. En er wordt flink gespeculeerd over de oorzaak van de crash.

Het hardst in de kritiek is het als zeer kritisch bekend staande Taraf, die groot kopt dat 'Ankara crasht', doelend op autoriteiten in de Turkse hoofdstad die te vroeg met positief nieuws naar buiten kwamen. Daardoor is het publiek in verwarring gebracht. Taraf drukt, net als veel nadere kranten, ook een plattegrond van de omgeving van Schiphol af, net als portretten van de drie piloten die volgens de krant zijn omgekomen.

Posta, één van de grootste kranten van het land, speculeert er lustig op los op een zwart-rode voorpagina met vooral beeld. De landing zou aan een onervaren piloot zijn overgelaten, maar de krant voert alleen anonieme bronnen op. Posta meldt ook op de voorpagina hoe de drie piloten nog uren in het toestel bekneld zaten.

Wat minder speculatie over de oorzaak in Milliyet, die zich afvraagt wat er in die laatste paar seconden kan zijn gebeurd. 'Twee duistere seconden' is de kop, verwijzend naar het feit dat er tot het allerlaatste moment van een noodsituatie geen sprake leek te zijn. Geen speculaties over de oorzaak, wel waarderende woorden voor de Nederlandse hulpdiensten, die volgens de krant snel ter plekke waren en met hun efficiënte hulp nog meer doden wisten te voorkomen.

Tenslotte de regeringsgezinde krant Zaman, die zelden een spektakel van het nieuws maakt: de feiten op een rij, geen vette koppen, en de kale feiten over het toestel dat drie maanden eerder nog een controle doorstond. De zwarte doos, daar zijn de kranten het over eens, zal uitsluitsel moeten brengen.

bron: telegraaf.nl
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

StarLight

SCHIPHOL - 
In de loop van donderdag komt er opnieuw een persconferentie over het vliegtuigongeluk van woensdag. Tijdstip en locatie kon een woordvoerster van het Calamiteitenteam donderdagmorgen nog niet zeggen.


Ook had ze niet meer informatie over de toestand van de gewonden. Ze verwees daarbij naar de persconferentie. Van de inzittenden zijn er 86 gewond naar elf ziekenhuizen gebracht. Wat er met het gecrashte toetsel van Turkish Airlines gaat gebeuren, is ook nog niet bekend.

bron: telegraaf.nl
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

StarLight

'Een vreemd, onwerkelijk gezicht

''Het komt nu wel heel dichtbij...' Van onze verslaggevers


ZWANENBURG -  De angst zat er al in, maar nu komt het wel heel dichtbij voor de bewoners in de dorpen rondom Schiphol. "Hij leek nog best wel een eindje weg, die Polderbaan. Maar als ik dat vliegtuig zo zie liggen, is het eigenlijk vlakbij..."



Als het echtpaar Sieraad had geweten dat Schiphol zo dichtbij zou komen, was het nooit in Zwanenburg gaan wonen. Liesbeth Windhoud loopt met haar kinderen Daniël en Lorenzo en opa Antonio door de straat naar een plek van waaruit zij het toestel goed kunnen zien. Ze wonen op de Amestelle in Zwanenburg, een gehucht waar de vliegtuigen zo laag over denderen dat je ze bijna kunt aanraken.

Bang


"Wij wonen hier nu twintig jaar", vertellen mevrouw Sieraad en haar echtgenoot. "En sinds de Bijlmerramp zijn we eigenlijk al bang dat het hier ook een keer misgaat. Ik werd helemaal emotioneel toen ik dat vliegtuig voor ons huis in het weiland zag liggen. De toestellen komen hier zo verschrikkelijk laag over. Onze huizen zijn allemaal geïsoleerd, maar je ligt 's nachts nog te schudden in je bed."

Ze vervolgt: "Soms denk je dat je er zo eentje uit de lucht kunt plukken, ze vliegen echt voor je raam langs. Dan denken wij wel eens 'vlieg alsjeblieft snel door voordat het fout gaat'. Als we dit hadden geweten, waren we nooit hier komen wonen. We woonden in Alkmaar, maar mijn man werkt op Schiphol en was een keer in slaap gevallen in de auto. Daarom gingen we in de buurt van het werk wonen. En dan krijg je dit. Het vliegveld komt steeds dichter bij onze huizen te liggen." Badhoevedorp, Zwanenburg, Aalsmeer. Dorpen waar gisteren ternauwernood nog verkeer heen kon en waar het zwart zag van de mensen. Op de snelwegen stonden lange files van mensen die de brokstukken wilden zien. In de hele omgeving waren urenlang sirenes van een haast onophoudelijke stoet hulpdiensten te horen. In totaal waren er misschien wel 250 voertuigen in touw bij de afhandeling van de ramp. Ook de 27-jarige Claudia Blok was snel gaan kijken, nadat zij het vliegtuig hoorde neerstorten. "Het was een enorme doffe dreun, ik dacht eerst nog dat het op mijn eigen zolder was. Buiten zag ik ineens dat vliegtuig liggen."

Raar stil

Saskia van Bendel fietste op het moment van de crash over het fietspad van de Schiphollaan. "Het was erg mistig en ik lette eerst ook niet zo goed op. Er gaan natuurlijk zo veel vliegtuigen hier overheen. Maar toen het toestel begon te zwabberen ging ik beter kijken en toen zag ik het naar beneden storten. Een vreemd, onwerkelijk gezicht. Daarna was het raar stil. Geen vlammen, geen rook, niks."

"Tweehonderd meter is het hemelsbreed denk ik. Het verschil tussen ons huis en de plek waar het ramptoestel nu ligt. Bizar en onwerkelijk. Ik krijg er kippenvel van als ik denk aan wat er ook had kunnen gebeuren als..." Yvonne Luttje staart naar de rampplek. "Onvoorstelbaar. Wat is dit dichtbij. En dan te bedenken dat we jaren geleden moesten verhuizen uit onze woonboot omdat we ons in de gevarenzone van Schiphol bevonden. Als ik dit zie, vraag ik me af of we hier wel zoveel veiliger wonen."

bron: telegraaf.nl
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

StarLight

'Vanuit Turkije hoor ik nog meer

''Waar blijft die informatie?'

Van onze verslaggevers

Gerelateerde artikelen

Burgers geven de eerste hulp
Als een van de eerste...

Opvang ophalers in Badhoevedorp
Mensen die stonden te wachten...

Tumult op Schiphol
Heftige taferelen bij de...

Antwoord in zwarte doos
Door de snelle vondst,...

Vliegtuig met familie geland
Het vliegtuig dat...


Twingly blog zoekenJouw blog hier

SCHIPHOL -  Terwijl heel Nederland er al uren van op de hoogte was dat er doden en tientallen gewonden waren gevallen bij de vliegramp op Schiphol, werden kennissen en familieleden van de passagiers - opgevangen in een tennishal in Badhoevedorp - in het ongewisse gelaten. Alle relevante informatie ontbrak, blijkt uit een exclusief verslag van twee Telegraafverslaggevers vanuit de sporthal.


Het is rond half elf als we op Schiphol vol in de remmen moeten voor een marechausseeauto met zwaailichten en sirene. Even later schuiven we aan voor een afspraak met de marechaussee op Schiphol. Op dat moment begint de telefoon van woordvoerder Rob Stenacker onophoudelijk te rinkelen. We begrijpen waarom buiten de sirenes aanzwellen. De informatie is summier, maar alles wijst op een vliegtuigongeluk. Terwijl de voorlichter wordt overspoeld door telefoontjes van journalisten, besluiten we om hem met rust te laten en te vertrekken.

Zwaailichten

Het is helemaal mis op Schiphol, getuige het lint aan blauwe zwaailichten en gillende sirenes dat vanuit alle windstreken naar Vrachtplatform 3 rijdt. Daar worden de vele tientallen brandweerwagens en ambulances het vliegplatform binnengelaten. Vanaf het dak van een Schipholgebouw is te zien hoe ze in cordon over de start- en landingsbanen richting het ramptoestel rijden om slachtoffers op te halen.

Even verderop, voor de aankomsthal waar familie en vrienden van passagiers staan te wachten op de binnenkomst van de vlucht uit Istanboel, heeft de schrik al toegeslagen. De voornamelijk Turkse mensen worden naar een pendelbus gebracht. De rit gaat naar een sporthal achter het Novotel in Badhoevedorp. Onderweg is het stil in de bus. De informatie is summier, de mensen zijn beduusd. Een enkeling heeft telefonisch contact met een overlevende. Een kleuter speelt met zijn welkomstballon, zojuist gekocht op Schiphol. Door een haag van foto- en televisiecamera's arriveert de bus bij de ingang van de hal. Terwijl de mensen zorgvuldig worden afgeschermd van de media, krijgen ze binnen op het tennistapijt een stoel aangeboden. Er is koffie, er zijn broodjes en er worden een stapel asbakken en een aantal mobiele wc's aangerukt. Er wordt verdwaasd gekeken, gehuild, getroost, maar eigenlijk weet niemand hoe de vlag erbij hangt. Er zijn bedrijfshulpverleners, er is een pastor, er komt iemand van het Leger des Heils en er zijn vooral veel politiemensen en marechaussees, die om de sporthal heen patrouilleren. Door de ramen zien we hoe verderop fotografen met telelenzen een glimp proberen op te vangen van hoe het er hier binnen aan toegaat.

Megafoon

En er is een Turkse man met een megafoon, op wie iedereen zijn hoop vestigt. Na een uur gaat hij eindelijk iets zeggen. In het Turks, en later op verzoek ook in het Nederlands, legt hij uit dat de gewonden naar ziekenhuizen zijn vervoerd en de lichtgewonden naar de sporthal zullen worden gebracht. De familieleden kunnen na registratie weldra deze lichtgewonden opzoeken in de kantine van de tennishal. Over doden wordt niet gesproken. "Wat we weten, baseren we op berichten uit de media."

De tijd verstrijkt. De ogen van de aanwezigen staan holler en zijn roder. Een enkeling is geïrriteerd. Er wordt om uitleg gevraagd waarom er niets wordt gezegd. "Er komt straks op Schiphol een persconferentie", zegt een hulpverlener. "Maar wat hebben wij daaraan? Laat ze die persconferentie hier houden! Wij weten hier van niets." Een enkeling heeft inmiddels telefonisch uitgedokterd in welk ziekenhuis zijn familielid ligt en stapt op de pendelbus, terug naar Schiphol. Een Nederlandse vrouw is dankbaar dat ze bericht heeft gekregen van haar dochter die op de vlucht zat. Ze is ondergebracht in een schuur, vlak bij het vliegtuig. Anderen krijgen geen contact. "Logisch, wie heeft nou zijn telefoon aanstaan tijdens de vlucht?"

Intussen sijpelen via mobiel internet de berichten binnen over doden. Eerst zeven, dan negen. Maar niemand in de hal die iets vertelt. "Ongelooflijk", foetert een man wanhopig. "Vanuit Turkije krijg ik nog meer informatie dan van hier." De hulpverleners doen hun uiterste best om iedereen zo vriendelijk mogelijk bij te staan, maar ook zij weten niets.

Om tien over twee komen eindelijk mannen in gele en rode hesjes met een groot wit vel papier de tennishal binnen. Informatie. Mensen drommen bijeen. "Beste mensen, we hebben namen. Namen van lichtgewonden." Er worden drie namen uit één Turkse familie genoemd. Hun dierbaren lopen achter de hulpverleners aan, naar de kantine.

Consul-generaal

Maar meer namen staan er niet op het grote witte vel. De teleurstelling is enorm. "Hoe lang moeten wij nog wachten? Dat ongeluk is al vier uur geleden gebeurd! Waar blijft die informatie?" Een hulpverlener doet zijn uiterste best, maar komt met een onbevredigend antwoord. "Dat u moet wachten, komt doordat de gewonde passagiers medisch moeten worden gekeurd. Dat kost veel tijd. Er wordt hard aan gewerkt." De consul-generaal van Turkije komt langs om de mensen een hart onder de riem te steken. Door de megafoon prevelt de kleine man wat teksten. Alles in het Turks, terwijl er ook Nederlanders staan te popelen om informatie. Het mag er niet van komen.

Dan wordt kennelijk besloten om geen mededelingen meer te doen over de passagiers die nog naar de tennishal zouden komen. De familie moet maar naar het ziekenhuis om bloedverwanten op te zoeken. Maar welk ziekenhuis, dat is niet voor iedereen duidelijk. Ze zijn rustig gebleven, maar voelen zich in de maling genomen. Al het wachten is voor niets geweest. Als de asbakken, de plastic koffiebekers en de stoeltjes weer worden opgestapeld, wurmt de pendelbus zich door de drommen aan media en draait de weg op, terug naar Schiphol.


bron: telegraaf.nl
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

StarLight

SCHIPHOL - 
Het vliegtuig dat familieleden en bekenden van slachtoffers van de vliegcrash van Istanbul naar Nederland heeft gevlogen, is rond tien uur 's avonds geland. Dat heeft een woordvoerster van het Calamiteitenteam op Schiphol gemeld.




Aan boord zijn 67 familieleden van inzittenden van het gecrashte toestel van Turkish Airlines. De inzittenden worden opgevangen door psychologen en andere deskundigen die hen begeleiden. Met de hulp van de verwanten zal ook de identiteit van een aantal dode en gewonde slachtoffers moeten worden bevestigd.

Voor de inzittenden van de vlucht uit Istanbul is een slaapplaats geregeld. Verder wil het Calamiteitenteam geen mededelingen doen over de opvang van de familieleden. Het is de bedoeling dat zij worden afgeschermd van pers en publiek.

De vlucht zou in eerste instantie iets na zes uur op Schiphol landen, maar was waarschijnlijk vertraagd omdat niet alle familieleden zich op zo'n korte termijn op de luchthaven van Istanbul konden melden.

Eerder woensdagmiddag arriveerde er al een reguliere vlucht uit Istanbul van Turkije naar Schiphol waarin naast zanger Henk Westbroek ook enkele familieleden van slachtoffers zaten.


bron: telegraaf.nl
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

Iwan

SCHIPHOL - Bij het ongeval met de Boeing 737-800 van Turkish Airlines zijn vijf Turken
en vier Amerikanen omgekomen. In totaal zaten 60 Nederlanders in de rampjet die woensdag
voor de landing op Schiphol uit de lucht viel.

Dat werd donderdagmiddag op de persconferentie over de ramp door burgemeester Theo Weterings
van de gemeente Haarlemmermeer bekendgemaakt. Van alle doden zijn inmiddels de familieleden ingelicht.
"Hiermee is een einde gekomen aan de onzekerheid van de nabestaanden. Ze weten nu na anderhalve dag
dat hun geliefde tot de overledenen behoort. We komen echter pas met namen naar buiten op het moment
dat het Rampen Identificatie Team alle slachtoffers één op één heeft kunnen identificeren.
Dat is geheel in lijn met internationale regels
", aldus Weterings.

In het toestel zaten, naast de 60 Nederlanders, in ieder geval 51 Turken, 7 Amerikanen, 3 Britten,
1 Duitser, 1 Bulgaar, 1 Fin, 1 Italiaan en 1 Taiwanees. Van de overige betrokkenen is de nationaliteit
nog niet vastgesteld. De aanwezigheid van een Fin wordt overigens ontkent door de Finse overheid.

Volgens het Amerikaanse Fox-News zouden de zeven Amerikanen aan boord van de rampvlucht
medewerkers zijn van Boeing, de vliegtuigbouwer van het ramptoestel.

Het identificeren werd bemoeilijkt doordat er één extra passagier aan boord was,
die niet op de lijst stond. In plaats van 134 mensen zaten er 135 mensen in het toestel.

De dodelijke slachtoffers zijn nog niet definitief geïdentificeerd; daarvoor is volgens Weterings
meer tijd nodig. Een Rampen Identificatie Team van de politie voert die identificatie uit.
Als de identiteit van de doden definitief is vastgesteld, maken de autoriteiten de namen van de overledenen bekend.

Eerder werd bevestigd dat de drie piloten van Turkse nationaliteit zijn omgekomen.
Van de zestig Nederlanders die in het toestel zaten is niet bekend hoeveel er gewond zijn geraakt.

Momenteel zijn vier van de zes zwaargewonden zijn er zo slecht aan toe dat nog niet met hen
kan worden gepraat, aldus de burgemeester. Ze verkeren alle zes nog steeds in levensgevaar.

Op de website www.respectance.nl zijn inmiddels al veel rouwboodschappen geplaatst
naar aanleiding van de vliegramp. Veel mensen wensen de nabestaanden van de overledenen sterkte.
Ook zijn er dankbetuigingen voor het werk de reddingswerkers te lezen.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."