Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

'PVV net NSB'

Gestart door Iwan, 27 april 2009, 21:57:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

DEN HAAG - De opkomst van Geert Wilders vertoont gelijkenissen met die van
de NSB in de jaren dertig van de vorige eeuw. Dat zegt de Rotterdamse hoogleraar
Anton Zijderveld tegen RTV Rijnmond.

'De Partij voor de Vrijheid en de NSB zijn allebei geen democatische partijen,
maar een beweging
' en 'sympathisanten kunnen geen lid worden of invloed uitoefenen
op het partijprogramma
', aldus Zijderveld. Hij vindt dit 'een gevaarlijke ontwikkeling'.

Islam
Zijderveld heeft onlangs zijn lidmaatschap van het CDA opgezegd, waaraan hij sinds
1988 verbonden was, schrijft de regionale zender op haar website. Hij doet dat,
omdat de partij verkrampt zou reageren op de islam in de Nederlandse samenleving.
Zijderveld viel vooral over het feit dat de partijvoorzitter van het CDA niet uitsloot
na de verkiezingen samen te willen werken met Geert Wilders.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

De NSB was een totaal andere partij. Als iemand profiel heeft gezien van Anton Mussert was één van de kernwaarde om het op te richten vanwege een verdrag met België. De NSB kreeg pas echt nazi aanhang
door Rost van Tonningen. De PVV is een rechtse partij.
Zelf vind ik Wilders op sommige punten goed, zeker dierenrechten.
Maar in andere dingen zie ik hem liever verdwijnen.
De PVV is niet de NSB!

Iwan

Deze man heeft een paar punten waar men hem geen ongelijk in kan geven,
maar als een dier 4 poten heeft is het niet altijd een hond. Wat me opviel was
dat met name de reageerders bij de Telegraaf het vaak met deze meneer eens waren.
Terwijl ik juist daar de meeste Wilders-aanhangers had verwacht.
De Telegraaf is toch bij uitstek de krant voor de man in de straat en de 'arbeider'.
Dat de PVV wel wat democratischer mag ben ik het mee eens, maar volgens mij is de PVV
(nog) geen echte politieke partij waarvan je lid kan worden, maar is het een vereniging
waarvan je lid (donateur) kunt worden. Dhr zijdervelt vergelijkt de PVV trouwens,
voor zover ik begrepen heb, met de NSB uit de jaren 30, dus voor die partij radicaliseerde.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM - De Amsterdamse stadsdeelvoorzitter Fatima Elatik (PvdA) heeft
op haar twitter-pagina het beleid van Geert Wilders vergeleken met dat van Adolf Hitler.

In reactie op het nieuws dat de PVV wil onderzoeken hoeveel moslims er jaarlijks bijkomen
schreef Elatik: "Nog even en ze gaan ons DNA analyseren om aan te tonen dat we niet deugen.
Volgens mij was er een andere politicus in Europa zo'n 60 jaar geleden die dat ook deed bij
een ander semitisch volk
".

Democratisch
Even later schrijft ze: "Oeps, maar dat mag ik natuurlijk allemaal niet zeggen.
Hitler was ook democratisch gekozen. Dat vergeten we soms
." De stadsdeelvoorzitter
benadrukt dat ze enkel beleid vergelijkt, en niet personen.




©telegraaf.nl


lees ook:
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb net even op haar twitter-pagina gekeken en zoals ik het snel even zag, was het niet mevrouw Elatik zelf
die Wilders met Hitler vergeleek, maar was dat een reactie op haar pagina van een andere twitteraar (Ubertwitter).
Hoe dan ook is de vergelijking natuurlijk wagelijk.



Edit - ze schijnt het toch zelf gezegt te hebben of ontkent het in elk geval nergens, maar ik heb ook geen sjoege verstand van twitter.  8*)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Begrijp wel wat ze bedoelen. Wilders spreekt non stop over de buitenlanders.
Even denken hoe ik dit makkelijk ga vertellen.....

Als je naar opsporing verzocht kijkt oftewel "zoekdeblanken" zoals mijn vader het
noemt, merk je dat 80% van alle behandelde misdrijven door Noord-Afrikaanse, Turken,
Surinamers, of Antilianen wordt gepleegd. Er zijn Nederlanders die in een multiculturele
stad wonen als Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en die zien ook veel buitenlanders om
zich heen. Mede door media, muziek, films e.d. wordt er een beeld gevormd > de buitenlander
deugt niet. Mensen die zwart wit denken en niet verder denken over de achtergronden, oorzaken,
thuissituaties zien al gauw de buitenlander als EEN persoon.....hij werkt niet, zit in de criminaliteit
en teert op onze centen.

Wilders maakt daat natuurlijk gretig gebruik van, want veel mensen denken momenteel heel negatief
over "de buitenlander". Wilders is duidelijk in zijn taal en zegt wat deze mensen denken. Dan is het
natuurlijk in deze tijd van recessie uiterst belangrijk om deze mensen nog een keer uit te leggen waar
het aan schort. Wilders is een bekende naam, hij zegt wat mensen denken en hij belooft veranderingen.
In die zin lijkt het wel weer iets weg te hebben van de eind jaren 30. Dus wat die hoogleraar vertelt
kan ik wel begrijpen.

Iwan

Geert Wilders is woedend om de uitspraken van de Amsterdamse stadsdeelvoorzitter Fatima Elatik (PvdA),
die eerder vandaag het beleid van de PVV-politicus vergeleek met dat van Adolf Hitler.

'Wat een superdomme gans,' zegt de voorman van de Partij voor de Vrijheid in een reactie tegen elsevier.nl.
'De demonisering door de PvdA gaat maar door. Ik hoop dat ze zich realiseren waartoe dit kan leiden.'

Hitler
Elatik vergeleek Wilders vandaag op haar Twitter-pagina met Adolf Hitler,
omdat de PVV wil onderzoeken hoeveel moslims er jaarlijks bijkomen.
De partij is geïnteresseerd in deze gegevens omdat de Britse krant The Daily Telegraph
onlangs meldde dat in 2050 een vijfde van de inwoners van de EU moslim zal zijn.

DNA
'Nog even en ze gaan ons DNA analyseren om aan te tonen dat we niet deugen,'
twitterde Elatik. 'Volgens mij was er een andere politicus in Europa zo'n 60 jaar geleden
die dat ook deed bij een ander semitisch volk
.'

Elatik benadrukt dat ze niet heeft gezegd dat Wilders Hitler is.
'Dat gaat wel erg ver.' Maar het beleid en de politiek vindt de PvdA'er wel degelijk vergelijkbaar.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Links blijft mij verbazen. Als Wilders de Koran, een boek, met Mein Kampf vergelijkt staat heel politiek correct (links) Nederland
in de startblokken om Wilders publiekelijk te lynchen, maar zelf vergelijken ze Wilders zonder blikken of blozen met Hitler.
Wat moet het toch heerlijk zijn om links te zijn in Nederland, alles is te rechtvaardigen en je hebt altijd gelijk.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik denk dat dit niet te maken heeft tussen Links en Rechts, maar dit is gewoon twee personen tegenover elkaar. Ik vind zelf kom er openlijk vooruit dat ik Geert Wilders net een Wannabee Hitler vind.
Het is gewoon een metafoor Wilders met Hitler te vernoemen. Als je bepaalde trekken van hem bekijkt, zeker als meneertje weer een driftkikkerbui heeft dan zou je denken dat hij erop lijkt met zijn handgebaren. Maar Wilders is nog niet half zo goed als Hitler. Hij is een populist net als Perón  was, net als Hitler, net als Häider en uiteindelijk loopt het een keer fout. 

Iwan

Citaat van: Tim Traas op 15 augustus 2009, 17:08:23
Ik denk dat dit niet te maken heeft tussen Links en Rechts, maar dit is gewoon twee personen tegenover elkaar. Ik vind zelf kom er openlijk vooruit dat ik Geert Wilders net een Wannabee Hitler vind.
Het is gewoon een metafoor Wilders met Hitler te vernoemen. Als je bepaalde trekken van hem bekijkt, zeker als meneertje weer een driftkikkerbui heeft dan zou je denken dat hij erop lijkt met zijn handgebaren. Maar Wilders is nog niet half zo goed als Hitler. Hij is een populist net als Perón was, net als Hitler, net als Häider en uiteindelijk loopt het een keer fout.
Dat linkse politici alles mogen zeggen en vergelijkingen mogen trekken met Hitler en rechtse politici
niets onwelgevallig mogen zeggen heeft dus niet met links en rechts te maken? Een opmerkelijke en kortzichtige
conclusie en dat jij Wilders maar een wannebee Hitler vindt zegt meer over jou en jouw gebrek aan historisch besef
dan over Wilders. Als je iemand die handgebaren maakt en driftbuien krijgt net Hitler vindt dan ben ik benieuwd
naar jouw mening over Jan Marijnissen, wiens partij de SP en standpunten, sowieso meer vergelijkbaarzijn met de NSDAP van Hitler.
Maar die zal jij, net als de rest van links Nederland, wel Salonfähig vinden, want die is immers links dus dan is het goed.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Citaat van: Iwan op 15 augustus 2009, 17:43:17
Citaat van: Tim Traas op 15 augustus 2009, 17:08:23
Ik denk dat dit niet te maken heeft tussen Links en Rechts, maar dit is gewoon twee personen tegenover elkaar. Ik vind zelf kom er openlijk vooruit dat ik Geert Wilders net een Wannabee Hitler vind.
Het is gewoon een metafoor Wilders met Hitler te vernoemen. Als je bepaalde trekken van hem bekijkt, zeker als meneertje weer een driftkikkerbui heeft dan zou je denken dat hij erop lijkt met zijn handgebaren. Maar Wilders is nog niet half zo goed als Hitler. Hij is een populist net als Perón was, net als Hitler, net als Häider en uiteindelijk loopt het een keer fout.
Dat linkse politici alles mogen zeggen en vergelijkingen mogen trekken met Hitler en rechtse politici
niets onwelgevallig mogen zeggen heeft dus niet met links en rechts te maken? Een opmerkelijke en kortzichtige
conclusie en dat jij Wilders maar een wannebee Hitler vindt zegt meer over jou en jouw gebrek aan historisch besef
dan over Wilders. Als je iemand die handgebaren maakt en driftbuien krijgt net Hitler vindt dan ben ik benieuwd
naar jouw mening over Jan Marijnissen, wiens partij de SP en standpunten, sowieso meer vergelijkbaarzijn met de NSDAP van Hitler.
Maar die zal jij, net als de rest van links Nederland, wel Salonfähig vinden, want die is immers links dus dan is het goed.

Iwan, lijkt wel of je persoonlijk opneemt. Ik vind echt een dominees spreek, straks word ik nog een zondenaar genoemd omdat ik van de Linkse Kerk ben.
Ik heb het hier over Geert Wilders, vaak in beelden kan je zien dat net als de Heer Hitler, Geert gebruikt maakt van veel lichaamstaal. Dat is een goede eigenschap in toespraken geven. Dat de man met zijn rechtse plannen kan verkopen als zoette broodjes in deze slechte tijd is heel normaal, de economische crisis speelt net als bij Hitler ook aardig in het voordeel van Wilders.

Iwan

Citaat van: Tim Traas op 15 augustus 2009, 18:45:23
Citaat van: Iwan op 15 augustus 2009, 17:43:17
Citaat van: Tim Traas op 15 augustus 2009, 17:08:23
Ik denk dat dit niet te maken heeft tussen Links en Rechts, maar dit is gewoon twee personen tegenover elkaar. Ik vind zelf kom er openlijk vooruit dat ik Geert Wilders net een Wannabee Hitler vind.
Het is gewoon een metafoor Wilders met Hitler te vernoemen. Als je bepaalde trekken van hem bekijkt, zeker als meneertje weer een driftkikkerbui heeft dan zou je denken dat hij erop lijkt met zijn handgebaren. Maar Wilders is nog niet half zo goed als Hitler. Hij is een populist net als Perón was, net als Hitler, net als Häider en uiteindelijk loopt het een keer fout.
Dat linkse politici alles mogen zeggen en vergelijkingen mogen trekken met Hitler en rechtse politici
niets onwelgevallig mogen zeggen heeft dus niet met links en rechts te maken? Een opmerkelijke en kortzichtige
conclusie en dat jij Wilders maar een wannebee Hitler vindt zegt meer over jou en jouw gebrek aan historisch besef
dan over Wilders. Als je iemand die handgebaren maakt en driftbuien krijgt net Hitler vindt dan ben ik benieuwd
naar jouw mening over Jan Marijnissen, wiens partij de SP en standpunten, sowieso meer vergelijkbaarzijn met de NSDAP van Hitler.
Maar die zal jij, net als de rest van links Nederland, wel salonfähig vinden, want die is immers links dus dan is het goed.

Iwan, lijkt wel of je persoonlijk opneemt. Ik vind echt een dominees spreek,
straks word ik nog een zondenaar genoemd omdat ik van de Linkse Kerk ben.
Ik heb het hier over Geert Wilders, vaak in beelden kan je zien dat net als de Heer Hitler,
Geert gebruikt maakt van veel lichaamstaal. Dat is een goede eigenschap in toespraken geven.
Dat de man met zijn rechtse plannen kan verkopen als zoette broodjes in deze slechte tijd is heel normaal,
de economische crisis speelt net als bij Hitler ook aardig in het voordeel van Wilders.
Je weet wie Hitler was????? Iets van miljoenen doden zo'n bijna 70 jaar geleden.
Ik vind het heel erg bedroevend als iemand miljoenen doden en miljarden slachtoffers weggezet
met deze vergelijking van Wilders en Hitler. Daarmee schoffeer je de slachtoffers van het de 2de wereldoorlog
behoorlijk in mijn ogen. Wilders is over 20 jaar niets meer dan een voetnoot in de geschiedenis van de Nederlandse politiek
en dan vindt ik het walgelijk om hem op gelijke hoogte met Hitler te stellen, de nummer 3 van grootste misdadigers van de vorige eeuw.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik ken mijn geschiedenis, wees gerust. Maar laten we eerlijk wezen, er zijn wetenschappers heden ten dagen die zelf zeggen dat Hitler de beste speechschrijver en spreker was.
Er zijn meer mensen die jaren lang aan de macht zijn geweest die het talent hadden het volk met zich mee te krijgen, dat ze door diezelfde macht vreselijke dingen hebben gedaan ben ik mee eens. Je kan de geschiedenis ontkennen noch mag je in mijn perspectief.

Wilders heeft het in zich om in korte tijd grote groepen mensen aan zich te binden. Hij kan de grootste partij worden van het land. Zomaar een Blond mannetje die een paar jaar geleden een schim was in de liberale VVD. Nu is hij kopman van de meest rechtse partij sinds de NSB van voor de Tweede Wereldoorlog. Zelf de CP van Hans Janmaat was gematigder. Kwam ook omdat de heer Janmaat voor meer voor de rechter is gesleept en veroordeeld is dan Wilders, voor uitspraken van veel mindere kwaliteit en rechtse karikatuur.

En vertel mij niks over slachtoffers van de oorlog. Elke familie in dit land heeft met de oorlog te maken gehad en ook de mijne. En tot de dag van vandaag legt de oorlog een belangrijke basis in de opvoeding die mijn moeder heeft genoten en ik ook. Dat is ook één van de redenen waarom ik puur Anti-Wilders ben.

Iwan

Citaat van: Tim Traas op 15 augustus 2009, 19:16:28
Ik ken mijn geschiedenis, wees gerust. Maar laten we eerlijk wezen, er zijn wetenschappers heden ten dagen
die zelf zeggen dat Hitler de beste speechschrijver en spreker was. Er zijn meer mensen die jaren lang aan de
macht zijn geweest die het talent hadden het volk met zich mee te krijgen, dat ze door diezelfde macht vreselijke
dingen hebben gedaan ben ik mee eens. Je kan de geschiedenis ontkennen noch mag je in mijn perspectief.
Ergo Obama is net Hitler en Fortuyn was net Hitler? Je laatste zin snap ik niet helemaal.
Je vergelijkt Wilders met Hitler omdat hij rechts is en mensen aan zich kan binden?
Ik vindt dat een zwakke vergelijking, gaan we hierna alle mensen met een snor vergelijken met Hitler?
Citaat van: Tim Traas op 15 augustus 2009, 19:16:28

Wilders heeft het in zich om in korte tijd grote groepen mensen aan zich te binden. Hij kan de grootste partij worden
van het land. Zomaar een Blond mannetje die een paar jaar geleden een schim was in de liberale VVD. Nu is hij kopman
van de meest rechtse partij sinds de NSB van voor de Tweede Wereldoorlog. Zelf de CP van Hans Janmaat was gematigder.
Kwam ook omdat de heer Janmaat voor meer voor de rechter is gesleept en veroordeeld is dan Wilders, voor uitspraken
van veel mindere kwaliteit en rechtse karikatuur.
Marijnissen was ook veel erger in zijn uitspraken dan Hans Janmaat, de PvdA gaat zelfs tegenwoordig verder
in haar uitspraken dan Jan Maat, wat is nu je punt?

Citaat van: Tim Traas op 15 augustus 2009, 19:16:28
En vertel mij niks over slachtoffers van de oorlog. Elke familie in dit land heeft met de oorlog te maken gehad
en ook de mijne. En tot de dag van vandaag legt de oorlog een belangrijke basis in de opvoeding die mijn moeder
heeft genoten en ik ook. Dat is ook één van de redenen waarom ik puur Anti-Wilders ben.
Wat heeft Wilders met de oorlog te maken of vergelijk je hem nu weer met Hitler?
Waarom is links zo bang als iemand die niet lid van hun kerk is het goed doet in de peilingen?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Dit heeft niets met snorren te maken, maar doe je iemand een hitler snorretje op en laat je hem schreeuwen dan begint hij er een beetje op te lijken.
Maar je kunt het ook in een groter beeld bekijken.
De lichaamstaal die Hitler gebruikte, de manier van toespraken geven en toch bepaalde afstandelijkheid. Wilders heeft enkele van deze eigenschappen, sommige in meerdere en andere in kleinere hoeveelheden in zijn persoonlijkheid. Daarom zeg ik er dat er vergelijking snel getrokken is. Het is niet correct, maar het word wel gedaan.

En ja, tegenwoordig worden standpunten van de CP meegenomen in partijen als het CDA, VVD, PvdA, SP, D66 en niet te vergeten de PVV & Lid Verdonk. En daar zeg ik mee, dat wat Wilders verkondigd al jaren lang bekend is. Maar hij speelt er goed op in. Als één van de weinigen.

En jij begon over de oorlog Iwan! Ik heb alleen even tegengas gegeven.
En over peilingen, ik wacht eerst de verkiezingen af. Zoals Jean-Luc Dehaene ooit zei "Een probleem moet je pas oplossen als het zich stelt."

Iwan

Citaat van: Tim Traas op 15 augustus 2009, 19:40:11
Dit heeft niets met snorren te maken, maar doe je iemand een hitler snorretje op en laat je hem schreeuwen dan begint hij er een beetje op te lijken.
Maar je kunt het ook in een groter beeld bekijken.
De lichaamstaal die Hitler gebruikte, de manier van toespraken geven en toch bepaalde afstandelijkheid. Wilders heeft enkele van deze eigenschappen, sommige in meerdere en andere in kleinere hoeveelheden in zijn persoonlijkheid. Daarom zeg ik er dat er vergelijking snel getrokken is. Het is niet correct, maar het word wel gedaan.

En ja, tegenwoordig worden standpunten van de CP meegenomen in partijen als het CDA, VVD, PvdA, SP, D66 en niet te vergeten de PVV & Lid Verdonk. En daar zeg ik mee, dat wat Wilders verkondigd al jaren lang bekend is. Maar hij speelt er goed op in. Als één van de weinigen.

En jij begon over de oorlog Iwan! Ik heb alleen even tegengas gegeven.
En over peilingen, ik wacht eerst de verkiezingen af. Zoals Jean-Luc Dehaene ooit zei "Een probleem moet je pas oplossen als het zich stelt."
Over de oorlog heb je gelijk, erg slordig gelezen van mij, maar ben ondertussen ook soep aan het koken, die trouwen overgekookt was.  :-\

Dus omdat Wilders als enige goed op de actualiteit inspringt is hij te vergelijken met Hitler?
Je zou ook kunnen zeggen dat de andere partijen hun werk gewoon niet goed doen,
en dat is precies de reden waarom Wilders zoveel aanhang heeft. De burgers in dit land zien dingen die niet goed gaan
en Wilders spreekt ze aan op die punten terwijl de rest van de partijen hun ego voorop stellen en denken dat ze
het beter weten en beter zijn dan de gewone bevolking. Vroeger was je links als je voor de rechten van de arbeider opkwam
nu wordt je door links vergelijken met Hitler als je voor de rechten van de arbeider opkomt. Het kan raar verkeren in de politiek.

sowieso een rare vergelijking om te maken voor een mevrouw die een toneelstuk wil verbieden, dat soort dingen
gebeurde onder Hitler ook, en als Wilders net als Hitler was dan is dat voor haar als Moslima toch een zegen?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."