Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Ernstig indicent bij Koninginnedagviering

Gestart door Iwan, 30 april 2009, 14:46:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Gemeente Oisterwijk heeft in buurthuis Den Boogaard in Moergestel een condoleanceregister
voor Marij Pijnenburg geopend. De lerares Engels bezweek vrijdagavond aan de verwondingen
die ze op Koninginnedag in Apeldoorn heeft opgelopen, toen een auto door het publiek reed.

Haar veertienjarige dochter herstelde wonderwel nadat ze eerder zwaargewond
in het ziekenhuis is opgenomen. Zij is in de nacht van vrijdag op zaterdag ontslagen.

Condoleances
Belangstellenden kunnen dat tot de dag van de uitvaart van Marij tekenen.
Op verschillende internetsites stromen condoleances binnen.
De vlaggen aan gebouwen van de gemeente hangen halfstok.

Ook het College Durendael staat deze week stil bij het overlijden van Marij Pijnenburg.
Het slachtoffer gaf les op de school in in Oisterwijk.

Ernstig getroffen
De school is ernstig getroffen door de gebeurtenissen in Apeldoorn omdat ook de vader
van het gezin er werkt en een andere dochter daar vorig jaar slaagde.
Eerder deze week besloot de schoolleiding al om een feest van komende week af te zeggen.
De school komt in het weekeinde met nadere berichten, kondigt vestigingsdirecteur Geert Mulders aan.





Ã,©spitsnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

APELDOORN - Karst Roeland Tates had een hekel aan het koningshuis.
Dat zeggen zijn vrienden en collega's vandaag in het AD. In diverse gesprekken
zei Tates volgens hen dat de Oranjes 'huichelaars zijn die geld opstrijken van de
hardwerkende belastingbetaler'.

De vrienden en collega's zijn niettemin verbijsterd door de bloederige aanslag die
'de normaal zo attente en niet agressieve' Karst pleegde tijdens Koninginnedag.
Ze hebben hun getuigenissen ook bij de recherche afgelegd.

Tates was, zo blijkt uit een reconstructie, erg boos over een reorganisatie
bij zijn werkgever Interlanden. Van de ene op de andere dag bleef hij weg
bij het distributiebedrijf, waardoor hij zijn baan en uiteindelijk zijn huis verloor.

Volgens strafrechtdeskundige Geert-Jan Knoops zijn deze getuigenissen,
in combinatie met Karsts eigen verklaring direct nadat hij tegen De Naald tot stilstand kwam,
van groot belang voor het onderzoek. Volgens het Openbaar Ministerie heeft Karst verklaard
dat hij de Oranjes in het vizier had.

Knoops: ,,De evaluatie van de beveiligers en de discussie over de beveiliging in de
toekomst was tot nu toe erg theoretisch. Deze verklaringen kunnen betekenen dat
de dreiging juist reëel was. Dat is belangrijk bij de beoordeling van het handelen van
de verantwoordelijken.
''

Woordvoerder Wim de Bruin van de recherche wil geen commentaar geven op de getuigenissen.
,,We werken met 250 man aan de zaak. Over de voortgang van het onderzoek doen we
geen mededlingen.
''

Ook Interlanden en burgemeester Fred de Graaf van Apeldoorn willen niet reageren
en wachten eerst de uitkomst van het onderzoek door het OM af.





©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik worstel nog steeds met twee vragen in deze kwestie:

1. Heeft Karst nu zelf zijn huur opgezegd of is hij zijn huis uit gezet? Elke krant zegt steeds weer wat anders.
2. Is zijn getuigenis wel rechtsgeldig? En wat hebben we er nog aan? Hij kan toch niet meer berecht worden..

TimT

Citaat van: Dee-E op 17 mei 2009, 15:24:31
Ik worstel nog steeds met twee vragen in deze kwestie:

1. Heeft Karst nu zelf zijn huur opgezegd of is hij zijn huis uit gezet? Elke krant zegt steeds weer wat anders.
2. Is zijn getuigenis wel rechtsgeldig? En wat hebben we er nog aan? Hij kan toch niet meer berecht worden..

Ik snap je vragen, op de eerste kan ik echt geen concreet antwoord geven. Omdat ik zijn huisbaas niet ben, omdat de feiten inderdaad geschreven door de kranten meerder malen verschillen. Alleen het rapport van het OM kan totale uitsluiting bieden.

Je tweede punt is erg goed. Maar tweede onderdeel. Het is een bekentenis ter plekken, zijn verklaring is rechtsgeldig tot in autopsie door de schouwarts aan kan tonen dat hij toen geen hersenletsel had. Hersenletsel dat hem geestelijk minder begaafd of capabel (ik weet even geen ander woord) maakte op de moment van de verklaring.
Ik hoop dat ik wat licht op je vragen heb kunnen schijnen, maar 100% garantie kan ik je niet geven. Maar ik heb wat via google wat opgezocht.

Nevyn

Ik heb gewoon enorm veel twijfels aan de verklaring. Ik kan me niet voorstellen dat hij die met zijn volle verstand heeft afgelegd.
En ik vertrouw de media gewoon niet altijd.

Iwan

AMSTERDAM - "Willem-Alexander is een fascist, hij is een racist. En ik wist dat de koningin hier zou komen."
Dat waren de woorden van Karst Tates, de man die op Koninginnedag in Apeldoorn 'zeer waarschijnlijk'
een aanslag op de koninklijke familie wilde plegen. Dat is een van de uitkomsten van het onderzoek
dat de Nationale Recherche (NR) deed naar de aanslag op 30 april in Apeldoorn.

    http://www.youtube.com/v/VgtBAxYjqGE&hl=nl&fs=1&

De fatale rit kostte aan in totaal acht mensen het leven, onder wie de dader zelf.
Ook vielen er vele gewonden.

De aanslag op leden van de koninklijke familie was de daad van één man.
Karst Tates heeft geen hulp gehad bij het voorbereiden en uitvoeren van de aanval.

Motief
Het motief van Tates is tijdens het onderzoek niet duidelijk geworden. Hij was wel kritisch op het Koninklijk Huis,
maar hing niet een ideologie of levensbeschouwing aan die een dergelijke daad zou verklaren.

Tates zou de monarchie geldverspilling hebben gevonden.
Een familielid plaatste die opvatting in zijn brede afkeer van maatschappelijke instellingen.

Afzetting
Tates reed 112 kilometer per uur toen hij op 30 april de afzetting langs de route raakte.
Dat blijkt uit technisch onderzoek. Voorafgaande aan zijn dodemansrit is hij tweemaal
gezien door getuigen, onder meer op de plek waar later de aanslag zou gebeuren.

Op 30 april werd Tates al om half elf op de kruising van de Loolaan en Jachtlaan gezien.
Volgens een getuige leek het alsof hij familie zocht. Op dat moment stond het publiek
alleen langs de kant van de weg en niet op de kruising.

Een uur voor de aanslag werd de pleger gezien bij de Bosweg, waar de zwarte Suziki Swift stond.
Mogelijk heeft hij in de tussentijd de koninklijke stoet geobserveerd. Tates, die de buurt goed kende
omdat hij van 1999 tot 2004 in Apeldoorn woonde, had een verrekijker bij zich.

Publiek
Als er geen publiek had gestaan, had Karst Tates mogelijk de bus weten te bereiken
waarin de koninklijke familie tijdens Koninginnedag door Apeldoorn reed.

Nadat Tates met zijn auto het publiek had geraakt, heeft hij de auto niet meer bestuurd.
De aanslagpleger heeft volgens de recherche geen actie ondernomen, om de aanrijding
met het publiek te voorkomen.

Aangekondigd
Tates heeft zijn aanslag tegen de koninklijke familie in 2004 aan een oud-werkgever aangekondigd.
Die persoon heeft dat in een verklaring aan de Nationale Recherche gezegd.

De getuige: ''Toen heeft Karst tegen mij gezegd dat we nog wel eens van hem zouden horen,
dat hij op tv zou komen. Hij zei dat hij beroemd zou worden. Hij heeft dit gezegd waar mijn vrouw en zoon bijstonden.
''

Beroemd
''Later hebben wij het daar nog wel even over gehad. Ik vroeg hem wat hij bedoelde met
dat beroemd worden en zo. Toen antwoordde Karst: een aanslag op het koninklijk huis.
Hij lachte terwijl hij dat zei. Ik ben daar toen niet op ingegaan, heb er verder niet bij stilgestaan
.''

Volgens de recherche heeft hij deze opmerkingen alleen tegen zijn oud-werkgever gedaan.
Familieleden konden dit niet bevestigen. De Nationale Recherche benadrukt dat er slechts
een verklaring is afgelegd over een voorval waarbij Tates met de gedachte lijkt te hebben
gespeeld een aanslag op het koninklijk huis te plegen.

Antiburgerlijk
Familie en vrienden typeren Tates als antiburgerlijk en anti-alles, zo staat in het rapport van de recherche.
Documenten, boeken, aantekeningen en tatoeages suggereren wel een affiniteit met rechts-radicale ideeën.

Zo verdiepte Karst Tates zich in de oude Noordse volkeren en in het runenschrift.
Ook las hij werken van Nietzsche en Céline, maar ook heel andere dingen,
aldus de Nationale Recherche.

''De conclusie is dat Tates waarschijnlijk niet een bepaalde levensbeschouwing
of ideologie aanhing die voor hem als inspiratiebron of legitimatie diende voor een aanslag
",
staat in het onderzoeksrapport naar de aanslag op Koninginnedag.

Wat hem uiteindelijk dreef om op 30 april 2009 op de koninklijke bus af te rijden,
is niet meer volledig te herleiden.

Psychische stoornis
Er zijn geen aanwijzingen dat Karst kampte met een psychische stoornis.
Dat liet hoofdofficier Bart Nieuwenhuizen van het landelijk parket vrijdag weten.

Het onderzoeksrapport maakt melding van een psychisch onderzoek dat nog gaande is,
maar volgens Nieuwenhuizen is dat onderzoek inmiddels afgerond en kwam er geen psychische stoornis aan het licht.


Voorbereidingen
De dader had slechts enkele voorbereidingen getroffen, aldus de NR.
Het is volgens de recherche aannemelijk dat Tates niet wist dat er mensen op de kruising stonden
op het moment dat hij vanaf de Boslaan vertrok voor de fatale rit.

Al rijdend heeft Tates een aantal keren geclaxonneerd, maar nooit heeft hij snelheid geminderd,
blijkt uit het onderzoek. Technisch onderzoek heeft niet laten zien dat hij heeft geremd.

Veiligheid
''Niemand kan de veiligheid voor honderd procent garanderen, ook de overheid niet'',
schrijft het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn.

De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid hield de voorbereidingen en de afloop
van Koninginnedag door de gemeente tegen het licht. Het college stelt vast
dat met de vooraf bekende informatie en de getroffen maatregelen de aanslag niet te voorkomen was.

C2000
Kort na de aanslag haperde het communicatienetwerk C2000 van de hulpdiensten.
Ook waren er verbindingsproblemen met het gsm-netwerk.

Het C2000-systeem bleef in de lucht maar voor hulpverleners leek het kort na het incident
of deze buiten functie was. Hierdoor hebben functionarissen ter plaatse zelfstandig
zonder beraad besluiten moeten nemen, aldus de inspectie.


Uitspraken
In het rapport is te lezen welke uitspraken Tates deed:
''Ja, ik heb het bewust gedaan.''
''Willem-Alexander is een fascist, hij is een rascist
en ik wist dat de koningin hier zou komen.
''
Op de vraag 'Wilde je tegen de bus aanrijden?': ''Ja.''

In de ambulance naar het ziekenhuis zei Karst Tates nog het volgende:
''Ik ben gezond en gebruik geen medicijnen.''
In het Duits zei Karst Tates onder meer nog dat hij veel hoofdpijn had.





©nu.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."