Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Moderne mensen aten Neanderthalers

Gestart door Iwan, 18 mei 2009, 23:57:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

                   

Neanderthalers zijn mogelijk uitgestorven, omdat ze werden geslacht en opgegeten
door moderne mensen. Dat blijkt uit een analyse van sporen op een oeroud kaakbeen
dat is opgegraven in Frankrijk. 

Het kaakbeen van de Neanderthaler is gevonden in de Franse plaats Les Rois
en bevat verschillende kerven en inkepingen.

De sporen wijzen volgens wetenschappers van het Centre National de la Recherche
Scientifique in Parijs op een 'slagerstechniek' waarmee mensen in de Steentijd dieren
slachtten.

De onderzoekers vermoeden dat er in het bot is gesneden om het vlees te verwijderen.
Ook de tanden van de Neanderthaler zijn afgebroken, mogelijk om er een ketting van te maken.

Voedsel
De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift
Journal of Anthropological Sciences.

Volgens onderzoeksleider Fernando Rozzi bewijzen de sporen op het bot dat het vlees
van Neanderthalers in sommige gevallen als voedsel dienden voor de moderne mens.
Ook koppelt hij kannibalisme aan het uitsterven van de Neanderthalers, ongeveer 30.000
jaar geleden.

Gewelddadig
"Het tijdperk van de Neanderthalers is op een gewelddadige manier ten einde gekomen
toen ze ons tegenkwamen, in sommige gevallen hebben we ze zelfs opgegeten
",
verklaart Rozzi in de Britse krant The Guardian.

"Jarenlang hebben mensen geprobeerd om het bewijs van kannibalisme te verbergen,
maar ik denk dat we moeten accepteren dat dit heeft plaatsgevonden.
"

Onenigheid
Niet alle wetenschappers uit het onderzoeksteam zijn het echter met Rozzi eens.
Zijn collega Francesco d'Errico van de universiteit van Bordeaux betwijfelt of kannibalisme
de oorzaak was van het uitsterven van de Neanderthalers.
"Één verzameling sporen is nog geen definitief bewijs van wijdverspreid kannibalisme.




©nu.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citeer"Jarenlang hebben mensen geprobeerd om het bewijs van kannibalisme te verbergen,
maar ik denk dat we moeten accepteren dat dit heeft plaatsgevonden."

Hoezo kannibalisme??? De moderne mens en de Neanderthaler waren toch niet dezelfde soort?
Vroeger dacht ik altijd dat Neanderthalers de voorouders van de moderne mens was,
maar volgens recent DNA-onderzoek is dat niet het geval.
Ik vind het wel interessant dat er ooit 2 verschillende soorten mensachtigen de wereld bevolkten.

http://www.youtube.com/v/rfBmFx-g13Q&hl=nl_NL&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NOS
Moderne mens toch familie van neanderthaler

De moderne mens heeft wel degelijk neanderthalers in zijn stamboom zitten. Dat is de opmerkelijke conclusie
van een onderzoek van vijf jaar naar het dna van onze naaste verwant. Tot nu toe werd aangenomen
dat de neanderthalers waren uitgestorven nadat wij, homo sapiens, ze hadden verdrongen.

Uit het nieuwste onderzoek, dat vandaag werd gepubliceerd in Science, blijkt dat het genoom van de moderne mens
voor een tot vier procent overeenkomt met de neanderthalers. Dat betekent dat er in het verre verleden contact
is geweest tussen de twee rassen. "Dit bewijst dat ze konden kruisen. Genetisch verschilden ze niet zo veel van ons",
zegt hoofdonderzoeker Ed Green.

"Over hoe deze rassen met elkaar hebben geleefd kun je niks zinnigs zeggen, maar dat we nu weten dat het gebeurde,
is belangrijk
", vervolgt Green. "Stel je eens voor wat er kan zijn gebeurd."

In eerder onderzoek was nooit bewijs gevonden voor familiebanden. Wetenschappers gingen er daarom van uit dat mensen
en neanderthalers wel van dezelfde voorouder afstamden, maar dat er geen onderling contact meer was geweest.

Vergelijking
De wetenschappers onderzochten de botten van drie neanderthalers die gevonden waren in een grot in Kroatië.
De botten waren tussen de 38.000 en 44.000 jaar oud.

Hoewel het dna zeer gefragmenteerd was en zwaar vervuild met dna van bacteriën,
kon met behulp van speciaal ontwikkelde software zestig procent van het genoom worden achterhaald.

De onderzoekers konden het dna toen vergelijken met dat van mensen van over de hele wereld.
Daaruit bleek dat mensen uit Europa en Azië meer overeenkomsten hadden dan mensen uit Afrika.
Zo werd ontdekt dat de kruising moet hebben plaatsgevonden nadat de mens Afrika verliet,
zo'n 50.000 jaar geleden, mogelijk in het Midden-Oosten.

Broodkruimeltjes
Door het materiaal van ons en chimpansees met de neanderthalers te vergelijken, kunnen wetenschappers ook zien
welke genen uniek zijn voor mensen. Er werden er zo'n zeventig gevonden, die bijvoorbeeld het verschil in uiterlijk,
hersengrootte en botten bepalen.

Volgens Green heeft de mens geen specieke eigenschappen geërfd van de neanderthaler.
"Het zijn meer een soort broodkruimeltjes, verspreid door ons dna, aanwijzingen van wat er vroeger gebeurd is."

Green denkt dat wetenschappers veel zullen hebben aan het nu ontcijferde genoom.
"Dit is nog maar het begin. Het zal een goudmijn worden voor onderzoek naar de menselijke evolutie."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Een intressante gedachte dat wij, de huidige mens, misschien een mengvorm (hybride) van homo sapiens en neanderthalers zijn,
maar vraag me af of je bij een kruizing tussen 2 verschillende 'mens' soorten niet hetzelfde krijgt als bij bijvoorbeeld een kruizing
tussen een ezel en een paard (muildier), namelijk infertiliteit.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Citaat van: Iwan op 23 oktober 2011, 04:15:05
Een intressante gedachte dat wij, de huidige mens, misschien een mengvorm (hybride) van homo sapiens en neanderthalers zijn,

Ik vind dat ook heel interessant.
Wij hebben op vakantie in Frankrijk veel van die vindplaatsen en bijbehorende musea en zelfs een opgraving bezocht.
Een mengvorm zoals een hybride, dat geloof ik niet. Zelf denk ik aan 2 verschillende soorten, een oudere en een jongere soort en dat daar uiteindelijk wel kruisingen van zijn geweest. Maar ook dat die kruisingen klein van aantal waren, waardoor de Neanderthaler-vorm maar heel klein in de mens aanwezig is. Dus een half moderne mens of cro magnon x neanderthaler en dat dat "halfbloedje" zich dan weer gewoon verder mengde onder 1 soort, waardoro de invloed van het andere "ras' dus behoorlijk verdunde.

Citaat van: Iwan op 23 oktober 2011, 04:15:05
maar vraag me af of je bij een kruizing tussen 2 verschillende 'mens' soorten niet hetzelfde krijgt als bij bijvoorbeeld een kruizing
tussen een ezel en een paard (muildier), namelijk infertiliteit.

Soms geeft een kruising infertiliteit, maar heel vaak ook niet.
Bij alle hondenrassen en kattenrassen die we nu kennen gaf het dus al geen infertiliteit.
In de papegaaienwereld geeft het soms infertiliteit, maar meestal niet.
Volgens mij gingen sommige kruisingen in het wild eerder mis ivm de kleien aantallen en de bescherming dan ivm infertiliteit.

En wie weet is het wel een vorm van infertiliteit hoor, meerlingen worden niet zo vaak geboren. ;D