Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Strip Suske en Wiske bestaat 65 jaar

Gestart door Iwan, 26 maart 2010, 15:09:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: Telegraaf

Strip Suske en Wiske bestaat 65 jaar

BRUSSEL - De bekende Vlaamse stripfiguren Suske en Wiske worden dit jaar 65.
Op 30 maart 1945 verscheen in de Vlaamse krant De Nieuwe Standaard de eerste aflevering
van Rikki en Wiske, bedacht door Willy Vandersteen. Ook tante Sidonia komt hier al in voor.



In december 1945 begint in diezelfde krant het verhaal Op het eiland Amoras.
In dit verhaal maken Suske en professor Barabas hun opwachting. Rikki is eerder al afgevoerd
omdat Vandersteen hem wat te oud vond naast Wiske en hij bovendien te veel weg had van Kuifje.
Lambik en Jerom verschijnen achtereenvolgens in 1946 en 1952 voor het eerst in de strip.

Suske en Wiske is de langstlopende Vlaamse stripreeks en is ook in het buitenland populair.
In de strip wordt aanvankelijk een Vlaams dialect gesproken maar vanaf 1963 wordt Nederlands de voertaal.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik had vroeger alle stripboeken van Suske en Wiske, de laatste jaren koop ik ze niet meer.
Vond ze geweldig, vooral de Angst op de Amsterdam.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Citaat van: Iwan op 26 maart 2010, 15:51:11
Ik had vroeger alle stripboeken van Suske en Wiske, de laatste jaren koop ik ze niet meer.
Vond ze geweldig, vooral de Angst op de Amsterdam.




Ik lees en koop ze nog wel al vind ik het minder leuk dan toen Willy v/d Steen het nog schreef
Ja Angst op de Amsterdam super goed en de kaartendans en de zwarte diamant en de raap van Rubens die heb ik het meeste gelezen
Life can be so beautyfull
so follow your heart

King_Fred_II

Ik heb iets tegen deze strip en ik zal je zeggen wat dat is:

Ten eerste was de schrijver/tekenaar fout in de oorlog, zo is pas gebleken.

En ten tweede worden er héél verkeerde dingen aan kinderen geleerd. Voorbeeld: er is een album getiteld "de koning drinkt". Aan het begin van dat verhaal krijgen we te zien dat er een land is dat met grote problemen te kampen heeft. Logisch, dacht ik toen, want de koning is constant dronken. Maar nee, de problemen worden opgelost doordat de koning begint te zuipen!!!

Dat kun je toch niet maken???
Lees mijn schrijfsels: http://superurl.nl/?Fred+de+Koning
of beluister mijn muziek: http://superurl.nl/?King+Fred+II

Lejah

Willy van der Steen blijkt idd Kaproen te zijn. (ondanks dat hij dat zelf altijd ontkend heeft)
Kaproen was propaganda-tekenaar van collaborerende bladen en maakte (antisemitische) spotprenten en cartoons voor Duitsgezinde kranten in WO II.

Iwan



Citaat van: AD.nl

Make-over voor Suske en Wiske

De bekende striphelden Suske en Wiske hebben een make-over gekregen.
Het duo van geestesvader Willy Vandersteen krijgt in de zesdelige stripreeks Amoras nieuw leven.

De helden van weleer zijn moderner, zo bleek vrijdag bij de presentatie. Zo heeft Wiske borsten,
wordt Suske door een andere vrouw gekust, zijn er smartphones en is het geweld 'echter'.
Er wordt ook gevloekt en loopt niet alles even goed af. Zeer letterlijk zelfs: Wiske lijkt deel twee
van de reeks niet te halen.

De uitgeverij hoopt de lezers die zijn opgegroeid met het olijke duo en uiteindelijk zijn afgehaakt
omdat ze ouder werden, terug te winnen. Maar deze 'Suske en Wiske voor volwassenen' moet ook
de huidige jongere striplezer boeien.

Vanaf 8 mei is deel een te koop, deel twee volgt op 6 november.
De reeks, die met instemming van de erven van Vandersteen is gemaakt, is geen opvolger van de gewone strip.
Die blijft gewoon doorlopen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik ben benieuwd.... Vroeger verslond ik de strips van Suske en Wiske, had ze ook allemaal.
Maar op een gegeven moment vond ik ze niet leuk meer, kon niet meer in het verhaal komen,
misschien omdat ik een stuk ouder was. Sindsdien heb ik ze niet meer gelezen, maar misschien
dat de vernieuwde versie mij weer terug kan krijgen aan het lezen van Suske en Wiske strips.

Citaat van: King_Fred_II op  6 april 2011, 17:45:11
Ik heb iets tegen deze strip en ik zal je zeggen wat dat is:

Ten eerste was de schrijver/tekenaar fout in de oorlog, zo is pas gebleken.

En ten tweede worden er héél verkeerde dingen aan kinderen geleerd. Voorbeeld: er is een album getiteld "de koning drinkt".
Aan het begin van dat verhaal krijgen we te zien dat er een land is dat met grote problemen te kampen heeft.
Logisch, dacht ik toen, want de koning is constant dronken. Maar nee, de problemen worden opgelost doordat de koning begint te zuipen!!!

Dat kun je toch niet maken???
Ja tegenwoordig is zoiets als jij aangeeft als punt 2, door de vertrutting en politieke correctheid, onvoorstelbaar geworden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."