Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Veel commotie over 'onzinnige' homo-uitspraken Van der Gijp

Gestart door Iwan, 7 augustus 2013, 21:51:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Veel commotie over 'onzinnige' homo-uitspraken Van der Gijp

Voetbalbond KNVB is verbaasd over de uitspraken die René van der Gijp maandag deed in het televisieprogramma
Voetbal International. De oud-voetballer zei onder meer dat voetbal geen sport is voor homo's.

Van der Gijp reageerde daarmee op de deelname van de KNVB aan de Gay Pride afgelopen zaterdag.
De voetbalbond wil het taboe rond homoseksualiteit in de voetbalsport graag doorbreken.

'Het is duidelijk hoe de KNVB erover denkt; we hebben vorige week immers een helder statement gemaakt',
aldus de bond. 'We voelen ons nu dan ook niet geroepen om op dergelijke onzinnige uitspraken te reageren.'

Van der Gijp zei het niet nodig te vinden dat er zoveel aandacht voor het onderwerp is. 'Ik moet zeggen, voor mij hoeft
het niet zo heel erg dit. Dat gedoe met voetballers die uit de kast moeten komen. Laten we gewoon weer even normaal doen
',
gaf hij in het televisieprogramma aan. 'Er zijn gewoon weinig homofiele voetballers. Er zullen er wel een of twee zijn,
maar voetbal is geen sport voor homo's. Als je homo bent, dan ben je op je veertiende wel klaar met voetbal.
Dan ga je gewoon in een kapperszaak werken. Dat is gewoon waar.
'

Presentator Wilfred Genee wilde dinsdag niet uitgebreid op de uitzending ingaan. 'Ik kijk niet helemaal op van de reacties
die het losmaakt
', zo zegt hij. 'Het zijn uitspraken van René van der Gijp. Als ik reageer, wordt het alleen maar groter.'

Het management van Van der Gijp gaf aan dat hij geen tijd had om een telefonische reactie te geven.



Zwetsneus
Ook veel Bekende Nederlanders begrijpen niks van de uitspraken die René van der Gijp maandagavond deed tijdens VI
over homo's in de voetbalwereld. 'Gijp is zwetsneus omdat hij doel boot #knvb niet vat: niet profvoetballers uit kast
laten komen maar veilig klimaat-signaal voor kwetsbaren
', laat Cornald Maas weten die doelt op de KNVB-boot tijdens
de Canal Parade afgelopen zaterdag.

Ook Joop Braakhekke begrijpt de oud-voetballer niet. 'Een ouderwetse man, die vd Gijp, hij heeft het wel over zeer creatieve
beroepen, dacht dat een goede voetballer dat ook moet zijn #vd Gijp of zijn voetballers alleen maar dom en rijk?
'

Sprakeloos
De John Blankenstein Foundation vindt de uitspraken die voetbalanalyticus René van der Gijp maandag deed over homo's,
onvoorstelbaar. 'Ik ben sprakeloos. Het wordt hoog tijd dat ze eens gaan nadenken', aldus een woordvoerster van de foundation,
die als doel heeft voor iedereen een open en veilig sportklimaat te creëren. 'Ik stel hen medeverantwoordelijk voor de vele
homoseksuele jongeren die bang zijn afgewezen te worden en zelfmoord overwegen.
'

De JBF vindt die uitspraak kwalijk. 'Je bent 14 en homo en dan krijg je zo'n stempel opgeplakt.
Het is makkelijk scoren
', zegt de woordvoerster. 'Het is jammer dat ze dit onderwerp wederom in het belachelijke trekken.'

Boomsma: fascinerend wat nu gebeurt
Arie Boomsma is als maker van onder meer het televisieprogramma 'Uit de kast' nauw betrokken bij het onderwerp homoacceptatie
in Nederland. De presentator zegt niet geschrokken te zijn van de uitspraken die René van der Gijp maandag in Voetbal International
deed. De oud-voetballer zei onder meer dat voetbal geen sport is voor homo's.

'Wat me vooral verbaast, is dat iedereen er wat van vindt', zegt Boomsma. 'Er is een sfeer ontstaan dat iedereen probeert
de homo-emancipatie vooruit te helpen. Als er dan een tegengeluid is, buitelt iedereen over elkaar heen. Dat vind ik fascinerend.
'

Boomsma vindt de uitspraken van Van der Gijp niet verrassend, maar wel jammer. 'Het zou mooi zijn als hij als publiek figuur
een meer open sfeer zou creëren. Hij kiest er nu voor een beeld in stand te houden en zelfs juist sterker te maken.
'



Oud-voetbalprof
Wensley Garden, die na zijn actieve loopbaan als profvoetballer bij Helmond Sport uit de kast kwam als homoseksueel,
zag de uitzending ook. 'Het is naar mijn mening een kortzichtige opmerking waar het voetbal en de voetballers niet bij gebaat zijn.
Wel het ego van de twee individuen Van der Gijp en Johan Derksen. Zeker met de invoering van het actieplan homoacceptatie
in oktober vorig jaar is de voetbalwereld een stap verder. Met dit soort opmerkingen zetten zij zichzelf buitenspel.
'

COC: sfeer aan tafel VI hetzelfde als op veld
Het COC vindt dat het programma Voetbal International maandagavond zichzelf te kijk heeft gezet met de uitspraken die
oud-voetballer René van der Gijp over homo's deed. 'Het is typisch voetbalhumor die je daar over tafel ziet, maar tussendoor
hoor je een vlijmscherpe analyse over de situatie van homo's in het voetbal
', reageert Tanja Ineke, voorzitter van het COC.
'De sfeer aan de tafel in het programma is ook de sfeer die op het voetbalveld en in de kleedkamer heerst. Als jonge homo is
dat een hele nare, zelfs bedreigende omgeving. Het erge is ook dat er niemand is binnen zo'n club die zegt: houd er eens mee op.
Dat is wat de KNVB onder meer met de inzet van een boot op de Gay Pride probeert te bereiken. Gelukkig zijn er ook andere
rolmodellen in het voetbal, behalve de mannen van Voetbal International.
'

RTL staat achter VI en Van der Gijp
RTL blijft gewoon achter René van der Gijp staan na de opvallende uitspraken die hij maandagavond deed in Voetbal International.
'De mannen geven hun mening aan tafel en dat heeft Van der Gijp ook gedaan. Volgens ons was dat binnen de grenzen',
laat een woordvoerder weten aan BuzzE. 'Hij beledigde niet en hij probeerde zijn mening met humor te verkondigen.'

De woordvoerder benadrukt dat de zender achter het programma staat. 'Maar misschien niet achter wat hij zegt. Mensen kunnen hier
wat van vinden en dan heb je een discussie
', legt de woordvoerder uit die ook opmerkt dat het belangrijk is dat er altijd verschillende
geluiden aan tafel te horen zijn. Van der Gijp verkondigde maandagavond dat er nauwelijks homo's zijn in de voetballerij.
Volgens hem is het namelijk geen sport voor homo's.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Verbeek hekelt 'homo-hype'

Ook AZ-trainer Gertjan Verbeek heeft zich gemengd in de oplaaiende landelijke discussie rond homoseksualiteit in het profvoetbal.
"In het betaald voetbal zijn gewoon weinig homo's, daar heeft Rene van der Gijp gelijk in. In de dertig jaar dat ik in het voetbal zit,
ben ik nog nooit een homo tegengekomen. Het is totaal geen issue.
"

Verbeek op Radio 1: "Het is geen enkel probleem om uit de kast te komen in de voetbalwereld. Van eigen ploeggenoten
heeft iemand die uit de kast wil komen niets te duchten. Wel zal je een windhoos over je afroepen, dat moet je wel beseffen.
"

Verder noemt Verbeek het 'hypocriet' dat de KNVB afgelopen weekeinde met een boot meevoer bij de Gay Pride.
"Ze komen wel op voor de belangen van de homobeweging, maar als je kijkt hoe vaak ik onderwerp van spot ben...
Dan komen ze niet voor mij op
", aldus de coach die regelmatig een appeltje te schillen heeft met de voetbalbond.

Verbeek is het ook met Van der Gijp eens dat homoseksuelen niet langdurig actief blijven in het voetbal.
De mentale druk rond het 'homo-zijn' zou te groot zijn om overeind te blijven in het voetbalwereldje.
Veel homoseksuele voetballers zouden de sport vroegtijdig de rug toekeren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl


Negatieve reacties op verschijning Gijp als Renate in Voetbal Inside

Voetbal Inside heeft op geheel eigen wijze gereageerd op de transformatie van VTM-journalist Boudewijn van Spilbeeck tot Bo.
Vlak voor het laatste blok kondigde Johan Derksen aan dat René van der Gijp een belangrijke mededeling had.
,,Ik wil het niet groter maken dan dat het is, maar ik wil vanaf nu verder als Renate", verklaarde Gijp.

Het was groot nieuws in België deze week. VTM-journalist Boudewijn van Spilbeeck maakte bekend voortaan als vrouw verder te gaan.
In navolging van de Belg onthulde René van der Gijp gisterenavond in Voetbal Inside verder te gaan als Renate.
Al moet dat nieuws wel met een flinke korrel zout worden genomen.

Op het moment dat Van der Gijp zegt verder te willen als vrouw, lukt het zowel Jan Boskamp als Johan Derksen niet hun lach in te houden.
Tranen rollen over de wangen van de analytici. ,,Dat ik dit op mijn 69e nog mag meemaken", zegt Derksen tussen het lachen door.
Daar komt nog een schepje bovenop als Van der Gijp in het laatste blok daadwerkelijk gehuld met blonde pruik aan tafel aanschuift.

,,Moeten we nu nog serieus over voetbal gaan praten", vraagt Derksen zich af. ,,Er zullen wel weer mensen over ons heen vallen.
Maar hopelijk begrijpen ze dat dit satire is
", verdedigt de besnorde oud-voetballer de actie. ,,Ook al is het héél slechte satire."

Kritisch
Toch laat hij zich ook nog kritisch uit over de transformatie van de VTM-journalist. ,,Kijk ik vind het prima. Dan zit je te kijken met je volle verstand
en je nuchtere kijk op het leven. Dan hoor ik zijn kinderen zijn zo blij voor hem en zijn vrouw is zo blij. Als ik zo de hond in Grollo ga uitlaten,
zit mijn vrouw al in de trein: die blijft niet. We moeten niet net doen of het normaal is.
"

Presentator Wilfred Genee countert daarop: ,,Maar er zijn mensen die er mee worstelen, een heel leven mee."
Derksen: ,,Maar als hij er mee worstelt en hier wordt hij gelukkig van dan gun ik het hem van harte. Maar ik blijf het wel bijzonder vinden."

Op social media zijn er veel negatieve reacties te lezen op de actie van Van der Gijp. ,,Wat is dit voor programma?" vraagt iemand zich af.
,,We moeten vooral niet doen alsof het gedrag van Derksen en Gijp normaal is", stelt een ander. Ook wordt er opnieuw opgeroepen dat de sponsors
van het programma zich terug moeten trekken, dat gebeurde eerder na beweringen dat de talkshow racistisch, seksistisch en homofoob zou zijn.

De KNVB liet desgevraagd weten 'een heel duidelijk standpunt te hebben over homo-acceptatie in de sportwereld'.
,,Maar we zijn niet bij machte om iedereen die iets meent over voetbal te moeten zeggen op de juiste gedachten te brengen.''



"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Paul de Leeuw heeft een hele carriere gebouwd op het afzeiken en kwetsen van mensen en de KNVB heeft er geen problemen mee als
als in bepaalde landen homos's worden opgehangen, maar je moet vooral geen grapjes maken tenkoste van minderheden. Als je in dienst
bent bij de KNVB moet je vooral je geaardheid verzwijgen. (Makkelie)

De KNVB stuurt regelmatig scheidsrechters naar Saoedi-Arabië, vorig jaar Kevin Blom, het jaar daarvoor Björn Kuipers en dit jaar Makkelie, om daar een wedstrijd te fluiten.
In Saoedi-Arabie krijgen homoseksuelen de doodstraf (ophanging) en in 2015 wilde Saoedi-Arabië nog dat de VN homorechten schrapt omdat homoseksualiteit en homorechten
in strijd zijn met de islamitische wet.


"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."