Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Welk koffertje kies je?

Gestart door Iwan, 9 februari 2014, 02:40:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Een raadseltje.....

Jij doet mee met een spelshow......
Je moet kiezen uit 3 koffertjes en je mag de inhoud van het door jou gekozen koffertje houden.....
1 Koffertje bevat een miljoen euro de andere 2 koffertjes zijn leeg.
Je kiest voor koffertje 1...... De presentator maakt koffertje 3 open......, deze is leeg.
De presentator geef je de kans om je keuze te wijzigen,
je mag dus ook nog voor koffertje 2 kiezen ipv voor je eerste keuze voor koffertje 1.


Van belang is dat de presentator weet in welk koffertje een miljoen zit en welke koffertjes leeg zijn.

De vraag is:
Zou je van koffertje (moeten) wisselen en hoe groot is nu de kans dat het miljoen
in koffertje 1 zit en hoe groot is nu de kans dat het miljoen in koffertje 2 zit?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Japser

Kans is nu 50% he dus of je wisselt of niet maakt niet uit. Blijft een gok he.
Gewoon vasthouden denk ik.

carola

meestal is de eerste keus de  beste keus, dus ik zou bij mijn  eerste keus bljven

Iwan

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

In theorie zou je er verstandig aan doen om van koffertje te wisselen omdat....

Je kreeg de keuze uit 3 koffertjes, je hebt een kans van 33% dat je in eerste instantie het juiste koffertje eruit zou pikken.
De kans dat je het verkeerde koffertje gekozen hebt en de hoofdprijs zich in een van de andere twee koffertjes bevind is dus 66%.
De presentator kies ervoor om een van de overgebleven koffertjes te openen en jou daarna te kans te geven om je keuze te veranderen.
Je mag er vanuit gaan dat de presentator weet welke koffertjes leeg zijn en welk koffertje de hoofdprijs bevat, hij maakt dus altijd een
koffertje open die leeg is, koffertje 3 dus. Van de 2 koffertjes die overgebleven waren, en waarvan de kans 66% is dat ze het miljoen
bevatte, is nu dus nog een overgebleven. Omdat de kans dat je in 1x voor het juiste koffertje gekozen heb kleiner is, 33%, dan de kans
dat dat het hoofdprijs is een van de twee overbleven koffertjes zat, 66%, waarvan er nu nog maar een koffertje over is zul je er beter
aan doen om te wisselen. Dit is uiteraard geheel theoretisch en de kans is aanwezig dat je wel de eerste keer het juiste koffertje hebt
gekozen, in dat geval maakt het niets uit welk koffertje de vriendelijke presentator open maakt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

steven