Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Ruggenprik..... ja of nee?

Gestart door Iwan, 18 oktober 2011, 17:01:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: gezondiza.nlDe ruggenprik is de meest effectieve vorm van pijnbestrijding bij de bevalling.
Je voelt de pijn helemaal niet meer. Maar zoals bijna altijd zitten er aan dit voordeel ook nadelen.

Toedieningsvorm
Er zijn twee vormen van de ruggenprik: de spinale anesthesie en de epidurale anesthesie.
Tijdens de bevalling wordt er bijna altijd gekozen voor de epidurale anesthesie, dit omdat bij de spinale anesthesie
het onderlichaam volledig verdoofd is en je de been- en bekkenspieren niet meer kunt gebruiken.
Bij een spinale anesthesie zou je dus niet kunnen persen. De spinale ruggenprik wordt wel vaak gebruikt bij de keizersnede.
Bij de epidurale anesthesie wordt er naar gestreefd om je onderlichaam (bijna) volledig pijnvrij te maken,
maar wel zo dat je nog controle hebt over je spieren en dus ook gewoon kunt persen.
De ruggenprik moet altijd worden toegediend door een anesthesist. Eerst wordt je rug voor een deel ontsmet en de huid plaatselijk verdoofd.
Daarna moet je je rug bol maken en voelt de anesthesist met zijn vingers naar de juiste plaats tussen je wervels om te prikken.
Vervolgens wordt er een lange naald tussen twee wervels door in je rug gebracht. De naald stopt in de epidurale ruimte,
dit is de ruimte die ligt tussen de vliezen die je ruggenmerg omgeven en de wervelkolom. Er wordt bij een epidurale minder diep geprikt
dan bij een spinale, bij een spinale komt de naald bij het ruggenmerg in de ruimte waar het hersenvocht zit. Als de naald is ingebracht
wordt er eerst gecontroleerd of er geen bloedvat is aangeprikt. Als alles in orde is wordt er een katheter door de naald ingebracht.
Deze katheter (een heel dun slangetje) wordt op je rug vastgeplakt en de naald wordt verwijderd. Door de katheter wordt de medicatie toegediend.
Tijdens het inbrengen van de naald en katheter moet je absoluut stil blijven zitten, wat niet meevalt als je weeën hebt.
Het duurt enkele minuten (tot maximaal 20 minuten) voordat de medicijnen gaan werken en je niets meer voelt.

Voordelen
De ruggenprik (epidurale anesthesie) is de enige methode om de pijn van de weeën volledig weg te nemen.
Alle andere methoden van pijnbestrijding nemen slechts de scherpe kanten van de pijn weg.

Bijwerkingen
Wat zijn de bijwerkingen van de ruggenprik voor moeder en kind:

Bloeddrukdaling
Een sterke daling van de bloeddruk is de meest voorkomende bijwerking van de ruggenprik.
De bloeddrukdaling wordt veroorzaakt door de vaatverwijding in het verdoofde onderlichaam.
Gevolgen van de bloeddrukdaling kunnen zijn: flauwvallen, lage ademhaling, vertraagde hartslag,
verminderde doorbloeding van de niet vitale organen en uiteindelijk ook van de baarmoeder.
Door de verminderde doorbloeding van de baarmoeder komt er ook minder zuurstof bij de baby.
Zuurstoftekort bij de baby kan hier een gevolg van zijn. Studies in Amerika tonen aan dat een daling
van de onderdruk tot 70 mmHg, ten gevolge van de epiduraal, voor de moeder geen problemen oplevert
en dat de baby's met een normale Apgarscore worden geboren. Toch hebben deze baby's gedurende
twee dagen na de geboorte een slechte zuigreflex en hebben minder spierspanning. Ter voorkoming
van een bloeddrukdaling wordt er voor de ruggenprik een infuus gegeven waardoor vocht kan worden toegediend
om een bloeddrukdaling tegen te gaan.

Infecties
Een onderzoek in Amerika onder 1218 vrouwen die hun eerste kindjekregen en waarbij geen complicaties werden verwacht,
toonde aan dat 10,1% koorts (meer dan 38 graden Celsius) ontwikkelde gedurende de bevalling.
Van de vrouwen die koorts kreeg, had 97,6 % een epiduraal gehad. De koorts had zeker ook gevolgen voor de baby:
22,8 % had een Apgarscore minder dan 7, normaal is dit percentage 8%. Bij een temperatuur boven de 38,3 graden Celsius (5%)
had 11,5% van de baby's zuurstof nodig, normaal is dit 3% en 8,2% van deze baby's moesten worden opgenomen op de babyafdeling
voor zuurstoftoediening, normaal is dit 1,3%. Urineweginfecties bij de moeder komen vaker voor na een epiduraal.
Dit wordt veroorzaakt door het feit dat er altijd een katheter in je blaas wordt ingebracht als je een ruggenprik krijgt.
Door de verdoving van je onderlichaam voel je immers niet meer dat je blaas vol is, de katheter zorgt ervoor dat de urine constant wordt afgevoerd.
Maar bekend is dat bij het inbrengen van een katheter, hoewel dit zo steriel mogelijk gebeurt, er bacteriën in de urinebuis worden gebracht
die makkelijk voor een blaasontsteking of een andere vorm van urineweginfectie kunnen leiden.

Hoofdpijn
Na een spinaal anesthesie (bij een keizersnede wordt spinaalanesthesie gebruikt) kan ernstige hoofdpijn optreden die weken kan aanhouden.
Deze hoofdpijn wordt veroorzaakt door het weglekken van hersenvocht door het prikgaatje.

Lagere Apgarscore
In een studie is aangetoond dat baby's van moeders die een ruggenprik kregen vaker een Apgarscore onder de 7 hebben.
Zelfs bij een lage dosering anesthesie zijn deze gevolgen aangetoond, dit wordt in verband gebracht met het medicijn fentanyl.
Dit medicijn heeft al bij een lage dosering groot effect op de baby.

Heb jij bij de bevalling een ruggenprik gehad of zou je bij de bevalling een ruggenprik willen?
Waarom wel/Waarom niet?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

Ik heb geen ruggenprik gehad....ben ingeleid waardoor naar het schijnt ( weet niet uit ervaring ) de weeen heftiger zijn..
vooral de ontsluitingsweeen...en zou er voor kiezen om het zo weer op die manier te doen! :) Geen ruggenprik in mijn lijf hoor
zolang het niet hoogstnoodzakelijk is....

carola

als het echt noodzakelijk is, en ik echt veel pijn zou krijgen dan wel maar anders probeer ik het zo

Lynn

Ik heb de optie voor een ruggenprik open gelaten. Het liefst zonder, maar als het echt niet meer gaat...

Marjan

Ik heb een ruggenprik gehad en heb geen wee gevoeld. Heeeeeerlijk! Ik zou het zo weer doen!

Iwan

Citaat van: Lynn op 10 december 2011, 17:29:44
Ik heb de optie voor een ruggenprik open gelaten. Het liefst zonder, maar als het echt niet meer gaat...
Uiteindelijk wel of geen ruggenprik gehad?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Ik heb de bevalling zonder ruggenprik gedaan, maar heb wel tegen het einde
gesmeekt om een ruggenprik, maar daar was het toen te laat voor. Kreeg wel
halverwege een injectie met een of ander spul in mijn bovenbeen om de scherpe
randjes er vanaf te halen, maar ik had zelf niet echt het idee dat deze heeft
geholpen!

De volgende keer zou ik weer zonder doen en waarom? Omdat ik eerlijk gezegd
wel weer de pijn ben vergeten en hoop dat het weer een snelle bevalling wordt! :P

Lynn

Citaat van: Iwan op  4 september 2013, 15:02:48
Citaat van: Lynn op 10 december 2011, 17:29:44
Ik heb de optie voor een ruggenprik open gelaten. Het liefst zonder, maar als het echt niet meer gaat...
Uiteindelijk wel of geen ruggenprik gehad?

Nee. Net als Kim een spuit in mijn bovenbeen. Hielp bij mij wel goed. Wil de volgende keer ook graag zonder pijnbestrijding.

Goitske

Ondanks een hele zware langdurige bevallen heb ik zonder gedaan en ben ook blij dat ik het zonder heb gedaan. Ik moest op een moment kiezen dat ik het nog goed aan kon de pijn dus heb toen gezegd doe maar niet, heb daarna nog bijna 4 uur lang persweeen gehad veel pijn maar absoluut geen spijt. Als het niet nodig is geen ruggeprik.

Sugamilk

Geen ruggenprik, en heb hem ook niet nodig gehad.
Heb een supervlotte thuisbevalling gehad in 4,5uur.

Kim

Bij de bevalling van Fenne heb ik uiteindelijk toch een ruggenprik gevraagd en ook totaal geen spijt van gehad!  :D