Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Dokter zuigt aan tepel patiënte om diagnose te stellen

Gestart door Iwan, 7 september 2010, 17:32:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: HLN.be
Dokter zuigt aan tepel patiënte om diagnose te stellen

In Finland begint vandaag een merkwaardige rechtszaak. Een dokter wordt beschuldigd van seksuele agressie
omdat hij aan de tepel van een patiënte gezogen heeft om uit te vissen wat er met haar gezondheid aan de hand was.
Dit zou een methode zijn die vroeger door vroedvrouwen werd gebruikt.

Twee lagere rechtbanken hadden eerder geoordeeld dat de arts geen misdrijf had gepleegd.
De patiënte ging evenwel in beroep. De zaak komt nu voor het Fins Hoog Gerechtshof.

Vocht
De patiënte, een 20-jarige vrouw, consulteerde de arts in 2007 voor een mammografie. Ze vertrouwde de dokter toe
dat er vocht uit haar tepel sijpelde. Nadat hij van de vrouw toestemming had gekregen, zoog de dokter aan de borst
van de patiënte om het vocht te proeven.

Toestemming
De kans lijkt inmiddels groot dat de man gelijk zal krijgen van het Hoog Gerechtshof. Hoewel zijn onderzoeksmethode
weinig orthodox lijkt, blijft het feit dat de patiënte haar toestemming heeft gegeven om aan haar borst te laten zuigen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

dan had je maar moeten zeggen dat hij dat niet mocht, eigen schuld :p

Lejah

Citaat van: DonWoozy op 22 september 2010, 13:46:16
dan had je maar moeten zeggen dat hij dat niet mocht, eigen schuld :p

Ben ik het niet mee eens!
In sommige landen hebben artsen nog een behoorlijke onaantastbare positie, net zoals in NL nog niet eens zo lang geleden en soms nog. Dan ga je niet tegen een arts in. Daarnaast kan je ook nog denken dat een arts er meer van weet en dat ie wel weet wat ie doet en dat je een arts toch moet kunnen vertrouwen en dat je je daardoor volledig laat overbluffen.
Een arts behoort te weten dat hij vaak in een niet gelijkwaardige verhouding met patienten te maken krijgt en moet zich daarvan bewust zijn en daar naar handelen!
Belachelijk om nu een patiente af te rekenen op haar onzekerheid!
Bah, geen arts die vertrouwen verdiend!

Iwan

Ze heeft inderdaad toestemming gegeven, maar het gaat hierbij om een arts, een persoon waarvan je inderdaad verwacht
dat die weet wat hij doet en die een overwicht heeft op zijn patiënt. Dat de arts het vocht wilde onderzoeken daar kan ik
me iets bij voorstellen, maar dat doe je niet op zo'n manier. Ik ben het helemaal met Lejah eens en haar onderbouwingen,
deze arts heeft misbruik gemaakt van zijn positie en dient daarvoor verantwoordelijkheid af te leggen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Tepelzuigende dokter veroordeeld in Finland

HELSINKI - Het Finse hooggerechtshof heeft een dokter veroordeeld tot het betalen van een boete van 4.800 euro
omdat deze tijdens een borstonderzoek aan een tepel van zijn patiënte gezogen had. Het incident dateert van 2007.
Na de feiten verklaarde de dokter aan de patiënte dat de handeling noodzakelijk was om te controleren of er geen "vloeistof"
uit de borst kwam. Het hooggerechtshof oordeelde echter dat de dokter op zoek was naar enige vorm van seksuele bevrediging.

Het hooggerechtshof gaat met het verdict in tegen het vonnis van twee lagere rechtbanken.
Die spraken de man telkens vrij. De jonge vrouw krijgt nu een schadevergoeding van 1.200 euro toegekend.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."