Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

"Vondst tweede Aarde nabij"

Gestart door Iwan, 24 november 2009, 01:32:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

         

Dankzij de nieuwste technologische ontwikkelingen staan wetenschappers op het punt
rotsachtige planeten als onze Aarde te ontdekken buiten ons zonnestelsel.
Dat zegt David Latham van het Harvard-Smithsonian Centrum voor Astrofysica,
meldt The Daily Galaxy.

Gasgiganten
Momenteel hebben planetenspotters meer dan 300 planeten buiten ons zonnestelsel ontdekt,
maar de grote meerderheid bestaat uit hete gasgiganten als Jupiter waar leven onmogelijk is.
Bijna 2 jaar geleden werd echter voor het eerst een rotsachtige planeet opgemerkt buiten
ons zonnestelsel, maar ook daar is de oppervlaktetemperatuur te heet om leven mogelijk te maken.
Planeet CoRoT-7b is wel de eerste exoplaneet met een dichtheid gelijkaardig aan die van onze Aarde,
zeggen astronomen.

Buitenaards leven
De ontdekking van een Aarde-achtige planeet die rond een zon cirkelt, is uiteraard van belang
voor het mogelijk bestaan van buitenaards leven. CoRoT-7b bevindt zich 500 lichtjaren ver weg.
De stenen bol is bijna twee keer zo groot als de Aarde en heeft vijf keer de massa ervan,
wat ongeveer dezelfde dichtheid oplevert. De planeet cirkelt slechts op 2,5 miljoen kilometer afstand
rond haar zon, waardoor de temperatuur er bijzonder hoog oploopt. Het 'jaar' van de exoplaneet
is korter dan onze dag, dus mocht er toch een asbest-achtige beschaving bestaan,
worden er bijzonder veel verjaardagen gevierd.






Ã,©wereldgeheimen.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl

'Nieuwe planeet gaf teken van leven'

ROTTERDAM - De ontdekking van een mogelijke nieuwe Aarde fascineert wetenschappers over de hele wereld.
Een astronoom van de universiteit van West-Sydney ontving twee jaar geleden al een signaal uit de buurt van de planeet.
De recente onthullingen doen het vermoeden groeien dat we misschien toch niet alleen in het heelal zijn.

Dr. Ragbir Bhathal heeft de ontwikkelingen van de voorbije dagen met veel aandacht gevolgd. Al twee jaar geleden
merkte hij een lichtstraal op die uit de buurt van deze zogenaamde nieuwe Aarde, die rond de ster Gliese 581 draait,
afkomstig was. Op dat ogenblik wisten astronomen nog niet dat Gliese 581 mogelijk omringd werd door bewoonbare planeten.

Bhathal is lid van een organisatie die op zoek gaat naar signalen en communicatie op andere planeten.
Dat het vreemde signaal in december 2008 afkomstig was van de locatie van Gliese 581g is wel een heel opvallend toeval.
Enkele maanden na zijn ontdekking maakten wetenschappers bekend dat ze een gelijkaardige, maar minder bewoonbare
planeet gevonden hadden: Gliese 581e.

Planeet zoals Aarde
Deze week raakte bekend dat er zich nog een planeet in de buurt van de ster bevindt: Gliese 581g.
Nooit eerder hebben ze een planeet ontdekt die zo sterk op de Aarde lijkt. Bhathal was twee jaar geleden
al zeer opgewonden over zijn ontdekking. "Op een heldere nacht ga ik naar het observatorium en onderzoek ik de sterren.
Toen ik naar één van die sterren keek, merkte ik plots een signaal op,
" zegt hij.

"Ik wilde het signaal meteen onderzoeken. We beschikken over speciale software, want we ontvangen ook veel lawaai.
Maar dit was een heel scherp signaal. En dat is precies waar we naar op zoek zijn.
"

Uiteraard ging Bhathal in de volgende maanden op zoek naar een tweede signaal, maar hij vond niets meer.
De ontdekking dat er rond de ster bewoonbare planeten konden bestaan, maakte het verhaal plots populair
bij het bredere publiek. In Oekraïne werd zelfs een signaal met 500 boodschappen van de bevolking uitgezonden
in de richting van Gliese 581.

Leven mogelijk
Gisteren liet hoofdonderzoeker Dr. Steven Vogt al weten dat hij "100 procent zeker is" dat er leven is op de ontdekte planeet.
De planeet ligt in een zone in de ruimte waar het noch te warm, noch te koud is voor water om oceanen, meren en rivieren
te vormen. De planeet beschikt bovendien over een atmosfeer en zwaartekracht. De wetenschappers vermoeden dat er nog
bewoonbare planeten rond de ster draaien. "Anders hadden we deze planeet nooit zo snel ontdekt," stellen ze.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Tyz


Iwan



Citaat van: NOS.nl
Mogelijk 300 triljard sterren

Het heelal telt mogelijk 300 triljard (300.000.000.000.000.000.000.000) sterren.
Dat zijn er drie keer zoveel als gedacht.

Astronomen baseren de nieuwe schatting op waarnemingen met nieuwe krachtige telescoopen.
In andere sterrenstelsels dan onze melkweg zijn daarmee grote aantallen rode dwergen waargenomen.
Dat zijn sterren die kleiner, zwakker en meestal ook ouder zijn dan de zon.

De ontdekking betekent ook dat er mogelijk biljoenen planeten zoals de aarde zijn,
die lang genoeg bestaan om complexe levensvormen ontwikkeld te hebben.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Astronomen ontdekken mogelijke levensvatbare 'super-Aarde'

Een internationaal team van astronomen heeft aanwijzingen gevonden van het bestaan van een mogelijk
levensvatbare 'super-Aarde' in de buurt van ons zonnestelsel. Dat schrijven wetenschappers in het vakblad
Astronomy & Astrophysics. Tekenen van leven hebben ze niet gevonden.

Een team rond Mikko Tuomi van de Universiteit van Hertfordshire in Hatfield (GB) en Guillem Anglada-Escudé
van de Universiteit Göttingen herbestudeerden waarnemingen van de rode dwergster HD 40307 in het sterrenbeeld Pictor
op 42 lichtjaar van ons. In 2008 waren daar al drie planeten ontdekt die alle in de klasse van de 'super-Aardes' vallen.

Daarmee doelen astronomen op planeten die meer massa dan onze Aarde hebben, maar minder dan de lichtste gasplaneet
in ons zonnestelsel, Uranus. Het hoeft daarbij niet noodzakelijk om gesteenteplaneten zoals de onze gaan.

Het team stootte nu op sporen van drie tot nu toe onbekende exoplaneten. Indien verdere waarnemingen bevestigen,
dan zou de buitenste de ster in de zogenaamde levensvatbare zone omcirkelen. Daar zouden er gematigde temperaturen zijn
en vloeibaar water mogelijk zijn. Of het hemellichaam een atmosfeer heeft moet nog blijken.

De mogelijk levensvatbare planeet weegt zeven keer zoveel als de onze.
De afstand tot de ster is ongeveer dezelfde als die van de Aarde tot de Zon.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

House

Alleen nu nog kijken of we er naar toe kunnen reizen. Toch misschien meer geld in de ruimtevaart!

Iwan



Citaat van: House op 18 november 2012, 13:09:44
Alleen nu nog kijken of we er naar toe kunnen reizen. Toch misschien meer geld in de ruimtevaart!
Duurt alleen een beetje lang voor je er bent....
De Voyager 1 gelanceerd op 5 september 1977 was in Juli 2012 pas 0,002 Lichtjaar van onze zon verwijderd, ofwel 18000000000km.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."