Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Recordaantal nieuwjaarsduiken verwacht

Gestart door Iwan, 13 december 2010, 04:06:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga jij een nieuwjaarsduik nemen, of heb je een nieuwjaarsduik genomen?

Ja,.....
0 (0%)
Nee,.....
3 (75%)
Misschien
1 (25%)

Totaal aantal stemmen: 4

Stemmen gesloten: 12 januari 2016, 17:54:05

Iwan



Citaat van: AD.nl
Frisse nieuwjaarsduik op ruim 100 plaatsen

SCHEVENINGEN - Op nieuwjaarsdag doet naar verwachting een recordaantal mensen mee aan een traditionele nieuwjaarsduik.
Die worden op 106 locaties gehouden en dat is eveneens een record. Dinsdag nemen naar verwachting 40.000 mensen een frisse duik,
meldde de organisatie van de nieuwjaarsduik vrijdag.

,,Met de voorspelde 'zachte' temperaturen is het zeer waarschijnlijk dat we het record realiseren", aldus een woordvoerder.
Scheveningen is sinds jaar en dag de bekendste plek, maar onderdompelen kan dinsdag in rivieren, plassen of de zee,
van Schiermonnikoog tot Maasbree.

Vorig jaar namen 36.000 mensen een frisse duik om het nieuwe jaar te vieren. Dat kon toen op 89 plekken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl

Milde temperaturen verleiden tienduizenden tot nieuwjaarsduik

Op diverse plaatsen in Nederland nemen naar verwachting in totaal tienduizenden mensen vandaag een nieuwjaarsduik.
De evenementen die in de westelijke helft van het land worden gehouden, krijgen van tijd tot tijd zon,
maar in het oosten schijnt de zon nauwelijks en er vallen buien. Dat meldde weerbureau Weerplaza dinsdag.

'De luchttemperatuur is rond de 8 graden, maar dat is niet het belangrijkste', legt een woordvoerder uit.
'Als je nat het water uitkomt, gaat het met name om de luchtvochtigheid in combinatie met de wind.
Hoe harder de wind,des te sneller koel je af.
' Het zeewater is een graad of 7, de temperatuur van het water
in de meren is tussen de 4 en 7 graden.

Op de Waddeneilanden moeten deelnemers aan de traditionele nieuwjaarsduik volgens Weerplaza rekening houden
met een gevoelstemperatuur van 3 graden. Daar wordt de duik dus het koudst.

De Reddingsbrigade Nederland waarschuwt om niet zomaar in het koude water te springen. Deelnemers moeten eerst
een warming-up doen. Een muts voorkomt warmteverlies en zwemmers kunnen zich insmeren met vaseline.
Na de duik moeten de deelnemers zich niet meteen te dik aankleden, adviseert de Reddingsbrigade.






"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Deelnemers nieuwjaarsduik wacht 'bijna warm bad'

Het klappertanden van de deelnemers aan de nieuwjaarsduik zou dit jaar wel eens kunnen meevallen.
In de zachte aanloop naar de winter is de zeewatertemperatuur relatief hoog. Met 7,5 graden wordt het
'bijna een warm bad', meldde de organisatie vrijdag. De temperatuur van plassen en rivieren is ongeveer hetzelfde.

Ook boven het water wordt het naar verwachting met een graad of 8 warm voor de tijd van het jaar.
Wel staat er mogelijk een matige tot vrij krachtige wind, waardoor het kouder kan aanvoelen.

De organisatie van de 16e editie van de nieuwjaarsduik rekent in het hele land op meer dan 44.000 mensen
die op 1 januari in zee, plas of rivier duiken. De grootste duik is traditioneel in Scheveningen, waar meer dan
10.000 mensen de Noordzee inrennen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Ik weet dat het zinloos is om te vragen, want ik vraag het elk jaar en nooit wil er iemand mee.....
Maar wie gaat er mee dit jaar een Nieuwsjaarsduik nemen???

Citaat van: mary-kate op 16 december 2012, 14:08:00
Een hele leuke traditie maar niet aan mij besteed
Mij veelste koud. Maar het heeft wel iets...
Dat het te koud is kun je dit jaar niet als excuus gebruiken!    ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

carola

ook niks voor mij, vind het ook veel te koud

Iwan



Citaat van: AD.nl

Record: ruim 46.000 mensen maken nieuwjaarsplons

Op 125 plaatsen in het hele land hebben meer dan 46.000 mensen een nieuwjaarsduik genomen.
Aan de grootste duik, om 12 uur vanaf het Scheveningse strand, deden dit jaar 10.000 mensen mee.

De organisatie van de nieuwjaarsduik zegt dat er een recordaantal mensen heeft meegedaan.
Vorig jaar plonsden 40.000 mensen op Nieuwjaarsdag in het koude water van de zee of een ander water.

Er worden al sinds 1960 nieuwjaarsduiken georganiseerd. In 1998 was de eerste in zijn huidige vorm.
Toen deden 6000 mensen mee. In 2007 was er geen duik; het weer was toen te slecht.
Met harde wind uit zuidwest tot west en opkomend tij was er een sterke stroming en hoge golfslag,
waardoor deelnemers in gevaar konden komen. Het was voor het eerst in 39 jaar dat er geen duik was
in Scheveningen.










"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Sugamilk

staat nog wel op mijn to do list  haha

Iwan



Citaat van: Sugamilk op  2 januari 2014, 21:44:53
staat nog wel op mijn to do list  haha
Ook op de mijne.... dus wanneer je gaat laat het mij dan even weten... dan ga ik mee als het mag.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Sugamilk

Ja is goed, rob gaat niet mee, verklaard me voor gek whahahaha

Iwan

Citaat van: Sugamilk op  2 januari 2014, 22:52:17
Ja is goed, rob gaat niet mee, verklaard me voor gek whahahaha
Kan die je opvangen met een badjas en een warme chocolademelk.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Sugamilk

Haha die gaat nog geeneens mee dan, haha die wil niet voorschut staan, watje

Iwan



Citaat van: AD.nl


Recordaantal neemt frisse nieuwjaarsduik

Op het strand van Scheveningen hebben 10.000 mensen meegedaan aan de traditionele nieuwjaarsduik, de grootste in ons land.
Verwacht werd dat het vrij zacht zou zijn en daardoor mogelijk de warmste nieuwjaarsduik ooit, maar dat viel een beetje tegen.
Het was 4 graden, het zeewater 7 graden en de gevoelstemperatuur min 1 graad, aldus de organisatie vandaag.

In heel Nederland namen donderdag ongeveer 50.000 mensen een verfrissende duik in het (zee)water. Dat zijn er zo'n 4000 meer dan vorig jaar.
Op vele tientallen locaties was een nieuwjaarsduik, onder meer in Den Bosch en Wijk aan Zee. Scheveningen heeft een maximum gesteld
aan het aantal deelnemers: 10.000. In Zandvoort - de oudste en op één na grootste van het land - waren het er 5000.

De duik in Scheveningen werd vandaag voor de vijftigste keer gehouden. Een woordvoerster noemde het opvallend dat de vele duizenden deelnemers
dit jaar tegelijk het water in renden na het startschot. ,,In eerder jaren gingen er altijd wel een paar eerder de zee in en dan is er meestal
geen houden meer aan. Een minuut van tevoren begon het aftellen en klokslag 12.00 uur rende iedereen de zee in.
''

Buitenland
De duik is ook in veel andere landen een traditie aan het worden. ,,Nederlanders die in het buitenland wonen, organiseren hun eigen nieuwjaarsduik
waar vaak veel mensen aan meedoen. Onder meer in Australië, Noorwegen en Curaçao hebben ze veel succes.
''

De warmste nieuwjaarsduik beleefden we in 2013. Toen was het volgens weerbureau weeronline.nl zelfs warmer dan 12 graden met als temperatuur
van het zeewater -net als nu- een graad of 7. ,,Voor de koudste nieuwjaarsduik moeten we terug naar 1997. Met -6,2 graden als maximumtemperatuur
en een gevoelstemperatuur van ruim 10 graden onder nul was het ijs en ijskoud'', aldus een woordvoerder donderdag.
Slechts één keer werd de landelijke nieuwsjaarsduik afgelast. Dat was in 2007. De ijskoude, harde wind in Scheveningen was toen spelbreker.











"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Heb vandaag al even vrienden gepeild of ze zin hebben om mee te gaan om dit jaar een nieuwsjaarsduik te maken.....
Eerst reacties zijn niet heel positief, maar ik blijf hoop houden dat ik dit jaar de nieuwjaarsduik van mij to-do-list
kan afstrepen.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Brrrr ik doe echt niet mee mij te koud   :nno:
Life can be so beautyfull
so follow your heart

DonWoozy

ik denk dat het behoorlijk koud zal zijn maar omdat je het met een hele groep doet lukt dat denk ik nog wel. Ik weet niet of ik het zou doen :d

Iwan



Citaat van: DonWoozy op 14 december 2015, 15:54:02
ik denk dat het behoorlijk koud zal zijn maar omdat je het met een hele groep doet lukt dat denk ik nog wel. Ik weet niet of ik het zou doen :d
@Sugamilk - Zullen we dit jaar meedoen? Misschien dat er nog meer forumleden mee willen doen, zou gezellig zijn.... maken we er een meeting van.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Citaat van: Iwan op 30 november 2016, 09:46:48


Citaat van: DonWoozy op 14 december 2015, 15:54:02
ik denk dat het behoorlijk koud zal zijn maar omdat je het met een hele groep doet lukt dat denk ik nog wel. Ik weet niet of ik het zou doen :d
@Sugamilk - Zullen we dit jaar meedoen? Misschien dat er nog meer forumleden mee willen doen, zou gezellig zijn.... maken we er een meeting van.  ;D

Haha die Iwan een nieuwjaarsduik meeting  :o
Wel een leuk idee met meerdere spring je er eerder in dan alleen  ;D
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan

Ik ben op het werk mensen aan het motiveren om mee te doen met een nieuwjaarsduik, helaas tot nu meer afzeggingen dan toezeggingen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

Dan zal ik wel kijken, met een lekker warm drankje in mijn handen of een stevig Belgisch biertje