Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Kraken

Gestart door Iwan, 26 december 2006, 22:40:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kraken moet verboden worden.

Eens, ......
4 (33.3%)
Oneens, .....
8 (66.7%)
Geen mening.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 5

Iwan

Citaat van: Tim Traas op 17 oktober 2009, 00:13:08
Vroeger was je ook in de ogen van sommige een fascist, sinds de jaren 60 is het gezag van de politie aan de kaak gesteld.
Dus doe nu niet alsof het iets nieuws is. Ze moeten zich verweren, maar ze moeten wel doen in een gematigde toon.
Tegenwoordig zijn ze heel snel met het wapen op de massa af. En ik deel je opvatting niet dat een merendeel
van je krakers slecht zijn. En vind ook erg slap dat je niet ingaat, op het feit dat ik twee keer onder je neus heb gelegd.
De sociale woningbouw. Sorry, maar ik weet dat je van VVD huize bent. Maar je moet toch toegeven dat sociale
woningbouw de oplossing is tegen kraken.
Als ze een steen naar hun hoofd krijgen geslingerd moeten ze heel hard boe roepen of gaan sissen?
Jazeker ben ik dat met je eens, daarom vond ik het ook niet nodig om daarop in te gaan. Maar bij sociale woningbouw
zijn ook regels zoals op je beurt wachten en helaas hebben krakers geen tijd en geen zin te wachten.
Het merendeel van de krakers is van (oost) Europese komaf en ja die mensen komen nu eenmaal niet
binnen een week in aanmerking voor een woning.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Citaat van: Iwan op 17 oktober 2009, 00:19:59
Citaat van: Tim Traas op 17 oktober 2009, 00:13:08
Vroeger was je ook in de ogen van sommige een fascist, sinds de jaren 60 is het gezag van de politie aan de kaak gesteld.
Dus doe nu niet alsof het iets nieuws is. Ze moeten zich verweren, maar ze moeten wel doen in een gematigde toon.
Tegenwoordig zijn ze heel snel met het wapen op de massa af. En ik deel je opvatting niet dat een merendeel
van je krakers slecht zijn. En vind ook erg slap dat je niet ingaat, op het feit dat ik twee keer onder je neus heb gelegd.
De sociale woningbouw. Sorry, maar ik weet dat je van VVD huize bent. Maar je moet toch toegeven dat sociale
woningbouw de oplossing is tegen kraken.
Als ze een steen naar hun hoofd krijgen geslingerd moeten ze heel hard boe roepen of gaan sissen?
Jazeker ben ik dat met je eens, daarom vond ik het ook niet nodig om daarop in te gaan. Maar bij sociale woningbouw
zijn ook regels zoals op je beurt wachten en helaas hebben krakers geen tijd en geen zin te wachten.
Het merendeel van de krakers is van (oost) Europese komaf en ja die mensen komen nu eenmaal niet
binnen een week in aanmerking voor een woning.
Daar ben ik met je eens dat oost europese krakers weinig geduld hebben. Maar over de politie, nee ze moeten niet sissen. Maar genoeg voorbeelden dit jaar van overmatig gebruik van geweld. Dus ja, ze roepen kritiek op zichzelf af.

Iwan

Ik weet dat als ik een politieagent een steen naar zijn hoofd gooi dat er dan consequenties aan verbonden zijn.
Er zijn ook genoeg voorbeelden van geweld gebruikt door krakers, we zouden ze heel kinderachtig tegen elkaar
kunnen wegstrepen, maar we weten beiden wel dat de krakers dan in hoeveelheid dik winnen van de politie.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Het kabinet heeft besloten kraken te verbieden, maar de gemeenteraad van Amsterdam - die altijd
tegen het verbod is geweest - ziet er niets in en is van plan het kraken toch te gedogen.
Dat zeggen gemeenteraadsleden van D66, PvdA, GroenLinks en SP tegen de Amsterdamse nieuwszender AT5.

Ageeth Telleman van D66 vindt dat de problemen die in Amsterdam met krakers bestaan al goed genoeg opgelost kunnen worden.

Politie
Marieke van Doorninck van GroenLinks gaat nog een stapje verder en vindt dat kraken 'echt een positief effect heeft'.
Ook de SP vindt dat Amsterdam het kraken moet gedogen, omdat zij het nut van de wet niet inzien.

De partijen denken dat er niet genoeg capaciteit is om het kraakverbod mogelijk te maken.
Manon van der Garde van de PvdA wil bij invoering van het kraakverbod meer geld politie-agenten.

Rellen
De Tweede Kamer heeft vorige week besloten kraken te verbieden. De krakers die toen aanwezig waren
in de Kamer zorgden voor veel overlast. De zitting moest worden geschorst en de krakers werden verwijderd.
Buiten ging het protest nog even door, daarbij werd een aantal krakers opgepakt.

Feest
De jongerenafdeling van de VVD, de JOVD, viert aanstaande vrijdag een groot feest naar aanleiding
van het kraakverbod dat onlangs door de Tweede Kamer is goedgekeurd. De tienerliberalen zijn blij
met 'met deze overwinning op links en krakend Nederland'.

JOVD-voorzitter Jeroen Diepemaat zegt: "Kraken was wat mij betreft moreel gezien altijd al diefstal,
maar nu is dat eindelijk ook erkend door de politiek
".

"Leegstand is nog steeds een groot probleem, maar dat betekent niet dat krakers
onder het mom van ideologie zomaar voor eigen rechter moeten kunnen spelen.
"





Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Hoewel ik het met JOVD eens ben wat betreft hun standpunt over kraken, zou ik het toch erg grappig vinden
en een stunt, wanneer zaterdag het pand van de JOVD gekraakt blijkt te zijn. Belachelijk dat Amsterdam
denkt dat ze buiten de wet, wat dat betreft is het de gemeenteraad daar een aanfluiting.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: elsevier.nl
Grote zorgen over toename kraakacties in Amsterdam

Amsterdamse woningcorporaties maken zich zorgen over de enorme toename van kraakacties in de stad.
De afgelopen zes maanden zijn 'tientallen' huizen gekraakt, vaak huizen die slechts enkele dagen of weken leeg stonden.

De zogenoemde 'flitskraken' zijn een trend ' die geen enkel maatschappelijk doel dient',
zegt Hans van Harten, directeur van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties, vrijdag in Het Parool.

Sleutel
'Wij konden er best mee leven dat woningen gekraakt konden worden als die langer dan een jaar leegstaan,
maar nu hebben we met een geheel andere situatie te maken
,' zegt hij.

'Er zijn voorbeelden van woningen waarvan de nieuwe bewoner de sleutel al had en niet eens de kans kreeg
in zijn nieuwe woning te trekken. Sommige corporaties hebben tien kraken op één dag gemeld.
'

Hoge Raad
Van Harten wil maatregelen om het flitskraken een halt toe te roepen.
Maar door een uitspraak van de Hoge Raad vorig jaar is dat moeilijker geworden.

Met het arrest konden huizen op basis van artikel 429 van het Wetboek van Strafrecht niet meer ontruimd worden.
Amsterdam probeert wel door te gaan met ontruimen op basis van een ander wetsartikel.

Maar in de praktijk blijkt dat lastig, laat een politiewoordvoerder weten aan de krant:
'Sinds het arrest van de Hoge Raad ontruimen wij veel minder op basis van strafrecht.
Alleen als het om echte huisvredebreuk gaat komen kraakacties hiervoor naar onze mening
nog in aanmerking. Dat wordt per geval beoordeeld.
'
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citeer
Antikraakwet roept weer veel vragen op

DEN HAAG - De antikraakwet die vorig jaar op het nippertje door de Tweede Kamer werd aangenomen,
riep dinsdag in de Eerste Kamer ook weer veel vragen op. Alleen het CDA en de VVD zien de nieuwe wet echt zitten,
maar het intitiatiefvoorstel werd dan ook ingediend door leden van hun partijen plus de ChristenUnie.

De andere partijen in de senaat hebben nog veel te veel vragen. Zelfs de ChristenUnie, die het voorstel in de senaat
aan een meerderheid kan helpen, wil toch minstens eerst nog even weten wat er met 'schrijnende gevallen' in de kraakpanden
gebeurt. De SP stelde dat ,,wij in Nederland minder last van kraken hebben dan in landen waar het verboden is''.
De PvdA noemde het voorstel ''onnodig, onlogisch en overstandig''.

Een beslissing zou aanvankelijk dinsdagavond tegen middernacht worden genomen, maar de stemming is uitgesteld tot 1 juni.
Het verzoek om de wet nog dinsdagavond in stemming te brengen, werd vorige week gedaan door de VVD-fractie.
In het 'College van Senioren' van de senaat werd hiertegen dinsdag bezwaar ingebracht door de fracties van PvdA en D66,
die het niet zo hebben op de plannen.

De PVV hielp het kraakverbod in de Tweede Kamer aan een meerderheid, nadat de indieners met de verhoogde maximale straf
van een jaar wegens kraken kwamen, in plaats van de voorgenomen vier maanden.

Ze verdubbelden tevens de straf voor huisvredebreuk naar een jaar. De straf voor kraken met intimidatie of geweld
werd verdubbeld tot maximaal twee jaar. Wanneer krakers als groep opereren én geweld gebruiken, kan de celstraf
volgens de indieners oplopen tot twee jaar en acht maanden. Ook kunnen krakers worden aangehouden als ze niet
op heterdaad zijn betrapt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Kraken definitief verboden

DEN HAAG - De antikraakwet is een feit. Kraken is daarmee 'crimineel'. De wet, die vorig jaar
op het nippertje door de Tweede Kamer werd aangenomen, is nu ook door de Eerste Kamer geaccepteerd.

De PVV hielp het kraakverbod vorig jaar in de Tweede Kamer aan een meerderheid, nadat de indieners CDA, CU en VVD
met de verhoogde maximale straf van een jaar wegens kraken waren gekomen, in plaats van de voorgenomen vier maanden.

Ze verdubbelden tevens de straf voor huisvredebreuk naar een jaar. De straf voor kraken met intimidatie of geweld
werd verdubbeld tot maximaal twee jaar. Wanneer krakers als groep opereren én geweld gebruiken, kan de celstraf
volgens de indieners oplopen tot twee jaar en acht maanden. Ook kunnen krakers worden aangehouden als ze niet
op heterdaad zijn betrapt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl

Kraakprotest loopt volledig uit de hand

De politie heeft een onbekend aantal mensen gearresteerd bij de rustig begonnen,
maar grimmig geworden kraakdemonstratie in Amsterdam.

De demonstratie en de daaropvolgende protestmars begon rustig. De situatie escaleerde rond acht uur vrijdagavond
in de Spuistraat, aldus de politie toen een groep krakers een pand in de Spuistraat willde kraken. Ze hebben stenen
uit de straat getrokken, auto's beschadigd, vuilniszakken uit elkaar getrokken, en er woeden brandjes, gevoed door
onder meer stukken hout. De Mobiele Eenheid voerde daarop in de Spuistraat en Paleisstraat charges uit.
Om de krakers uiteen te drijven werd traangas gebruikt. Een onbekend aantal relschoppers werd gearresteerd.
Ook zijn er mensen gewond geraakt. Het is niet zeker of er politiemensen onder de gewonden zijn.


Het protest is gericht tegen het anti-kraakwet. Sinds vrijdag is kraken bij de wet verboden.
De ongeveer 250 actievoerders verzamelden rond 17.00 uur op het Spui en trokken daarna via de Dam
naar het Centraal Station en daarna weer richting het Spui. Actievoerders gehuld in het zwart en met bivakmutsen op
droegen spandoeken met teksten als Jullie wetten niet de onze! en Kraakverbod opgerot.
Uit voorzorg was veel politie op de been. Een helikopter hing in de lucht en de ME stond paraat.

Aanvankelijk was Amsterdam niet van plan het kraakverbod te handhaven, maar burgemeester Eberhard van der Laan (PvdA)
besloot vorige week tochde ongeveer tweehonderd kraakpanden te gaan ontruimen.
De kraakbeweging liet deze week al flink van zich horen met nieuwe bezettingen en protestacties.
Ook waren er bedreigingen aan het adres van politiecommissaris Leen Schaap en officier van Justitie Otto van der Bijl.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Linda2009

als het panden zijn waarvan de toekomst onbekend is, of als het slooppanden zijn, ja dan wel...

Iwan



Citaat van: Elsevier.nl
Ook krakersdemonstratie in Nijmegen loopt uit de hand

Demonstraties tegen het kraakverbod zijn zaterdagmiddag in Nijmegen, net als vrijdag in Amsterdam,
uitgelopen op hevige rellen. De politie is door de criminelen bekogeld met stenen en flessen.
De demonstratie ging om 13.00 uur vreedzaam van start op het Joris Ivensplein.
Maar al snel liepen de protesten uit de hand. De Mobiele Eenheid (ME) heeft de betogers opgeroepen
te vertrekken. Als ze daar geen gehoor aan geven, dan komt de ME in actie.

Brand
Vrijdag, de dag waarop het inbreken bij en bewonen van andermans huizen werd verboden, liep een 'demonstratie'
van krakers in Amsterdam ook al flink uit de hand. Krakers gooiden stenen naar politieagenten en de ME, kantelden
en vernielden auto's, en stichtten op verschillende plaatsen brand.

Twee agenten en drie politiepaarden raakten hierbij gewond. De politie zag zich genoodzaakt traangas in te zetten
en verrichtte elf aanhoudingen. De krakers waren boos omdat de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan (PvdA)
onlangs bekendmaakte het kraakverbod te zullen handhaven.

Vechten
De krakerswebsite Indymedia bericht dat met de rellen 'de toon is gezet'. Niet door de krakers,
'maar door de staat'. De criminelen worden aangemoedigd terug te vechten 'op de manier die hem of haar goeddunkt'.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Spitsnieuws.nl
Krakers veroordeeld tot werkstraffen

Drie mannen en een vrouw zijn veroordeeld tot werkstraffen wegens betrokkenheid bij de rellen
die op 1 oktober uitbraken tijdens een demonstratie tegen het kraakverbod. Drie van hen kregen
zestig uur werkstraf opgelegd, een vierde tachtig uur. Allen zijn schuldig bevonden aan openlijke geweldpleging.

De vrouw werd het zwaarst gestraft. Zij zou de Mobiele Eenheid met een steen hebben bekogeld.
Bij het oordeel heeft de rechter onderscheid gemaakt tussen het gooien naar goederen of naar mensen.

Een vijfde persoon werd vrijgesproken. Hij maakte weliswaar deel uit van de groep relschoppers,
maar was zelf niet gewelddadig en had aangegeven zich moeilijk te kunnen onttrekken aan de groep.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Elsevier.nl
Arrestaties bij ontruiming Amsterdamse kraakpanden

De politie in Amsterdam is vanochtend vroeg begonnen met het ontruimen van drie kraakpanden in Amsterdam.
Daarbij zijn een vier krakers opgepakt.  Dat meldt AT5.
De krakers die illegaal in de Schoolstraat in de wijk Oud-West  huisden, zijn het eerst aangepakt.

Een karavaan van ME-busjes trok om kwart over zeven de zijstraat van de Overtoom in om daar de gekraakte huizen met de
even nummers te ontruimen. De civiele rechter heeft op verzoek van de eigenaar besloten dat ontruiming gerechtvaardigd is.

Clowns
Tientallen krakers probeerden de ME te hinderen. Een paar blokkeerden de ingang van de straat vermomd als ME'ers
met een spandoek met de tekst 'Wij willen boeven vangen'. Anderen waren uitgedost als clowns en trommelden er tijdens
het protest op los. In de lucht cirkelde een helikopter ter observatie.

Vandaag ontruimt de ME ook nog kraakpanden in het Zuidblok in de buurt van het Delflandplein in Slotervaart.
De kraakpanden worden niet op basis van de antikraakwet ontruimd, maar op civielrechtelijke gronden.

Aanvechten
Burgemeester Eberhard van der Laan (PvdA) wilde bij de ontruimingsronde ook kraakpanden ontruimen
op grond van de antikraakwet, maar daar zag hij van af na de uitspraak van het gerechtshof in Den Haag gisteren.

Die oordeelde maandag dat bewoners de kans moeten krijgen om ontruiming bij de rechter aan te vechten.
De antikraakwet zou daarom strijdig zijn met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."