Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Kamerleden en Bewindslieden de Nederlandsche Nationaliteit

Gestart door Iwan, 15 februari 2007, 14:49:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kamerleden & Bewindslieden dienen maar 1 nationaliteit te hebben, de Nederlandse.

Oneens, .......
1 (20%)
Eens, ......
3 (60%)
Geen Mening.
1 (20%)

Totaal aantal stemmen: 4

Iwan

Citeer
Verdonk: voorkeur voor één nationaliteit

Minister Rita Verdonk (Integratie) geeft er de voorkeur aan dat Kamerleden en bewindslieden
alleen de Nederlandse nationaliteit hebben. ,,Ik vind het heel belangrijk dat volksvertegenwoordigers
en bewindspersonen uitstralen dat ze trots zijn op hun Nederlanderschap.''

Dat kunnen ze bijvoorbeeeld laten zien door, indien mogelijk, hun tweede nationaliteit op te geven, aldus Verdonk.

De minister zei dat donderdag in de Tweede Kamer naar aanleiding van een motie waarmee
de Partij voor de Vrijheid (PVV) wettelijk wil regelen dat Kamerleden en bewindspersonen uitsluitend
de Nederlandse nationaliteit mogen hebben. De demissionair minister ging tijdens haar laatste debat
niet in op dat verzoek zelf, omdat ze dat overlaat aan haar opvolger. Wel gaf ze desgevraagd aan
de voorkeur voor één nationaliteit te verkondigen namens het kabinet en niet op persoonlijke titel te spreken.




©nieuwnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Een lastige stelling; in principe zou ik zeggen; eens,
want als iemand ook staatsburger is van een ander land zou dat tot loyliteitskwestie (dubbele loyaliteit)
kunnen leiden, maar aan de andere kant is die kans erg klein en kamerleden moeten bij hun aantreden
ook een eed/verklaring afleggen waarin ze trouw zweren aan de Nederlandse grondwet.

Ik vind het wel raar dat er in de kamer 20 mensen zitten met een dubbelpaspoort,
wat overeenkomt met 13,3%, terwijl het percentage in heel NL van mensen
met een dubbelpaspoort op 6,5% ligt.

Ben dus tegen een dubbele nationaliteit voor bewindspersonen,
voor gewone burgers lijkt het mij niet zo'n probleem als ze een dubbele nationaliteit hebben.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: telegraaf.nl

Nieuwe staatssecretaris is Zweedse

DEN HAAG - De kersverse staatssecretaris van Volksgezondheid, Marlies Veldhuijzen van Zanten,
heeft naast de Nederlandse ook de Zweedse nationaliteit. Het dubbele paspoort is saillant,
omdat de PVV van Geert Wilders dit eerder onacceptabel heeft genoemd voor bewindspersonen.

Een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid bevestigt dat Veldhuijzen van Zanten
een Zweeds paspoort heeft. De CDA-politica werd in 1953 geboren in Göteborg onder de meisjesnaam Hyllner.

"Zowel de fractievoorzitter van het CDA als de formateur is daarvan op de hoogte gesteld. Beiden beoordeelden
dat het geen bezwaar is
", aldus de zegsman. Het is onduidelijk of Wilders is geïnformeerd over de dubbele nationaliteit
van de bewindsvrouw.

Bij het vorige kabinet maakte de PVV een groot punt van de dubbele nationaliteit van de PvdA-staatssecretarissen
Ahmed Aboutaleb en Nebahat Albayrak. In het debat in 2007 over de regeringsverklaring eiste Wilders hun aftreden,
maar dat had volgens hem niets te maken met hun islamitische achtergrond. ,,Als de heer Aboutaleb een blonde kuif
had gehad en een Zweeds paspoort, had ik nu precies hetzelfde gezegd
", zei hij destijds letterlijk.
Wilders kreeg destijds geen enkele steun voor de motie van wantrouwen tegen de twee bewindslieden.

Toenmalig VVD-fractievoorzitter Rutte, die nu premier is, pleitte in dat debat wel voor concrete wetgeving om in de toekomst
dubbele nationaliteit te voorkomen. Ook zei hij dat het Albayrak had gesierd als ze haar Turkse nationaliteit zou hebben opgegeven.

In het regeerakkoord van VVD en CDA staat dat buitenlanders straks pas definitief Nederlander kunnen worden
,,als afstand is gedaan van een of meer andere nationaliteiten waarvan afstand gedaan kan worden".

Wilders heeft meegekeken naar de bewindspersonen die VVD en CDA wilden benoemen. Tijdens zijn eerste persconferentie
als premier kreeg Rutte donderdag de vraag of Wilders er deze keer geen problemen mee zou hebben gehad als er ook
iemand met twee paspoorten in het kabinet zou komen. ,,We hebben er in elk geval geen afspraken over gemaakt", zei Rutte.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl
PVV: staatssecretaris moet tweede pas wegdoen

DEN HAAG - PVV-leider Geert Wilders wil dat staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten-Hyllner (Volksgezondheid)
afstand doet van haar Zweedse nationaliteit. Hij zal dat de CDA-bewindsvrouw vragen in een motie die hij zal indienen
tijdens het debat over de regeringsverklaring, dat na het herfstreces plaatsheeft.

Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten-Hyllner. ANPWilders heeft dat zaterdag aan persbureau ANP laten weten.
De PVV steunt het minderheidskabinet van VVD en CDA en heeft ook meegekeken naar de bewindspersonen die de twee
partijen wilden benoemen. Hij zegt echter dat hij niet is geïnformeerd over het dubbele paspoort van Veldhuijzen.
Zaterdag kwam naar buiten dat de staatssecretaris behalve de Nederlandse ook de Zweedse nationaliteit heeft.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Reactie van Albayrak op Rutte:

07:10:00
Albayrak: excuses Rutte aan miljoen mensen
25-10-2010 | Door: ANP

DEN HAAG (ANP) - PvdA-Tweede Kamerlid Nebahat Albayrak vindt dat premier Mark Rutte zijn excuses moet aanbieden aan 1 miljoen Nederlanders. Ze doelt op de mensen met een dubbel paspoort die drie jaar geleden door de VVD-leider zijn weggezet als potentieel niet loyaal en niet integer.



Zelf zit Albayrak niet te wachten op excuses van de nieuwe premier. De voormalige staatssecretaris van Justitie zei dat maandag op BNR-radio.

Eerder had PvdA-leider Job Cohen gezegd dat hij excuses aan Albayrak wel op zijn plaats vond, omdat Rutte zijn partijgenote had aangevallen op haar dubbele paspoort toen zij in 2007 net had plaatsgenomen in het kabinet. Nu heeft Rutte geen moeite met het dubbele paspoort van staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, die oorspronkelijk uit Zweden komt.

Bron: ANP

Iwan

Citaat van: Telegraaf.nl
Vier dubbele paspoorten in coalitie

DEN HAAG - Behalve VVD-Kamerlid Bart de Liefde, die ook Brits is, heeft bij de coalitiepartijen ook CDA'er Coskun Çörüz
een dubbel paspoort (Turks). Malik Azmani van de VVD heeft ook de Marokkaanse nationaliteit, al heeft hij geen pas meer.
Dat hebben woordvoerders van de fracties laten weten.

Dubbele paspoorten zijn een doorn in het oog van PVV-leider Geert Wilders, die de coalitie gedoogt.
Tegen staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten van Volksgezondheid zal hij een motie indienen waarin hij haar
oproept haar tweede (Zweedse) paspoort weg te doen. Maar de motie krijgt geen meerderheid in de Tweede Kamer.

Drie jaar geleden diende Wilders vanwege hun dubbele nationaliteit een motie van wantrouwen in tegen PvdA-staatssecretarissen
Nebahat Albayrak en Ahmed Aboutaleb. Wilders zei dinsdag dat hij deze zwaardere motie indiende, omdat het ging
om een kabinet dat hij snel weg wilde hebben.

Mark Rutte van de VVD, nu premier van het door de PVV gedoogde kabinet, zei drie jaar geleden dat geregeld moest worden
dat een dubbele nationaliteit niet meer mogelijk is. Dat is overigens heel lastig omdat sommige landen, Marokko, Argentinië
en nog zo'n vijftien andere landen, niet accepteren dat iemand zijn nationaliteit afschudt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Metro.nl
Rutte met flair en een uitglijder

Alsof hij al jaren minister-pre­sident is, zo diende de VVD-pre­mier Mark Rutte gisteren de Tweede Kamer van repliek.
Hij beant­woordde de vragen open en uit niets bleek dat de afmattende dag hem energie kostte.
Complimenten van de Kamer, door alle partijen heen, en de Socratesprijs voor beste debater vielen hem ten deel.
Toch maakte de kersverse premier een uitglijder toen het over de dubbele nationaliteit ging van staatssecretaris
Marlies Veldhuijzen Van Zanten (VWS). Hij gaf aan dat een Turkse nationaliteit wel een probleem is
"omdat de Turkse overheid zich op terreinen als dienstplicht en erfrecht met de eigen onderda­nen in het buiten­land
bemoeit en dat doen andere landen niet." De Zweedse nationaliteit is voor de premier geen probleem.

De opmerking leidde tot groter ergernis bij de Kamerleden. Volgens D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold ging de
pre­mier 'nat' en SP-fractievoorzitter Emile Roemer riep hem op zijn opmerking terug te nemen. Verder vroeg de Kamer
naar de terreinen waarop nog onderhande­lingsruimte is. De dag ervoor had Rutte gezegd dat hij zijn hand uitstak
naar de Kamer om met goede voorstellen te komen. Maar over de WW en ontslagrecht kan alleen niet gespro­ken worden.
Het werd gedurende het debat niet duidelijk waar wel onderhandelingsruimte zat. "U reikt de hand, maar geeft nog geen
vinger", constateerde ChristenUnie-fractievoorzitter André Rouvoet.

Verademing
Op de stijl van Mark Rutte werd gisteren erg positief gereageerd, ook door de oppositie.
"Hoe je het ook wendt of keert, een premier die antwoord geeft op vragen is een verademing",
meldde GroenLinks-leider Femke Halsema via Twitter tijdens het debat over de regeringsverklaring.

"Eindelijk duidelijkheid. Bij Balkenende was het vaak: wat heb ik nu voor een antwoord en wat heb ik eraan?
De stijl van Rutte is prettig, de verschillen zijn tenminste helder
", D66-fractieleider Alexander Pechtold.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."