Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Koopzondagen aan banden

Gestart door Iwan, 6 oktober 2007, 13:56:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het kabinet gaat het aantal koopzondagen aan banden leggen. Mee eens?

Jazeker. Zondag is een dag voor rust en reflectie; niet voor shopping.
3 (30%)
Maakt mij niet uit. Ik doe zelf (bijna) nooit boodschappen op zondag.
2 (20%)
Nee! Jammer voor mij als consument en voor de Nederlandse economie.
5 (50%)

Totaal aantal stemmen: 9

Iwan

Citeer
Kabinet legt koopzondag aan banden

De koopzondagen worden aan banden gelegd. Die beslissing heeft het kabinet vrijdag genomen.
Mogelijk moeten winkelcentra in grote steden hierdoor drie keer per maand op slot.
De regering wil dat gemeenten duidelijker omschrijven waarom winkels op zondag open mogen zijn.

In de Winkeltijdenwet staat nu dat een gemeente twaalf koopzondagen per jaar mag hebben,
maar 'toeristische' gemeenten mogen dit vaker doen. Van de 443 gemeenten maken er 157 gebruik
van deze regeling, terwijl het lang niet altijd gaat om gemeenten die echt als toeristische trekpleister
kunnen worden aangemerkt. Het kabinet zegt de behoefte aan lokaal maatwerk te onderkennen.
"Maar er bestaat twijfel of belangen als de zondagsrust, leefbaarheid en veiligheid wel voldoende
door alle gemeenten worden meegewogen.
"

In het regeerakkoord was al opgenomen dat gemeenten straks geen misbruik meer kunnen maken van
de toerismebepaling. Het kabinet streeft ernaar het wetsvoorstel per 1 januari 2009 in te laten gaan.

De gemeenteraad moet nu aantonen dat sprake is van een 'toeristische meerwaarde' voordat winkels
op zondag open mogen, zei minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) vrijdag
na afloop van de ministerraad. "Het heeft niks met geloof of betutteling te maken", zei de minister.
Ook moet duidelijk zijn in welk deel van de gemeente de winkels open mogen. Belanghebbenden,
zoals inwoners en winkeliers, kunnen voortaan in beroep gaan tegen het besluit van de gemeenteraad.

Veel criticasters van dit kabinet wijzen erop dat het terugdraaien een gevolg is van de aanwezigheid
van de twee christelijke partijen CDA en ChristenUnie in het kabinet. Zij zouden de zondagsrust in ere
willen herstellen. Vooral de ChristenUnie is de ongebreidelde zondagopenstelling een doorn in het oog.
Tegenstanders van te veel overheidsingrijpen noemen dit kabinet door dit soort maatregelen betuttelend.

De VVD liet donderdag weten van de Winkeltijdenwet af te willen.
Ondernemers zouden zelf moeten bepalen wanneer ze hun zaak openen.
D66 pleit voor een verruiming van de wet. Volgens de liberalen
kost het tienduizenden banen als de winkels op zondag dicht blijven.
Winkels in de steden zouden zeventig procent van hun omzet op zaterdag en zondag behalen.



Ã,©nieuws.nl

Vindt jij het een goed idee van dit kabinet om de Koopzondagen aan banden te leggen?
Waarom wel/Waarom niet?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Nee, ik vind het geen goed idee.

Ik heb een enorm druk leven, ga heel de week naar school en op zaterdag werk ik de hele dag.
Op koopavonden werk ik overigens ook.

Voor mij blijft alleen de zondag over om te shoppen. Ik zou het jammer vinden als dit ook niet meer zou kunnen.
(ik ben nu overigens ook op het werk, voor mensen die gaan zeggen, nu ben je toch ook vrij ;))

bigfoot

ben het eens met Dee-E voor de mensen die het erg druk hebben.
denk ook dat het ook slecht is voor de economie er zijn mensen die zondags werken en dan dus niet en minder inkomen hebben en dus ook weer minder te besteden wat ook weer een slechte invloed heeft op de economie.
verder is het zondags overhet algemeen een gezellige drukte als je in de stad rond loopt in gronngen teminste ;D

Kim

Ik heb zelf behoorlijk wat jaren gewerkt in winkels en in de zomervakanties
werkte ik fulltime en ook nog eens de koopzondagen! Je hebt recht op 2 dagen
rust maar niet alle winkeliers houden zich eraan!

Vriendin van mij werkt nu in een kledingzaak en werkt nu de hele week inclusief
het hele weekend. Ik vind dat niet normaal hoor! Iedereen heeft recht op een rustdag
en dus ook de winkeliers.

Ps: er moet eens meer gecontroleerd worden in winkels want het personeel wordt echt
uitgebuit!

Nevyn

Maar jij bent zo'n persoon die ook op zaterdag kan winkelen, omdat je dan weekend hebt, Kim.
Ik heb dat geluk niet, dus ben ik blij met een koopzondag.

Kim

Citaat van: Dee-E op  8 oktober 2007, 10:14:40
Maar jij bent zo'n persoon die ook op zaterdag kan winkelen, omdat je dan weekend hebt, Kim.
Ik heb dat geluk niet, dus ben ik blij met een koopzondag.

Ik heb ontzettend veel baantjes gehad en kon ik nooit winkelen in het weekend.
Ik vind dat er best koopzondagen mogen zijn maar niet elke zondag!

Nevyn

Citaat van: Kim op  8 oktober 2007, 14:10:11
Citaat van: Dee-E op  8 oktober 2007, 10:14:40
Maar jij bent zo'n persoon die ook op zaterdag kan winkelen, omdat je dan weekend hebt, Kim.
Ik heb dat geluk niet, dus ben ik blij met een koopzondag.

Ik heb ontzettend veel baantjes gehad en kon ik nooit winkelen in het weekend.
Ik vind dat er best koopzondagen mogen zijn maar niet elke zondag!


Ik ben het helemaal met je eens, dat het niet elke zondag hoeft te zijn!
Eén keer per maand is voldoende, het zou dan wel leuk zijn als de steden wisselen.
Dus bijv. eerste zondag van de maand Tilburg en 2de zondag van de maand Eindhoven.

Iwan

Winkels die elke zondag open zijn hoeft voor mij niet zo, in Groningen
zijn volgens mij de winkels de eerste zondag van de maand geopend. (of dat moet veranderd zijn)

Persoonlijk zou het mij niet uitmaken of de winkels verplicht 3 maal in de maand gesloten zouden moeten zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

ik vind het goed dat ze de koopzondagen aan banden leggen, ik snap best dat er verschillende mensen zijn die geen andere mogelijkheid hebben om te shoppen maar ik denk zelf dat er altijd wel een mogelijkhied is om eens per week te shoppen en dan kan zondag als echt RUSTdag gebruikt worden anders is er NEVER nooit geen rust meer

Iwan

Citaat van: DonWoozy op  9 oktober 2007, 17:56:29
ik vind het goed dat ze de koopzondagen aan banden leggen, ik snap best dat er verschillende mensen zijn die geen andere mogelijkheid hebben om te shoppen maar ik denk zelf dat er altijd wel een mogelijkhied is om eens per week te shoppen en dan kan zondag als echt RUSTdag gebruikt worden anders is er NEVER nooit geen rust meer
Maar is het niet aan de mensen zelf om voorzich te beslissen of ze zondag wel of niet als rustdag willen gebruiken,
dit slaat uiteraard op de consumenten, want de winkeliers die niet op zondag open willen zijn raken zichzelf in hun portemonee als ze besluiten op zondag gesloten te zijn terwijl hun concurrentie er wel voor zou kunnen kiezen om op zondag open te zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

daar heb je gelijk in maar denk je dat er niet veel winkeliers graag ook eens een dagje vrij willen zijn om bij hun gezin door te brengen?

Iwan

Citaat van: DonWoozy op  9 oktober 2007, 19:08:11
daar heb je gelijk in maar denk je dat er niet veel winkeliers graag ook eens een dagje vrij willen zijn om bij hun gezin door te brengen?
Jawel, daarom gaf ik ook aan dat het voor winkeliers die zichzelf niet financieel willen benadelen het bijna onmogelijk is om zondags gesloten te zijn als hun concurrenten wel geopend zijn.
Ik vind dan ook niet dat winkels niet elke zondag geopend hoeven zijn, ik vindt 1 zondag in de maand
(zoals het nu al is in veel steden) meer dan genoeg.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

daar kan ik VOLLEDIG in mee inderdaad is het dan voor de andere winkeliers die het niet doen een "slechtere" dag

Nevyn

Citaat van: DonWoozy op  9 oktober 2007, 17:56:29
ik vind het goed dat ze de koopzondagen aan banden leggen, ik snap best dat er verschillende mensen zijn die geen andere mogelijkheid hebben om te shoppen maar ik denk zelf dat er altijd wel een mogelijkhied is om eens per week te shoppen en dan kan zondag als echt RUSTdag gebruikt worden anders is er NEVER nooit geen rust meer

Ik ben het hier niet mee eens..

Ik ga dagelijks naar school en na school meteen door naar mijn werk..
Ik zit dus van 09.30 tot 12.30 uur op school en werk elke dag van 13.00 tot 21.30.
Op zaterdag werk ik ook van 's morgens vroeg tot laat in de middag.

Wanneer denk je dat ik door de week tijd heb, met dit rooster??

Kim

Citaat van: Dee-E op 10 oktober 2007, 15:13:15
Ik ga dagelijks naar school en na school meteen door naar mijn werk..
Ik zit dus van 09.30 tot 12.30 uur op school en werk elke dag van 13.00 tot 21.30.
Op zaterdag werk ik ook van 's morgens vroeg tot laat in de middag.

Ben je nu aan het werk?

Nevyn

Citaat van: Kim op 10 oktober 2007, 15:47:48
Citaat van: Dee-E op 10 oktober 2007, 15:13:15
Ik ga dagelijks naar school en na school meteen door naar mijn werk..
Ik zit dus van 09.30 tot 12.30 uur op school en werk elke dag van 13.00 tot 21.30.
Op zaterdag werk ik ook van 's morgens vroeg tot laat in de middag.

Ben je nu aan het werk?


Jah, tot 21.30 uur. In mijn pauze check ik het forum altijd even ;)
Maar ik had deze vraag idd kunnen verwachten :)

bertus

misschien een idee om zondag de winkels open te houden en op maandag te sluiten?

Iwan

Citaat van: bertus op 10 oktober 2007, 23:03:21
misschien een idee om zondag de winkels open te houden en op maandag te sluiten?
Wat betreft tijd doorbrengen met het gezin heeft dat weinig zin voor de winkeliers
die dan geopend zijn op zondag, want de scholen zijn op maandag wel geopend.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

bigfoot

Jullie hebben het over het uitbuiten van personeels leden dat ze 2 dagen moeten rusten.
ik heb een tijd gehad dat ik in de zomervakantie's bij 3 verschillende bedrijven aan het werk was per week. en dan de zondags ff vrij.
het ging van maandag t/m vrijdag bij een meubelbedrijf vrijdag avond waar ik nu werk en zaterdags bij de bakker vooral vrijdag en zaterdag weinig slaap en veel uren maar daar kies je als personeelslid  zelf voor ook met de verplichte 2 dagen rust als je als werknemer dat niet wilt doe je dat ook niet ik zo bestnog wel een dag extra willen werken werk nu totaal 40 uur maar zo de maandag middag of een zondag middag best wel willen werken zo afentoe.

maandags de winkel dicht is ook gen optie zoals iwan al zij dan gaan de meeste kinderen weer naar school.
laat lekker iedere gemeente het zelf uitzoeken of ze wel of niet op zondag open gaan!!

DonWoozy

Citaat van: Dee-E op 10 oktober 2007, 15:13:15
Citaat van: DonWoozy op  9 oktober 2007, 17:56:29
ik vind het goed dat ze de koopzondagen aan banden leggen, ik snap best dat er verschillende mensen zijn die geen andere mogelijkheid hebben om te shoppen maar ik denk zelf dat er altijd wel een mogelijkhied is om eens per week te shoppen en dan kan zondag als echt RUSTdag gebruikt worden anders is er NEVER nooit geen rust meer

Maar als er nu geen koopzondagen zouden bestaan? wat zou je dan doen?

Ik ben het hier niet mee eens..

Ik ga dagelijks naar school en na school meteen door naar mijn werk..
Ik zit dus van 09.30 tot 12.30 uur op school en werk elke dag van 13.00 tot 21.30.
Op zaterdag werk ik ook van 's morgens vroeg tot laat in de middag.

Wanneer denk je dat ik door de week tijd heb, met dit rooster??