Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Minimumjeugdloon korten voor werkbehoud en werkeloosheidbestrijding

Gestart door TimT, 11 maart 2009, 05:50:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TimT


Met de huidige crisis is de Jeugdwerkeloosheid schrikbarend snel gestegen. Daarom heb ik lopen nadenken om te kijken of er niets te doen valt om jongeren die start maken op de arbeidsmarkt en nog op school zitten hun baan te doen laten behouden. Mijn conclusie was de meest pijnlijke van allemaal. Hoe goedkoper, hoe aantrekkelijker. Daarom vind ik dat we vanaf 2010 een nieuw systeem moeten opzetten voor jongeren tussen de 15 en 18 jaar als eerste.
Gezien deze nog leerplichtig zijn moet het belang van de studie extra worden benadrukt. Natuurlijk heeft iedereen recht op een bijbaan. Maar toch komen er loonverlagingen. Tussen de 10 en 7%.
Om hun bijbaantjes voor bedrijven aantrekkelijk te maken om te houden in deze crisis, waarin snel ontslagen vallen.

-   15 jaar gaat van huidige norm van € 381,80 naar € 343,62,- (Korting van 10%)
-   16 jaar gaat van huidige norm van € 439,05 naar € 395,14,- (Korting van 10%)
-   17 jaar gaat van huidige norm van € 502,70 naar € 467,51,- (Korting van 7%)
-   18 jaar gaat naar huidige norm van € 579,05 naar € 538,51,- (Korting van 7%)



Compensatie
Maar behalve te korten moet de overheid ook komen met een compensatie. Jongeren die zowel en volledig, volwaardige opleiding hebben als een baan krijgen recht vanaf 15 jaar op een nieuwe OV-studentenkaart. Deze kaart is alleen door de week geldig om het gebruik van het openbaar vervoer naar de school te stimuleren, in plaats van de scooter of de brommer. Geldig tijdens vakanties behalve de zomervakantie vanwege de lange periode. Ook is er geen 40% korting voor maximaal drie medereizigers op de basiskaart. Voor een bijdragen van € 35,- is de kaart ook geldig voor zowel de eigenaar als maximaal 3 medereizigers  om met de trein voor 40% korting te reizen. Het Ministerie van Onderwijs, Verkeer en Waterstaat moeten hier afspraken overmaken met de trein vervoerbedrijven.

3 jarige Loonstop
Twee onderdeel van plan heeft effect op de doelgroep van 19 tot 23 jaar. Deze zullen te maken krijgen dat het minimumjeugdloon voor 3 jaar (2010 tot 2013) in zijn geheel niet zal worden verhoogd. Daarmee worden ook voor hun het leed dat jongeren jonger hun ook gedeeld. De noodzaak om het met de inflatie te doen laten stijgen is onverstandig omdat daarmee de bezuinig los is gelaten en de aantrekkelijkheid voor deze doelgroep nog verder verminderd.



Er zitten een hoop knappe koppen op het forum en ik kan alleen aan jullie vragen mee te denken. Jullie mening te geven op het plan of/en bijvoorbeeld aanvullingen. Ik hoop dat jullie leuke discussie gaan vinden.

Kim

Niet mee eens!

Nu krijg je de jeugd nog aan het werk, maar als ze horen dat de overheid geld gaat halen uit HUN
minimumloon dan krijg je geheid problemen. Komen in opstand, weigeren te werken. Dat ze het geld
maar ergens anders vandaan halen. Deze kids willen tenminste werken en die compensatie boeit toch
niks, want de jeugd werkt nou eenmaal voor geld en voor niks anders.

Dat ze maar eens gaan graaien in het inkomstenpotje van het koningshuis. Want daar schort het aan
alle kanten. Mensen die tienduizenden verdienen met hun tripjes naar Aruba en Afrika.

TimT

Op dit moment hebben we een hoge jeugdwerkloosheid net als vele andere EU landen rond ons heen. We moeten realistisch wezen en proberen bedrijven sterk te houden, door de loonkosten te beperken. Dit kunnen we doen op een verantwoordelijke manier.
De jeugdwerkeloosheid valt te bestrijden door de arbeidskrachten goedkoper te maken. Maar de overheid zet er ook voordelen tegenover.
Natuurlijk zal het niet leuk gevonden worden. Maar Kabinet Lubbers moest ook korten in de lonen van de ambtenaren en uitkeringsgerechtigde, dit leiden tot protest. Maar uiteindelijk door die stap achteruit hebben we stappen vooruit kunnen doen.
Dit is niet een recessie van enkele maanden, dit is een economische crisis die alleen te vergelijken is met de jaren 30. Economisch gezien is het belangrijk dat Nederland een land word, dat innovatief is ook op gebied van haar loonbeleid. Voor straks nog meer Jongeren thuis zitten.

Dat er valt te snijden op de begroting van Hare Majesteit en haar familie, inderdaad. Maar dat zijn enkele miljoenen. Daar haal je nooit genoeg uit op lange termijn. 

Kim

Nope, je hebt me niet kunnen overhalen....

Ben het er nog steeds niet mee eens!  *A

TimT

Citaat van: Kim op 18 juni 2009, 12:35:17
Nope, je hebt me niet kunnen overhalen....

Ben het er nog steeds niet mee eens!  *A

Ieder geval ironische is al dat jeugdloon al bevroren is gezien er geen stijging zal zijn van de lonen binnen de ambtelijke sector voor een bepaalde tijd. Meestal betekend dat ook al bevriezing van het minimale loon!  :)

Nevyn

Citaat van: Tim Traas op 18 juni 2009, 12:33:43
Op dit moment hebben we een hoge jeugdwerkloosheid net als vele andere EU landen rond ons heen. We moeten realistisch wezen en proberen bedrijven sterk te houden, door de loonkosten te beperken. Dit kunnen we doen op een verantwoordelijke manier.


Volgens mij is er niet alleen jeugdwerkeloosheid, maar is het recessie. Moeten we dan alle lonen maar gaan korten?

Ik ben er niet mee eens, Tim. Er zijn ook jeugdigen die een kind hebben en hun hebben en houden zelf moeten verdienen. Die dan maar korten? Die verdienen toch genoeg en geven nooit iets uit...
Luiers en babyvoeding kost natuurlijk helemaal niets..  8*)

TimT

Het Kabinet Lubbers heeft in het verleden voor het eerst voor de Kabinetten Colijn loonkorting gerealiseerd, welk jaar zijn jullie mij even op dit moment verschuldigd. Maar zelfs als iemand van de Linkse kerk vond ik het perspectief van de geschiedenis zeer moedig, ook heeft bijgedragen aan het economisch herstel. Om dat nu totaal op alle loonfronten dat over te doen daar kan ik mij niet in vinden.
Ik vind dat we de jongeren aan het werk moeten houden, niet alleen hun portemonnee spekken. Als er genoeg koek overblijft kunnen we het blijven verdelen over de huidige groep. Maar de koek gaat krimpen omdat bedrijven op de fles gaan. De prijs van de koek laag houden en zelfde aantal mensen willen van die koek blijven eten.

En daarbij om gelijk luiers en babyvoeding bij te doen. We hebben hier over een groep tot en met 18 jaar. Dus tienermoeders / tienerouders die hiervan last zouden hebben. Ik kan mij voorstellen dat we extra ondersteuning daarvoor kunnen inbouwen. Een beetje maatwerk.   

Kim

Blijft belachelijk!

Zou zeggen, kom maar op met een ander voorstel meneer Traas!  Ãâ€"hb

TimT

Citaat van: Kim op 18 juni 2009, 15:41:51
Blijft belachelijk!

Zou zeggen, kom maar op met een ander voorstel meneer Traas!  Ãâ€"hb

Meneer Traas nog wel, dat beschouw ik als een compliment.
Maar nee, ik kom niet met een ander voorstel.  Ãâ€"hb

Kim

Voorstel dus van de baan.....

We gaan door naar ons volgende agenda punt!  :contract:

TimT

Citaat van: Kim op 18 juni 2009, 15:57:59
Voorstel dus van de baan.....

We gaan door naar ons volgende agenda punt!  :contract:

En dat bepaal jij?  øL

Kim


Nevyn

Precies, voorstel afgewezen!

Kom maar op met je nieuwe motie, amendement of voorstel, want dit gaat niets worden. Het maakt mij namelijk niets uit hoe het vroeger is gegaan. Vroeger is vroeger en niet nu. We leven in een andere wereld en kunnen niet hetzelfde doen als tig jaar geleden. Nieuwe tijden, nieuwe voorstellen. Voer je dit uit, weet ik zeker dat meer dan de helft van de jeugd meteen stopt met werken. Ze zeuren nu al dat ze zo weinig krijgen.

Per 1 juli gaan de minimumlonen omhoog. Ik juich dit alleen maar toe. Verhoog de jeugdlonen, dan wordt het werken aantrekkelijker. En bedrijven hebben nog steeds liever een hulpkrachtje van 16 die €4,- per uur verdient, dan een medewerker van 23 waar ze € 11,- per uur voor neer moeten tellen.. Want bedrijven kijken in de praktijk niet naar hoeveel jongeren er werkloos zijn. Dat is hun pakkie an niet. Nee, zij willen goedkoop personeel. En al stijgen de jeugdlonen, ze blijven goedkoper dan medewerkers boven de 23.

Zou je dit voorstel ook in gemeenteraad voorstellen? Hoeveel positieve reacties denk je te krijgen? Ik denk dat weinig partijen het met jou eens zullen zijn.. 

Kim


TimT

Gezien dit een debat word, laat ik dan eerst beginnen met een aantal zaken.

Allereerst zou ik graag op wijze dat dit soort voorstellen niet op gemeentelijk niveau worden beslist, maar landelijk en vaak in overleg met leden van de SER. Het feit is beste dames dat op dit moment de jeugdwerkeloosheid stijgt, ik denk dat we op dit moment elkaar wel moeten kunnen vinden. In Amsterdam alleen al sinds de start van deze economische neergang is er een stijging van 15% werkeloze jongeren in onze hoofdstad te Amsterdam. En het beeld voor aankomend beeld laat ons somber en bedroefd achter.
Maar wat merk ik hier, een regentenhouding waarin geëist word voor alternatieven! Maar zelf en ik maak ieder even bewust op zijn zelfverantwoordelijkheid in een debat of discussie, om met eigen alternatieven te komen. Sociaal zijn betekend niet altijd makkelijk maatregelen durven te treffen, maar die wel een goed effect hebben op de toekomst. Is het korten van de jeugdlonen een leuke boodschap om te verkopen, dat antwoord is concreet NEE! Maar noodzakelijk? Ja, in een tijd dat er elke dag mensen hun baan verliezen, bedrijven op de fles gaan moeten we dan de jongeren ontzien. Beide dames, die spekken liever dan dat ze nadenken over de effecten verspreid over een aantal jaren. Door matig te korten in de lonen van de Jongeren maak je mogelijkheid vrij om werkgevers die elk dubbeltje driemaal moeten omdraaien, ze buitengewoon aantrekkelijk als arbeidskracht. Een loonstop zorgt er voor dat we langzaam weer de weg omhoog kunnen vinden. De arbeidskosten onder jongeren blijft laag, daardoor in plaats van een forse stijging van 15% zoals in Amsterdam van werkeloze, is er een mogelijkheid dat er over een jaar berichten komen van groei van banen voor deze doelgroep. Inderdaad ze hebben minder pils kunnen drinken, minder vaak dat rondje met de scooter met het meisje of jongen. Maar het is beter doeltreffende maatregelen te nemen, die ook buiten de zomermaanden effectief zijn. Want al komen jongeren aan een baan op dit moment. Na de zomer is de vijver van vakantiewerk ook weer leeggevist voor 95%!
Maar ik ben bereid om op een aantal fronten toe te geven, al denk ik dat het weinig effect heeft.

1.   Loonkorting per 1 januari 2011 voor jongeren die een contract krijgen in de fiscale jaren 2011, 2012 en 2013.
(Bestaande groep word hierdoor dan ontzien).

2.   Met uitzonderlijk goed economisch herstel is het realistisch om in het najaarsoverleg met Kabinet en SER om de loonkorting in te trekken voor het fiscale jaar 2013. Dat betekend dat iedereen weer vanaf 1 januari 2013 het gelijke loonverdiend.
(Bij snel herstel, snel de ongelijkheid wegwerken)

3.   Ik wil nog steeds volhouden aan 15 jarige OV-studentenkaart voor jongeren zie zowel een , volwaardige opleiding hebben als een baan. Dit bedoeld ter stimulatie van het Openbaar Vervoer. Alleen bedoeld voor een doelgroep die ook lange afstanden moeten reizen en niet een scooter of de brommer mogen gebruiken vanwege hun leeftijd. Wel is het realistisch een eigen bijdrage voor de kaart in te bouwen. Daarom om de kaart aan te laten maken en voor het gebruik, een totale eigen bijdragen van 100 euro voor een schooljaar met indien 35 euro word bijgeteld, dat er een maximaal drie medereizigers 40% korting er ook bijzit zoals bij de NS voordeelurenkaart en de normale OV. Totale kosten zullen gedragen moeten worden door Gemeentes, het rijk in de vorm van departementen Onderwijs en Verkeer, ook de Nederlandse spoorwegen kunnen een belangrijke rol hierin spelen. 

Voor de rest dat naast korten, ook nog eens stijging van het jeugdloon voor 3 fiscale jaren niet word gerealiseerd blijft van kracht. Dat betekend dat zelfs wanneer de groep in 2013 die eerder minder verdiende, gelijk getrokken worden met hun leeftijdsgenoten die als prijs hebben moeten betalen dat ze hun loon niet hebben zien stijgen.

Kim

Dit is geen ander voorstel, maar dit is het voorstel verschuiven naar een andere groep jongeren.
Voorstel was van de baan dus het weer bij een nieuwe groep werkende jongeren te proberen? Na ahh!  *A

Nevyn

Tim, het is maar goed dat jij (nog) niet in Den Haag zit. Zij zullen hetzelfde op jou reageren als wij. Je zult weinig steun vinden vanuit politiek Nederland.

Zoals ik al eerder zei is het recessie. Dat betekent dat niet alleen de jeugswerkeloosheid toeneemt, maar ook de volwassenenwerkeloosheid. Op dit moment zijn er 4,6 mensen werkloos, dat zijn er 8000 meer dan drie maanden geleden. Dat zijn echt niet alleen jongeren, Tim.

Jongeren moeten we aan het werk houden. Dit doe je door banen aantrekkelijk te maken. Hoe maak je een baan aantrekkelijker voor een jongere, geef hem of haar een redelijk salaris. Want zoals ik ook al eerder zei en waar je niet op terug komt, mijn waarde Tim, is dat het het bedrijfsleven niet kan schelen. Zij hebben liver een hulpkrachtje die van 3 euro, 4 euro  gaat verdienen dan een volwassene die minimaal 10 euro kost. De recessie is niet het pakkie an van de Nederlandse bedrijven. Nee, zij willen overeind blijven en zien dat dat goed kan met jeugdigen.

Zeg niet dat ik ongelijk heb, Tim. Ik zit op de Personeel en Organisatie afdeling van een enorm grote keten in Nederland. We hebben 100 vestigingen over het land en iets meer dan 1700 man in dienst. Waarvan meerendeel jeugdigen zijn.

Ander feit is dat een jongere veel gemakkelijker aan een baan kan komen dan een oudere. Probeer als 45-jarige maar eens aan de slag te komen. Nou, dan moet je toch wel een enorm goed cv hebben.

Bedrijven hebben op het moment de macht. Er zijn meer werkzoekende dan banen. Zij nemen de mensen aan die zij willen. Willen zij selecteren op dikke kont en grote tieten hebben ze die kans. Dit wordt niet uitgesproken, maar zo gaat het op het moment wel. Bedrijven hoeven zich geen zorgen te maken over het feit of hun functie wel vervuld zal worden..

Nee, het probleem van de recessie is dat bedrijven een vacaturestop hanteren. Honderden mensen eruit gooien, zonder dat het echt nodig is.

De schuld van deze recessie ligt in Amerika. Als die hypotheekverstrekker daar niet failliet was laten gaan, zat de wereld nu niet in de zorgen. Moeten onze jongeren opdraaien voor de fouten van Amerika? Ik vind van niet.

TimT

Ten eerste dit topic gaat over jeugdwerkeloosheid, als je over algemene werkloosheid wil hebben dan is dat een ander topic. Werkeloosheid is wat PvdA Vice-premier Bos ook terecht zei een drama.  De jeugdwerkeloosheid is een probleem omdat je door grote aantallen werkeloze jongeren, de motivatie ook weghaalt bij het behalen van verdere resultaten. Waarom zouden ze harder hun best doen als er geen baan voor ze is na school? Hoop doet leven, maar weinig hoop te vinden op de krimpende arbeidsmarkt.
Jullie willen een baan aantrekkelijk maken. Met welk geld? Nog verder schulden maken, maar als dan de rekening betaalt moet worden dan zie ik jullie niet in de buidel tasten vrijwillig. Je moet soms dingen zeggen zoals ze zijn. Maatregelen kunnen niet als zoette broodjes gebracht worden, want het zoet is op. Er is geen ruimte voor een redelijk salaris, de V&D bijvoorbeeld vraagt aan zijn personeel niet hun lonen te doen laten stijgen ten voordeel 500 arbeidsplaatsen. 

En dan de schuld vraag. De schuld ligt in Amerika. Maar ga jij ze opbellen en vragen of ze even ons begrotingstekort betalen? De oplopende staatsschuld? De kosten van de mensen die nu in de WW zitten door de crisis en de hoeveelheid die erbij komt? Natuurlijk niet *D!
Want we moeten allemaal bloeden, van Amerika tot Nederland, van Rusland tot Estland, China tot Roemenië. 

:contract: Kom met een alternatief dames, in plaats van vechten over punten en kommaââ,¬â,,¢s! Wees innovatief, ik daag jullie uit! En ik zeg het zelf sterker, ik reageer niet tot jullie of één van jullie komt met een alternatief.  Ãâ€"hb

Kim

Waarom moet ik met een alternatief komen? Ik geef alleen maar mijn mening op jouw voorstel.
Jij bent degene die graag politiek actief wil zijn en ooit minister president wil worden. Ik kom
hier alleen maar om commentaar te geven en alle voorstellen laat ik graag aan jou over.

Nevyn

Precies, dat ben ik helemaal met Kim eens.

Ik vind de discussie leuk. Maar ik zit niet in de politiek en ga er nooit in, dus ga geen voorstellen bedenken. Heb wel wat beters te doen.

Jij wilt graag reactie op jouw voorstellen, die krijg je en dan is het nog niet goed.