Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

'Kinderbijslag buitenland omlaag'

Gestart door Iwan, 31 augustus 2009, 02:07:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De kinderbijslag voor kinderen die niet in Nederland wonen (fors) verlagen is een goed plan.

Eens, .....
4 (66.7%)
Oneens, ....
0 (0%)
Anders, namelijk ....
2 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 5

Iwan

Het kabinet gaat de kinderbijslag voor kinderen die niet in Nederland wonen fors verlagen.
Daarmee moet een einde gemaakt worden aan de ongbreidelde export van kinderbijslag
naar Turkije en Marokko. Dat melde De Telegraaf op basis van bronnen rond het kabinet.

In een voorstel van minister voor Jeugd en Gezin Andre Rouvoet (ChristenUnie) staat dat
de uitkering afhankelijk wordt van het welvaartsniveau van het land waar het kind naar school gaat.
Het voorstel wordt naar verwachting deze week in de ministerraad besproken, schrijft de krant.

Nu is de kinderbijslag voor een kind dat in Nederland woont even hoog als voor een kind
dat bijvoorbeeld in Marokko woont. De kosten voor levensonderhoud liggen in Marokko
echter fors lager, waardoor volgens de krant met de kinderbijslag bij wijze van spreken
een heel gezin kan worden onderhouden.

Met het plan komt het kabinet tegemoet aan een wens van de Tweede Kamer.
Vorig jaar vroeg een meerderheid Rouvout om iets te doen aan de export van kinderbijslag.
Dit gebeurde naar aanleiding van cijfers van de Sociale Verzekeringsbank,
waaruit bleek dat er veel fraude wordt gepleegd met dubbele kinderbijslag.



Ã,©depers.nl


Vindt jij dat het (fors) verlagen van kinderbijslag voor kinderen die niet in Nederland wonen terecht/een goed plan is?
Waarom wel/Waarom niet?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Men legt de nadruk op Marokko en Turkije omdat daar het grootste bedrag
naartoe wordt gestuurd. Niet gek dat ze dan juist op die namen vitten!  :P

Metalholic

afschaffen voor kinderen in het buitenland.
Klinkt radicaal, maar noem eens een ander land ter wereld die dit toelaat.

Niet normaal toch, in lagelonen landen is het een fortuin. 300 euro in de 3 maand. kunnen ze met een gezin van leven.


Iwan

Ik ben wel voor verlagen van de kinderbijslag voor kinderen die niet in Nederland wonen.
Het is natuurlijk ridicuul dat de ouders hier zoveel kinderbijslag krijgen voor kinderen in het buitenland
en dat dan daar een heel gezin daar van kan leven. Ook heb je dan natuurlijk nog de vraag
of alle kinderen waarvoor kinderbijslag wordt ontvangen wel echt bestaan, dat valt bijna niet te controleren.
Nederland betaald jaarlijks voor 40 miljoen euro aan kinderbijslag uit voor kinderen die niet in Nederland wonen.
(het geld gaat dan voornamelijk naar Turkije en Marokko). Het gaat om 41.500 kinderen binnen, maar ook buiten de Europese Unie.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Kinderbijslag dat naar kinderen in welk land dan ook buiten Nederland gaat helemaal afschaffen.
Dit hoort alleen te gelden voor kinderen die daadwerkelijk in Nederland wonen en er recht op hebben.

En dan kan de Nederlandse regering wel aankomen met verdragen die getekend zijn. Die verdragen kunnen ook ontbonden worden als er zoals nu massaal misbruik van zo'n regeling wordt gemaakt.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Dity op  1 september 2009, 23:12:02
Kinderbijslag dat naar kinderen in welk land dan ook buiten Nederland gaat helemaal afschaffen.
Dit hoort alleen te gelden voor kinderen die daadwerkelijk in Nederland wonen en er recht op hebben.

En dan kan de Nederlandse regering wel aankomen met verdragen die getekend zijn.
Die verdragen kunnen ook ontbonden worden als er zoals nu massaal misbruik van zo'n regeling wordt gemaakt.
Maar hoe wil je dat dan gaan doen met ouders die bv (tijdelijk) in het buitenland wonen met hun kinderen,
bv voor hun werk?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Citaat van: Iwan op  1 september 2009, 23:15:05
Citaat van: Dity op  1 september 2009, 23:12:02
Kinderbijslag dat naar kinderen in welk land dan ook buiten Nederland gaat helemaal afschaffen.
Dit hoort alleen te gelden voor kinderen die daadwerkelijk in Nederland wonen en er recht op hebben.

En dan kan de Nederlandse regering wel aankomen met verdragen die getekend zijn.
Die verdragen kunnen ook ontbonden worden als er zoals nu massaal misbruik van zo'n regeling wordt gemaakt.
Maar hoe wil je dat dan gaan doen met ouders die bv (tijdelijk) in het buitenland wonen met hun kinderen,
bv voor hun werk?

Ja daar vraag je me wat.

Ik denk dat je er dan een bepaalde limiet aan vast moet hangen hoelang zo'n gezin in het buitenland blijft voor het werk.
Bijvoorbeeld 1 jaar, blijven ze langer dan stopzetten tot terug keer naar Nederland.

Maar ik denk niet dat je in dit geval dan kunt spreken van misbruik.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Margje

Ik heb de kinderbijslag stopgezet toen ik naar het buitenland vertrok...wat ik eigenlijk ook een normale gang van zaken vind aangezien in je in vele landen opnieuw in aanmerking kan komen voor een soort van kinderbijslag (in ieder geval binnen de EU)...Zodra er kinderen in het buitenland wonen of dat iemand naar het buitenland vertrekt met zijn kinderen vind ik dat er inderdaad geen kinderbijslag ontvangen kan worden.