Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Huwelijk tussen neef en nicht.

Gestart door Iwan, 20 oktober 2009, 21:07:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het huwelijk tussen neef en nicht wordt terecht verboden

Eens, ....
5 (100%)
Oneens, ....
0 (0%)
Anders, namelijk ....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan

Citaat van: ParoolVerbod huwelijk neef en nicht


DEN HAAG - Het kabinet wil een verbod op huwelijken tussen neven en nichten
en zwaardere opleidingseisen voor importbruiden.  Dat heeft premier Jan Peter Balkenende
donderdag in de Tweede Kamer gezegd.

Volgens de premier moet het verbod op neef-nichthuwelijken zowel gelden voor uit het buitenland
gehaalde partners als voor mensen in Nederland. Voor dat laatste zet het kabinet in op een verbod
in het Nederlands familierecht.

Staatssecretaris Nebahat Albayrak (Justitie) zegt dat het gaat om alle nog te sluiten huwelijken
van autochtonen en allochtonen.

Het verbod wordt niet met terugwerkende kracht toegepast. Volgens Albayrak is het geen punt
dat reeds gesloten huwelijken in een ander daglicht komen te staan.
''Je mag toch ook niet met je moeder trouwen.''

Tot 1970 waren neef-nichthuwelijken ook al verboden in Nederland, zegt Albayrak.
Omdat huwelijken tussen neven en nichten eigenlijk alleen nog onder allochtonen plaatshebben,
vaak ook bij wijze van opvang, heeft de nieuwe maatregel invloed op de toestroom van immigranten.
Het naar Nederland halen van een nicht om mee te trouwen, kan dan niet meer.

Verder wil Balkenende de inburgeringstoets voor mensen uit het buitenland vergelijkbaar maken met de in Nederland
geldende leerplicht. De Kamer zal hier later in een brief van minister Eberhard van der Laan (Integratie)
over worden ingelicht.

CDA en PvdA dachten tot nu toe verschillend over de vraag of het moeilijker moet worden gemaakt
een buitenlandse bruid of bruidegom naar Nederland te halen. Met de VVD en de PVV wil het CDA
de regels aanscherpen, onder meer door een hogere opleidingseis te stellen.
De PvdA was met SP en GroenLinks tegen.

STELLING: Het huwelijk tussen neef en nicht wordt terecht verboden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Dit is toch al bij de wet geregeld in Nederland dat neven en nichten niet met elkaar mogen trouwen? Of moet er nu nog een extra wet aangenomen worden dat het ook geld voor de nieuwe Nederlanders?

Mensen die naar Nederland komen en de Nederlandse Nationaliteit krijgen hebben zich daar ook gewoon aan te houden, ondanks dat het misschien in hun cultuur normaal is.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Dity op 21 oktober 2009, 00:44:54
Dit is toch al bij de wet geregeld in Nederland dat neven en nichten niet met elkaar mogen trouwen?
Of moet er nu nog een extra wet aangenomen worden dat het ook geld voor de nieuwe Nederlanders?

Mensen die naar Nederland komen en de Nederlandse Nationaliteit krijgen
hebben zich daar ook gewoon aan te houden, ondanks dat het misschien in hun cultuur normaal is.
Tot 1970 was er inderdaad een wet die verbood dat Neef en Nicht trouwden, wilde je wel met je neef/nicht trouwen
dan moest je daarvoor toestemming hebben van een rechter. Die wet werd werd echter in 1970 afgeschaft en wordt
dus nu weer opnieuw ingevoerd. Een neef en nicht zijn 4e-graadsbloedverwant, in Nederland is het trouwen tot
en met de derde graad strafbaar.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

sowieso trouwen met iemand uit je familie is niet verstandig omdat je een behoorlijk
grotere kans loopt op gehandicapte kinderen!

Metalholic

De reden die hier eigelijk gegeven wordt.

Is om te voorkomen dan een neef/nicht met Nederlands paspoort gaat trouwen met zijn/haar buitenlandse neef/nicht.

Maar ik vind het wel appart.

Ik heb ook nichtjes, die zeker weten geen bloed verwand zijn aan mij maar toch nichtjes.
(in mijn ogen dan)

Kim

In mijn ogen kan het gewoon niet....bloedverwant of niet.
Ben ik misschien heel ouderwets! :P

DonWoozy

Citaat van: Kim op 22 oktober 2009, 11:04:13
In mijn ogen kan het gewoon niet....bloedverwant of niet.
Ben ik misschien heel ouderwets! :P

helemaal mee eens Kim!

Iwan

Citaat van: DonWoozy op 22 oktober 2009, 09:34:34
sowieso trouwen met iemand uit je familie is niet verstandig omdat je een behoorlijk
grotere kans loopt op gehandicapte kinderen!
Citaat van: VNUit onderzoek van het RIVM blijkt dat kinderen uit 'consanguïne relaties' slechts één tot twee procent
meer kans hebben op een aangeboren afwijking dan gemiddeld. Mei vorig jaar wees minister Klink
van Volksgezondheid daarom een verbod op neef-nichthuwelijken nog van de hand.
Het zou een 'disproportionele maatregel' zijn, schreef Klink in een brief aan de Kamer.
'Daar komt bij dat ook niet-verwante paren een genetisch risico kunnen hebben dat vele malen hoger is;
ook voor hen zou dan een huwelijksverbod moeten gelden.'
Ik vraag me af dit verbod standhoud tegen artikel 8 van het Europees Verdrag
voor de Rechten van de Mens: het recht op eerbiediging van privéleven, familie- en gezinsleven.

Citaat van: Kim op 22 oktober 2009, 11:04:13
In mijn ogen kan het gewoon niet....bloedverwant of niet.
Ben ik misschien heel ouderwets! :P
Op persoonlijk vlak ben ik het helemaal met bovenstaande mening van Kim eens,
ik heb daarom op eens gestemd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Helemaal mee eens ik blijf het een ongezond idee vinden als je met iemand trouwt uit je familie.

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Huwelijk tussen neef en nicht moet kunnen'

De gevaren van een huwelijk tussen neef en nicht worden in de westerse wereld overdreven.
In het verleden waren de opmerkelijke huwelijken wellicht zelfs effectief tegen ziektes als malaria en lepra.

Dat schrijft sociaal psycholoog Ashley Hoben.
Zij promoveert donderdag op dit onderwerp aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).
Hoben verrichte vier jaar lang onderzoek.

In het verleden werden goede genen mogelijk doorgegeven, waardoor de immuniteit tegen ziekten groter werd.
In gebieden waar vroeger veel malaria en lepra voorkwam, werden relatief veel huwelijken tussen neef en nicht gesloten.

Albert Einstein
Tegenwoordig is er wel een grotere kans op gezondheidsproblemen en aangeboren afwijkingen
bij kinderen van verwante ouders. Het gaat zelfs gemiddeld genomen om een anderhalf keer zo groot risico.
Toch vindt Hoben dat het risico wordt overschat. Een kind van een moeder die tijdens de zwangerschap
veel alcohol drinkt of drugs gebruikt, heeft een grotere kans op afwijkingen.

In de Verenigde Staten is een huwelijk tussen neef en nicht wettelijk verboden.
In veel landen in het Midden-Oosten is het heel normaal om met een familielid te trouwen.
Bekende personen als Charles Darwin, Albert Einstein, Edgar Allan Poe
en koningin Victoria waren getrouwd met een neef of nicht.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."