Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Hogere straffen criminaliteit

Gestart door Iwan, 1 maart 2010, 03:12:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Veelplegers dienen hard te worden aangepakt, ook als het gaat om kleine vergrijpen.

Eens, .....
5 (100%)
Oneens, .....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 5

Iwan

Stelling: Criminaliteit; Veelplegers dienen hard te worden aangepakt, ook als het gaat om kleine vergrijpen.
Criminaliteit mag en kan niet lonend zijn, er dienen hoge straffen te staan op crimineel gedrag.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Helemaal mee eens. Als je soms ziet waar die criminelen mee wegkomen!

Iwan

De strafmaat in Nederland vindt ik sowieso te laag, van mij mag er best zwaarder gestraft worden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

Volledig mee eens. De straffen die worden opgelegd zijn echt VEEL en VEEL te laag!

Dity

Als nuchter en weldenkend mens denk je dat iemand die een ander mishandeld bijvoorbeeld wel een gevangenisstraf van 1 of 2 jaar zou krijgen, maar hier is het dat ze eraf komen met 400 uur werkstraf.
Wat in mijn ogen een lange neus is richting de rechtstaat en veiligheid naar de burgers toe
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Kim

Mee eens, maar ik geloof er niet zo in......

Nevyn

Citaat van: Kim op  7 maart 2010, 12:17:18
Mee eens, maar ik geloof er niet zo in......

Ik helaas ook niet. Nederland zal nooit terechte straffen gaan hanteren...

Iwan



Citaat van: Iwan op  2 maart 2010, 11:06:29
De strafmaat in Nederland vindt ik sowieso te laag, van mij mag er best zwaarder gestraft worden.

CiteerHoogleraar aan het Willem Pompe Instituut voor Strafrechtwetenschappen Geert-Jan Knoops heeft samen
met een aantal collega's bijvoorbeeld vorig jaar uitgebreid onderzoek gedaan naar de Nederlandse strafmaat
in vergelijking met andere landen. Tussen 1995 en 2003 is de strafmaat aanzienlijk gewijzigd in Nederland.
De straffen zijn hoger geworden. "De Amerikanen, altijd nummer één onder de stijgers, vonden dat wel sappig nieuws."

Zij kwamen tot de bevinding dat binnen Europa alleen door Engeland en Spanje strenger gestraft wordt dan in Nederland.
In vergelijking met andere landen valt daarnaast op dat in andere landen veroordeelden vaak veel eerder vrijkomen
dan Nederlandse veroordeelden.

In Turkije bijvoorbeeld worden weliswaar langere gevangenisstraffen opgelegd, maar de veroordeelde kan al
na het uitzitten van 1/5 van de tijd vrij kan komen. Dit gebeurd ook regelmatig. In Texas kan de veroordeelde
al na 1/10 deel van zijn straf vrijkomen.

Eindconclusie van het onderzoek:
De Nederlandse strafrechters leveren vrijwel altijd degelijk en correct werk af.
De strafmaat in Nederland is relatief hoog, vergeleken met het internationale gemiddelde.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik vind de strafmaat in Nederland ook te laag. Veel te laag.
Gisteren weer: een buschauffeur die 2 meisjes te hulp schiet die lastig gevallen worden in zijn bus, resultaat: buschauffeur loopt 3 messteken in rug op, hij had dood kunnen zijn; straf voor de dader: 2,5 jaar! Nu vraag ik je! Van mij had hij ruim 10 jaar of meer mogen krijgen!

Iwan



Citaat van: Kim op  7 maart 2010, 12:17:18
Mee eens, maar ik geloof er niet zo in......
Geloof je niet in hogere straffen of geloof je er niet in dat er hogere straffen zullen komen?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

Citaat van: Diaan op  7 maart 2010, 13:21:48
Citaat van: Kim op  7 maart 2010, 12:17:18
Mee eens, maar ik geloof er niet zo in......

Ik helaas ook niet. Nederland zal nooit terechte straffen gaan hanteren...

nee wat dat betreft zijn we/ze (hoe je het wil noemen) veel en veel te soft geworden
met z'n allen.