Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Steeds meer kinderen krijgen op school een 'etiketje'.

Gestart door Iwan, 2 mei 2010, 15:01:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Steeds meer kinderen krijgen op school een 'etiketje'. Vindt u dat een goede zaak?

Ja, zo worden hun specifieke problemen benoemd en kunnen die worden opgelost.
0 (0%)
Nee, je maakt het kind er op een negatieve manier 'speciaal' mee, terwijl elk kind van nature al anders is.
3 (100%)
anders, namelijk .....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan

Citaat van: Trouw.nl
Klas lijdt onder probleemkind

Veel basisschoolleraren vinden dat hun klas lijdt onder de aanwezigheid van kinderen met een gedragsstoornis
of leerprobleem ('labelkinderen') in de klas. De helft van de respondenten heeft minder tijd om de 'gewone' leerlingen
te begeleiden. Ook kan onrustig gedrag van labelkinderen overslaan naar de rest van de klas.

Dat blijkt uit een enquête van tv-programma 'Rondom 10' en vakbond CNV Onderwijs
onder meer dan 2300 werknemers in het basisonderwijs.

De kinderen met een etiket veroorzaken bij 85 procent van de geënquêteerden extra werkdruk.
,,Het is een strijd om die extra aandacht voor een of twee kinderen niet ten koste te laten gaan van de rest van de groep",
aldus een van de respondenten. ,,Je moet keuzes maken, anders wordt de werkdruk wel heel hoog."

Hoewel hun werk er zwaarder door wordt, vinden de meeste leraren het een goede ontwikkeling
dat leerlingen met gedragsstoornissen als ADHD, PDD/NOS of autisme een etiketje krijgen.

Over het algemeen zijn de onderwijzers het erover eens dat een dergelijk etiket pas na een uitgebreide en serieuze diagnose
gegeven wordt. Meer dan 70 procent vindt dat de extra zorg voor 'labelkinderen' een positieve invloed op hun leven heeft.

Het aantal kinderen dat een label krijgt vanwege een gedragsstoornis of leerprobleem stijgt al jaren. De docenten wijten
die groei voornamelijk aan de hoeveelheid prikkels die kinderen te verwerken krijgen. Veel meer dan vroeger,
denkt driekwart van de geënquêteerden. Ook worden de problemen vaker opgemerkt en dus gelabeld, menen de docenten.

Leraren in het basisonderwijs zullen de komende jaren vaker met etiketten te maken hebben, verwacht Paul Leseman,
hoogleraar orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht. Met de voorgenomen invoering van het passend onderwijs
zullen meer leerlingen vanuit het speciaal onderwijs naar het regulier onderwijs gaan.

Volgens bijna twee op de drie leraren bereidt hun opleiding echter niet goed voor op die groei.
Leseman denkt ook niet dat daar de oplossing gezocht moet worden.
,,De opleidingen moeten al zoveel; die kunnen deze problematiek niet opvangen."

Steeds meer kinderen krijgen op school een 'etiketje'.
Vindt u dat een goede zaak?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik ben het hier zeker niet mee eens. Kinderen met een stempeltje voelen zich anders dan de andere kinderen in de klas of in de buurt. Dat is niet goed voor zo'n kleintje. Laat ze jong zijn, lekker genieten van hun kleutertijd en de tienerjaren. Natuurlijk moet ze wel verteld worden wat er aan de hand is, maar het is beter om er op een opvoedkundige manier mee om te gaan. Probeer het kind, kind te laten zijn en bestempel ze niet meteen als een of ander raar schepsel.

Iwan

Ik vind dat in Nederland kinderen, maar ook volwassenen, wel erg snel een labeltje krijgen,
iedereen die even een beetje anders is krijgt een labeltje. Met iedereen is wel iets 'mis',
maar om er dan meteen een labeltje op willen plakken gaat in veel gevallen wel erg ver.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Het is niet alleen de werkdruk in de klassen voor de leraren en kinderen.

Maar ik hoor ook steeds vaker om me heen dat kinderen getest worden, een labeltje krijgen ADHD - PDNOS of hoe ze allemaal heten, zodat de ouders dat als excuus gebruiken (vind ik persoonlijk) als de kinderen extreem druk of vervelend zijn.
Dat krijg je al snel te horen: ja maar bij hem/haar is dit of dat geconstateerd en daar komt dat door.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan



Ik heb gestemd op; Nee,....

Citaat van: Dity op 24 mei 2010, 23:10:46
Het is niet alleen de werkdruk in de klassen voor de leraren en kinderen.

Maar ik hoor ook steeds vaker om me heen dat kinderen getest worden, een labeltje krijgen ADHD - PDNOS
of hoe ze allemaal heten, zodat de ouders dat als excuus gebruiken (vind ik persoonlijk) als de kinderen
extreem druk of vervelend zijn. Dat krijg je al snel te horen: ja maar bij hem/haar is dit of dat geconstateerd
en daar komt dat door.
Ik heb een tijdje terug een SW-gesprek gehad, voor het gesprek begon stond eigenlijk al vast dat de aanvraag
goedgekeurd zou worden, ook omdat er dan voor mij 'subsidie' kan worden aangevraagd als ik bij een bedrijf kom te werken.
Op die manier ben ik voor een bedrijf een goedkope kracht, ik verdien minder dan een 'gewone' werknemer en het bedrijf
dat mij aanneemt kan aan mij 'verdienen' door subsidie aan te vragen.

Was je vroeger nog gewoon een vervelend 'kut-kind' tegenwoordig heb je een 'aandoening' en krijg je een labeltje opgeplakt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."