Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

De maximumsnelheid op snelwegen verhogen

Gestart door Iwan, 24 augustus 2010, 22:34:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De maximumsnelheid op snelwegen kan best omhoog

Eens, .....
6 (100%)
Oneens, ....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 6

Iwan



Het is een irritatie van velen: 80 kilometer per uur rijden op een snelweg waar je makkelijk harder kan.
VVD, CDA en PVV willen daar nu iets aan gaan doen; de maximumsnelheid moet op meer plekken omhoog.
De ANWB vindt ook dat er op meer wegen harder gereden moet kunnen worden.
Op plaatsen waar het rustig is, zou de snelheid variabel omhoog kunnen.
Het nieuwe stuk van de A2 bijvoorbeeld: een vijfbaansweg waar slechts 100 kilometer per uur mag worden gereden.
Dat kan volgens de voorstanders makkelijk naar 120 of zelfs 130 worden opgetrokken.
Tegenstanders wijzen op het milieu. Harder rijden is erg slecht voor de luchtkwaliteit.
En is het sowieso wel mogelijk om in ons land, met al haar op en afritten en files, harder te gaan rijden?


Stelling: De maximumsnelheid op snelwegen kan best omhoog
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik ben zelf geen automobilist, maar het verhogen van de maximale snelheid op bepaalde wegen lijkt mij geen slecht idee.
Op een Vijfbaansweg, met nu een maximale snelheid van 100 km/u, kan best, indien het overige verkeer en omstandighedenhet toelaten, harder gereden worden. Of het uiteindelijk tot verbetering zal leiden van de doorstroom vraag ik me wel af,
daarvoor zijn er ook te veel notoire linkse links rijders op de weg die het verkeerd ophouden door overal 60 te rijden,
ook daar waar 120 is toegestaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

Ik ben wel voor...een vermeerdering van 10 km per uur (120 naar 130) vind ik overigens genoeg...
Dat de doorstroming er op vooruit gaat, daar geloof ik niet zo in , hoogstens als half Nederland dan ook nog zou gaan carpoolen...maar dat zit er niet in!

gjk

Ik ben het er ook mee eens, zeker op plekken in Nederland waar het kan. :)

Iwan

Citaat van: AD.nl
'Hogere maximumsnelheid maar op paar wegen'

ROTTERDAM - De maximumsnelheid kan maar op een paar snelwegen worden verhoogd naar 130 kilometer per uur.
De ANWB wijst donderdag op een aantal praktische bezwaren die kleven aan het voornemen van het nieuwe kabinet.
Zo moet rekening worden gehouden met de verkeersveiligheid, geluidshinder en luchtkwaliteit.

De bond heeft in kaart gebracht op welke wegen het gaspedaal wel en niet wat harder zou kunnen worden ingedrukt.
Dat blijkt alleen op delen van de A2, A4, A12 en A16 te kunnen. Op andere wegen is het te gevaarlijk en leidt de maatregel
tot geluidsoverlast of overschrijding van de normen voor fijnstof.

Een hogere maximumsnelheid is daarnaast niet verantwoord op snelwegen met maar twee banen,
omdat dan de snelheidsverschillen tussen vrachtwagens en inhalende auto's te groot zijn, vertelt een woordvoerder.

Hoewel de maximumsnelheid niet overal omhoog kan, wil de ANWB toch aan de slag met de maatregel,
omdat het in het regeerakkoord staat. Voor veel Nederlanders appelleert het idee van een hogere maximumsnelheid
daarnaast aan een 'gevoel van vrijheid', stelt de woordvoerder. "Wij herkennen dat gevoel, maar als ANWB
is het onze taak om ook te wijzen op de consequenties.
"
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."